Bij DofN: Bacch in tha house!

Started by DofN, August 13, 2013, 21:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

DofN

Zo, dagje vrij. Ik ben de luidsprekers aan het inspelen en de versterker aan het opwarmen omdat ik rond 14:00 studio Zwaard en een vertegenwoordiger van Lyngdorf verwacht, die de TDAI 2170 gaan demonstreren.

Ik wil af van de volgende keten:

Digitaal -> DAC/VV -> ADC-RP-DAC-> EV. Die keten slaat technisch gezien nergens op. Veel mooier is dit:

digitaal -> RP -> DAC/VV -> EV

De TDAI is alles ineen, maar de opstelling is vandaag ook met de NAD M3 als EV: die heeft een flinke dosis meer vermogen en is als stereo-EV heel erg mooi opgebouwd. Als het bevalt gaan de NAD M51 en de Lyngdorf RP-1 binnenkort in de verkoop. Als de TDAI ook de NAD M3 nog weg speelt dan moet ik nog even zien wat ik dan doe.

De Helicons zijn niet veeleisend: een gevoeligheid van 89,5 bij 4 ohm: in theorie zou de TDAI 2170 dit moeten aankunnen.





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Jumping Jack

Dat klinkt als een leuke namiddag. Ik ben benieuwd naar de uitkomst!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Staaled

Quote from: doorofnight on November 25, 2014, 10:07:16
Zo, dagje vrij. Ik ben de luidsprekers aan het inspelen en de versterker aan het opwarmen omdat ik rond 14:00 studio Zwaard en een vertegenwoordiger van Lyngdorf verwacht, die de TDAI 2170 gaan demonstreren.

Ik wil af van de volgende keten:

Digitaal -> DAC/VV -> ADC-RP-DAC-> EV. Die keten slaat technisch gezien nergens op. Veel mooier is dit:

digitaal -> RP -> DAC/VV -> EV

De TDAI is alles ineen, maar de opstelling is vandaag ook met de NAD M3 als EV: die heeft een flinke dosis meer vermogen en is als stereo-EV heel erg mooi opgebouwd. Als het bevalt gaan de NAD M51 en de Lyngdorf RP-1 binnenkort in de verkoop. Als de TDAI ook de NAD M3 nog weg speelt dan moet ik nog even zien wat ik dan doe.

De Helicons zijn niet veeleisend: een gevoeligheid van 89,5 bij 4 ohm: in theorie zou de TDAI 2170 dit moeten aankunnen
.
Plus dat je subs de fronts ontlasten.
Ik ben benieuwd. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Groovy

Succes.
Het zou mooi zijn als dat systeem de kleine ongemakken doet verdwijnen.
Zondag toch nog even genoten van jouw set.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Gitaarwerk__

Quote from: doorofnight on November 17, 2014, 22:12:00
Dank je wel :)

Ik ben niet op tweakers.. Maar die persoon heeft nu al mijn sympathie.

Mijn profielplaatje is van Peter de Wit "Sigmund":



:D AHa... dat was 't inderdaad dan :)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

DofN

#257
Mark van Solosound Lyngdorf Experience Center heeft de Lyngdorf ingesteld (delays tussen hoog- en laagweergevers en outputsterkte) omdat we gingen biampen met de NAD M3, en had een afwijkend meetproces ten opzichte van de handleiding. Ik weet dat HifiCorner in Antwerpen, het Lyngdorf punt voor BENELUX (Solosound doet dit nu voor Nederland) ook een specifieke manier van inmeten heeft - dus helemaal verbaasd was ik niet. De methode is erop gericht is om de hele kamer (en niet vooral rondom de luisterplek) te meten, inclusief hoeken en rare plekken, maar ook dichtbij wanden of in mijn geval bijna 10 meter van de luisterplek af.

Het resultaat was verrassend goed. Het laag klonk alsof ik de subs aanhad: strak, gedetailleerd en ruimtelijker én een slag dieper.. Maar niet alleen het laag ging erop vooruit: ook geluidsbeeld in breedte en diepte was groter. De heren (ook Studio Zwaard was er) raadden aan om geen subs aan te zetten omdat a) het laag van de Helicons al heel erg mooi is en b) eenvoud makkelijker te sturen is.

