Virtual Reality getting closer

Started by Erik, June 17, 2013, 23:00:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Je geeft een tal van hele goede argumenten aan, sommigen daarvan (zoals gewicht) is een kwestie van verder doorontwikkelen bv in een helm integreren of contragewichten zodat het niet aan 1 kant van het hoofd trekt, dat soort ontwikkelingen. Het staat nu nog in zijn kinderschoenen maar ik denk dat het veel meer kans van slagen heeft dan de huidige 3D tv of projector oplossingen die flink behelpen blijven. Maar we gaan het zien, spannende tijden  :)

dennism

Quote from: Kjelt on April 24, 2016, 14:30:30
Je geeft een tal van hele goede argumenten aan, sommigen daarvan (zoals gewicht) is een kwestie van verder doorontwikkelen bv in een helm integreren of contragewichten zodat het niet aan 1 kant van het hoofd trekt, dat soort ontwikkelingen. Het staat nu nog in zijn kinderschoenen maar ik denk dat het veel meer kans van slagen heeft dan de huidige 3D tv of projector oplossingen die flink behelpen blijven. Maar we gaan het zien, spannende tijden  :)

Dat het meer kans van slagen heeft dan 3D TV's / projectoren ben ik ook zeker met je eens. Ontwikkelingen op VR gebied kunnen zeker gezien de toekomst waarbij apparatuur steeds krachtiger gaat zijn en kleiner / lager gewicht natuurlijk een stuk meer brengen verwacht ik

KillerbeeNL

Quote from: Kjelt on April 23, 2016, 10:20:07
Nu kosten een vr bril nog €600 en de nog nieuw uit te komen handcontrollers met extra tracking €300 dus hoezo niet voor de gewone man? Pc erbij voor 1200 en je kunt losgaan.
Ik schat dat als de software echt gaat aanslaan met titels als gta en flightsims/race sims, fps, etc dat dit standaard gaat worden in de gaming scene.

Wel , ik denk dat even buiten het budget (wat voor ieder verschillend is) je even moet kijken naar wat deze persoon met zijn hightech PC apparatuur en programma's moet doen om dit geweldige resultaat neer te zetten kan je dit ook al valt dit WEL binnen je budget zonder knowhow niet realiseren.

En wie wilt of heeft er plaats voor een "greenscreen" in zijn kamer of zolder ;D

Maar goed het ziet er GEWELDIG uit.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

john2910

Nou ik ben nogal al gek op nieuwe gadges dus ik heb de ps vr maar gepreorderd :-[

De duurde htc vive zat helaas niet in mijn budget en ik wil er geen nieuwe pc voor bouwen.

Ik ben benieuwd!

Erik

Nog niemand hier een Rift of Vive gescoord?
Moet toch ulitieme speeltje zijn
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Snutchz

Quote from: Erik on June  8, 2016, 22:03:11
Moet toch ulitieme speeltje zijn
Icm 4K rollercoaster rides (120fps x 2) ..meebewegend stoeltje.. ventilator op je harses gericht.. go!  :headbanging:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Etiennevh

Voor diegenen die een beetje met VR willen spelen en zo'n kartonnen cardboard bril hebben waar je telefoon in kan:

Google Streetview app, central park NY opzoeken en VR modus aan. Kun je gewoon opzij en omhoog en naar beneden kijken, super leuk, beeld beweegt mee :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

snopper

heb net een video gezien van de Playstation VR die in oktober zou moeten uitkomen .. holy f... dat gaat gaaf worden en ben benieuwd of mijn grijze cellen dat gaan trekken

Snopper

Erik

Ik zit nog steeds met schuin oog te kijken heb ene meevallertje gehad dus het kan er wel af.
Maar eigenlijk mis ik nog een paar leuke spellen om me over de streep te trekken.
Tot nu toe zie ik wat demo's en wat korte games niet iets speciaals waarvan ik denk nu moet ik hem wel kopen.
Het is toch even 1K wat je neerlegt.

