Het Linn Sondek LP12 'liefhebbers' topic

Started by raindog, August 9, 2013, 23:13:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

raindog

Het Linn Sondek LP12 'liefhebbers' topic

Het viel mij op dat er best veel forum-leden een LP12 bezitten, of interesse tonen in een LP12,  maar dat er nog geen 'dedicated' LP12 topic was. Daarom open ik hierbij dit topic met algemene informatie over de LP12 en ruimte voor discussie.


In de volgende post zal ik een voorzetje doen aangaande historie, technische achtergronden, foto's en links zodat nieuw geïnteresseerden gelijk een beetje op weg worden geholpen. Zelf ben ik ook nog maar een LP12-newbie dus alle aanvullingen of correcties zijn welkom!

Verder ben ik benieuwd naar foto's van de LP12 in jullie sets en de upgrades die men gedaan heeft of nog van plan is om uit te voeren.   

Gr. Bas
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

raindog

#1
Historie:
The Sondek LP12 turntable, introduced in 1972, utilises a suspended sub-chassis design and a patented single-point bearing machined to extremely tight tolerances. The LP12 has evolved since its introduction, but its basic suspended sub-chassis design has remained. At the time, the design was similar to the Thorens TD150. The thinking at the time was that the most important component of a high-end audio system is the loudspeakers. Linn presented an important challenge to that by claiming that the source (i.e. the turntable) was the most important part of the system. Ivor Tiefenbrun has talked about how Sondek derives from the word Soundex as each hi-fi design always ends up having its own unique identifiable and recognisable sound. Some report the original name was just Sondek without the LP12.

Early versions were a platform for mounting third party tonearms, had a basic power supply arrangements, and would only revolve at 33⅓ rpm. Those users requiring a 45 rpm option would have to purchase a special adaptor to increase the diameter of the motor pulley and platter speed accordingly.

Throughout the years, there have been many changes which have significantly improved this table. These changes include modifications to components such as the subplatter and bearing, rubber feet, baseboard, armboard, suspension springs and grommets and reinforced plinth.

1972, LP12 turntable introduced.
1974, Main bearing liner changed. Sub-chassis strengthened by addition of strap, spot welded in place. Motor control circuit changed from terminal strip to small PCB.
          Mains switch changed from two buttons to single with mains neon. [s/n 2,000]
1978, Top plate modified adding two holes for 6 x 0.5 self tappers into wood block. [23,000]
1979, Lid prop removed, hinges changed to spring loading. [27,000]
1981, February. Nirvana mechanical components. [32,826]
1982, May. Valhalla crystal-driven electronic power supply made standard. [38,794]
1984, Enlarged plinth corner bracing. [53,000]
1984, June. Sub-chassis strengthening bar epoxy glued instead of spot welded. [54,101]
1985, August. Cap head screws on bearing housing. [60,383]
1985, September. Diode modification to Valhalla board [61,090]
1985, December. Strengthening blocks on corners of plinth.
1986, May. New clear lid.
1986, Suspension springs improved.
1987, March. New bearing housing, New Formica and MDF armboard. [69,161]
1987, April. New springs. [69,591]
1987, Bearing improved with better lining material and tighter tolerances. Change to black oil. Suspension springs ground to improved tolerance. Arm board
          composition improved. [70,000]
1989, Motor thrust pad changed. Valhalla surge guard modification. PCB mains lead (UK). [79,700]
1989, New MDF armboard, laminated top and bottom. [79,160]
1989, Harder suspension grommets fitted. [81,000]
1990, External Lingo power supply available as add-on.
1991, motor thrust pad cap added to Lingo models. [87,047]
1991, Valhalla board with 45RPM capability added [87,047]
1991, motor thrust pad cap added to Valhalla models. [87,206]
1991, Introduction of LP12 Basik, a stripped down version of the turntable [87,672]
1991, Solid base board replaces hardboard. [87,672]
1991, Trampolin base board with isolating feet available as an option [87,672].
1992, Improved top plate fixing. [88,950]
1993, Cirkus upgrade (larger and better machined inner platter and new bearing, new springs, armboard, belt) fitted as standard. [90,582]
1997, a limited edition commemorative LP12 was created to mark the 25th anniversary of the LP12. Amongst other features, it bears a plaque etched with the
          signature of Linn's founder Ivor Tiefenbrun.
2000, 4th bolt added near motor on top plate, fitted as standard. Required extra cross beam on plinth.
2001, New motor used (first new motor since original 1972).
2002, Maple plinth introduced adding to existing black, walnut, rosewood and afromosia options.
(bron: Wikipedia)

