AR's Woonkamer HT

Started by Arcoruig, August 5, 2013, 10:32:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arcoruig

Zo na een aantal jaar de hobby weer een beetje opgepikt.

In 2004 heb ik een HT Set gekocht, bestaande uit een Sony STR-790QS Receiver, Sony NS30 DVD-Speler, Mordaunt Short Avant 906 Front, 905C en 904 Rear, Zelfbouw Sub (DT150 + Boston RC12) en een LG 32"LCD. Toen nog thuiswonend, kon ik net zoveel herrie maken als ik wilde, er werd voornamelijke films gekeken, muziek was van ondergeschikt belang. Tegenwoordig druk als zelfstandige vind ik het heerlijk als ik rond 22:00 thuis kom nog even een uurtje "niets" te doen en lekker op de bank te hangen met een muziekje aan. Hierbij viel op dat ik me ging ergeren aan het geluid, ik had diverse sets gehoord bij vrienden en miste thuis het gevoel van dynamiek. Na een upgrade van de Sony 790QS naar een NAD 752 werd dit al beter, uiteindelijk verschillende (gebruikte) speakers wezen beluisteren Chario, B&W, Monitor Audio en uiteindelijk een setje Synthese Floating Two's gekocht. Paar weken geleden een defecte T763 gekocht welke ik gerepareerd heb en de T752 gaat vervangen.

Tijdslijn:
2005-10 - Samenwonen
2013-01 - Gezinsuitbreiding
2013-07 - HT Uitbreiding :)

Huidige Setup:
- Synthese Floating Two Classic Front Speakers
- DIY Center, gebaseerd op dezelfde tweeter en Floating principe als Fronts
- Mordaunt Short Avant 904 Rear en nog steeds dezelfde Zelfbouw Sub
- DIY Subwoofer, Boston Rally RS12 + Detonation DT150
- NAD T763 Receiver
- NAD T562 Speler
- Bravia 40EX720 LED TV
- Die'st Audio Interlinks + Supra Classic 4.0 Speakerkabel
- Raspberry Pi + RaspBMC + NAS


Even wat Q&D shots gemaakt vanochtend, hier is de NAD T752 nog zichtbaar, moet het meubel nog aanpassen voor de diepte en hoogte van de T763, deze is zo'n 4cm hoger en 6cm dieper. De gouden bies op de Synthese Floating Two's heb ik ivm WAF moeten verwijderen. De Subwoofer is naar de trapkast verplaatst, ik heb hier de spikes onderuit gehaald en deze op rubber blokken gezet en op nieuw afgesteld, deze speelt enkel als LFE bij films. De Fronts leveren voor mij voldoende fundament voor stereo.

Bij de upgrade van MS906 naar de Synthese viel de geluidskwaliteit zelfs bij mijn vrouw op in positieve zin. Ondanks hun leeftijd spelen ze nog heerlijk en is het laag beter geworden, het hoog veel opener en het middengebied minder "wollig" tegenover de MS906A. Als Rear gebruik ik nog de MS904A en als Center de MS905C welke hier prima in voldoen.

Mvg,
Arco

Mijn huidige set (anno 2017)

Speakers
Fronts: Synthese Floating Two
Center: Vifa Carat
Surrounds: Synthese Floating Two
Subwoofer: Rel Quake MK2


Apparatuur
Voorversterker/Processor: Primare SP31.7
Versterkers: Primare A30.2 (Front) & Primare A30.3 (Center +Rear)
Beeldscherm: Sony 48W705 48" LED
DVD/CD-speler: Primare V25
Platenspeler: NAD PP2 + Technics SL20 + Rega R100 Cartridge
Streamer (NAS/FLAC + Spotify + Tidal): Raspberry Pi3 + Hifiberry Digi+ SBooster + Volumio 2
Mediaspeler: Raspberry Pi3 + SBooster + OSMC/Kodi


Bekabeling
LS kabels: Supra Ply 3.4s
Subwoofer interlink: Audioquest Sub-A
Interlinks Pre->Amp: AudioQuest Opal x3 XLR + AudioQuest Coral RCA
Interlinks: Van den Hul The First Ultimate MK2 (CD) + Van den Hul DigiCoupler (Streamer)
Stroomslof: Kaiser 12x WCD Professional
Stroomkabels: DIY Afgeschermd

Bediening
Remote: Primare C32 + Volumio App + Kodi App

| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

En verder.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

mikekiwi

Leuke set, met een breed geluidsbeeld als ik het zo zie. Integreert de center goed met de fronts? En begrijp ik goed dat de sub bij films ook in de gangkast blijft staan (met gesloten deur) ?

Gebruik je de Pi voor films/muziek/beide?

Arcoruig

#3
Sub blijft inderdaad in de dichte trapkast (achter de TV, deur rechts naast de TV) staan. Ik gebruik hem niet vaak, maar met extra demping in de trapkast en gestoei met de fase/kantel/volume op de sub en het beperkte bassmanagement van de NAD is toch een heel acceptabel geluid te krijgen en blijft het effect van de Sub bij films goed bestaan. Het formaat van de Sub +/- 50x60x55cm speelt een beetje mee dat hij niet meer in de woonkamer gewenst was. Er staat wel een upgrade hiervoor op de planning waarbij hij weer in de woonkamer komt, echter dit staat niet boven aan de lijst.

Geluidsbeeld is inderdaad erg breed, als ik er echt voor ga zitten haal ik beide speakers wat meer naar het midden, de kanaalscheiding valt nu wel heel erg op. Voor achtergrondmuziek en films blijft alles zo staan.

PI gebruik ik voor zowel muziek streaming als films, ben echter nog opzoek naar een goede DAC (CA DACMagic oid) om dit te verbeteren, echter de compabiliteit met OpenElec laat hier nog wat te wensen over. Daarnaast wordt er ook nog veel op CD afgespeeld.

Ik blijf verbaasd over de center ondanks zijn prijs draagt hij films met verve. Integratie met de front's is heel redelijk, hij kan iets scherper zijn in de hoogte, maar niet storend.

| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

larzie

Leuke set en welkom op het forum! :D

Matchen de Mordaunt Shorts en Floating Synthese een beetje met elkaar wat betreft geluid? Of kan het nog een stukje homogener?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Arcoruig

Het kan zeker homogener, de Floatings zijn erg neutraal met zowel hoog, midden als laag op gelijk niveau, waar de Mordaunts in het midden een stuk wolliger zijn. Als was het verschil tussen de MS906A en de Floatings groter dan het verschil tussen de MS904A en de Floatings. Stereobeeld en helderheid van de Floatings is veel beter.

Echter voor films wil ik deze concessie wel doen.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

Afgelopen weekend het audiomeubel aangepast zodat de T763 geplaatst kon worden. Deze is best een heel stukje groter dan de T752. Tevens had ik direct de mogelijkheid om een aantal versterkers naast elkaar te zetten.

- Dynavox VR70E Buizenversterker (gemodificeerd)
- NAD T752
- NAD T763
- Sony DA1000ES

Waarbij toch wel opvallen verschillen te horen waren, beide NAD's geven de zelfde soort geluid, waarbij het stereobeeld(plaatsing) van de T763 heel anders is. Waar de T752 links/rechts erg gescheiden heeft lijkt bij de T763 de muziek meer uit het midden te komen. Daarnaast is de T763 hij bij rock en klassiek op luidere volumes stabieler en een homogener geluid op lagere volumes. De Dynavox is warmer, klinkt in het midden en hoog erg aangenaam maar laat in vergelijk een beetje rommelig laag horen. De Sony geeft het minste laag, een goed duidelijk midden maar in vergelijk met de anderen een wat scherp hoog.

Al met al leuk om eens te proberen. Uiteindelijk is de T763 achter gebleven, de Dynavox terug naar zijn eigenaar, de Sony naar de werkkamer en de T752 naar de zaak verhuisd.

Arco
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

larzie

Leuke test. Mooi dat je zo tevreden bent met je nieuwe T763, maar had je niet liever één gehad met hdmi die HD audio ondersteunt?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Arcoruig

Dat had inderdaad mooi geweest, echter op dit moment voor mij nog niet van toepassing. Voor een volgende upgrade :)
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

#9
Ik heb ondertussen een tweede setje Floating Speakers bemachtigd. Betreft nu de Floating Cameleon I (1e series, uit 1993). (De verkoper gaf de voorkeur aan de bas uit een setje Eltax)

Ik ga deze van het weekend naast mijn huidige Synthese Floating Two's zetten en ben benieuwd wat de verschillen zijn.

Het laag zal bij de Cameleon's wel dieper zijn gezien de dubbele woofers, ben echter benieuwd of ze het kwa hoog (breedte & ruimtelijkheid) halen bij de Synthese Floating Two.

Specs: Floating Cameleon I, 28 kilo, 99x30x21cm, 2.5 weg, (Seas 25 Tweeter + SEAS P17RE Woofers)

| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

Zo na een paar weken luisteren wordt vooralsnog de voorkeur gegeven aan de Synthese Floating Two's. De Cameleon's moeten verder de kamer in geplaatst worden om dezelfde ruimtelijkheid te krijgen en het laag wordt snel overheersend in de setting waar ze eigenlijk moeten komen te staan.
Dus de Cameleons blijven vooralsnog op kantoor staan.

Ondertussen de MS905C (welke tegenover de Floating's toch erg dof klonk) vervangen door een DIY Center project. Ik heb een setje Vifa D26TG-05-06 Tweeters kunnen kopen (zelfde als in de Floating's) en heb vervolgens voor 15,- een JBL EC25 Center van marktplaats gehaald en gebruikt als donorkast.

Ik heb de center voorzien van het Floating Systeem (buis met daarin een zwevende buis waarin de tweeter (welke weer gevuld is met beton) is gemonteerd) en het Filter verwijderd en hardwired, aangepast aan de nieuwe senten, met degelijke componenten opgebouwd. Kast voorzien van bitumen en dempingsmateriaal. Dit gaat heel goed en het klankbeeld is nu nagenoeg gelijk aan de Front's.

Ga nu nog op zoek naar een extra D26TG-05-06 zodat ik rear's kan bouwen setje P17WJ's liggen hier al voor klaar.

Zal ff foto's van de Center posten zodra ik deze heb gemaakt.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

Weer een paar kleine updates:

Sinds een paar weken een Musical Fidelity V-DAC II met verbeterde PSU tussen de Raspberry PI en de Receiver gezet. Vooralsnog via SPDIF aangesloten. Weer een mooie upgrade.

Daarnaast een ledstrip van 2 meter rond achter de TV geplaatst. Waardoor een mooi BIAS light effect gecreëerd word.

Ook ben ik nog aan het twijfelen wat ik met de achter speakers ga doen. Een Setje Synthese Floating Two's of Three's staat op het verlanglijstje. Dan kunnen de Mordaunt Shorts de verkoop in en heb ik overal de zelfde drivers, en maken alle speakers gebruik het Floating principe. Moet een mooi homogeen geluid kunnen vormen.

Hopelijk kan binnenkort de kinderbox ook uit de woonkamer, dan kan de Subwoofer ook weer op zijn plek.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

#12
Paar extra foto's, moet er meer tijd voor nemen, witbalans is is F*ckedUp.
De led's achter de TV zijn wat extra helder geworden door de lange sluitertijd, normaal is het effect wat minder/rustiger.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

#13
En nog een paar.
De Center welke zijn leven begon als een grijze JBL Northridge EC25.
- Aangepast Filter met betere componenten en andere afstelling
- Tweeter vervangen door een Vifa D26TG-05-06
- Tweeter ophanging gebaseerd op het Synthese Floating systeem.
- Kast gedempt met bitumen, en voorzien van dempingsmateriaal
- Kast Zwart gespoten.
- Zilverkleurige doek vervangen door Zwart Speakerdoek.

Was een leuk mini projectje. Op de laatste foto zie je hoe de tweeter "los" uit de speaker te nemen is. Omdat deze vast gemaakt is in een met beton gevulde buis, welke weer grotere diameter buis hangt in rubber strippen. Het Floating ontkoppelsysteem voor de tweeter.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Timh

Netjes, en hoe klinkt de set nu ?

Arcoruig

Stukken beter, de Floating's zijn onlangs gereviseerd (Filter upgrade en mid-woofers vervangen, waren toch al een beetje op leeftijd en een van de rolranden begon los te raken).

Het hele geheel aan de voorkant is nu veel beter in balans. Geen doffe center meer in vergelijk met de Front's, maar hetzelfde geluidsbeeld. Volgende stap worden de achterspeakers.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

En die stap voor de achterspeakers is ook genomen.
Een 2e set Synthese Floating 2's voor achter. Ze moeten nog even netjes gemaakt worden, viltranden vastplakken, goed schoonmaken en algehele check-up. Ze blijven tenslotte 20 jaar oud, maar klinken wel fijn.

Dan kunnen de MS904 Avant's de verkoop in en de Floating's er voor in de plaats.

Nu maar hopen dat de NAD T763 voldoende pap kan leveren, anders wordt het zoeken naar NAD T975 oid.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

#17
Weer een paar kleine uitbreidingen gehad.

Voor een klein bedrag een NAD 216THX in nieuwstaat kunnen overnemen. Deze wordt nu via de PRE-Out ingezet voor de front speakers.
Ondertussen de Mordaunt Short's vervangen door Floatings Two's (dus nu rondom dezelfde speakers). Alle speakers een onderhoudsbeurtje gegeven (Ferrofluid tweeters vervangen, demping vervangen, filters voorzien van Mundorf Supreme Condensatoren). Filter in de center aangepast zodat deze beter aansluit op het klankbeeld van de overige speakers.

DIY Sub de deur uit gedaan een een Tannoy MXsub 10 teruggekocht. Kast constructie wat stijver gemaakt. Hierdoor kan deze weer in de woonkamer staan ipv in de kast. Mijn DIY sub (Boston RS12 + DT150) was 50 x 50 x 54cm groot. De Tannoy is 30 x 30 x 40cm en past daarmee meer in het WAF plaatje.

2e Raspberry icm Volumio en de MF V-DAC2 (ASync USB) als Streamer ingericht.


Zal eerdaags even plaatjes maken.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

MLCinema

Slim om die JBL als donor kast te gebruiken. Stuk eenvoudiger dan zelf aan de slag met een eigen kast. Die NAD voorkomt in ieder geval (voorlopig, sommige virussen zijn hardnekkig) dat je je reciever up wil graden.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Arcoruig

#19
Paar kleine wijzigingen

Afgelopen week de NAD T562 DVD Speler vervangen door een NAD T515 DVD-Speler, aangezien deze  4cm lager is leverde dat meer ruimte op in het meubel, hierdoor kon de centerspeaker zo'n 15cm verder naar voren en krijgt deze meer lucht om zich heen. De CD-speler wordt eigenlijk nooit gebruikt, films en muziek (flac) wordt gestreamd en voor de enkele keer dat ik een cd'tje luister of DVD kijk, kan ik met de T515 ook wel uit de voeten.

Daarnaast waren mijn interlinks tussen de Pre-out van de Receiver en de Eindversterker eigenlijk te kort, dus heb vandaag een setje van 1,5 meter in elkaar gesoldeerd gebaseerd op een stukje Belden RG58 die ik nog had liggen. Meteen die naar de Sub ook maar even vervangen. Vooralsnog op het geluid van de kabels niets aan te merken. 

Na een paar weken draaien met de losse eindversterker ertussen valt vooral het extra laag op. Zoveel zelfs dat ik de speakers heb moeten verschuiven om wat te compenseren op de luisterplek.

De Tannoy Subwoofer heb ik onderhanden genomen, de kast is gemaakt van relatief dun MDF zonder bracing. Ik heb nu 4 45 graden balkjes gemaakt om alle wanden 2x met een andere te verbinden. Beetje extra baf als vulling kon ook geen kwaad. Momenteel staat hij nog steeds in de trapkast achter de TV, waar hij voorlopig prima staat. WAF besluit dat hij vooralsnog niet in de woonkamer in het zicht moet komen...

Omdat de NAD 216THX geen 12v trigger heeft, de subwoofer op inschakelstand "auto" eigelijk te snel uitschakelt als je een film op zacht niveau luister heb ik een stopcontact gemaakt dat dmv een relais geschakeld wordt. Een oude adapter van 12v op de geschakelde uitgang van de receiver trekt een Omron 10A Relais om, welke spanning op het stopcontact van de Eindversterker en de Subwoofer zet. Hierdoor kan ook de Subwoofer op ON blijven staan, hij schakelt toch uit zodra de receiver uit gaat.

Huidige Setup 22-08-2014:
- Synthese Floating Two Front
- Synthese Floating Two Rear
- DIY Center, gebaseerd op dezelfde tweeter en Floating principe als Fronts & Rear's
- Tannoy MxSub 10
- NAD T763 Surround Receiver
- NAD 216THX als Stereo Eindversterker voor de Front speakers
- NAD T515 CD/DVD-Speler
- Bravia 40EX720 LED TV
- Die'st Audio Interlinks + Supra Classic 4.0 Speakerkabel
- DIY RG58 Interlinks tussen Pre en Eindversterker
- DIY RG58 Interlink naar Subwoofer
- Raspberry Pi + RaspBMC + NAS als mediacenter
- Raspberry Pi + Volumio + Musical Fidelity V-DAC-II als streamer

Al met al weer lekker genieten van zowel muziek als films.

Gr Arco
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

2cvman

Even een vraagje. Ik heb dezelfde sub.
Heb je ook foto's van je aanpassingen? Hoor je echt verschil?
Marantz SR-7010 / 3 x Marantz MA-700 mono-eindversterkers
LG 60PB560V PLASMA TV / Marantz 6100 platenspeler / Pro-Ject Tube Box II phono-voorversterker / HTPC voor alle films en muziek
Tannoy R3 front / Tannoy RC center / Tannoy R2 rear-back / Tannoy R1 back / Tannoy mR Plafondspeakers / Sub: SVS PB-1000
canare 4s11 luidsprekerkabels / RU Connected interlink en HDMI

Arcoruig

#21
Ik heb helaas geen foto's gemaakt. Maar ik hebt het volgende gedaan.

Vurenhouten balkjes van 20cm met aan beide kanten een 45 graden scheve kant zoals in onderstaande foto, echter dan 4 stuks ipv 8. Hiermee ieder paneel dus 2 keer verboden aan het aangrenzende paneel. Vervolgens de kast volgestopt met BAF en een stuk bitumen tegen de achterkant van de versterker geplakt.

Ik kan tijdens de klop test goed merken dat de kast een stuk stijver is gewoner.



gr Arco
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

#22
Ondertussen vooral op stereo/streaming weer wat veranderingen gehad.

Streaming:
Ik heb een overbodige Motorola VIP 1963 Decoder omgebouwd to Streamer (gebaseerd op een Raspberry Pi). Daar waar ik eerst een losse RPi had liggen, heb ik nu de Motorola ontdaan van zijn inhoudt, een Ringkertrafo geplaatst met afvlakking naar 2x 5v welke de RPi, de Hifiberry Digi en een 20x4 OLED scherm aanstuurt. Gebaseerd op Volumio 1.55

Dac's:
Nadat ik een paar jaar met een Musical Fidelity V-DAC II heb gespeeld was ik nieuwsgierig wat hier nog meer te behalen was. Ik heb mijn Streamer via Coax aangesloten, dus USB is minder van belang. Dit bood wat meer speelruimte. Daarnaast was het budget niet ruimer dan een paar honderd euro.

Uiteindelijk een luistertest gedaan tussen een:
- MF V-DAC II (Booster PSU)
- NOS 8xTDA1543 (Verbeterde PSU)
- Parasound D/AC 1100HD
- Cambridge Dacmagic II
- Ingebouwde uit de NAD T763 (CS4392)

Uiteindelijk is de Parasound gebleven, met deze ertussen klinkt het gewoon wat lekkerder, iets voller dan met de V-DAC II. De CD4392 was de minste uit de schakel qua details (wat vlakker) De Dacmagic klonk ook lekker, maar toch wat minder dan de Parasound. Al met al voor een paar honderd euro weer een mooie stap voorwaarts. Ik heb op dit moment eigenlijk alleen Flac 16/44 of 24/44 welke zonder problemen door de Parasound geslikt worden. Maximale is 24/48 volgens de specs. Er zijn nog wat upgrades mogelijk welk hem richting de 24/96 kunnen brengen, maar vooralsnog niet van toepassing. Als het überhaupt al zin heeft een oud ontwerp te gaan upgraden. Daarnaast ligt de V-DAC II ook nog in de kast :)


Gr Arco


Nog in aanbouw (LCD display ipv I2C Oled en voeding nog niet verder geoptimaliseerd)
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

#23
We zijn weer 1,5 jaar verder en hebben ondertussen de volgende updates gedaan:

De NAD set is vervangen door een Primare Set (SP31.7 Pre/Pro, A30.2, A30.3, V20). De Center speaker is vervangen door een Vifa Carat Center, met dezelfde drivers als de rest van de speakers en een filter aangepast aan de klankleur van de Synthese's. De Tannoy MXSub10 is vervangen door een Rel Quake MK2). Volumio is ondertussen op basis van een RPi 3. En de TV is gegroeid van 40 naar 48" Bravia. De Parasound Dac is verdwenen en de Dac uit de SP31.7 wordt gebruikt voor de streamer. Kabels zijn geupgrade, Speaker kabel is van Supra Classic 4.0 naar Supra Ply 3.4S gegeaan, Interlinks zijn nu v/d Hul The First Ultimate MK2 voor de CD speler en voor de voorversterker van de platenspeler. v/d Digicoupler tussen de Streamer en de SP31.7. Daarnaast AudioQeust XLR tussen de pre en de eindversterker van de front speakers en Audioquest Coral RCA tussen A30.3 en de Pre.

Al met al weer gegroeid in een goed jaar tijd.

| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |