Het Adam Audio topic

Started by Thanatos, July 25, 2013, 20:41:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thanatos

#75
Het laag verschil is er tussen de 3 en de 5. Maar ja.. je blijft wel gebonden aan natuurwetten en het formaat is ook een stuk kleiner..

Overigens kan ik mij niet vinden in de opmerkingen over het laag. Nu ben ik geen laag fetisjist. Maar juist met goede opstelling is een artist 5 echt geen zielige jongen met overdreven cijfertjes. De Artist 3 komt inderdaad net wat te kort. Maar in die serie zijn ook subwoofertjes die mooi aansluiten verkrijgbaar. Voor de doorgewinterde audiofiel is het niet de juiste serie. Maar voor in de slaapkamer of naast de tv zijn het schitterende producten. En daar zijn ze ook voor bedoeld. Multimedia lijn noemen ze het geloof ik op de Adam site.

Ik meende dat Hifistudio79 een demo paartje '3' heeft of had staan. Wellicht het informeren waard.

Midcall

Quote from: Thanatos on March 27, 2014, 10:32:29
Het laag verschil is er tussen de 3 en de 5. Maar ja.. je blijft wel gebonden aan natuurwetten en het formaat is ook een stuk kleiner..

Overigens kan ik mij niet vinden in de opmerkingen over het laag. Nu ben ik geen laag fetisjist. Maar juist met goede opstelling is een artist 5 echt geen zielige jongen met overdreven cijfertjes.
Het is geen zielige jongen, maar de cijfertjes zijn wel degelijk overdreven. Nu weet ik natuurlijk niet wat jouw referentiekader is, even overdreven gezegd, als iemand jarenlang naar speakers luistert die niet dieper gaan dan 80Hz (zoals een Artist 3) dan zal een speaker die tot 60Hz gaat een openbaring zijn, en dat extra beetje laag voor het gevoel veel meer zijn. Ik zal kijken of ik de zelf gemeten grafieken nog kan vinden, die zijn teleurstellend tov van wat Adam denkt te moeten opgeven. Overigens in zijn algemeenheid (Adam is hier niet alleen in), wanneer bij specs van frequentiebereik niet staat aangegeven bij hoeveel min dB dit van toepassing is, moet je de opgegeven waarde met een grote schep zout nemen.

Het doet overigens helemaal niets af aan de kwaliteit van deze speakers, die echt wel goed zijn en ivm de actieve aansturing zeer praktisch in gebruik. Ze hebben overigens wel even nodig om in te spelen, in den beginne zijn ze een beetje hard van klank, maar dat trekt goed bij na een uurtje of 150.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Thanatos

Inmiddels heb ik een behoorlijk referentiekader. Maar ook dat is maar net hoe je het bekijkt. Metingen e.d. daar ben ik niet mee bezig.

Maar de indruk heb ik niet dat de Artist 5 in specs overdreven is. Sterker nog met een beetje roomgain presteren ze heel aardig voor het formaat.

Inspelen heb ik geen ervaring mijn Column's hebben in de fabriek al wat uurtjes gehad en heb ik geen verandering in kunnen waarnemen de eerste weken. Maar heb het van anderen wel vernomen idd.

Thanatos

Deze meting (in een woonkamer) trof ik aan op een collega forum. :


Martin!!!

Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe  :thumbs-up: maar het wordt wel een heel kabel circus ben ik bang met de actieve weergevers (of vergis ik mij hier in). Anderzijds kan ik mijn Naim NDX volgens mij gewoon rechtstreeks inzetten als bron middels RCA.

Even voor de beeldvorming (Jan kent de situatie) de Adam's komen precies achter de wand te staan waar mijn woonkamer setup staat. Dus een gaatje boren door de holle wand en de NDX middels RCA verbinden met de ARTist 5. Alleen nog even puzzelen hoe ik het geluid van de (slaapkamer) tv er na toe breng......

Anderzjds vraag ik me af welke passieve Adam jullie voor dit doel zouden adviseren  :blush:
mainly British stuff

Thanatos

Je hebt inderdaad wel 2 stroomsnoeren nodig en 2 rca kabels.. Bij passief een set luidspreker snoeren.. draad moet er toch heen. Het is het een of ander.

Aan passief is er de Adam Compact MK3. Verder zijn er geen 'compacte' passieve luidsprekers van dit merk.

Martin!!!

Quote from: Thanatos on March 27, 2014, 12:56:04
Je hebt inderdaad wel 2 stroomsnoeren nodig en 2 rca kabels.. Bij passief een set luidspreker snoeren.. draad moet er toch heen. Het is het een of ander.

