Het absolute gehoor bestaat niet

Started by henkt1, June 13, 2013, 17:13:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

s0000884

#25
Ik denk dat de conclusie die nu.nl aan het onderzoek verbindt ('een absoluut gehoor bestaat niet') ongelukkig geformuleerd is.

Zelf heb ik ook zo'n 'absoluut' gehoor. Dat betekent dat ik bijv. een enkele noot zonder referentie kan benoemen en op commando bijv. 220 Hz (een A) kan zingen (dit heeft een collega eens getest met een microfoon & oscilloscoop, ik zat binnen 1% nauwkeurigheid).

Echter het betekent bijv. niet dat ik zonder hulp van een stemvork feilloos een piano kan stemmen (heb ik geprobeerd..). De genuanceerde verschillen in toonhoogte ga je inderdaad verkeerd interpreteren (wat je denkt 20 cent naar boven te moeten bijstellen met stemmen moet bijv. juist 11 cent naar beneden); in principe is dat dezelfde beperking als die in het filmpje wordt getoond.

Aan de andere kant ken ik muzikanten die juist géén absoluut gehoor vanaf geboorte hebben, maar door juiste training/ervaring volledig hiervoor compenseren.


Mediator

Quote from: s0000884 on November 30, 2014, 01:51:36
Ik denk dat de conclusie die nu.nl aan het onderzoek verbindt ('een absoluut gehoor bestaat niet') ongelukkig geformuleerd is.

Daar maakt de pers zich vaak "schuldig" aan.

Mij zegt het onderzoek alleen dat een ieder (op bepaalde punten) om de tuin te leiden is, weinig nieuwswaarde wat mij betreft.

THEdon

Quote from: s0000884 on November 30, 2014, 01:51:36
Ik denk dat de conclusie die nu.nl aan het onderzoek verbindt ('een absoluut gehoor bestaat niet') ongelukkig geformuleerd is.

Zelf heb ik ook zo'n 'absoluut' gehoor. Dat betekent dat ik bijv. een enkele noot zonder referentie kan benoemen en op commando bijv. 220 Hz (een A) kan zingen (dit heeft een collega eens getest met een microfoon & oscilloscoop, ik zat binnen 1% nauwkeurigheid).

Echter het betekent bijv. niet dat ik zonder hulp van een stemvork feilloos een piano kan stemmen (heb ik geprobeerd..). De genuanceerde verschillen in toonhoogte ga je inderdaad verkeerd interpreteren (wat je denkt 20 cent naar boven te moeten bijstellen met stemmen moet bijv. juist 11 cent naar beneden); in principe is dat dezelfde beperking als die in het filmpje wordt getoond.

Aan de andere kant ken ik muzikanten die juist géén absoluut gehoor vanaf geboorte hebben, maar door juiste training/ervaring volledig hiervoor compenseren.
Ik lees hier allen maar over de manier hoe muzikanten naar muziek luisteren
Ik kan ook wel de verschillende lagen in muziek afzonderlijk horen en apart beoordelen
Dat heb ik geleerd van een muziek producer
Maar voor mij is persoonlijk weet ik zeker dat ik geen absoluut gehoor meer heb
Loop van mijn 12 jaar al in metaal fabriek rond en heb sinds een half jaar een ruis in mijn oren als ik op bed licht
Maar mijn gehoor is nog steeds beter dan mijn vrouw wand ik woord al gek van het geluid
Van een accu oplader of van het geluid van de cd speler de draait
Ik denk dat een absoluut gehoor niet alleen maar met je oren te maken heb maar ook hoe je dingen
In je omgeving ervaart een vocus en concentratie  :yinyang:

DofN

Quote from: chansig on June 14, 2013, 20:48:57
Dan zijn wij het in ieder geval eens met elkaar.

Gr Hans

Ik niet. Maar dat wist je al. En anders vertel ik het maandag nog weleens :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software