Superchunks to do or not to do...

Started by RalphH, July 24, 2013, 12:27:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Zoals de titel al aangeeft. ;D

Er is zat te lezen op internet, heb ik ook gedaan, maar de situaties zijn nooit zoals thuis.

Wat is het geval?
Ben momenteel de niets zo fijne laagweergave bij stereo toch wat zatjes ;D. Mis punch, vulling en heb een dip van meer dan 30dB tussen 90 en 150Hz. Geen idee hoe ik dit in mijn geluidsbeeld terughoor, maar ongetwijfeld mis ik er iets aan.
Nou ben ik nogal beperkt in behandeling van de achterwand vanwege een deels glazen pui richting de tuin. Enige mogelijkheid die ik misschien heb is het voldouwen van de hoeken achter de luisterplek met glaswol. Hier is wel een stevig overleg met de vrouw voor nodig + het opschuiven van gordijn-koof en misschien zelfs wel projector... Eigenlijk wel te drastisch naar mijn zin, maar als het nut heeft, dan het overwegen waard.

Als de boel dan toch opgeschoven wordt, is het misschien zelfs nog wel mogelijk om een paar kamerhoge, zwevende bass-traps aan een rail te hangen die aan de kant/uit het zicht geschoven kunnen worden als die behoefte er is.

Vraag is, gaat dit mij iets brengen..?

E.e.a. is wellicht ook op te vangen met goed geintegreerde subs, voor surround is dit redelijk gelukt (zie plaatje, al blijft de grote dip), maar bij spelen met deze setting in stereo, blijft het plaatje wat mij betreft incompleet.

Dipje, bij fronts en beide subs.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Nahpets

Maar, maar, maar,  :butbut:

Dat is giga, -30dB in dat gebied is behoorlijk funest. Kun je niet schuiven met de luidsprekers?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

jvanhambelgium

Je zit met DIPS en je wil aan de slag met bass-traps ?
Als je nu ergens 30dB aan overschot van bass had op je luisterplek tussen 90Hz - 150Hz dan zou ik denken dat je er iets mee kan aanvangen.

Veel opties zijn er niet ; meer subwoofers plaatsen om niet zo'n last van room-modes te hebben en/of luisterplek aanpakken zal het wat zijn. DSP kan niks met dips aanvangen, tenzij *AL* de rest zo laten zakken dat het geen DIP meer is  :devil:

Heb je ooit eens op verschillende plekken metingen gedaan ? Vb in een "array" van 4m x 4m gemeten telken op 1m of 0.5m afstand van elkaar ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Raphie

#3
Quote from: jvanhambelgium on July 24, 2013, 13:06:51
Je zit met DIPS en je wil aan de slag met bass-traps ?
Als je nu ergens 30dB aan overschot van bass had op je luisterplek tussen 90Hz - 150Hz dan zou ik denken dat je er iets mee kan aanvangen.

Veel opties zijn er niet ; meer subwoofers plaatsen om niet zo'n last van room-modes te hebben en/of luisterplek aanpakken zal het wat zijn. DSP kan niks met dips aanvangen, tenzij *AL* de rest zo laten zakken dat het geen DIP meer is  :devil:

Heb je ooit eens op verschillende plekken metingen gedaan ? Vb in een "array" van 4m x 4m gemeten telken op 1m of 0.5m afstand van elkaar ?
zeker doen, want DIPS zijn cancellations
superchunks lossen ook dips op
JBL PRX Power!

RalphH

Zal vanavond nog ff resultaat van enkel de fronts posten, heb ik nu niet bij de hand.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Quote from: Raphie on July 24, 2013, 13:09:07
zeker doen, want DIPS zijn cancellations
superchunks lossen ook dips op

Kan je dit toelichten ? Ik heb op een vaste luisterplaats X een flink gat in laagweergave tussen 90Hz-150Hz
Hoe kan een (super)chunck, aangebracht in een hoek oid dat bepaalde "gat" gaan vullen op de luisterplek zonder dat ik aan andere parameters gaa morrelen ?

Moet het antwoord eerder niet gezocht worden in

1// Luisterplaatsaanpassing
2// Subwoofer herplaatsing/meer subwoofers voor beter spreiding
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Raphie

2 staande golven die elkaar uitdoven
zoek maar eens op acoustics + cancellation + null

wordt het in fenomeen in detail uitgelegd, speaker positie is geen oplossing, daarmee kan je alleen room gain benutten/ontwijken
luisterpositie daarentegen is wel een mogelijkheid, golden ratio en 2/3 v/d ruimte
JBL PRX Power!

RalphH

Yep, dips en pieken zijn beide resultaat van reflecterende geluidsgolven. Traps werken dus tegen beide.

Echter of een paar corner trapjes voldoende zijn, is beetje de vraag.

Daarnaast heb ik zelf overigens ook cancelation in het hele gebied tussen 55 en 30 hz ofzo, dus ook dat is dan aandachtspuntje 2. ;D
Vanavond grafiekje.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

mijn chunks zijn 80 * 80 * 120  :D rockwool heb ik er 6 van samen met de rockwool onder m'n zwevende vloer goed voor 3 europallets vol....
JBL PRX Power!

RalphH

Goeienherder....da kan ik niet kwijt. Denk hooguit 45 x 45 x nogwa
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

tis echt mooi, hoe meer er je ruimte ingaat hoe rechter REW begint te meten
JBL PRX Power!

RalphH

Heb je ook een harde achterwand, of is die ook behandeld?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

Daar staan monster traps van GIK
JBL PRX Power!

RalphH

Ahja, dat weet ik nog ;D. Hmm, dat doet ook wel "wat" :smile:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

Quote from: RalphH on July 24, 2013, 15:35:03
Ahja, dat weet ik nog ;D. Hmm, dat doet ook wel "wat" :smile:
ja helpen i.d.d. wel "iets". :D
JBL PRX Power!

RalphH

Aiai, dat wordt een hele contraptie ben ik bang ;D. WAF nie blij nie gaan zijn nie.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13


RalphH

Quote from: Nahpets on July 24, 2013, 12:30:53
Dat is giga, -30dB in dat gebied is behoorlijk funest. Kun je niet schuiven met de luidsprekers?

Schuiven doet wel iets, maar dan gaat het geheel weer veel slechter klinken helaas.

Quote from: RA SUBS on July 24, 2013, 16:58:24
waarom nie  :D

haha, hmja...


Zal eens ff metinkje opsnorren van enkel de fronts, weten we waar we het over hebben.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

#18




Voor de volledigheid:

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

30 en 60 doven elkaar uit op 90  :D
dat ga je met schuiven niet oplossen  :D
JBL PRX Power!

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Former member 78

Maak met paint de bovenkant ff wit, dan heb je een mooie berg!
Hoop dat je het een beetje op kan lossen, want het moet heel veel beter kunnen klinken :)

RalphH

Lol! Volgende maand naar oostenrijk, ben vast aan t oefenen ;D.

Maar idd, moet beter kunnen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MVG

Zo op de grafiek ziet het er heel dramatisch uit zeg! Zo beroerd klinkt het bij jou toch helemaal niet  ???
Misschien dsp? Mini dsp? Of dat icm met 2 extra subs?

BuSpu

Vind die dip bij 200 Hz veel erger  :-\