Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

dre73

prachtige review! 8)

als ik geluk heb is de mijne aan het eind van de week klaar!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jurrien1962

Allemaal wat 'out of my (financial) league', zeker zo'n mooie set als deze van Charlemagne om deze shoot-out op te doen (heb de set ooit zelf mogen aanschouwen en beluisteren met eigen muziek).

Heb met aandacht de inleiding en verslag gelezen alsmede de rest van het topic.

Ik ben (nog) een newbee in de wereld van streamen en aanverwante zaken. Maar upgraden loont dus als je set het kan laten horen zo begrijp ik.

Chapeau Charlemagne!

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Magna Hifi

#54
Beste Charlemagne,

Geweldig verslag!  Leuk en gedetailleerd geschreven ook nog :headbanging:

Als ik het teruglees is het net of ik een film terugkijk.
Gelukkig geen verassingen.
Lag ook niet echt in de lijn der verwachtingen.
We waren het zaterdag al wel behoorlijk eens.
Ik heb me tijdens de A-B testen bewust niet al teveel bezig gehouden met meningen geven, met name in de rechtstreekse G-Sonos/Magna.
Ik (we) wilden graag jullie (en andermans) objectieve mening.
Mijn (ons) belang moet daar even geen deel van uitmaken  :angel:
Was niet echt heel moeilijk, want we waren het eens.

Nogmaals dank voor je gastvrijheid, inzet, en verslaglegging.
Niet te vergeten het genoegen om je onvolprezen set te bewonderen en beluisteren.
Hopelijk kunnen we dit soort testen vaker uitvoeren als daar een reden voor is.
Met zo'n toko in de buurt? ..... We bedenken wel een goede reden ! :notify:
En inderdaad:
De Node kriebelt. Wie weet..... "we will keep you posted" ....

Met vriendelijke groet,
Rob

P.S.:
@Dre73: Hij is klaar hoor. Hij gaat zojuist (met de BNC connector) de 24 uur duurproef in  ;D
We zien je feedback later natuurlijk graag terug  :angel:

Magna Hifi

Hij is klaar hoor. Hij gaat zojuist inclusief de BNC connector de 24 uur duurproef in  ;D
We zien je feedback later natuurlijk graag terug  :angel:

Groeten,
Rob

Quote from: dre73 on July  2, 2013, 21:10:55
prachtige review! 8)

als ik geluk heb is de mijne aan het eind van de week klaar!

dre73

dat gaat spannend worden! 8)

ik zie je mail wel verschijnen!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Buell

Mooi verslag, een bevestiging van mijn ervaring als het gaat om het vergelijk tussen de Connect en de Magna. :clapping:

Veel plezier Andre ;D

Gr. Fred
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bones

Beste Charlemagne,

Langs deze weg ook mijn dank voor jouw gastvrijheid en compliment voor jouw fantastische set. Van het weekend wil ik graag mijn bevindingen met jullie delen, uiteraard voor zover ik aan jouw review iets toe te voegen heb.

Vanmiddag ben ik bij Wifimedia geweest om de Node af te leveren. Super dat we zonder ingewikkelde verhalen twee Nodes van ze konden lenen. Veel dank daarvoor. Bij die gelegenheid vertelden ze mij dat ze ook bezig zijn om de Node door middel van een verbeterde stroomtoevoer te verbeteren. Wordt dus vervolgd !?

Groeten, J
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Charlemagne

Ik voel nog een shootout aankomen! Ik zeg: doen!  ;D
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

Beste Karel,

Je hebt er werk van gemaakt zeg! Ik had me voorbereid om nog enkele dagen geduld te moeten uitoefenen toen je zei dat het verslag even op zich zou laten wachten, maar ik vind dat je het toch snel gedaan hebt. Ik heb genoten van de manier waarop je verslag doet van de avond. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar het is nu net alsof ik er zelf toch bij was.

Na je verslag word ik overigens wel erg nieuwsgierig naar de gemodde Sonossen. Ik heb tenslotte hier een standaard ZP90 en een Node staan, en ik ben mijn mening nog aan het opmaken of ik hiermee verder ga, of ga investeren in een streamer van een geheel ander caliber (Naim, Linn of alternatief). Een tweedehands Majik DS komt stiekem natuurlijk redelijk dicht in de buurt van de prijs van een gemodde Sonos of Node. Zeker als er nog een goede DAC bij moet worden aangeschaft om ze tot hun recht te laten komen.