Die ps vr ziet er ook wel cool uit verwacht ik zelfs nog meer van. Maar bril + controlelrs en nieuwe PS4 kom je er misschien wel over 1K heen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Quote from: Erik on July  1, 2016, 22:46:20
Ik zit nog steeds met schuin oog te kijken heb ene meevallertje gehad dus het kan er wel af.
Maar eigenlijk mis ik nog een paar leuke spellen om me over de streep te trekken.
Tot nu toe zie ik wat demo's en wat korte games niet iets speciaals waarvan ik denk nu moet ik hem wel kopen.
Het is toch even 1K wat je neerlegt.

Die ps vr ziet er ook wel cool uit verwacht ik zelfs nog meer van. Maar bril + controlelrs en nieuwe PS4 kom je er misschien wel over 1K heen.

PS VR zie ik het nog niet direct halen bij een PC met een nieuwe generatie GFX kaart. VR vereist veel ruwe prestaties, en juist daar zijn de consoles niet heel goed in, zelfs de nieuwe generatie PS4 die gaat komen lijkt dat gat niet te gaan kunnen dichten. Het zal vast een goede ervaring zijn, maar ik verwacht niet dat je prestaties mag verwachten die je met een PC kan halen.

Erik

#35
Quote from: dennism on July  2, 2016, 16:01:04
PS VR zie ik het nog niet direct halen bij een PC met een nieuwe generatie GFX kaart. VR vereist veel ruwe prestaties, en juist daar zijn de consoles niet heel goed in, zelfs de nieuwe generatie PS4 die gaat komen lijkt dat gat niet te gaan kunnen dichten. Het zal vast een goede ervaring zijn, maar ik verwacht niet dat je prestaties mag verwachten die je met een PC kan halen.
Staat me bij de dat de res lager is dat scheelt al brute kracht. De nieuwe PS4+ die uit komt.
Verder is 60fps verplicht voor alle games dus smooth gameplay gegarandeerd.

Ik had al wel een keer een preview gezien en daar vond vond men de PSVR het meest comfortabel zitten.
Ook verwacht ik veel en veel meer werkende games voor de PSVR.
Het kan wel mooier zijn aan pc kant wat nu nog niet zo is zie bv Project Cars.
Maar zonder goede content verkoopt de headset niet en zonder aantallen gaan ontwikkelaars niet ontwikkelen.
Komt nog bovenop dat Facebook Rift grote bakken geld er tegenaan gooit om games Rift exclusief te maken en bij de concurrent weg te houden waardoor markt nog kleiner wordt en niet goed is voor VR scene.
Al met al verwacht ik veel van PS en 13 okt i niet meer zo ver weg. jammer dat de complete VR pakketten niet in Europa verkocht worden alleen in USA
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

#36
Quote from: Erik on July  2, 2016, 19:27:07
Staat me bij de dat de res lager is dat scheelt al brute kracht. De nieuwe PS4+ die uit komt.
Verder is 60fps verplicht voor alle games dus smooth gameplay gegarandeerd.

Ik had al wel een keer een preview gezien en daar vond vond men de PSVR het meest comfortabel zitten.
Ook verwacht ik veel en veel meer werkende games voor de PSVR.
Het kan wel mooier zijn aan pc kant wat nu nog niet zo is zie bv Project Cars.
Maar zonder goede content verkoopt de headset niet en zonder aantallen gaan ontwikkelaars niet ontwikkelen.
Komt nog bovenop dat Facebook Rift grote bakken geld er tegenaan gooit om games Rift exclusief te maken en bij de concurrent weg te houden waardoor markt nog kleiner wordt en niet goed is voor VR scene.
Al met al verwacht ik veel van PS en 13 okt i niet meer zo ver weg. jammer dat de complete VR pakketten niet in Europa verkocht worden alleen in USA

Het punt is dat 60 FPS niet vloeiend is in VR, eerder een zeer minimaal target, eigenlijk wil je minimaal 90 FPS hebben daar alles daar onder een verhoogde kans heeft om voor issues kan zorgen met bijv. motion sickness e.d., en dropped frames zijn funest voor de VR experience, en laat juist de consoles nogal eens last hebben van dropped frames. Ook wil je in de basis een zo hoog mogelijke resolutie voor een zo scherp mogelijk beeld. de PS VR levert daar behoorlijk in t.o.v. de Occulus Rift en Vive. Het kan zeker interessant gaan worden, maar vooralsnog ziet het er vergeleken met de Rift en de Vive als een behoorlijk gecastreerde versie waar vrij veel compromissen gemaakt worden om het betaalbaar te houden en te laten draaien op de relatief trage PS4+ / PS4 Neo hoe hij ook mag gaan heten.

Snutchz


Zou deze graag in VR willen spelen .. het liefst met 'n Vive (4K @180fps) ..even uitzoeken wat mij zo'n set-up gaat kosten :omg:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Erik

#38
180 hz ondersteunen ze volgens mij nog niet dacht twee keer 45hz
Dus 45 hz per oog en dan 4K
De snelsten halen nog niet eens 60hz met 4K
Last staan 180hz dat wordt nog minstens vijf jaar wachten kun je mooi sparen.

Benieuwd of de brilmakers wel elk jaar een nieuwe model gaan uitbrengen met verbeterde specs. Je hoort er niks over tot nu toe. Denk eerder een prijsverlaging een prijsverlaging van 30% zou al en nieuwe impuls geven :pompom:

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Snutchz

Quote from: Erik on July  4, 2016, 00:27:13
Dus 45 hz per oog en dan 4K
..gegarandeerde koppijn :clapping: ..misschien dan toch beginnen met Sony's VR + Neo (120fps) (voordelige bundel?)
Quote from: Erik on July  4, 2016, 00:27:13
Laat staan 180hz dat wordt nog minstens vijf jaar wachten
Welnee.. 3 jaar max ;) ..de zware grafische games zullen voorlopig toch niet beschikbaar zijn voor VR.
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

dennism

#40
Quote from: Erik on July  4, 2016, 00:27:13
180 hz ondersteunen ze volgens mij nog niet dacht twee keer 45hz
Dus 45 hz per oog en dan 4K
De snelsten halen nog niet eens 60hz met 4K
Last staan 180hz dat wordt nog minstens vijf jaar wachten kun je mooi sparen.

Benieuwd of de brilmakers wel elk jaar een nieuwe model gaan uitbrengen met verbeterde specs. Je hoort er niks over tot nu toe. Denk eerder een prijsverlaging een prijsverlaging van 30% zou al en nieuwe impuls geven :pompom:

De brillen zullen w.s. wel een paar jaar meegaan per generatie. De kracht moet komen van het systeem waar de bril op aangesloten is, daar is het natuurlijk wel goed mogelijk dat er een "wapen wedloop" komt, waarbij je iedere +- iedere 2 jaar flink moet upgraden om alles op maximaal te kunnen draaien. Zie bijv. nu al bij Nvidia en AMD die beide een generatie kaarten hebben presenteert waarbij VR performance een van de selling points is, en mocht VR de stap van niche naar mainstream gemaakt hebben zal dat natuurlijk alleen maar meer worden.

4K in VR met veel eye candy en goede performance zal denk ik nog wel even op zich laten wachten, de huidige top PC's kunnen nog niet eens 4K 60FPS garanderen op de hoogste settings, als je kijkt dat een VR game met dezelfde eye candy aan vergeleken met een game die op 1080P @ 60FPS draait 3x de ruwe performance kost om op 90FPS te draaien op een Occulus Rift of een Vive, dan zie je wel dat 4K performance in VR nog een stukje weg is wil je het betaalbaar houden.

Erik

Wel kijkt men naar mogelijkheden om alleen te renderen waar je ogen naar kijken door eye tracking en niet hele scherm, de rest is dan veel minder mooi en grover gerenderd. Je behoudt dan wel de illusie van wijd blikveld maar je hoeft veel minder te renderen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

snopper

Quote from: Erik on July  1, 2016, 22:46:20
Ik zit nog steeds met schuin oog te kijken heb ene meevallertje gehad dus het kan er wel af.
Maar eigenlijk mis ik nog een paar leuke spellen om me over de streep te trekken.
Tot nu toe zie ik wat demo's en wat korte games niet iets speciaals waarvan ik denk nu moet ik hem wel kopen.
Het is toch even 1K wat je neerlegt.

Die ps vr ziet er ook wel cool uit verwacht ik zelfs nog meer van. Maar bril + controlelrs en nieuwe PS4 kom je er misschien wel over 1K heen.
De VR set gaat ook werken op de "normale PS4" .. Je hoeft geen PS4+ te halen. Wat wel nodig is, is een PS4 camera en een paar speciale dualshock move controllers die al voor de PS3 beschikbaar waren. De camera neemt dan de hoofdbewegingen waar.

volgens een paar sites kost de Bril €399 en gaat de totale set (Bril, camera en move controllers) zo rund de €500-550 kosten .. er zullen ook 50 games dan beschikbaar zijn .. hmmm .... dit is duidelijk beter in mijn beleving dan een oculus rift ...

snopper

Snutchz

Toch denk ik niet dat RE VII de 120fps haalt op 'n PS4 .. hopelijk doet de Neo niet enkel aan een resolutie bump  :plain:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

dennism

#44
Quote from: snopper on July  8, 2016, 10:50:46
De VR set gaat ook werken op de "normale PS4" .. Je hoeft geen PS4+ te halen. Wat wel nodig is, is een PS4 camera en een paar speciale dualshock move controllers die al voor de PS3 beschikbaar waren. De camera neemt dan de hoofdbewegingen waar.

volgens een paar sites kost de Bril €399 en gaat de totale set (Bril, camera en move controllers) zo rund de €500-550 kosten .. er zullen ook 50 games dan beschikbaar zijn .. hmmm .... dit is duidelijk beter in mijn beleving dan een oculus rift ...

snopper

Alles zal verwacht ik afhangen van de daadwerkelijke performance in games. Technisch gezien lijken de Rift en de Vive i.i.g. flink beter dan PS VR. Het is goed dat ze 50 games zullen hebben, maar als de grafische kwaliteit erg tegen valt (omdat ze eigenlijk minimaal 90FPS op 1080P moeten halen, of ze moeten een trucje gaan uithalen met 60FPS en 120hz), of ze de vereiste FPS niet halen voor een vloeiende ervaring dan zie ik dit niet als duidelijk beter, ik verwacht iig niet dat je op een normale PS4 hier de best mogelijke ervaring uit gaan halen een NEO lijkt me eigenlijk minimaal.

Quote from: Snutchz on July  8, 2016, 14:13:01
Toch denk ik niet dat RE VII de 120fps haalt op 'n PS4 .. hopelijk doet de Neo niet enkel aan een resolutie bump  :plain:

Ik verwacht eigenlijk dat de NEO helemaal niet veel gebruik gaat maken van de  hogere maximale resolutie in games. Maar dat de dev's eerder voor betere performance / meer eyecandy op 1080P gaan (het zal niet voor niets zijn dat de PS VR bril een resolutie heeft van 1080P). Om 4K gaming mogelijk te maken die vergelijkbaar is met de huidige performance op de PS4 moet de Neo 4x de performance hebben van de PS4 , waar het niet op lijkt dat hij deze heeft(geruchten gaan nu dat de stap ongeveer 2.3 keer is), en ook het statement van Sony dat non VR games zowel op de Neo op minimaal dezelfde FPS moeten draaien als op de PS4 lijkt er vooral een eye candy upgrade in te zitten bij Non-VR games, daar ze andere voor 4k gaming naar het lijkt wel erg veel compromissen moeten maken (of de geruchten moeten niet kloppen en net als MS volgens de geruchten wel met een console komen die richting de 4x zoveel performance gaat).

