Jep's zolder HT

Started by Jep, September 12, 2015, 14:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Jep

Als ik het goed zie, wil je 4 ventilatoren toepassen?
Heb je ook ruimte voor akoestisch schuimrubber of moet het MDF het geluid tegenhouden?
Je hebt het over een voorzetlens. Is dat zo'n Panamorph lens of bedoel je een platte glasplaat (dus die de lichtbundel niet vervormt, maar alleen voor het tegenhouden van koelgeluid)?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

skyfox

Klopt, 4 ventilatoren van 140mm. Twee voor de inlaattrajecten en twee voor de uitlaattrajecten. Door het ontwerp van de beamer (jvc x7900) zie ik niet hoe dit mooier kan.

Ik ga 30mm sg30 akoestisch schuim toepassen in m'n ontwerp. Het is dus meer dan alleen het mdf. De luchtgangen en schotten wil ik rondom bekleden, de beamerbak alleen de zijkanten en de bovenkant. Hij staat op het kale hout.

Mijn voorzetlens verkort m'n throw. Is dus weer wat anders. Het is een Navitar SSW8. Als ik die niet gebruik dan haal ik de 100 inch projectie bij lange na niet  :crazy: ik zou evt nog een glasplaatje kunnen toepassen, maar uit jouw verhaal haal ik een beetje dat dit niet nodig is?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

reza

Heyy Richard, je hebt een nieuwe projector?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jep

Quote from: skyfox on March 26, 2022, 19:51:28
Klopt, 4 ventilatoren van 140mm. Twee voor de inlaattrajecten en twee voor de uitlaattrajecten. Door het ontwerp van de beamer (jvc x7900) zie ik niet hoe dit mooier kan.

Ik ga 30mm sg30 akoestisch schuim toepassen in m'n ontwerp. Het is dus meer dan alleen het mdf. De luchtgangen en schotten wil ik rondom bekleden, de beamerbak alleen de zijkanten en de bovenkant. Hij staat op het kale hout.

Mijn voorzetlens verkort m'n throw. Is dus weer wat anders. Het is een Navitar SSW8. Als ik die niet gebruik dan haal ik de 100 inch projectie bij lange na niet  :crazy: ik zou evt nog een glasplaatje kunnen toepassen, maar uit jouw verhaal haal ik een beetje dat dit niet nodig is?

Die glasplaat had ik vóór de lens willen plaatsen voor extra geluiddemping. Alleen wil ik daar geen gewoon vensterglas voor gebruiken. Ik heb alleen nog geen geschikt stuk glas gevonden en verder ook niet meer naar gezocht.

Als ik je nog een tip mag geven: elke ventilator die je inbouwt zal je horen zoemen. Daarom lijkt het mij slim om eerst met twee ventilatoren te beginnen (de twee die koele lucht naar binnen blazen) en dan eerst testen of die voldoende zijn. Bij mij zijn twee voldoende en dat scheelt toch weer wat ongewenst geluid. Ik las dat je eventueel met buizen de warme lucht boven je plafond wilt afvoeren? Dan zou je indien nodig ook boven je plafond een extra ventilator kunnen plaatsen ipv in de projectorkast?

Veel succes met dit project, gaat vast mooi worden! We zien de foto's wel verschijnen!  :pompom:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

We zitten nu op Hans Zimmer in de Ziggo Dome te wachten!  :pompom: Nog een half uurtje... Het is alweer twee en een half jaar geleden dat we de kaarten hebben gekocht.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

skyfox

Wat grappig, ben er ook! Rij 12 stoel 11 😎
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

Kunnen jullie daar nog even wat tips uitwisselen ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

skyfox

Hahaha, idd, had leuk geweest  :hehe:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jep

Quote from: skyfox on March 28, 2022, 00:11:34
Hahaha, idd, had leuk geweest  :hehe:

Jammer, lees je berichtje nu pas, anders had ik geprobeerd je op te zoeken!  ;D Je berichtje was net aan het einde van de pauze zo te zien. Stond ik in de rij bij de toiletten...
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

skyfox

Ben altijd wel in voor een mini-m&g. Al is het maar om even een gezicht gezien te hebben. Was inderdaad tegen het einde van de pauze, ik stond nog net niet vooraan in de rij voor de bar en de toiletten toen de pauze startte. Input en output moet verzorgd worden  :hehe:

Wat vond je van de show? En waar zat jij ongeveer?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jep

Quote from: skyfox on March 28, 2022, 16:47:02
Ben altijd wel in voor een mini-m&g. Al is het maar om even een gezicht gezien te hebben. Was inderdaad tegen het einde van de pauze, ik stond nog net niet vooraan in de rij voor de bar en de toiletten toen de pauze startte. Input en output moet verzorgd worden  :hehe:

Wat vond je van de show? En waar zat jij ongeveer?

