iRule vs Harmony Ultimate

Started by LittleNinja, July 25, 2013, 14:27:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Goedemiddag lotgenoten,

Ik sta op het punt een vervanging te doen.. Mijn bestaande Harmony 895 begint nu echt serieus mijn commandos te negeren. Het wordt dus tijd hem de deur te wijzen.

Al eerder heb ik gekeken naar verschillende oplossingen, waarbij ik bediening middels een smartphone/tablet een handige pre vind. De oplossing van iRule heb ik tot dusver het hoogst gewaardeerd.

Nu Logitech de Harmony Ultimate heeft, zet de twijfel in. Eén van de belangrijkste punten is het feit dat ook de universele AB dan weer terug komt. En ervaringen om mij heen leren dat men veelal toch gewoon grijpt naar de AB ipv de trager werkende tablets en smartphones. Een groot voordeel van app's als iRule is dan weer het maatwerk, waarbij je alles zelf kunt bepalen, inclusief combinaties van devices op één pagina.

Wat heb ik te bedienen?
-Arcam receiver
-Oppo BD speler
-Ziggo HD decoder
-Playstation 3
-Squeezebox Touch
-Elektrisch projectiescherm
-Epson TW9100W + Epson hdmi switch

-Verlichting en zonwering gaan via Klikaanklikuit.

Een app is mooi en in veel gevallen handig, maar ook trager en vraagt meer handelingen om te starten. Daarnaast wil ik ook een fysieke universele AB blijven gebruiken voor de kids of gasten.

Ik wil een opsomming maken van voor- en nadelen.

Opsomming voor- en nadelen:
Quote




















iRuleUltimate
smartphone en tabletalleen smartphone tot op heden
Grote veelzijdigeheid aan oplossingen    Veelzijdig maar beperkter dan iRule   
Professionele ondersteuning iRule/ITC                                           Ondersteuning vanuit Harmony forum
Grote database aan support en manualsGeen volledige manual (online) te vinden
Videosupport vanuit iRule YouTube kanaaln.v.t.
Meer apparaten op 1 scherm          1 apparaat per scherm
Enkele apps op te starten binnen iRule.      Moet switchen voor gebruik externe apps.
Vrije indeling layoutNagenoeg vaste layout
Vrij te ontwerpen designVast Logitech design
Te tweaken tot in detailsBeperte tweak opties
Activiteiten aanmaken mogelijk    Simpele bediening dmv activities
Geen fysieke ABFysieke AB inbegrepen
Geen bluetooth Bluetooth voor XBox & PS3
Netwerk down: geen remoteZowel via netwerk als IR(?)
Wel landscape modeGeen landscape mode
Update en opslag via cloudUpdate en opslag via USB in de cloud
Extra netwerkaansluiting nodig**.   Geen netwerkaansluiting nodig.     
Max 3/5 devices basis/pro.    Geen limiet aan devices.   

**Afhankelijk van welke hardware je gaat gebruiken!

Wie helpt me met extra inzicht?

Momenteel is de Ultimate in een scherpe aanbieding bij een sponsor:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=135171.0

Helaas is deze actie inmiddels voorbij. Dat maakt de Logitech natuurlijk geen mindere oplossing.

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Ik heb even wat zaken in het rijtje gezet. Aanvullingen en/of correcties zijn welkom!

Ervaringen met de twee zijn natuurlijk ook welkom!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Steven Coymans

Hoi,

ik heb ondertussen de iRule wel min of meer aan de praat.

