Het Linn Sondek LP12 'liefhebbers' topic

Started by raindog, August 9, 2013, 23:13:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: bmateijsen on August 11, 2013, 08:24:01
Destijds ging Ivor Tiefenbrun op pad om juist te bewijzen dat de toenmalige beste draaitafel (TD150) makkelijk te verbeteren was..., terwijl Thorens juist beweerde dat dit niet te doen was. Zijn draaitafel de LP12 was een serieuze verbetering ;D
Ik twijfel er niet aan dat er destijds nog veel te verbeteren was.  Het zou mij meer verbazen als iemand een nieuwe versie op de markt bracht, met de mededeling dat die serieus veel slechter was...

raindog

Zojuist heb ik de topic titel even aangepast van 'LP12 topic' naar 'LP12 liefhebbers topic'...  :huh2:

Mijn idee achter dit topic was om een ruimte te bieden aan forumleden met een LP12 of forumleden met interesse in een LP12. Om te discussieren over de LP12, de set-up van de LP12 en alle mogelijke upgrades van de LP12. Een topic voor liefhebber dus  ;D

Begrijp me niet verkeerd, iedereen is welkom, maar onnodig negatief lopen doen over de LP12 of forumleden bekritiseren om hun keuze voor de LP12 vind ik hier niet op zijn plaats. Vandaar bij deze mijn oproep om dit liefhebbers topic een fijne plaats te laten zijn zonder de onvriendelijkheden die we elders op dit forum al te vaak tegenkomen.

Gr. Bas.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Deleted Member 2

#27
Quote from: raindog on August 11, 2013, 12:25:10
Zojuist heb ik de topic titel even aangepast van 'LP12 topic' naar 'LP12 liefhebbers topic'...  :huh2:

Mijn idee achter dit topic was om een ruimte te bieden aan forumleden met een LP12 of forumleden met interesse in een LP12. Om te discussieren over de LP12, de set-up van de LP12 en alle mogelijke upgrades van de LP12. Een topic voor liefhebber dus  ;D

Begrijp me niet verkeerd, iedereen is welkom, maar onnodig negatief lopen doen over de LP12 of forumleden bekritiseren om hun keuze voor de LP12 vind ik hier niet op zijn plaats. Vandaar bij deze mijn oproep om dit liefhebbers topic een fijne plaats te laten zijn zonder de onvriendelijkheden die we elders op dit forum al te vaak tegenkomen.

Gr. Bas.

Ik merk eerder het omgekeerde.

Als niet liefhebber zal ik me beperken tot af en toe mee lezen wat de wel liefhebber zoal bezig houdt.

Have fun, sweet dreams and praise the .....,

Henk

AbZ

Gaat het nu over liefhebbers of over platenspelers?
Ik zou voor optie 2 gaan...

raindog

Klopt Henk, het omgekeerde is ook waar. Wanneer een product bekritiseerd, of zelfs maar gerelativeerd wordt dan vertoont de liefhebber nogal eens onredelijk fanboy-gedrag. En vervolgens is het vooral de dynamiek van het op elkaar blijven reageren waardoor een topic 'vervuild' raakt. Daar heb ik me zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt (ik laat me soms ook te snel uit mijn tent lokken), en het was dan ook zeker niet persoonlijk naar jou bedoeld. Door de topic-titel aan te passen hoop ik dat voor niet-liefhebbers nu duidelijk is dat men hier vreselijk subjectief is aangaande wereld beste LP-draaier...  ;D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

raindog

Quote from: LPlover on August 11, 2013, 11:56:51
hier een ouwetje.



Als je die antieke arm weg denkt dan blijven er maar weinig verschillen over met een nieuwe LP12. Over zo'n fluted plint heb ik nog steeds geen definitieve mening. Vind ik het nou mooi of niet?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Deleted Member 2

#31
Quote from: raindog on August 11, 2013, 13:00:09
Klopt Henk, het omgekeerde is ook waar. Wanneer een product bekritiseerd, of zelfs maar gerelativeerd wordt dan vertoont de liefhebber nogal eens onredelijk fanboy-gedrag. En vervolgens is het vooral de dynamiek van het op elkaar blijven reageren waardoor een topic 'vervuild' raakt. Daar heb ik me zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt (ik laat me soms ook te snel uit mijn tent lokken), en het was dan ook zeker niet persoonlijk naar jou bedoeld. Door de topic-titel aan te passen hoop ik dat voor niet-liefhebbers nu duidelijk is dat men hier vreselijk subjectief is aangaande wereld beste LP-draaier...  ;D

In Rotterdam noemen ze dat laatste: "urineren in open wonden".