Opbouw en onderdelen:


Linn Upgrades:
(Linn website)
Linn Cirkus upgrade (nieuw lager, subplateau en armboard voor LP12's van voor 1993)
Linn Lingo voeding
Linn Radikal voeding
Linn Kore subchassis
Linn Keel subchassis
Linn Trampolin Baseboard
Linn Ekos SE toonarm
Linn Akito 2 tonearm
Linn Urika phono pre (intern)
Linn Uphorik phono pre (extern)

Third Party Upgrades:
Tiger-Paw Khan topplaat
Tangerine Karmen/url] topplaat
[url=http://www.woodsongaudio.com]Woodsong
plints
Naim Armageddon voeding
Greenstreet Audio Valhalla upgrade en Keel klone

Handleidingen
Linn Nederlandse handleiding 
The Vinyl Engine set-up manual (handige tekeningen!)
Russ Andrews Servicing & setting up guide

Overige Links:
Nederlands LP12 blog van Beter Beeld en Geluid
Linn LP12 forum

Linn Valhalla en Lingo versies 1, 2 en 3
Een van de meest gewaarde upgrades is een betere voeding. Vanaf 1982 heeft Linn standaard de Valhalla voeding ingebouwd. Daar zijn twee versies van geweest, eerst zonder en later met de 45 toeren optie. Hieronder een plaatje van de ingebouwde Valhalla voeding.



De Lingo voeding kwam voor het eerst op de markt in 1990 en werd al snel een legendarische upgrade. De Lingo heeft in de loop der jaren zowel cosmetische als technische aanpassingen gekregen en kent drie uiterlijke verschijningsvormen die vaak als Lingo 1, 2 of 3 worden omschreven.

De eerste Lingo's zaten in een half formaat van de toen standaard Linn behuizing.



Begin 2001 werd dezelfde Lingo voeding verpakt in een volledige behuizing. Kort daarna, in oktober 2001, kreeg de Lingo de belangrijkste technische update waarbij gebruik werd gemaakt van surface mount technology (SMT). Deze nieuwe opbouw bracht een duidelijk hoorbare verbetering. Aan de buitenkant is echter niet te zien welke versie er onder de kap zit. Op het Linn forum wordt vermeld dat alle Lingo 2's vanaf SN 656968 voorzien zouden moeten zijn van SMT techniek. Wil je het echter zeker weten dan moet de kap er af. Hieronder een foto van de twee verschillende versies in dezelfde behuizing. Links de oude versie, rechts de nieuwe.



De huidige Lingo, de Lingo 3, is technisch gelijk aan het vorige model maar voorzien van een behuizing in lijn met de actuele Linn componenten.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

raindog

#2
Mijn eigen LP12 betreft een model uit 1986 met zwarte plint, Cirkus upgrade, nieuwe motor, Valhalla Lingo voeding, Trampoline, Jelco SA-250ST arm en Dynavector DV20XL element (low MC).  De eerstvolgende update wordt vermoedelijk een Kore en Linn Silver cable



Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

AbZ

Leuk topic.  Past beter in het Vinyl board dan in Overig stereo. 
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=158.0

Mooie spelert heb je  8)

Robiwan

Quote from: AbZ on August 10, 2013, 01:33:05
Leuk topic.  Past beter in het Vinyl board dan in Overig stereo. 
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=158.0

Mooie spelert heb je  8)

Mee eens, kan dit topic verplaatst worden naar Platenspelers/Vinyl?

Gr,

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyreg

Quote from: LPlover on August 10, 2013, 08:26:56
Mee eens, kan dit topic verplaatst worden naar Platenspelers/Vinyl

Past absoluut beter in Platenspelers/Vinyl sub-subforum  :smile:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Deleted Member 2

#6
Quote from: Cyreg on August 10, 2013, 09:52:37
Past absoluut beter in Platenspelers/Vinyl sub-subforum  :smile:

Nou zeg, het gaat hier wel om de replica van de legendarische Thorens 150 :-X

Zonder gekheid: ze (Linn) hebben er wel iets van gemaakt dat als het je smaak is gelikt uit ziet en klinkt als een, uh, uh LP12 ;D
Als je naar sommige details van de nogal / te kostbare onderdelen kijkt, dwingt dat respect af. Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat nou juist deze mate van afwerking, systematiek en prijzen meehelpen bij de lovende beoordelingen in audiobladen.

raindog

Dit topic is nu verplaatst naar de Platenspelers/Vinyl sectie, met dank aan de moderators.

Quote from: Onder013 on August 10, 2013, 10:42:21
Als je naar sommige details van de nogal / te kostbare onderdelen kijkt, dwingt dat respect af. Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat nou juist deze mate van afwerking, systematiek en prijzen meehelpen bij de lovende beoordelingen in audiobladen.

Het is volgens mij inderdaad deze systematiek, en het blijvende geloof in de basis van het ontwerp, dat maakt dat de LP12 veertig jaar na dato nog steeds z'n mannetje staat en voor Linn een voortdurend commercieel succes blijkt te zijn. Nu krijgt vrijwel elk succesvol product op één of ander moment wel voor de voeten geworpen dat het merk gehyped is, overgewaardeerd wordt of dat het slechts het resultaat is van slimme marketing. Ook een LP12 heeft hier 'last' van maar dat is prima ;)


Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Deleted Member 2

Quote from: raindog on August 10, 2013, 14:43:36
Dit topic is nu verplaatst naar de Platenspelers/Vinyl sectie, met dank aan de moderators.

Het is volgens mij inderdaad deze systematiek, en het blijvende geloof in de basis van het ontwerp, dat maakt dat de LP12 veertig jaar na dato nog steeds z'n mannetje staat en voor Linn een voortdurend commercieel succes blijkt te zijn. Nu krijgt vrijwel elk succesvol product op één of ander moment wel voor de voeten geworpen dat het merk gehyped is, overgewaardeerd wordt of dat het slechts het resultaat is van slimme marketing. Ook een LP12 heeft hier 'last' van maar dat is prima ;)

Zolang het de typische LP12 sound bewaart en er liefhebbers voor zijn, is er bestaansrecht ;)

KILLorBE

Gisteren was ik op zoek naar info over de TD160 en kwam toen een stukje over de LP12 tegen:

QuoteHet Schotse merk Ariston baseerde later haar RD-11 draaitafel op die Thorens 150. De samenwerking van Ariston met Linn leidde er toe dat Linn de Ariston onder eigen naam op de markt ging brengen: de RD-11 werd de LP 12. Een en ander werd in de rechtszaal uitgevochten waar Ariston in het gelijk werd gesteld. Het grappige is dat de Thorens TD-160 een doorontwikkeling is van de Thorens TD-150 en de Linn LP 12 "maar" een kopie is van de Thorens TD-150. Overigens wel een kopie waar de toleranties veel hoger liggen dan bij het origineel.
Bron: http://www.puresound.be/recensies/archive/2013/februari/article/thorens-160-modificaties-hanze-hifi/?tx_ttnews[day]=12&cHash=25b9c22b72416698294832807de864ac (Kopiëren/plakken).
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

MaLa

Raindog, mooie speler!
Ooit gaat er hier ook nog eentje komen hoop ik...
XTZ - BK - Marantz

Robiwan

#11
Hier mijn LP12 voorzien van Valhalla voeding (33 en 45 rpm), solid base, Pre-Cirkus lager, standaard armboard, Akito MkII arm en Dynavector 10x5 high output MC. De LP12 heb ik na flink wat draaitafel omzwervingen (Pro-Ject, Technics, Transrotor, Goldring, Clearaudio, Rega en Audio Note) afgelopen juli gekocht :D.



Gr,

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

KILLorBE

Het houd bij jou ook nooit op hè, had ook niet anders verwacht ;)
Wat is er met je Rega muurbeugel gebeurt? Ligt er nu een plank met wat plantjes erop vast gelijmd :P
Veel luisterplezier!

Net zoals die van raindog een mooie tafel!!
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

AbZ

Quote from: KILLorBE on August 10, 2013, 16:00:58
Gisteren was ik op zoek naar info over de TD160 en kwam toen een stukje over de LP12 tegen:
QuoteHet Schotse merk Ariston baseerde later haar RD-11 draaitafel op die Thorens 150. De samenwerking van Ariston met Linn leidde er toe dat Linn de Ariston onder eigen naam op de markt ging brengen: de RD-11 werd de LP 12. Een en ander werd in de rechtszaal uitgevochten waar Ariston in het gelijk werd gesteld. Het grappige is dat de Thorens TD-160 een doorontwikkeling is van de Thorens TD-150 en de Linn LP 12 "maar" een kopie is van de Thorens TD-150. Overigens wel een kopie waar de toleranties veel hoger liggen dan bij het origineel.
Blijkbaar dacht men bij Linn zoiets als "beter goed gejat dan slecht bedacht."
De toleranties ligger hopelijk lager, niet hoger (foutje in die tekst),
anders zou je minder precisie hebben.

Robiwan

Quote from: KILLorBE on August 10, 2013, 20:22:03
Het houd bij jou ook nooit op hè, had ook niet anders verwacht ;)
Wat is er met je Rega muurbeugel gebeurt? Ligt er nu een plank met wat plantjes erop vast gelijmd :P
Veel luisterplezier!

Net zoals die van raindog een mooie tafel!!

verkocht en daar hangt nu een schilderij :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

bmateijsen

Quote from: AbZ on August 10, 2013, 22:10:19
Blijkbaar dacht men bij Linn zoiets als "beter goed gejat dan slecht bedacht."
De toleranties ligger hopelijk lager, niet hoger (foutje in die tekst),
anders zou je minder precisie hebben.

Destijds ging Ivor Tiefenbrun op pad om juist te bewijzen dat de toenmalige beste draaitafel (TD150) makkelijk te verbeteren was..., terwijl Thorens juist beweerde dat dit niet te doen was. Zijn draaitafel de LP12 was een serieuze verbetering ;D

Robiwan

Ik weet niet of jullie eens een oer LP12 hebben beluisterd, nou die klonk echt moddervet en super saai/warm:( :D Dit was tijdens de Veldhoven show ter gelegenheid van 33 jaar LP12 ergens in 2005/2006. Sindsdien is er gelukkig veel verbeterd ;)   
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

#17
Quote from: bmateijsen on August 11, 2013, 08:24:01
Destijds ging Ivor Tiefenbrun op pad om juist te bewijzen dat de toenmalige beste draaitafel (TD150) makkelijk te verbeteren was..., terwijl Thorens juist beweerde dat dit niet te doen was. Zijn draaitafel de LP12 was een serieuze verbetering ;D

Aldus Ivor Tiefenbrun.....

Zeer bepalend is of de typische LP12 sound je aanspreekt of niet.

Robiwan

Quote from: Onder013 on August 11, 2013, 09:56:07
Aldus Ivor Tiefenbrun.....

Zeer bepalend is of de typische LP12 sound je aanspreekt of niet.

Ik denk dat die typische LP12 sound niet wereldschokkend anders is dan bijv. een Michell, maar wel beter :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on August 11, 2013, 10:57:29
Ik denk dat die typische LP12 sound niet wereldschokkend anders is dan bijv. een Michell, maar wel beter :D

Zoals ik zeg: een kwestie van smaak. De LP12 (jouw exemplaar) klinkt fundamenteel anders dan de Michell in de configuratie zoals ik die heb. Heel goed dat je vindt dat je LP12 beter is dan de Michell. Dan heb je blijkbaar een goede keuze gemaakt.
Als je echter het verschil tussen die twee zo totaal verschillende spelers niet echt hoort..... 8)

Cyreg

Quote from: LPlover on August 11, 2013, 10:57:29
Ik denk dat die typische LP12 sound niet wereldschokkend anders is dan bijv. een Michell, maar wel beter :D

Nou, dan zullen we hier wel lezen of je die specifieke klank van 'n LP12 over 'n paar maanden nog steeds net zo goed vindt of.....?  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Deleted Member 2

Quote from: Cyreg on August 11, 2013, 11:38:23
Nou, dan zullen we hier wel lezen of je die specifieke klank van 'n LP12 over 'n paar maanden nog steeds net zo goed vindt of.....?  :D

Hahaha!

Hij houdt het voor zijn doen al lang uit met z'n LP12 (waarvan inmiddels wel het element en de arm zijn vervangen).

Robiwan

Quote from: Onder013 on August 11, 2013, 11:43:40
Hahaha!

Hij houdt het voor zijn doen al lang uit met z'n LP12 (waarvan inmiddels wel het element en de arm zijn vervangen).

:D Ik zou nog geen seconde kunnen leven met de Michell ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on August 11, 2013, 11:46:08
:D Ik zou nog geen seconde kunnen leven met de Michell ;)

Ik wens je een mooi leven met je LP12, etc, etc


Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2