Dit zijn mijn bevindingen:

+Erg flexibel allemaal: Eigen knoppen importeren bijvoorbeeld.
+Configuratie gebeurd via de cloud (kan je ook als nadeel beschouwen, maar vermits ik altijd wel Inet heb is het voor mij een +)
+Geen gehassel met USB kabels en client software zoals bij logitech (weet niet of dat met de ultimate ook zo is-)
+Aparte handsets kunnen worden gemaakt binnen zelfde OS. Ik heb er eentje voor de tablet en eentje voor de smartphone.
+Je kan activiteiten maken. VB  3 toestellen opzetten / juiste bron selecteren / Licht doven / ... achter 1 knop.
+Je kan apps opstarten vanuit de iRule software. Bijvoorbeeld een snelkoppeling naar de YouTube app.
+Prof versie heeft ook feedback. Vb huidige volume / Welke film speelt er.  Wel alleen via IP / RS232.
+Gestures zijn ook wel leuk. 2 keer op scherm met 1 vinger tappen --> X. Swipen om licht te dimmen. (Alleen vergeet ik altijd welke actie achter welke gesture heb gezet)
+Afhankelijk van de apparatuur kan je bijvoorbeeld volume rechtstreeks op "60" zetten via codes.

-Apart kastje (vb iTach) nodig om via IR te kunnen werken. Is een extra kost.
-Netwerk problemen --> geen AB :-)
-Gebruiksgemak hangt af van de kwaliteit en betrouwbaarheid van je tablet/smartphone. Standaard gaat de tablet bijvoorbeeld wifi verbinding verbreken in standby. Als je dan snel een film op pauze wil zetten moet die eerst nog een wifi verbinding maken. Duurt allemaal niet mega lang. Maar is soms hinderlijk.
-IR code leren van bestaande AB werkt niet altijd. Maar uiteindelijk heb ik alles wel kunnen inlezen. Geduld ...
-Mis soms het gevoel van echte knoppen

Vermits ik een tablet heb die nauwelijk gebruikt werd is de <45 euro voor de iRule app een koopje natuurlijk tov de Ultimate.
Maar tel je alles samen: tablet / iTach / app. Dan is het toch kostelijk.

Verder blijf ik natuurlijk elke week wel nieuwe dingen toevoegen aan de iRule instellingen. En dat vind ik op zich wel mooi.
Ik vind het als geheel oplossing netter dan mijn huidige Logitech 895. Maar die is natuurlijk al gedateerd.

Vooral het iTack kastje met bijhorende IR blaster heeft me wel wat tijd gekost om dat aan de praat te krijgen.
Maar heeft te maken met de plaatsing van mijn apparatuur.

Moest je nog vragen hebben hoor ik het wel.
Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

LittleNinja

#3
Hi Riddle,

Bedankt voor jouw input!

Wat vragen:
De configuratie gebeurd nog steeds op een pc, toch? Dus na configuratie kun je het draadloos uploaden en downloaden op in de app? De Logitech doet dit enigszins hetzelfde. Je moet de AB volgens mij wel koppelen aan de pc maar opgeslagen wordt het nog steeds online.

Wij hebben thuis een iPhone 4, een iPhone 5, een iPad 1, een iPad mini, twee Samsung Galaxy Youngs en twee gelijke android tablets. Moet je nu voor ieder device een aparte layout bouwen? En kun je bijvoorbeeld een basis en een uitgebreide bouwen?

Hoe worden apps getoond binnen iRule? Ik gebruik bijvoorbeeld Klikaanklikuit, de Apple TV app, de Oppo app, Squeezepad en iPeng. Ik vind het niet heel erg om te switchen tussen apps.

Het aparte kastje is ook nodig op de Ultimate, de Hub. De totaalprijs (exclusief tablet/smartphone) licht bijna gelijk tussen de oplossingen. Bij de ultimate zit de AB er bij, wat voor mij wel weer een voordeel is.

Bij mij zal de plaatsing net zo'n uitdaging worden, verwacht ik.

PS. Ik heb het lijstje bijgewerkt.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Steven Coymans

Quote from: LittleNinja on July 29, 2013, 19:30:35
Wat vragen:
De configuratie gebeurd nog steeds op een pc, toch? Dus na configuratie kun je het draadloos uploaden en downloaden op in de app? De Logitech doet dit enigszins hetzelfde. Je moet de AB volgens mij wel koppelen aan de pc maar opgeslagen wordt het nog steeds online.

Pc  / Laptop / Tablet / ... Alles wat een webbrowser heeft. Want de app moet je configureren via een webapplicatie.
Er is echter geen fysieke connectie nodig tussen de devices.
Je slaat je config op en dan haal je op alle tablets/smartphones de laatste config op.