De demo is weer ingepakt, de Lyngdorf RP-1 is al verkocht (maar die hou ik tot de vervanging er is) en de Lyngdorf TDAI 2170 is besteld. Dat wordt wikken en wegen, meten en proberen deze maanden :)
De RP-1 is ingemeten zoals Mark de TDAI inmat, maar het klinkt toch minder fraai nu: komt dan denk ik toch door de biamp instelling en de timing.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted User

Quote from: doorofnight on November 25, 2014, 19:40:25
De methode is erop gericht is om de hele kamer (en niet vooral rondom de luisterplek) te meten, inclusief hoeken en rare plekken, maar ook dichtbij wanden of in mijn geval bijna 10 meter van de luisterplek af.

Het resultaat was verrassend goed. Het laag klonk alsof ik de subs aanhad: strak, gedetailleerd en ruimtelijker én een slag dieper.. Maar niet alleen het laag ging erop vooruit: ook geluidsbeeld in breedte en diepte was groter.

Kom je met het meten dan wel of niet in de buurt van je luidsprekers? De gebruiksaanwijzing geeft het volgende aan:

For an optimal room correction it is very important that the measurements are: 1.   performed more than 1 meter (approx. 3 feet) away from the loudspeakers, 2.   not performed behind the loudspeaker, and 3.   that there is at least 50 cm/1.5 ft between each measurement.

Dus wat bedoel je hier met de hele kamer?

MAW

#259
Lokaal corrigeren blijft plaatselijk corrigeren ten koste van de resultaten elders (waar je niet meet).

Op basis van de gemeten resultaten op die exacte locaties wordt namelijk gecorrigeerd (met alle gevolgen van dien op alle locaties waar niet gemeten is). Je zou kunnen stellen dat je met je oren exact op die plek waar gemeten is verbetering zal merken (en dat de netto verbetering over de gehele ruimte altijd 0 is).

Een positief bevonden resultaat is natuurlijk een positief bevonden resultaat. En ik ben blij te lezen dat het goed uitpakt en aansluit op de wensen! :)
Gr. Martijn

mijkie

#260
Quote from: jazzman on November 25, 2014, 20:07:51
Kom je met het meten dan wel of niet in de buurt van je luidsprekers? De gebruiksaanwijzing geeft het volgende aan:

For an optimal room correction it is very important that the measurements are: 1.   performed more than 1 meter (approx. 3 feet) away from the loudspeakers, 2.   not performed behind the loudspeaker, and 3.   that there is at least 50 cm/1.5 ft between each measurement.

Dus wat bedoel je hier met de hele kamer?

Je meet eerst op je luisterplek (focus 1) en gaat dan de kamer rond met de microfoon, totdat de TDAI genoeg meetpunten heeft om boven de 95% te komen van zijn meeting, je kunt dan doorgaan met meten tot de 100%

je kunt later nog meer plaatsen inmeten als focus-plek maar, de meting van de akoestiek hoef je niet meer te doen, heb hier ook een luisterplek bij mijn eettafel, t werkt echt super !!!

Hij meet dus niet alleen de luisterplek die je aangeeft maar werkelijk de akoestiek van de ruimte !!

Hij kan nog veel meer, ik speel mijn laagkasten filter-loos !!, dat doet de TDAI ook ..
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Deleted User

Hoi Mijkie,

Zo heb ik het ook gedaan, maar dan vraag ik af wat er dan zo "afwijkend" is aan de meeting van Solosound.

mijkie

wat er afwijkend is weet ik niet, hij besteedt veel tijd aan de klant en aan het inmeten, kunnen vele nog iets van leren !!

is ook nog een gezellige kerel, die Mark, heeft t hier ook gedaan  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

DofN

#263
Afwijkend is bijvoorbeeld dat Solosound ook in een hoek meet (wat ik zelf nooit doe - maar wat ook niet in de handleiding staat dat je dit moet doen) vlakbij een muur, en hoog bij het plafond, hij heeft idd niet achter en niet te dichtbij de luidsprekers gemeten. Lyngdorf raadt aan om plusminus 50 cm van de zijwanden te blijven. Ook richt hij de mic niet altijd richting de luidsprekers.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

twani

#264
Quote from: doorofnight on November 25, 2014, 19:40:25
Mark van Solosound Lyngdorf Experience Center heeft de Lyngdorf ingesteld (delays tussen hoog- en laagweergevers en outputsterkte) omdat we gingen biampen met de NAD M3, en had een afwijkend meetproces ten opzichte van de handleiding. Ik weet dat HifiCorner in Antwerpen, het Lyngdorf punt voor BENELUX (Solosound doet dit nu voor Nederland) ook een specifieke manier van inmeten heeft - dus helemaal verbaasd was ik niet. De methode is erop gericht is om de hele kamer (en niet vooral rondom de luisterplek) te meten, inclusief hoeken en rare plekken, maar ook dichtbij wanden of in mijn geval bijna 10 meter van de luisterplek af.

Het resultaat was verrassend goed. Het laag klonk alsof ik de subs aanhad: strak, gedetailleerd en ruimtelijker én een slag dieper.. Maar niet alleen het laag ging erop vooruit: ook geluidsbeeld in breedte en diepte was groter. De heren (ook Studio Zwaard was er) raadden aan om geen subs aan te zetten omdat a) het laag van de Helicons al heel erg mooi is en b) eenvoud makkelijker te sturen is.

De demo is weer ingepakt, de Lyngdorf RP-1 is al verkocht (maar die hou ik tot de vervanging er is) en de Lyngdorf TDAI 2170 is besteld. Dat wordt wikken en wegen, meten en proberen deze maanden :)
De RP-1 is ingemeten zoals Mark de TDAI inmat, maar het klinkt toch minder fraai nu: komt dan denk ik toch door de biamp instelling en de timing.

De Lyngdorf is (ook internationaal gezien) audioland echt aan het veroveren. Niet voor niets denk ik dan....;)

Gaaf "DON" :headbanging:

Welke "stack modules" heb je erbij besteld?

DofN

@Twani
Alleen de USB module voor de laptop. Ik heb dan genoeg aansluitmogelijkheden voor de SQBT en CD-speler.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#266
vraag verplaatst

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

#268
Hoe moet ik de highpass instellen?

Die staat nu op 40 Hz 4e order filter..

Main Speaker output staat ook op highpass.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#269
Ok Sorry Staaled, ik moet dit ook niet doen als ik drie keer op de fiets natgeregend ben (onderweg naar werk en huis) en als ik een lange dag gewerkt heb..

Ik had de distances fout.. Stomme onlogische menus.. En ik ben er gewoon niet handig mee.

In het menu moet je eerst de 2 fronts L en R instellen,

(L front, R front) en dan (L sub, R sub), terwijl ik de L Front en L sub had willen instellen en dan R front, R sub.

1 sub stond dus op een afstand van 430 cm, 1 sub op 300 cm, 1 front op 300 cm en 1 sub op 430 cm..    :withstupid:

Met de juiste afstanden en zonder RP klinkt het al weer normaal. Tijd om te slapen.. :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


DofN

Ha ja, ik kan van zulke dingen wakker liggen, hoe triviaal het ook is.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Quote from: doorofnight on December 11, 2014, 23:13:08
Ok Sorry Staaled, ik moet dit ook niet doen als ik drie keer op de fiets natgeregend ben (onderweg naar werk en huis) en als ik een lange dag gewerkt heb..

Ik had de distances fout.. Stomme onlogische menus.. En ik ben er gewoon niet handig mee.

In het menu moet je eerst de 2 fronts L en R instellen,

(L front, R front) en dan (L sub, R sub), terwijl ik de L Front en L sub had willen instellen en dan R front, R sub.

1 sub stond dus op een afstand van 430 cm, 1 sub op 300 cm, 1 front op 300 cm en 1 sub op 430 cm..    :withstupid:

Met de juiste afstanden en zonder RP klinkt het al weer normaal. Tijd om te slapen.. :)
:D  :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Spijkie

Quote from: doorofnight on December 11, 2014, 23:01:24
Hoe moet ik de highpass instellen?

Die staat nu op 40 Hz 4e order filter..

Main Speaker output staat ook op highpass.

Bij mij staat de highpass op 120hz en daarna heb ik de microfoon laten inmeten. Iemand hier een idee over ?...... komt btw van marc
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

mijkie

hij staat bij mij ook op 120 Hz, klinkt hier prima !! je kunt t naar wens instellen in het menu dus je kunt nog een beetje spelen  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6