Erik

Quote from: snopper on July  8, 2016, 10:50:46
De VR set gaat ook werken op de "normale PS4" .. Je hoeft geen PS4+ te halen. Wat wel nodig is, is een PS4 camera en een paar speciale dualshock move controllers die al voor de PS3 beschikbaar waren. De camera neemt dan de hoofdbewegingen waar.

volgens een paar sites kost de Bril €399 en gaat de totale set (Bril, camera en move controllers) zo rund de €500-550 kosten .. er zullen ook 50 games dan beschikbaar zijn .. hmmm .... dit is duidelijk beter in mijn beleving dan een oculus rift ...

snopper
Werken is één ding je moet er wel van kunnen genieten anders irriteer je je alleen maar. Maar ik denk dat het de neo wel goedkomt dat die genoeg biedt, vaste hardware software schrijver weet dan wat ze hebben en kunnen er op schrijven cq tunen. Bij pc weet je dat niet
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Quote from: Erik on July  9, 2016, 00:02:40
Bij pc weet je dat niet

Dat klopt, daarom hangen er bij de PC vaak gewoon hogere systeem eisen aan dan dat een console kan leveren qua performance, al gaan PC's straks wanneer DX12 gemeengoed is geworden wel dichter naar het console model toe. Je blijft natuurlijk zeer diverse specs houden, maar het programmeren voor een PC gaat een stuk meer lijken op het baremetal programmeren dat ze op de consoles doen.

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MaxxMark

Hoewel ik het vandaag al zou willen, en het al stukken dichterbij is gekomen dan we 2 jaar terug (voor de introductie van de Rift DK1) hadden kunnen hopen, ben ik van mening dat we er nog niet zijn. Wanneer dat wel is weet ik niet, maar als ik kijk naar de huidige state-of-the-art hardware, dan is er nog genoeg aan te merken.

De Rift en de Vive zijn op dit moment toch een van de betere headsets (ik negeer bewust de OSVR omdat er nog te weinig duidelijk over is) waarbij nog zeeën aan ruimte is voor verbetering. Zelf heb ik zowel de Oculus Rift DK2 en de CV1.

De Rift loopt qua "product af" en "user experience" nog best wel voor op zijn concurrenten (waarbij ik vive als eerste, en enige directe concurrent zie). Je plugt het in en het werkt. Dit in tegenstelling tot de Vive en anderen (en zeker de DK2)

Maar als ik kijk naar wat er nog beter kan (En dan neem ik even de vive en rift samen, want die schelen in performance eigenlijk te weinig), dan valt het meeste (vanuit technisch oogpunt) te behalen in de volgende zaken:
1) De resolutie; Ondanks dat die al echt stukken beter is ten opzichte van de DK2 moet daar echt nog een hoop verbeterd worden om in de buurt te komen van een desktop experience. En daar zal meteen op gezegd worden dat dat nu gewoonweg nog niet mogelijk is, en dat klopt ook. Maar dat neemt niet weg dat het gewoon beter kan en moet
2) De lenzen; de DK2 had erg fijne lenzen, maar hadden als nadeel dat ze alleen in het midden scherp waren. Zaten je ogen iets uit het midden, dan was het onscherp, had je last van chromatic abberation etc. De Oculus CV1  (en de Vive) gebruiken Fresnel lenzen. Deze hebben dan wel als voordeel dat ze een uniformer scherper beeld leveren, maar hebben als (vind ik zeer hinderlijk) nadeel dat ze lensflare geven alsof JJ Abrams met de camera bezig is geweest
3) Refreshrate/latency; alle VR producten hebben baat bij een hogere refreshrate, low-persistancy display de mogelijkheid dat de computer voldoende FPS kan leveren. De Rift zat bij de DK2 al bij een latency van 13ms (Vanaf moment van registratie van hoofd bewegen tot het moment dat het display geüpdatet is). Maar dit zou nog lager moeten

Ik ben 100% voor VR, maar heb niet het gevoel dat "goedkope" producten een voor de massa voldoende goede ervaring neer kunnen zetten.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Erik

De resolutie schijnt idd het grootste minpunt te zijn dat gaan ze niet in 1 a 2 iteraties repareren.
Jammer van die lenzen dan want zo goedkoop is het allemaal niet. Maar mis ook vooral content. Een killer app waardoor hij aanslaat een paar games die 10 x beter worden met een VR bril. En die zijn er niet, bv Doom zou wel leuk zijn in VR.
Een paar tech demo's en klein grut nauwelijks echte killers
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill