Advies: voorzetwand TV met ledverlichting

Started by M:iNdO, July 30, 2013, 22:04:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M:iNdO

Hoi,

Ik ben van plan op korte termijn een soort voorzetwand (met led verlichting) te laten maken waar ik mijn tv aan op kan hangen. Eigenlijk bedoel ik niet echt een wand (zoals een echte Cinewall) met dichte zijkanten maar eigenlijk een soort grote dikke plaat (bevestigd tegen latten aan de muur?) waar dan op diverse plekken gaten/sleuven in moeten komen zodat de kabels van al mijn audio en tv apparatuur netjes achter de plaat/wand weggewerkt kunnen worden. Het moet een strak ontwerp/design/uitstraling hebben. Ik heb helaas niet echt een foto kunnen vinden die exact mijn wensen laat zien.

Hebben jullie hier ervaring mee en/of kunnen jullie mij adviseren hoe ik dit aan moet pakken (klus op werkspot zetten)? Het moet wel een low-budget project worden maar dan wel vakkundig en kwalitatief goed (afgewerkt).

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Alvast bedankt.

Groet,
Marcel
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

-madison-

#1
Dit is echt niet heel erg moeilijk om te maken! Hangt natuurlijk wel af wat je precies wilt  ;)

Toevallig ga ik morgen zelf ook een voorzetmuur neerzetten. Ik ga het zelf op de volgende manier doen:

1. balken van 50x50mm aan de muur monteren met slagpluggen. (Hier kies ik voor zodat ik achter de "muur" voldoende ruimte heb voor een stekkerblok, routeer, een aantal voedingen en genoeg ruimte om kabels te trekken.)
2. Plaat op maat laten zagen, gaten voor bekabeling maken en monteren aan balken dmv schroeven. (Ik kies voor OSB omdat dit goedkoop en stevig is en omdat ik steenstrips op de plaat ga lijmen)
3. TV ophang systeem bevestigen.
4. Afwerken naar keuze. (ik kies voor steenstrips maar je kunt het ook behangen bijvoorbeeld.)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

M:iNdO

Dat is ook ongeveer wat ik wil. Klinkt allemaal heel makkelijk maar zelfs hier ga ik niet zelf aan beginnen. Ik heb niet 2 maar 3 linker handen hahaha, weet nog niet eens hoe ik een gat in de muur moet boren (zonder schade aan te richten)  :D

Die OSB platen.......misschien zeg ik iets gek....zijn die niet te dun (en dus niet stevig genoeg) om een televisie aan op te hangen?

Ik ben sowieso benieuwd naar jouw vorderingen :)

Quote from: -madison- on July 30, 2013, 22:42:53
Dit is echt niet heel erg moeilijk om te maken! Hangt natuurlijk wel af wat je precies wilt  ;)

Toevallig ga ik morgen zelf ook een voorzetmuur neerzetten. Ik ga het zelf op de volgende manier doen:

1. balken van 50x50mm aan de muur monteren met slagpluggen. (Hier kies ik voor zodat ik achter de "muur" voldoende ruimte heb voor een stekkerblok, routeer, een aantal voedingen en genoeg ruimte om kabels te trekken.)
2. Plaat op maat laten zagen, gaten voor bekabeling maken en monteren aan balken dmv schroeven. (Ik kies voor OSB omdat dit goedkoop en stevig is en omdat ik steenstrips op de plaat ga lijmen)
3. TV ophang systeem bevestigen.
4. Afwerken naar keuze. (ik kies voor steenstrips maar je kunt het ook behangen bijvoorbeeld.)
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

-madison-

Quote from: M:iNdO on July 30, 2013, 23:30:37
Dat is ook ongeveer wat ik wil. Klinkt allemaal heel makkelijk maar zelfs hier ga ik niet zelf aan beginnen. Ik heb niet 2 maar 3 linker handen hahaha, weet nog niet eens hoe ik een gat in de muur moet boren (zonder schade aan te richten)  :D

Die OSB platen.......misschien zeg ik iets gek....zijn die niet te dun (en dus niet stevig genoeg) om een televisie aan op te hangen?

Ik ben sowieso benieuwd naar jouw vorderingen :)

Ik weet niet waar je ergens woont, maar ik wil je best eens helpen :) 

De beugel voor m'n TV schroef ik aan de balken vast, al is het OSB ook stevig genoeg om een tv aan op te hangen ;) Al ik het niet vergeet zal ik morgen even foto's maken van het proces!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

CoSo


M:iNdO

Quote from: -madison- on July 30, 2013, 23:54:06
Ik weet niet waar je ergens woont, maar ik wil je best eens helpen :) 

De beugel voor m'n TV schroef ik aan de balken vast, al is het OSB ook stevig genoeg om een tv aan op te hangen ;) Al ik het niet vergeet zal ik morgen even foto's maken van het proces!

Klinkt alsof je heel goed weet wat je doet/hoe je het aan moet pakken :) Ik neem aan dat je al het benodigde gereedschap in huis hebt zoals bv. zo'n apparaatje om de electriciteitdraden in de wanden op te sporen (zodat je er niet per ongeluk in boort)?

Het zou mooi zijn als je inderdaad een soort tutorial van het proces gaat maken haha :D

Veel succes en ik ben erg benieuwd naar het resultaat!
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

katwax

Je bedoelt een wand zoals ik heb?
Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543.0

Deze bestaat uit afzonderlijke pannelen met onderaan een opening waardoor kabels kunnen. Pannelen zijn voorzien van "borstels" onderaan zodat je geen opening hebt, maar er wel zonder problemen kabels doorheen kunnen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

M:iNdO

Quote from: katwax on July 31, 2013, 15:22:32
Je bedoelt een wand zoals ik heb?
Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543.0

Deze bestaat uit afzonderlijke pannelen met onderaan een opening waardoor kabels kunnen. Pannelen zijn voorzien van "borstels" onderaan zodat je geen opening hebt, maar er wel zonder problemen kabels doorheen kunnen.

Nee, ik bedoel meer zoiets als deze wanden:





Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

M:iNdO

Dat dacht ik ook ;)

Ik wil dan ledverlichting erachter die ik zelf van kleur kan laten veranderen (net zoals de Living Color lampen van Philips).
Moet allleen goed nadenken hoe ik de kabels en eventuele andere kabels, contactdozen e.d. weg wil (laten) werken. De stekkerdozen wil ik sowieso makkelijk bij kunnen komen omdat ik ze uit wil kunnen schakelen.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

M:iNdO

Dilemma........ ik heb van HiFi Klubben een mooie aanbieding gekregen voor een complete nieuwe speakerset (voor, center + achter) en dan gelijk nieuwe speakerkabels. De speakerkabels kan HiFi Klubben ook gelijk voor mij wegwerken onder het laminaat a € 65,00 per uur. Sowieso wil ik graag nieuwe speakers dus ik denk wel dat ik het ga doen (dan heb ik gelijk alles nieuw).

Echter wil ik ook zo'n voorzetwand.......
Wat zal ik eerst doen?

1. eerst voorzetwand laten maken (en dan o.a. gokken waar ik gaten voor kabelmanagement in de voorzetwand wil laten maken), tv laten ophangen en daarna pas de nieuwe speakers aanschaffen, speakerkabels laten wegwerken en alles op zijn plaats zetten en aansluiten.

of

2. eerst nieuwe speakers aanschaffen, speakerkabels laten wegwerken, alles op zijn plaats zetten en aansluiten en daarna pas voorzetwand laten maken en tv laten ophangen en alle kabels wegwerken achter de wand (voordeel is dan wel dat je gelijk goed kan bepalen waar je de gaten voor kabelmanagement wil hebben).

Misschien dat HiFi Klubben ook gelijk zo'n dergelijke voorzetwand voor me kunnen maken.

Welke volgorde adviseren jullie?

Groet,
Marcel
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

mijkie

is het alleen het wandje of ook een meubel???
wand is niet zo heel spannend.... zeg maar, waar woont jouw huis ??
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

snopper


M:iNdO

Quote from: mijkie on August  4, 2013, 19:03:37
is het alleen het wandje of ook een meubel???
wand is niet zo heel spannend.... zeg maar, waar woont jouw huis ??

Het is alleen het wandje. Als meubel heb ik iets anders in gedachten. Mijn huis woont in Utrecht :D

Probleem is dat ik zelf helemaal geen idee heb wat voor materialen ik nodig zou hebben etc. (mdf, osb platen, beugel, latten etc.).
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

mijkie

aan wat voor afwerking zit je te denken ??
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

M:iNdO

Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

M:iNdO

Quote from: mijkie on August  4, 2013, 20:54:44
aan wat voor afwerking zit je te denken ??

Qua afwerking moet het iets zijn wat niet al te duur is maar wel kwalitatief goed is. Het moet een strak/modern design zijn en mijn voorkeur zou denk ik gaan naar een wand in de kleur wit of iets met een modern "artistieke" print erop. Het liefst iets uit 1 geheel dus geen losse laminaat platen met naden.

Graag wil ik een lage/brede wand in tegenstelling tot vele andere wanden die smal zijn en hoog of helemaal tot het plafond gaan. Alle kabels het liefst allemaal weggewerkt (ook de speakerkabels). Stopcontacten en stekkerblokken wil ik wel altijd bij kunnen (zodat ik het stroom uit kan schakelen met de schakelaar). Qua sfeer, design en afwerking hier een voorbeeld: http://www.hifi.nl/360/Hi-Fi-Klubben-Utrecht/index.html

Mijn huidige audiomeubel (hoewel uniek en naar mijn smaak) wil ik ook vervangen voor iets waar ik al mijn apparatuur netjes in kwijt kan en diep genoeg is.
Voor mij is het belangrijk dat het modulair is en dat ik nog een beetje kan schuiven/of veranderen en alles makkelijk kan bereiken, vandaar dat een vast of zwevend meubel (hoewel heel mooi) niet mijn voorkeur heeft. Hier een link: http://www.urbindsign.nl/a-26277685/hifi-tv-meubels-wandkast/air-flexible-audio-hifi-tv-module/

Tevens wil ik ook nog mijn mooie tv vervangen voor eentje met 3D. Zoals je al leest heb ik zoveel wensen maar in welke volgorde? want ik heb helaas niet zo'n geldboompje dat ik alles tegelijk kan doen. Sowieso moet ik eerst e.e.a. proberen te verkopen zodat er toch nog wat geld binnenkomt :)

PS. ik ben een weegschaal dus vergeef het me als ik naar jullie idee teveel wik en weeg ;)

Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

M:iNdO

Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

mijkie

gaat dus alleen om een paneel met wat 3/4 buisjes erachter voor wat kabels en netjes gemaakt.....

afwerking kun je ook doen door fotobehang te laten maken met een foto naar keuze.....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

M:iNdO

Quote from: mijkie on August  8, 2013, 17:48:28
gaat dus alleen om een paneel met wat 3/4 buisjes erachter voor wat kabels en netjes gemaakt.....

afwerking kun je ook doen door fotobehang te laten maken met een foto naar keuze.....

Ja, het komt  er inderdaad op neer zoals jij het zegt :)
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610