Ik ben er dus ook nog niet uit en herken gek genoeg wat je beschrijft in je verslag van de avond. In mijn set klinkt de Node weliswaar transparanter dan de ongemodde Sonos, en is de Sonos wat bass-heavy waardoor het hoog wat wegvalt, maar ik zit midden in allerlei experimenten met interconnects om luistermoeheid te voorkomen. Vooralsnog ben ik ongewijzigd enthousiast over de Node ten opzichte van de ongemodde Sonos in mijn set, maar ik geloof meteen dat er veel winst te behalen valt met modificeren van voeding en het digitale domein. Tenslotte: ook bij mij draait het om genieten van muziek en ook ik streef het best haalbare geluid na. Dus ik ben bang dat ik rijp ben voor een volgende stap.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Deleted member

Wowsers, dat is een grondige review! :) Leuk om te lezen Karel!  :thumbs-up:

Xander32

Mooie review, duidelijk jullie bevindingen beschreven.

Ben voorts nog steeds erg benieuwd hoe een standaard Sonos en de Node het doen t.o.v. een SBT. Allicht dat er iemand dat ooit nog gaat testen ::).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

i2Paq

Petje af!

Duidelijk verhaal; goed leesbaar en niet te veel technisch geneuzel.

Nu zit ik wel met een DIK probleem........

Mijn Sonos moet dus ook naar Magna  :music:

@Magna Hifi
Wat is trouwens de reden dat de Magna Sonos een nieuwe vergulde s/pdif connector heeft en de G-Sonos niet?
Persoonlijk vindt ik zo'n additionele s/pdif connector minder fraai staan.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Magna Hifi

#66
Ha I2Paq,

Stuur maar even een PM en ik zend je het adres waar je Sonos naar toe kan om je probleem op te laten lossen  ;)

We streven naar modificaties (zoals ook aan de Cambridge DacMagic en 740c/840c) die technisch ongedaan gemaakt kunnen worden.
Kast loopt natuurlijk wel wat extra ventilatie op  :blush:
Om de bestaande connector te blijven gebruiken moeten wijzigingen aan print gedaan worden die moeilijk ongedaan gemaakt kunnen worden.
As je er op staat om bestaande connector te gebruiken, kunnen we t.z.t. nog wel een onderzoekje wagen.

Gr Rob (Magna)

Quote from: i2Paq on July  3, 2013, 09:25:43
Petje af!

Duidelijk verhaal; goed leesbaar en niet te veel technisch geneuzel.

Nu zit ik wel met een DIK probleem........

Mijn Sonos moet dus ook naar Magna  :music:

@Magna Hifi
Wat is trouwens de reden dat de Magna Sonos een nieuwe vergulde s/pdif connector heeft en de G-Sonos niet?
Persoonlijk vindt ik zo'n additionele s/pdif connector minder fraai staan.

chansig

Mooie revieuw....leerzaam voor een ieder.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Ook even mijn complimenten naar Magna Hifi, ik vind jullie betrokkenheid en bevlogenheid wel mooi om te zien.

Quote from: i2Paq on July  3, 2013, 09:25:43
Petje af!

Duidelijk verhaal; goed leesbaar en niet te veel technisch geneuzel.

Nu zit ik wel met een DIK probleem........

Mijn Sonos moet dus ook naar Magna  :music:

@Magna Hifi
Wat is trouwens de reden dat de Magna Sonos een nieuwe vergulde s/pdif connector heeft en de G-Sonos niet?
Persoonlijk vindt ik zo'n additionele s/pdif connector minder fraai staan.
Waarvan akte... ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

whoknows

Mooie review en interessant. Blijkt dat het signaal van reclocking een stuk beter word.  Alleen is mij niet duidelijk of de dac in de Devialet nu synchroon of asynchroon werkt, met andere woorden bepaald de clock van de Dac ( asynchroon) of de clock van de Sonos (synchroon) de keten.

Wat ik echt waardeloos van sonos is dat ze hogere sample rates  (24/192)volgens  mij niet ondersteunen.Volgens mij is dat niet zozeer een hardware issue als wel een software issue. Ik vind dat dat tegenwoordig wel ondersteund zou moeten worden, ben van mening dat Sonos niet voor het goede geluid gaat maar meer voor het gebruiksgemak. Wat kost de upgrade eigenlijk, want vergeleken een SB touch is ie al wat duurder. Zou voor mij echt een deal breaker zijn, immers je investeert in iets wat niet tot in lengte van dagen meekan...

Ach ja denk dat ik mijn heil ga zoeken in een htpc met usb/spdif convertor  http://www.computeraudiophile.com/f6-dac-digital-analog-conversion/15-usb-spdif-converters-shootout-15327/.  Op zich hoeft dat ook niet zoveel te kosten Bijvoorbeeld dit: http://nl.hardware.info/productinfo/186728/gigabyte-gb-xm12-3227. Nadeel is dat je moet kunnen prutsen met software en deze is niet passief gekoeld. Dikke vette NAs  heb ik al en denk dat dit het meeste future proof is


htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

Charlemagne

#70
@whoknows: ik ben geen techneut, maar ik weet wel dat een s/pdif signaal door een klok moet, die hopelijk een jitter-arm signaal uitstuurt over de kabel. Daar zit de winst. De klok van het uitsturende signaal is dus uiterst belangrijk. En ik denk ook bepalend. Dat verklaart waarom de gemodde Sonossen beter klinken.

Bij de Airstreamer wordt gewerkt met asynchrone protocollen. Daar bepaalt de interne klok van de Devialet de uitlezing van de data. Precies zoals bij netwerk aangesloten streamers, zoals de Linn's. Bij mijn Devialet nog via de wifi. Bij de nieuwere modellen ook via de netwerkkabel en trouwens ook USB.

Ook bij sommige USB-DAC's wordt met asynchrone protocollen gewerkt en die klinken in het algemeen beter dan via de s/pdif.

De opmerking over hogere sampling rates snijdt zeker hout. Volgens Rob van Magna Hifi is de chipset in de Sonos precies dezelfde als in de Bluesound Node. En die laatste doet wel highres. Bij Sonos wordt de mogelijkheid niet benut. Kwestie van de afspeelsoftware die dat niet ondersteunt. Uit andere bronnen heb ik al gehoord dat hun DAC ook highres moet aankunnen. Ik vermoed dat het niet ontwikkelen van highres niet wordt ondersteund bij Sonos, omdat je apparaten in diverse zones in het huis moet kunnen koppelen. Dat stelt hoge eisen aan de wifi en netwerkverbindingen, als je dat in highres wilt realiseren. Bij de Node is het klusje wel geklaard, dus het zou bij de Sonos ook moeten kunnen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Als iemand aanvullingen van technische aard heeft? Graag! Ik ben geen techneut, zoals ik al zei. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

MegaJ

Mooi vergelijk, leuk om te lezen. Alleen wat ik niet kan vinden, wat kosten al die mods nou? Belangrijk voor de afweging voor iedereen voor het een of het andere apparaat of mod denk ik.  8)
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Charlemagne

#72
Quote from: MegaJ on July  3, 2013, 19:47:32
Mooi vergelijk, leuk om te lezen. Alleen wat ik niet kan vinden, wat kosten al die mods nou? Belangrijk voor de afweging voor iedereen voor het een of het andere apparaat of mod denk ik.  8)

Beide mods zijn, als ik goed geïnformeerd ben, even duur: € 300,-; mogelijk komen daar nog verzendkosten bij, dat weet ik niet.

Bedenk wel: als je laat modden, dan vervalt de oorspronkelijke garantie bij Sonos. Ze willen gewoon niet dat anderen aan hun apparaten zitten. En reparaties zijn schandalig prijzig heb ik al gehoord.

Voor als je Duits kunt begrijpen is hier een link van een Duitstalig forum over de Duitse mod met alle technische info: http://www.aktives-hoeren.de/viewtopic.php?f=30&t=1819

Volgens de forumregels mag "Magna Hifi" geen reclame maken voor zichzelf. Zij zijn immers geen forumsponsor. Een PM aan hen sturen mag wel en dan kun je zelf de gewenste info opvragen. Maar met een beetje googlen kom je meestal ook een heel eind. Succes!

  :google:
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

whoknows

Hi Charlemagne,

Daar zeg je wat. Ik heb nog wat extra research gedaan http://thewelltemperedcomputer.com/Intro/SQ/USB_SPDIF.htm . Zeer goede uitleg op die site

Inderdaad is een verschil tussen synchrone en asynchrone overdracht. Bij synchrone overdracht moet de dac z'n timing aanpassen aan de andere kant (dit zou dus leiden tot verschillen in  timing--> jitter), een voorbeeld is spdif waarbij de clocking van de sender/transport afhankelijk is (dus vandaar de modding van de Sonos). Bij asynchrone usb overdracht is er sprake van een clocking die gedaan word ergens bij de dac (hierbij is het zelfs beter het galvanisch of fysiek af te scheiden van de dac) Daarnaast kan er veel verschil in resolutie zijn; het beste is  zgn Asynchronous USB Audio Class 2.0(24 bit/192KHZ) hoewel DSD 384kHz al furore maakt.

Ik was een beetje in de war :-X in het verschil tussen usb en spdif. En dacht dat bij SPDIF de clocking bepaald zou worden door de dac  kant wat dus niet zo is. Mooie van USb is dat, als er dus als er sprake is van asynchrone overdracht, je veel minder afhankelijk bent van de jitter in de source/transport vandaar dat een HTPC zo goed kan zijn.  Schijnt wel zo te zijn dat zowel bij SPDIF als bij USB goede jitterarme implementaties mogelijk zijn. Daarnaast is een "schone" voeding ook van belang(galvanische scheiding lineaire voeding)

Overigens zijn er een hoop dure dacs die geen goede USb implementatie hebben......
htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

Charlemagne

@whoknows: goede link! Daarin wordt e.e.a. goed verduidelijkt. Al wat ik echt belangrijk vind is dat er 'muziek' uit komt. En dat was zo bij de mods en ook de Airstreamer.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■