Quote from: LittleNinja on July 29, 2013, 19:30:35
Wij hebben thuis een iPhone 4, een iPhone 5, een iPad 1, een iPad mini, twee Samsung Galaxy Youngs en twee gelijke android tablets. Moet je nu voor ieder device een aparte layout bouwen? En kun je bijvoorbeeld een basis en een uitgebreide bouwen?

Je moet een licentie hebben per OS (dus aparte voor IOS en android)
Daarnaast gaat het meer om de resolutie van de devices volgens mij. Dus indien de resolutie van iPhone 5 en 4 gelijk zijn kan je daar de zelfde layout gebruiken. Idem voor de Galaxy en de 2 tablets. Je kan op de tablet ook de Galaxt layout gebruiken, maar dat ziet er niet uit :)

Ik heb nu een basis voor de smartphone en een uitgebreide voor de tablet. Maar je kan dat op basis van een wizard doen. Op 10 minuten ben je met die wizard al een eind ver. Laatste aanpassingen (fine-tunen) duren wel een hoop langer.

Quote from: LittleNinja on July 29, 2013, 19:30:35
Hoe worden apps getoond binnen iRule? Ik gebruik bijvoorbeeld Klikaanklikuit, de Apple TV app, de Oppo app, Squeezepad en iPeng. Ik vind het niet heel erg om te switchen tussen apps.

Zover ik weet kan je alleen iTunes echt als app binnen iRule gebruiken. Daar is een aparte widget voor. Android kan dat niet.
De andere apps openen als een nieuwe app. Dus inderdaad switchen.
Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

LittleNinja

Is dat serieus?? Je hebt voor Apple producten een aparte licentie nodig als voor Android? Dat vind ik voor mezelf een beperking/nadeel.

Hmm... Voor verschillende devices dus verschillende opbouw aanmaken. En waarschijnlijk voor devices van verschillende komaf ( iOS en Android ) dus ook dezelfde opbouw opnieuw doen?

Het maatwerk blijft natuurlijk wel de charme van iRule. 8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Nog meer input van anderen wellicht?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Steven Coymans

Quote from: LittleNinja on July 30, 2013, 11:13:37
Is dat serieus?? Je hebt voor Apple producten een aparte licentie nodig als voor Android? Dat vind ik voor mezelf een beperking/nadeel.

Ja, je moet de app 1 keer kopen via Google Store + 1 keer via Apple store. Al denk ik dat je mss wel iets kan regelen met iRule direct.

Quote from: LittleNinja on July 30, 2013, 11:13:37
Hmm... Voor verschillende devices dus verschillende opbouw aanmaken. En waarschijnlijk voor devices van verschillende komaf ( iOS en Android ) dus ook dezelfde opbouw opnieuw doen?

Als je op de Android en de Iphone dezelfde layout wil gebruiken kan je wel snel gehele panels over kopiëren van de ene device naar de andere. Maar de iTunes module gaat niet werken op je android toestel.
Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

LittleNinja

De app is toch gratis?? Ik heb hem al een tijdje op mijn iPhone en iPad staan ( zonder hem te kunnen gebruiken ).

Maar mocht je hem dus op meer devices willen gebruiken heb je een tweede licentie nodig.. €50 per licentie en €100 voor de pro edities..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Faker007

Quote from: Riddle on July 30, 2013, 13:09:24
Ja, je moet de app 1 keer kopen via Google Store + 1 keer via Apple store. Al denk ik dat je mss wel iets kan regelen met iRule direct.
De app is gratis, je moet een builder licentie kopen. De goedkoopste licentie bevat al 3 user interfaces voor in totaal 15 apparaten.

Miesepies

Grootste probleem is denk ik dat je best veel tijd in moet steken om dit goed in te regelen. Ik heb gespeeld met Pronto; wil je echt iets leuks dan kost het veel tijd.

Mogelijk dat de wizard voor een Logitech dit wat sneller en makkelijker voor je maakt, maar het beperkt wel je creatieve vrijheid :)

Steven Coymans

Quote from: R3 on July 30, 2013, 21:01:00
De app is gratis, je moet een builder licentie kopen. De goedkoopste licentie bevat al 3 user interfaces voor in totaal 15 apparaten.

Correct. Mij uitleg is niet 100% correct. Je moet inderdaad 2 x de app downloaden. Is op zich gratis. Maar je moet een licentie kopen om te kunnen inloggen in de builder.
Dus als ik die nalees kom je weg met 1 licentie voor beide OS:

http://support.iruleathome.com/customer/portal/questions/900953-how-many-devices-can-i-put-it-on-for-basic-vs-pro
Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

LittleNinja

Dat valt dan weer mee.

Ik heb gisteren gezocht naar een (in ontwikkeling zijnde) iPad app voor de Logitech oplossing maar die is onvindbaar. Er is op het Logitech support forum al meerdere keren naar gevraagd echter wordt er geen uitspraak gedaan of er wordt simpelweg niet op gereageerd. Dat kan betekenen dat hij er niet komt en dat ze de gemoederen stil willen houden, of dat er een ander product gaat volgen met een iPad ondersteuning bijvoorbeeld.

In ieder geval stuit het mij tegen de borst en heb ik geen vertrouwen in die toekomst.

Zijn er mensen in de omgeving Den Haag/Rotterdam die met iRule en/of de Ultimate werken? Ik zou graag eens over de schouder mee willen kijken.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Steven Coymans

Quote from: Miesepies on July 30, 2013, 21:55:21
Grootste probleem is denk ik dat je best veel tijd in moet steken om dit goed in te regelen. Ik heb gespeeld met Pronto; wil je echt iets leuks dan kost het veel tijd.

Dat moet niet echt een probleem zijn.
De basis operaties van de toestellen had ik redelijk snel in orde.

Daarna leuk muziekje op en maar dan uren prutsen om te fine-tunen :)
Het is ook een hobby... dat mag wat tijd (en geld) kosten
Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

LittleNinja

Nog een verschil gevonden..

Voor de iRule (de hardware) heb je een vrije netwerkaansluiting nodig op je router. Voor de Logitech niet.
De netwerkaansluiting is volgens mij niet voor iedere hardware oplossing nodig. Iemand die dit kan bevestigen?

Bij iRule kun je max 3 devices gebruiken bij de basis licentie en 5 voor de pro licentie. Zijn dit het aantal devices of is dit het maximaal aantal verschillende layouts/designs die je gelijktijdig gebruiken kunt?

Er is, voor zover ik weet, geen limiet op het aantal Harmony devices.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Voor de gebruikers...

Als je bij de Logitech een activiteit start, zal de layout van de knoppen hiervan afhankelijk zijn. Ofwel de layout is afhankelijk van de activiteit die gekozen is.

Hoe gaat dit bij iRule?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Faker007

Quote from: LittleNinja on August  1, 2013, 18:53:38
Voor de gebruikers...

Als je bij de Logitech een activiteit start, zal de layout van de knoppen hiervan afhankelijk zijn. Ofwel de layout is afhankelijk van de activiteit die gekozen is.

Hoe gaat dit bij iRule?
Bij irule zet je een willekeurige knop op het scherm (kan je ook zelf ontwerpen en importeren) en daar link je 1 of meerdere commando's aan

Elke activiteit heeft 1 (of meerdere) schermen, en die richt je in zoals je wenst met labels en knoppen.

Er is een wizard die eea automatisch voor je doet.

Faker007

Quote from: LittleNinja on August  1, 2013, 18:47:18
Bij iRule kun je max 3 devices gebruiken bij de basis licentie en 5 voor de pro licentie. Zijn dit het aantal devices of is dit het maximaal aantal verschillende layouts/designs die je gelijktijdig gebruiken kunt?
Dat is het aantal layouts (handsets) dat je kan ontwerpen. Maar bvb diverse iPads kunnen dezelfde layout delen.

LittleNinja

Bedankt voor de nuttige feedback R3! 8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Dan nog een aanvullend vraagje.. Ik heb een projector en een tv. Wanneer ik via de projector kijk, zal ik altijd mijn versterker aan willen hebben. Maar wanneer ik via de tv kijk, wil ik soms via de versterker en soms via de tv naar het geluid luisteren. Dat geldt voor alle bronnen, dus de decoder, de Apple tv, de PS3 en de de Oppo. Een hoop combinaties dus. Hoe kun je die makkelijk activeren ( voor vrouw en kinderen )?

Dan heb ik ook nog eens een lastige switch van Epson die je niet op één specifieke uitgang kan kiezen maar waar je door de ingangen heen scrolt.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Faker007

#20
Quote from: LittleNinja on August  1, 2013, 20:05:57
Dan nog een aanvullend vraagje.. Ik heb een projector en een tv. Wanneer ik via de projector kijk, zal ik altijd mijn versterker aan willen hebben. Maar wanneer ik via de tv kijk, wil ik soms via de versterker en soms via de tv naar het geluid luisteren. Dat geldt voor alle bronnen, dus de decoder, de Apple tv, de PS3 en de de Oppo. Een hoop combinaties dus. Hoe kun je die makkelijk activeren ( voor vrouw en kinderen )?

Dan heb ik ook nog eens een lastige switch van Epson die je niet op één specifieke uitgang kan kiezen maar waar je door de ingangen heen scrolt.
Je kan "drawers" maken en die aan meerdere pagina's koppelen (een balk links en/of rechts, boven, ...). Zo heb ik een drawer met de volumeknoppen van zowel de tv als de pre. Ik heb dus geen aparte activiteiten gemaakt "film op tv" en "film op projector" wat uiteraard ook zou kunnen.

Verder heb ik achter de activiteitsknoppen zowel de commando's welke de tv input goed zetten en de pre input. De apparaten die op dat moment niet opstaan doen dus niets (ik heb geen power on commando's gekoppeld omdat ik geen apparaten standby heb). Ik heb verder voor elke activiteit de eerste pagina voor de gezinsleden eenvoudig gehouden (enkel de meest gebruikte functies met grote knoppen) en daarnaast telkens een pagina met al de knoppen. Met een swipe wissel je snel tussen de pagina's van een activiteit.  Op dat vlak vond ik pronto trouwens wel handiger in onderhoud, daar kon je een knop laten refereren aan de commando's van dezelfde knop op een andere pagina, en dat heb ik op irule nog niet gevonden.

De epson switch lijkt me met geen enkele afstandsbediening goed te implementeren. Ik zou de toggle knop bij op de drawer zetten.

Ik weet niet of de Harmony dat kan, maar irule ondersteunt wake-on-lan commando's, en dat vond ik een mooie feature.

LittleNinja

Dat klinkt dan wel weer heel goed als oplossing. Behoorlijk veelzijdig. 8)

Die drawers zijn ook behoorlijk handig.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Even wat aanvullingen gedaan in het overzicht ( in de startpost ) zodat het beter als naslagwerk gebruikt kan worden.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

edwinvh

Heeft iemand al ervaring met irule en klikaanklikuit ICS-1000 of dit werkt ?
Ik heb zelf even gespeeld met de harmony smart, maar dit is niet mijn ding.
Wil waarschijnlijk toch gaan naar irule.

LittleNinja

#24
Ik heb de ICS1000. Ik heb hem alleen niet gecombineerd met een universele AB.
De app van KAKU werkt perfect, evenals de ICS1000 zelf. Het signaal is vele malen krachtiger dan uit een handzendertje, waardoor alles goed reageert.

Ook het feit dat je het op afstand kan bedienen vind ik handig. Daarmee bedoel ik dat je hem ook kan bedienen via 3G als je bijvoorbeeld op je werk zit.

De timer mode werkt ook prima al vraagt hij wat gewenning.

Heel af en toe is er een ontvanger die even niet luistert maar dat is vrij makkelijk opgelostdoor de app opnieuw op te starten.. Gebeurd zelden.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"