Mijn voorlaatste berichtje dan maar een beetje aangepast.

raindog

Quote from: Onder013 on August 11, 2013, 13:05:11
In Rotterdam noemen ze dat laatste: "urineren in open wonden".

Bij ons in Limburg noemen ze dat sarcasme, ik had er misschien beter een knipoog achter kunnen zetten in plaats van een smily.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Deleted Member 2

#33
Quote from: raindog on August 11, 2013, 13:10:01
Bij ons in Limburg noemen ze dat sarcasme, ik had er misschien beter een knipoog achter kunnen zetten in plaats van een smily.

Als je er op uit bent om te de-escaleren, zou je het bedoelde zinnetje helemaal weggelaten hebben.  ;)

AbZ

#34
Quote from: Onder013 on August 11, 2013, 13:22:13
Als je er op uit bent om te de-escaleren, zou je het bedoelde zinnetje helemaal weggelaten hebben. 8)
Ach joh, gaat over een overjarige gestolen Thorens  ;D  Why flog a dead horse  ;D

Het is idd iets voor liefhebbers.

Deleted Member 2

Quote from: AbZ on August 11, 2013, 13:28:21
Ach joh, gaat over een overjarige gestolen Thorens  ;D  Why flog a dead horse  ;D

Het is idd iets voor liefhebbers.

;D = een smiley  ;).

advr

#36
Quote from: LPlover on August 11, 2013, 08:43:39
Ik weet niet of jullie eens een oer LP12 hebben beluisterd, nou die klonk echt moddervet en super saai/warm:( :D Dit was tijdens de Veldhoven show ter gelegenheid van 33 jaar LP12 ergens in 2005/2006. Sindsdien is er gelukkig veel verbeterd ;)

Ja die heb ik toen ook gehoord, maar als je geen vergelijkings materiaal hebt kun je heel goed leven met zo'n oerversie en wat is beter.. het is anders ;D Heel erg lang heb ik genoten van een Thorens 166MKII...

Sinds 10 jaar heb ik een LP12, sernr 91888, uit een erfenis gekregen. Toen nog niet beseffende wat ik gekregen had, al heeft deze LP!2 natuurlijk ook een grote emotionele waarde. Door de tijd heen ben ik ook verknocht geraakt aan het geluid.
Toen ik hem kreeg was helaas het lager van de Akito kapot. Na even met een Basic armpje gespeeld te hebben ben ik toen tegen een 2e hands Akito 2 aan gelopen. Als snel kwam er ook een Linto en een Lingo. Vergeleken met de Thorens was het voor mij een aardige stap voorwaarts, zeker met de Linto en Lingo. 

Door de jaren heen volgende nog een Silver T-cable, Benz Micro Wood L2, Trampolin base en laatste een Radical voeding plus motor. Ik was als een van de eersten met zo'n Radical en in het begin niet onverdeeld gelukkig. Het toerental bleek niet constant. Later bleek het in de motor te zitten. Die werd, natuurlijk ook onder garantie, vervangen. Daarmee speelde de LP12 op een hoger niveau. Als laatste upgrade heb ik Dynamik voeding in de Radical laten plaatsen. Hiermee lijkt de voeding nog veel meer grip op het geheel te krijgen wat nog meer rust in het geluids beeld geeft.

Wat nu, hoe nu verder?

Voorlopig blijft het hierbij. Ik ben niet overtuigd over de combi Radical en Keel... Voor mij is de verandering geen vooruitgang in het geluidsbeeld. Eerder zal het een Urika worden, daarmee de Linto vervangend. Ik weet echter niet hoe die combineert met mijn Benz Wood.

Vele platenspelers heb ik gehoord in de afgelopen jaren, echter heb ik nog geen moment gehad dat ik dacht: 'die wil ik hebben'.

Bijgaand mijn spelertje waar ik al zoveel jaren met plezier naar luister.

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Robiwan

Quote from: advr on August 11, 2013, 15:03:06
Ja die heb ik toen ook gehoord, maar als je geen vergelijkings materiaal hebt kun je heel goed leven met zo'n oerversie en wat is beter.. het is anders ;D Heel erg lang heb ik genoten van een Thorens 166MKII...

Sinds 10 jaar heb ik een LP12, sernr 91888, uit een erfenis gekregen. Toen nog niet beseffende wat ik gekregen had, al heeft deze LP!2 natuurlijk ook een grote emotionele waarde. Door de tijd heen ben ik ook verknocht geraakt aan het geluid.
Toen ik hem kreeg was helaas het lager van de Akito kapot. Na even met een Basic armpje gespeeld te hebben ben ik toen tegen een 2e hands Akito 2 aan gelopen. Als snel kwam er ook een Linto en een Lingo. Vergeleken met de Thorens was het voor mij een aardige stap voorwaarts, zeker met de Linto en Lingo. 

Door de jaren heen volgende nog een Silver T-cable, Benz Micro Wood L2, Trampolin base en laatste een Radical voeding plus motor. Ik was als een van de eersten met zo'n Radical en in het begin niet onverdeeld gelukkig. Het toerental bleek niet constant. Later bleek het in de motor te zitten. Die werd, natuurlijk ook onder garantie, vervangen. Daarmee speelde de LP12 op een hoger niveau. Als laatste upgrade heb ik Dynamik voeding in de Radical laten plaatsen. Hiermee lijkt de voeding nog veel meer grip op het geheel te krijgen wat nog meer rust in het geluids beeld geeft.

Wat nu, hoe nu verder?

Voorlopig blijft het hierbij. Ik ben niet overtuigd over de combi Radical en Keel... Voor mij is de verandering geen vooruitgang in het geluidsbeeld. Eerder zal het een Urika worden, daarmee de Linto vervangend. Ik weet echter niet hoe die combineert met mijn Benz Wood.

Vele platenspelers heb ik gehoord in de afgelopen jaren, echter heb ik nog geen moment gehad dat ik dacht: 'die wil ik hebben'.

Bijgaand mijn spelertje waar ik al zoveel jaren met plezier naar luister.

mooi verhaal en ik vind de plint wel fraai. Tijdens een show in Veldhoven afgelopen april een Bergman draaitafel met tangetiale arm en Koetsu Black mogen aanhoren. Toen had ik zoiets van wow dit is de mooiste draaitafel ooit gehoord. 
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

raindog

Quote from: advr on August 11, 2013, 15:03:06
Door de jaren heen volgende nog een Silver T-cable, Benz Micro Wood L2, Trampolin base en laatste een Radical voeding plus motor.

Wow, dat is nog eens een LP12 op niveau! Met een Radikal al in je bezit lijkt mij een Urika inderdaad de meest logische volgende stap. Kwestie van uitproberen of het goed combineert met de Benz Micro.

Kun je aangeven wat de Silver T-cable in jouw set heeft toegevoegd? Bij mij hangt de originele kabel uit 1986 er nog aan. Ik overweeg nu om daar nieuwe pluggen op te zetten of om (op termijn) de Silver T-cable upgrade uit te voeren.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

advr

Dank je, in de 10 jaar is het wat geworden ja. O0

Het is al lang geleden dat ik de Silver T-cable gekocht heb. Het is een stukje vooruit in detaillering en muzikaliteit. Meer weet ik eigenlijk niet meer8)

Zelf gaan horen zou ik zeggen.C:-)




Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Quote from: LPlover on August 11, 2013, 15:42:06
mooi verhaal en ik vind de plint wel fraai. Tijdens een show in Veldhoven afgelopen april een Bergman draaitafel met tangetiale arm en Koetsu Black mogen aanhoren. Toen had ik zoiets van wow dit is de mooiste draaitafel ooit gehoord.

Het is een mooie uitvoering, dank je.

De Bergman ken ik allen uit de bladen, het Koetsu element heb ik wel eens gehoord in een Audio Note opstelling... magisch geheel8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Martin!!!

#41
Momenteel is Jan Verlegh van BB&G voor mij een 'rebuild' Linn LP12 aan het samenstellen met een nieuwe rosenut plint, nieuwe topplate, nieuw subchassis (maar wel met pre-cirkus lager), nieuwe stofkap, Trampoline, Akito MKII arm met een Ekos SE tonearmcable met een Adikt (MM)element en een Lingo voeding.

Op 23 augustus komt ze hier wonen  :D
mainly British stuff

Robiwan

Quote from: Martin!!! on August 12, 2013, 11:56:08
Momenteel is Jan Verlegh van BB&G voor mij een 'rebuild' Linn LP12 aan het samenstellen met een nieuwe rosenut plint, nieuwe topplate, nieuw subchassis (maar wel met pre-cirkus lager), nieuwe stofkap, Trampoline, Akito MKII arm met een Ekos SE tonearmcable en een Adikt (MM)element en een Lingo voeding.

Op 23 augustus komt ze hier wonen  :D

Toch niet helemaal gelijk aan mijn LP12 :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Martin!!!

Wat foto's van mijn 'rebuild'
mainly British stuff

Martin!!!

..
mainly British stuff

Martin!!!

..
mainly British stuff

Martin!!!

..
mainly British stuff

Martin!!!

..
mainly British stuff

Martin!!!

..
mainly British stuff

Martin!!!

Ze is nog niet helemaal af er volgen later nog wat foto's.....  ::)
mainly British stuff