Oeps is was even in de veronderstelling dat één rca-rca voldoende was door de twee simpel met elkaar te verbinden..... blijkbaar is dit dus alleen voor de volume regeling van toepassing!

van het www:

Stereolink

Gebruikt u twee Adam ARTist 5-monitoren? Dan kunt u gebruik maken van de Stereolink-functie. In deze modus sluit u de luidsprekers op elkaar aan. Vervolgens bepaalt u via één volumeknop heel eenvoudig het volume van beide monitoren tegelijk. De prestaties van de Adam ARTist 5 monitor staan als een huis.
mainly British stuff

YamahaRXV

Quote from: Thanatos on March 27, 2014, 10:54:42
Deze meting (in een woonkamer) trof ik aan op een collega forum. :



Impressive John  ;)  De speakers in kwestie zijn...?
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Thanatos

Sorry. Dacht dat de context duidelijk was. Artist 5

YamahaRXV

Quote from: Thanatos on March 27, 2014, 17:37:45
Sorry. Dacht dat de context duidelijk was. Artist 5

Ah, oké  ;)  Lag inderdaad wel in de lijn der verwachtingen  ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

dre73

Quote from: Thanatos on March 27, 2014, 10:54:42
Deze meting (in een woonkamer) trof ik aan op een collega forum. :



Hé,da's mijn meting. :D

wel gemeten na een half uurtje spelen.

Echt een grandioos speakertje,maar minder laag wil je echt niet uit een speakertje halen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Thanatos


dre73

Geen probleem! :D

Echt een heel fraai speakertje! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

AbZ

Zeggen die hobbels in het laag vd meting niet meer over de ruimte dan over de speakers?

dre73

Tuurlijk zegt dat genoeg over de ruimte.
Er moeten ook nog close range metingen ergens rond zwerven trouwens.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

brahmshoven

Vraagje aan de experts. Ik heb nu de Adam Colums staan en ben er zeer tevreden over. Gekoppeld aan een marantz MM7025 eindversterker. Wat als ik nu een Marantz voor-versterker zou plaatsen en de passieve voor de actieve Colums zou verruilen? Wat zou dat veranderen in het geluidsbeeld? Op de website van Adam Audio staat onder downloads een document dat het verschil uitlegt tussen actieve en passieve speakers, ik begrijp het technische verhaal en Adam geeft aan dat het actieve geluid beter is in vergelijking met de passieve speakers. Wat is jullie mening? Thx, Godert
Marantz MM7025 power amp, Marantz SR6005 AV Receiver,
Marantz UD 5005 CD/ BD/ SA Player, Adam Columns,
Sonos ZP90 (modified Dr. Gert), Eastern Electric Minimax Dac Plus (modified), streaming4home CAT Streamer, Cassiopeia Cables

aws

#92
Om te beginnen, ik ben GEEN expert, maar ik begrijp wel dat een eindversterker die speciaal is afgestemd op de gebruikte luidspreker, actief dus, vrijwel altijd beter zal presteren. Ze kunnen zelfs zwakkere punten van de luidspreker verbeteren door dat in de eindversterker te compenseren. Ook kun je het laag iets dieper laten doorlopen en je dempingsfactor zal altijd hoger zijn, want je hebt geen kabels. Dus met een goede ingebouwde eindversterker in je luidspreker zou dat beter moeten klinken als met een gewone versterker.

Trouwens, welkom op dit forum.

Thanatos

In een actieve Column zitten meerdere versterkers. Voor de units apart. Eigen ontwikkelde AB versterkers voor het mid en hoog. D (B&O Icepower) voor het laag.

Buiten de eerdergenoemde punten heb je bij actief dus ook een actief cross-over. Volgens de geletterden een "betere" optie dan passief. Op de luisprekers zelf krijg je dan ook de mogelijkheid de EQ iets aan te passen naar de akoestiek/smaak.

Het is een andere luidspreker dan de passieve maar als je het integreren kan een mooie stap voorruit!

Han S

Quote from: brahmshoven on April 24, 2014, 02:45:45
Vraagje aan de experts. Ik heb nu de Adam Colums staan en ben er zeer tevreden over. Gekoppeld aan een marantz MM7025 eindversterker. Wat als ik nu een Marantz voor-versterker zou plaatsen en de passieve voor de actieve Colums zou verruilen? Wat zou dat veranderen in het geluidsbeeld? Op de website van Adam Audio staat onder downloads een document dat het verschil uitlegt tussen actieve en passieve speakers, ik begrijp het technische verhaal en Adam geeft aan dat het actieve geluid beter is in vergelijking met de passieve speakers. Wat is jullie mening? Thx, Godert

Het voordeel van actief is dat de versterker een directe koppeling heeft met de drivers en ze ook beter onder bedwang houdt. Een ander voordeel is dat de filtering al voor de eindversterker plaatsvindt en daardoor veel preciezer kan, met meerdere karakteristieken, de steilheid kan worden gekozen en er gaat een veel lagere spanning door het filter, dus kan het met kleinere componenten.

In de professionele geluidsversterking (Heineken Music Hall of Pinkpop) vind je alleen maar actieve systemen om het simpele feit dat je met dergelijke vermogens wel gestoord moet zijn om passief te gaan filteren.

aws

Deze Adam Pencil kwam ik op MP tegen, welke versie is dit, MK1 of MK2, is dus niet de MK3. :dontgetit:

http://link.marktplaats.nl/m822526416

Thanatos

Ik denk de MK1. Mooie speaker hoor. De MK3 serie is net even wat mooier met ronde hoeken enz.

aws

Bedankt, sedert ongeveer wanneer werden deze geproduceerd?

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Thanatos

Quote from: aws on July  1, 2014, 19:39:02
Bedankt, sedert ongeveer wanneer werden deze geproduceerd?

Geen idee eerlijk gezegd. Maar voor de vraagprijs al veel speaker voor het geld.