Muziekstreamen -> overzicht + gebruiksgemak in duo-setup -> XBMC

Started by mikekiwi, July 15, 2013, 18:10:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Ik wil wat wijzigingen gaan aanbrengen in de setup hier en weet niet waar ik moet beginnen/eindigen. Over dit onderwerp zijn uiteraard al onnoemelijk veel topics te vinden, maar toch heb ik de hoop van jullie nog wat tips te krijgen, ook in combinatie met wat andere wensen.

Wat heb ik nu:

- in de woonkamer: een set-up met een AV-receiver van Yamaha (non-hdmi, non-netwerk/airplay), met een Squeezbox Duet en een Mede8er 400xs. Bediening Squeezebox via Squeezecommander op de tablet
- Op zolder: een AV-receiver van Marantz  (hdmi, non-netwerk/airplay), Philips BDP3380 BluRay-speler (doet ook muziek via AndroidApp en Twonky) en een Xstreamer mediaspeler
in de meterkast: QNAP TS209 met LMS draaiend.

- Muziekbibliotheek: 1238 albums, 14.578 tracks, 634 artiesten

Op zich zijn we beneden tevree met de kwaliteit van de Squeezebox, alleen is het gevoel er dat het "vroeger" toen we nog met iTunes op de iMac via airplay naar een Airport Express streamden, we een beter overzicht hadden van de verschillende cd's die we hebben en dus ook wat gevarieerder muziek luisterden (iMac is er niet meer, iPad ook niet, alles is nu Windows/Android)

Wel is het zo dat iTunes een keer de boel danig overhoop heeft gehaald door nummers van verzamelcd's in hun eigen mapje te zetten zodat we met de Squeezebox vaak een album selecteren die achteraf maar uit 1 track blijkt te bestaan

Ook willen we boven op zolder streaming geluid hebben. En ook heb ik op zolder een HDMI-switch nodig om meer bronnen op mijn beamer aan te sluiten (>10 meter kabel). Kortom: ik denk eraan om daar een moderne receiver (niet high-end) te kopen met HDMI-aansluitingen en ook gelijk DLNA-ondersteuning (met bediening via app, zoals bijv de Yamaha RX-V473).

Beneden kan de setup dan gelijk blijven. Zijn er echter nog andere opties die ook het beheer en overzicht over de muziek vergroten, waar we ook beneden van zouden kunnen profiteren? Een andere instapreceiver beneden zou ook een optie kunnen zijn. Of een extra squeezebox, maar dan blijft het verhaal van het verminderde overzicht. Budget is niet heel uitgebreid.

Afspelen van muziek moet gebeuren zonder tv/beamer aan te hoeven zetten.

Hoe kun je het beste muziek beheren die via DLNA wordt afgespeeld? DLNA geeft toch alleen via de mapjes de albums weer of wordt er ook geïndexeerd?

Of anders: zijn er manieren om het beheer van de nu door Logitech Media Server geindexeerde muziek te verbeteren (jriver?). En ja, ik weet het, ik zou ook wat overbodige muziek kunnen weggooien :)

mikekiwi

Hoor graag nog input, al snap ik dat het een heel verhaal is en de actie waarschijnlijk vooral hier moet liggen.

Ik ben in ieder geval bezig m.b.v. JRiver Mediacenter mijn muziekbibliotheek wat op te schonen en logister qua mapindeling te maken. Daarna ook de tags gaan aanpakken zodat dezelfde artiest niet met 4 verschillende benamingen bekend is... (Bela Fleck, Béla Fleck, Bela Fleck & the Flecktones, Béla Fleck & the Flecktones, etc...) Is best een klus met redelijk wat muziek... (en dan ook gelijk de coverart maar eens goed aanpakken. Heb dat al een keer redelijk automagisch laten vullen, maar dat raakt vaak kant noch wal...


dennism

Qua indexering, zorg ervoor dat al je tags correct zijn. Dit zou je hele indexerings probleem op moeten lossen waardoor je variatie problemen opgelost moeten zijn. Een 2de squeezebox plaatsen bijvoorbeeld zou dan idd een mooie optie zijn. DLNA kan ook zeker, maar is in mijn beleving wat minder qua afspeel opties dan bijv een Squuezebox met LMS of iets vergelijkbaars.

mikekiwi

Ben inderdaad druk bezig met de tags, ik zie in dat ik daar winst mee kan behalen. Waar ik vooral "moeite" mee heb zijn de grote hoeveelheden losse nummers die wij hebben. Er worden veel losse tracks aangeschaft (vooral klassiek) die wel bewaard moeten blijven en doorzoekbaar, maar die de hoeveelheid albums die je ziet enorm vergroten. Ook op de schijf staan die allen in losse mappen. Eens zien of ik daar iets voor kan verzinnen.

Ook compilaties zijn altijd leuk (Dali test cd, best audiophile voices, blue note trips). Als je in je bibliotheek op artiest zoekt dan kom je al die losse artiesten tegen waar ik maar 1 nummer van heb. volgens mij kan ik dan het beste de artiest op "various artists" zetten en dan per track de artiest in "album artiest" plaatsen, toch? of juist andersom?

Vooralsnog ga ik denk ik de squeezebox beneden houden en dan boven via de BD-speler en twonky spelen. Totdat ik een SB touch kan vinden/betalen; denk dat dat idd de beste optie is. heb ook nog even naar Sonos gekeken of een gebruikte mac mini  + airplay naar de airport express, maar dan ga ik weer twee verschillende systemen naast elkaar gebruiken en dat wil ik niet (bron van ellende).

mikekiwi

Ben via via een andere richting in geduwd en ga het roer een beetje omgooien. Uitgangspunt voor beneden in de woonkamer is XBMC icm een Raspberry Pi. In combinatie met de fantastische Yatse-app voor Android is dat een zeer fijne combinatie. Enige uitdaging is om een redelijk geluid uit die Pi te krijgen (USB->SPDIF), maar gebruiksgemak is zeer hoog.

De bedoeling is dan dat er voor op de computer een beheerprogramma komt (MediaMonkey / Jriver ) om alles te organiseren en georganiseerd te houden (en eventueel te synchen met de Iphone om zo iTunes geheel te bypassen).

De Squeezebox verhuist (als bovenstaande compleet is opgezet) naar de HT; geluidskwaliteit van de Squeezebox is wat hoger vermoed ik en heb met de a.b. van de Duet ook geen extra bediening nodig.
(tenzij die XBMC-optie zo goed bevalt dat die ook de duet gaat vervangen).