Wij zaten in vak D, rij 20, stoel 19 en 20. Vlak achter dochter Zimmer. ;D Erg leuk om meegemaakt te hebben, vond het best wel een spektakel. Ook mooi dat de muzikanten uit Oekraïne even (letterlijk) in de schijnwerpers werden gezet. Mijn referentie is de show in Praag, waarvan ik de bluray heb. Veel muziek was het zelfde, alleen dan net weer iets anders gespeeld. Het orkest leek t.o.v. die in Praag wel iets kleiner. Nieuwe stukken van Dune (Oscar!!) en op het laatst James Bond (kippenvel momentje...) vond ik erg mooi. En dan is het ook geen straf om naar de dames van het slagwerk en de strijkinstrumenten te kijken. :wub:

Misschien lag het aan mij, of onze plek in de zaal, maar het geluid vond ik eigenlijk soms best wel slecht. Voor mij vaak te hard en sommige stukken kwamen als een soort oververzadigde muur van geluid binnen waardoor ik weinig detail, losse instrumenten, meer kon waarnemen. B.v. The dark Knight was echt een aanslag op m'n oren...

Toch een erg leuke avond gehad!

Nog nooit een m&g gedaan, maar als je nog eens van gedachten wilt wisselen over geluiddempende kasten, mdf en deuvels, dan ben je van harte welkom. Ik woon in de buurt van Rotterdam.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Valkyrie

Quote from: Jep on March 28, 2022, 17:27:49
...

Misschien lag het aan mij, of onze plek in de zaal, maar het geluid vond ik eigenlijk soms best wel slecht. Voor mij vaak te hard en sommige stukken kwamen als een soort oververzadigde muur van geluid binnen waardoor ik weinig detail, losse instrumenten, meer kon waarnemen. B.v. The dark Knight was echt een aanslag op m'n oren...

...

Graag zou ik Hans Zimmer ook live willen zien, want het lijkt mij een enorm spektakel, maar hier ben ik dus enorm bang voor. De akoestiek van de Ziggo Dome in combinatie met een orkest ben ik bang dat het tegenvalt. Mijn referentie is het Concertgebouw in Amsterdam, wat lastig te verslaan is. Daar heb ik al wel meermaals de muziek van John Williams gehoord. :)

De muziek van Hans Zimmer is ook wel echt geniaal. Mijn persoonlijke favoriet is Interstellar, vooral door de toevoeging van het orgel! :music:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

skyfox

Quote from: Jep on March 28, 2022, 17:27:49
Wij zaten in vak D, rij 20, stoel 19 en 20. Vlak achter dochter Zimmer. ;D Erg leuk om meegemaakt te hebben, vond het best wel een spektakel. Ook mooi dat de muzikanten uit Oekraïne even (letterlijk) in de schijnwerpers werden gezet. Mijn referentie is de show in Praag, waarvan ik de bluray heb. Veel muziek was het zelfde, alleen dan net weer iets anders gespeeld. Het orkest leek t.o.v. die in Praag wel iets kleiner. Nieuwe stukken van Dune (Oscar!!) en op het laatst James Bond (kippenvel momentje...) vond ik erg mooi. En dan is het ook geen straf om naar de dames van het slagwerk en de strijkinstrumenten te kijken. :wub:

Misschien lag het aan mij, of onze plek in de zaal, maar het geluid vond ik eigenlijk soms best wel slecht. Voor mij vaak te hard en sommige stukken kwamen als een soort oververzadigde muur van geluid binnen waardoor ik weinig detail, losse instrumenten, meer kon waarnemen. B.v. The dark Knight was echt een aanslag op m'n oren...

Toch een erg leuke avond gehad!

Nog nooit een m&g gedaan, maar als je nog eens van gedachten wilt wisselen over geluiddempende kasten, mdf en deuvels, dan ben je van harte welkom. Ik woon in de buurt van Rotterdam.

Wat grappig, vlak achter z'n dochter te zitten. Dan zaten we niet eens zo ver van elkaar verwijderd. Vond het trouwens erg fijn dat de rijen ruim opgesteld waren. Veel beenruimte, voor een zittend concert. Nu eens een keertje geen last van m'n knieën na afloop  :headbanging:

Ik vond het leuk dat er veel stukken die ook in Praag zaten anders gespeeld werden. Gaf herkenbaarheid, maar ook nieuwigheid aan het concert. En inderdaad, Dune en Bond waren een echte traktatie!  :music: Zowel ik als mijn vrouw vonden inderdaad het geluid wel ietsje te hard staan, en vooral hoge tonen werden een rommeltje. De hi-hats/cymbals waren amper te onderscheiden en klonken afgekapt.  Het werd voor mij nergens echt oncomfortabel op het gehoor, maar ik vond dat het bij mij thuis, waar ik ook echt niet zachtjes speel, beter klinken. Minder "echt", minder "live", maar wel beter. En dat voor een zaal die zegt de beste concertzaal te zijn... Ik hoop dat ze voor de 2e avond het geluid wellicht ietsje hebben bijgesteld, waardoor die mensen een betere beleving hebben gehad.

En die dames... Niet alleen op het slagwerk, maar ook Rusanda Panfili en Tina Guao. Kijkt fijn weg  :inlove:

Meet en Greet lijkt me leuk! Nu wat druk, maar zal je binnenkort even PBen. Ben ook érg benieuwd naar de ervaring in jouw HT!

Quote from: Valkyrie on March 28, 2022, 17:42:35
Graag zou ik Hans Zimmer ook live willen zien, want het lijkt mij een enorm spektakel, maar hier ben ik dus enorm bang voor. De akoestiek van de Ziggo Dome in combinatie met een orkest ben ik bang dat het tegenvalt. Mijn referentie is het Concertgebouw in Amsterdam, wat lastig te verslaan is. Daar heb ik al wel meermaals de muziek van John Williams gehoord. :)

De muziek van Hans Zimmer is ook wel echt geniaal. Mijn persoonlijke favoriet is Interstellar, vooral door de toevoeging van het orgel! :music:

Interstellar zat ook in de playlist... Dat orgel inderdaad, héél imposant. Genieten!  :music:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

rugal2

Quote from: Jep on March 27, 2022, 19:28:56
We zitten nu op Hans Zimmer in de Ziggo Dome te wachten!  :pompom: Nog een half uurtje... Het is alweer twee en een half jaar geleden dat we de kaarten hebben gekocht.

;D Leuk dat er meer forum genoten aanwezig waren afgelopen zondag. Wij zaten in vak C rij 6 stoel 61 en 62 .
Inmiddels al weer voor de vierde keer bij onze vriend Hans op bezoek in de Ziggo Dome.
Dark Knight geluid is eigenlijk altijd al heel hard geweest in de Ziggo Dome (bij alle 4 concerten het geval), waardoor sommige details inderdaad verloren gaan voor de bezoekers.

Man of Steel en The Last Samurai  :inlove:


Jep

Quote from: skyfox on March 29, 2022, 14:44:18

Meet en Greet lijkt me leuk! Nu wat druk, maar zal je binnenkort even PBen. Ben ook érg benieuwd naar de ervaring in jouw HT!


Prima, zie t.z.t. je berichtje wel verschijnen!
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Getriggerd door de reclames die roepen dat het vanaf juli '22 verplicht is om op elke verdieping in je huis een rookmelder te hebben hangen en voor diegene die op zoek zijn naar een rookmelder voor in de bioscoop, deze bescheiden tip. Ik vond een rookmelder van het merk Jalo Helsinki. Deze is o.a. in donkergrijs te verkrijgen. Heeft een batterij die 10 jaar mee moet gaan. Het controle-ledje knippert onopvallend, valt niet op tijdens film kijken in een compleet verduisterde ruimte. Een simpel ding, niet koppelbaar met andere melders, maar hangt wel onopvallend in de ht.  :thumbs-up:


JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Het is alweer bijna 6 jaar geleden dat ik kon zeggen dat mijn bioscoop 'af' was, maar vanaf dat moment heb ik niet stilgezeten en heb ik e.e.a. ge-upgrade.  Zo heb ik een tweede sub gebouwd, heb ik akoestische panelen gebouwd en opgehangen, ben ik overgestapt op 4k met de N7, de subs aangesloten op een MiniDSP en heb ik racks gebouwd voor mijn (inmiddels flink gegroeide) bluray verzameling. En ondertussen heb ik uiteraard met heel veel plezier film gekeken. Echter is het de afgelopen twee en een halve jaar qua upgrades stil geweest.

Een tijdje geleden kwam ik op de site van Lumene Screens de Movie Palace UHD 4K Ultra Slim tegen. Mijn huidige scherm is een Lumene Screens Movie Palace 240. De 270cm brede versie van dat model past door de dikke randen niet in de dakkapel. De 270cm brede Ultra Slim versie zou wel passen door de smallere randen. Het plaatje hieronder laat het verschil zien tussen mijn huidige scherm en de 270cm brede Ultra Slim versie.



Mijn huidige scherm heeft een gain van 1.0 en het doek is aan de achterkant zwart. De Ultra Slim versie is verkrijgbaar met hetzelfde doek, maar er is ook een Ultra Slim 'Platinum' versie verkrijgbaar en die heeft een doek met gain 1.3. Het doek is echter aan de achterkant niet zwart. Mijn ruimte is 100% te verduisteren en de muren zijn donkergrijs. Mijn vragen:

  • Welke voor- of nadelen heeft een doek met gain 1.3 in mijn situatie?
  • Wat is het voordeel van een scherm met een zwarte achterkant (of wat is het voordeel van een scherm zonder zwarte achterkant)?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

jaco

Quote from: Jep on October 14, 2023, 18:25:59

Mijn huidige scherm heeft een gain van 1.0 en het doek is aan de achterkant zwart. De Ultra Slim versie is verkrijgbaar met hetzelfde doek, maar er is ook een Ultra Slim 'Platinum' versie verkrijgbaar en die heeft een doek met gain 1.3. Het doek is echter aan de achterkant niet zwart. Mijn ruimte is 100% te verduisteren en de muren zijn donkergrijs. Mijn vragen:

  • Welke voor- of nadelen heeft een doek met gain 1.3 in mijn situatie?
  • Wat is het voordeel van een scherm met een zwarte achterkant (of wat is het voordeel van een scherm zonder zwarte achterkant)?

Ruwweg 30% meer licht opbrengst
Iets meer bundeling van licht, dus minder brede kijkhoek.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm