iTunes bitperfecte ripper of niet?

Started by garmtz, June 4, 2013, 20:39:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Edit door Christiaan:

Topic afgesplitst van het Devialet topic.

Quote from: Guido42 on June  4, 2013, 20:22:19
Maar ja, die enorme kast met cd's hè!   :music:

Rippen!

QuoteOverigens is het voor mij een wonder hoe devialet uit iTunes ( verknipte bestanden toch) weer een high end geluid weet te krijgen. :lookaround:

Zolang je niet ript in iTunes (er zijn veel betere rippers) en de bestanden in een lossless formaat opslaat, verknipt iTunes helemaal niks aan je bestanden en zijn ze 100% 'high end' ongecomprimeerd en bit-purrrrfect!

Guido42

Dank u :worship:

Hoe zit dan met sacd's? Die kun je niet rippen. Kan de devialet de extra kwaliteit van een sacd opname weergeven?
devialet 170, marantz sa15s1, jm lab mezzo utopia

Eddye

Quote from: garmtz on June  4, 2013, 20:39:57
Zolang je niet ript in iTunes (er zijn veel betere rippers) en de bestanden in een lossless formaat opslaat, verknipt iTunes helemaal niks aan je bestanden en zijn ze 100% 'high end' ongecomprimeerd en bit-purrrrfect!
in iTunes kan je ook naar AIFF rippen, is ook bitpurrrfect.....
Natuurlijk zijn er betere rippers, maar net doen alsof iTunes het niet kan is te makkelijk.
Quote from: Guido42 on June  4, 2013, 20:43:03
Dank u :worship:

Hoe zit dan met sacd's? Die kun je niet rippen. Kan de devialet de extra kwaliteit van een sacd opname weergeven?
Je kan de gewone CD laag rippen. Niet zomaar de SACD laag, daar heb je of speciale apparatuur voor nodig (of een fat-PS3 met een oude firmwareversie, geloof ik).
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

garmtz

Quote from: Eddye on June  4, 2013, 20:48:32
in iTunes kan je ook naar AIFF rippen, is ook bitpurrrfect.....

....Maar neemt 2x zoveel ruimte in beslag en brengt je weinig meer...

QuoteNatuurlijk zijn er betere rippers, maar net doen alsof iTunes het niet kan is te makkelijk.

Wel eens een iTunes rip klankmatig vergeleken met een rip in XLD (Mac) of dBPoweramp/EAC (PC)? Thought so...

Eddye

Een AIFF file is een AIFF file, of die nou via iTunes of XLD of weetikveelwatvoor app is geript. Daar zit echt geen verschil tussen...

En tegenwoordig is HD ruimte verschrikkelijk goedkoop, dus dat iets 2x zo groot is, is echt zo belangrijk niet. Zolang mensen 50GB blu-rays downloaden is een CD van 650 tot 680MB peanuts.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

garmtz

Quote from: Eddye on June  4, 2013, 20:58:08
Een AIFF file is een AIFF file, of die nou via iTunes of XLD of weetikveelwatvoor app is geript. Daar zit echt geen verschil tussen...

Wel zeker... iTunes ript niet bit-perfect, want de ripper doet geen offset correctie. Ga maar eens een vergelijking doen (desnoods een 'diff' tussen een rip in iTunes en een rip in een ander programma), voor je dit soort uitspraken doet... ;)

Eddye

Quote from: garmtz on June  4, 2013, 21:51:06
Wel zeker... iTunes ript niet bit-perfect, want de ripper doet geen offset correctie. Ga maar eens een vergelijking doen (desnoods een 'diff' tussen een rip in iTunes en een rip in een ander programma), voor je dit soort uitspraken doet... ;)
Dit is de laatste opmerking van mij hierover, anders gaat het te ver offtopic.
Offsett correctie? Van wat ik daarvan heb gelezen is dat bijna onmogelijk te implementeren. EAC pronkt ermee, maar bruikbaar?
http://www.angelfire.com/magic2/hq-audio/l/eac-setup-all.html Onderaan het dokument staat wat ik bedoel.

Daarnaast is het streven naar een bitperfect copy van je CD's ook niet zo heel nuttig, getuige deze alinea:
QuoteError Correction

Error correction is a vital part of all CD playback systems and without it CD's would be unusable. As mentioned earlier, the CD replication process is far from perfect, and single bit errors (e.g. a '1' being read as a '0') occur quite frequently. Noise and other imperfections in the read channel will also contribute to the bit error rate. The microscopic nature of the medium means that scratches, fingerprints, and other surface defects can result in prolonged bursts of erroneous bits.
Uit dit dokument:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/CD_Ripping_Terminology

Garmt, ik ben met je eens dat je iTunes niet zou moeten gebruiken om te rippen, maar zoals ik als schreef, het is te makkelijk om te zeggen dat het niet kan.

Over naar de hopelijk tevreden Devialet gebruikers :)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

garmtz

Tja, je kunt praten wat je wilt, maar IK heb het op het gehoor iTunes volledig afgeschreven. Prima als jij dat de perfecte ripper vindt! Ga zo door!

Guido42

#8
In rip (en brand) altijd met mijn mediaplayer van Microsoft? Is dat een "audiofiel" ripprogramma? Mijn ervaringen zijn eigenlijk prima.
devialet 170, marantz sa15s1, jm lab mezzo utopia

S@m

Quote from: Guido42 on June  5, 2013, 10:06:14
In rip (en brandt) altijd met mijn mediaplayer van Microsoft? Is dat een "audiofiel" ripprogramma? Mijn ervaringen zijn eigenlijk prima.

In mijn beleving een prima programma, kan zo 1-2-3 geen verschil horen met de originele cd...

garmtz

#10
Quote from: Guido42 on June  5, 2013, 10:06:14
In rip (en brandt) altijd met mijn mediaplayer van Microsoft? Is dat een "audiofiel" ripprogramma? Mijn ervaringen zijn eigenlijk prima.

Lees hier meer... http://www.accuraterip.com/   Microsoft Mediaplayer staat er niet bij... Het probleem is dat je niet weet hoe goed je rips zijn, totdat je ze vergelijkt met een Accuraterip.

garmtz

Quote from: S@m on June  5, 2013, 10:16:00
In mijn beleving een prima programma, kan zo 1-2-3 geen verschil horen met de originele cd...

1-2-3 hoor je nergens verschillen tussen... :)   Het is subtiel, maar ik zou nooit genoegen nemen met een rip waarvan je niet weet of hij echt 'accurate' is. Noem het neurose? Aan de andere kant, ik hoor gewoon de verschillen, dus daarom iTunes achter me gelaten als ripper destijds.

S@m

Quote from: garmtz on June  5, 2013, 10:21:01
1-2-3 hoor je nergens verschillen tussen... :)   Het is subtiel, maar ik zou nooit genoegen nemen met een rip waarvan je niet weet of hij echt 'accurate' is. Noem het neurose? Aan de andere kant, ik hoor gewoon de verschillen, dus daarom iTunes achter me gelaten als ripper destijds.

Wat je 'zegt'...misschien als je ervoor gaat zitten, maar gelukkig ben ik dat stadium al ruim gepasseerd...

garmtz

Quote from: S@m on June  5, 2013, 10:24:35
Wat je 'zegt'...misschien als je ervoor gaat zitten, maar gelukkig ben ik dat stadium al ruim gepasseerd...

Prima. Geeft veel rust... Punt is, je hoeft het maar 1x te evalueren, daarna heb je er een 'leven lang' plezier van. Zo is het met veel van die 'nerdy' dingetjes. Allemaal opgeteld maken ze best wel veel uit.

S@m

Quote from: garmtz on June  5, 2013, 10:29:52
Prima. Geeft veel rust... Punt is, je hoeft het maar 1x te evalueren, daarna heb je er een 'leven lang' plezier van. Zo is het met veel van die 'nerdy' dingetjes. Allemaal opgeteld maken ze best wel veel uit.

Hè verdorie Garmt, nu heb je me weer nieuwsgierig gemaakt. 't Virusje is wakker :devil:

Toch eens een kijkje nemen naar je link... ;)

Deleted member

Precies, helemaal eens met Garmt. Je doet dit één keer dus waarom niet gelijk optimaal. Het programma dBPowerAmp (met EAC en Accuraterip onderwater) = perfect!!  :)

Eddye

Quote from: garmtz on June  5, 2013, 09:22:06
Tja, je kunt praten wat je wilt, maar IK heb het op het gehoor iTunes volledig afgeschreven. Prima als jij dat de perfecte ripper vindt! Ga zo door!
Ik vraag me af of je mijn reply gelezen hebt? :dontgetit:
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Eddye

Quote from: garmtz on June  5, 2013, 09:22:06
Tja, je kunt praten wat je wilt, maar IK heb het op het gehoor iTunes volledig afgeschreven. Prima als jij dat de perfecte ripper vindt! Ga zo door!
Quote from: Eddye on June  5, 2013, 16:51:44
Ik vraag me af of je mijn reply gelezen hebt? :dontgetit:
Garmt, ik ben nog steeds benieuwd naar je antwoord...
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

bmateijsen

Quote from: Eddye on June  6, 2013, 16:12:18
Garmt, ik ben nog steeds benieuwd naar je antwoord...

Ivm de vele postings ben ik je even kwijt. Maar met teruglezen zeg je eigenlijk dat je zelf Itunes niet gebruikt, maar als anderen het willen gebruiken dat met AIFF prima is. Is dat de conclusie?

Indien ja, dan ga je nog steeds voorbij aan het feit dat Itunes niet bit-perfect is, geen offset voor de drive heeft en geen accurate rip vergelijking doet.

Wij moedigen dan ook niemand aan om te rippen met Itunes.

Groet,

Bjorn

Eddye

Quote from: bmateijsen on June  6, 2013, 16:17:36
Ivm de vele postings ben ik je even kwijt. Maar met teruglezen zeg je eigenlijk dat je zelf Itunes niet gebruikt, maar als anderen het willen gebruiken dat met AIFF prima is. Is dat de conclusie?

Indien ja, dan ga je nog steeds voorbij aan het feit dat Itunes niet bit-perfect is, geen offset voor de drive heeft en geen accurate rip vergelijking doet.

Wij moedigen dan ook niemand aan om te rippen met Itunes.

Groet,

Bjorn
Dank je voor je antwoord, maar ben jij nou Garmt onder Bjorn's naam, ofzo?
Je conclusie deel ik niet, met je tweede zin heb ik een aantal issues, je derde zin onderschrijf ik.

Nu (of straks) graag een antwoord van Garmt. Hij weet wat hij bedoelt, lijkt me.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

bmateijsen

Quote from: Eddye on June  6, 2013, 16:31:57
Dank je voor je antwoord, maar ben jij nou Garmt onder Bjorn's naam, ofzo?

Ik ben Bjorn (staat toch onder het bericht ;) )

garmtz

Quote from: Eddye on June  5, 2013, 16:51:44
Ik vraag me af of je mijn reply gelezen hebt? :dontgetit:

Ja. Offset correctie is zeer eenvoudig te implementeren, dus je interpreteert de guide wellicht verkeerd. ALLE bit-perfecte rippers gebruiken offset correctie, want anders... Heb je geen bit-perfecte rip! :)

En over die fout-correctie... Tja, als je CD's als onderzetters gebruikt, wordt een bit-perfecte rip moeilijk... :)  Maar in 99% van de gevallen krijg je met bit-perfecte rippers een CRC die AANTOONT dat de track perfect is geript. Dat heet Accuraterip. Dat doet een ripper door een eerste 'pass' te vergelijken met de Accuraterip database. Is de CRC gelijk, is de track goed geript. Is dat niet het geval, gaat de ripper nog een keer rippen en is de rip dan gelijk aan de eerste keer ('pass 2'), is de track wel goed geript, maar niet volgens de Accuraterip database. Vaak omdat bijvoorbeeld de offset van de drive dan verkeerd is ingesteld in het programma, of dat het net een andere persing is van een CD die WEL in de database staat.

Nogmaals, iTunes is NIET bitperfect, vanwege geen offset correctie, rippers als EAC, dBPoweramp, XLD etc. wel. Wat je daar dan voor conclusies aan verbindt, mag ieder voor zichzelf bepalen. Maar dit zijn de feiten en mijn MENING is dat ik verschil hoor.

Zo, en nu weer over Devialet... :)

twani


twani


Eddye

#24
Quote from: garmtz on June  6, 2013, 16:57:28
Ja. Offset correctie is zeer eenvoudig te implementeren, dus je interpreteert de guide wellicht verkeerd. ALLE bit-perfecte rippers gebruiken offset correctie, want anders... Heb je geen bit-perfecte rip! :)

En over die fout-correctie... Tja, als je CD's als onderzetters gebruikt, wordt een bit-perfecte rip moeilijk... :)  Maar in 99% van de gevallen krijg je met bit-perfecte rippers een CRC die AANTOONT dat de track perfect is geript. Dat heet Accuraterip. Dat doet een ripper door een eerste 'pass' te vergelijken met de Accuraterip database. Is de CRC gelijk, is de track goed geript. Is dat niet het geval, gaat de ripper nog een keer rippen en is de rip dan gelijk aan de eerste keer ('pass 2'), is de track wel goed geript, maar niet volgens de Accuraterip database. Vaak omdat bijvoorbeeld de offset van de drive dan verkeerd is ingesteld in het programma, of dat het net een andere persing is van een CD die WEL in de database staat.

Nogmaals, iTunes is NIET bitperfect, vanwege geen offset correctie, rippers als EAC, dBPoweramp, XLD etc. wel. Wat je daar dan voor conclusies aan verbindt, mag ieder voor zichzelf bepalen. Maar dit zijn de feiten en mijn MENING is dat ik verschil hoor.

Zo, en nu weer over Devialet... :)

Ik ga hier toch op door, wellicht offtopic, maar desalniettemin toch belangrijk, lijkt me.

Als eerste aangaande bitperfect, EAC heeft op de homepage staan, dat het bijna perfect audio cd's kan lezen (http://www.exactaudiocopy.de/en/). Men geeft hier dus al eerlijk aan dat bitperfectie (en alle perfectie) een utopie is (en http://thewelltemperedcomputer.com/KB/Ripping.htm onder het kopje AUdio CD). dBpoweramp geeft een overdaad aan informatie aangaande Accuraterip, secureripping en andere zaken. Hierbij gaan, in ieder geval bij mij, direct een paar alarmbellen af. Deze manier van eigen info presenteren wordt vaak het "Wij van WC-eend" principe genoemd. Je kan het ook vergelijken met een infomercial waarbij een man in een witte doktersjas een smeerseltje of een dieetpilletje aanprijst. De indruk van legitimiteit wordt hiermee gewekt. Men schrijft alleen letterlijk dat offset van belang is wanneer je de geripte CD gaat wegschrijven op een CD (dat linkje heb je zelf al neergezet). Ook als je verder googled kom je een paar dingen tegen. Op Hydrogenaudio.org bijvoorbeeld staat onder de alinea "Offset accuracy" eigenlijk al dat de hele Accuraterip database verkeerd is, schreef jij dat de offset makkelijk te bepalen was?. Hoewel dit geen impact heeft (het gaat immers om alle database entries met eenzelfde afwijking), is het hele "Bitperfect" idee al om zeep. Dus waarom is die offset van belang? Daarnaast is de Accuraterip database precies dat, een database, een verzameling data. Het is geen tool of oplossing voor een probleem, het is informatie voor een vergelijk wat je kan maken.

Daarnaast moet je je afvragen waarvan je nu precies een nagenoeg bitperfecte rip van neemt. Ik heb laatst met XLD mijn ondertussen 7 jaar oude CD van Katie Melua's Piece by Piece geript. Hier zitten best wat krasjes op. Toch geeft het logbestand van XLD aan dat ik een Accuraterip van de CD heb. Hoe verklaar jij dat? Krassen op een CD zijn toch funest? Nee, want op de CD staat extra informatie voor foutcorrectie. Daarnaast zal een ripper 2x, 3x of 80x over hetzelfde gedeelte gaan, net zolang tot het foute deel kan worden gelezen en/of hersteld, of dat met zekerheid kan worden gesteld dat de CD onredbaar is. Letterlijk gezien is mijn rip niet Bitperfect, echter is de rip wel accuraat. Ook is de CD die je koopt al niet bitperfect ten opzichte van de master. Tijdens het productieproces van de CD sluipen er al fouten in (zie het Linn linkje). De productie van CD's is namelijk ook niet perfect. Dus naar welke bitperfectie streef je? Mocht je denken dat een nieuwe CD wel perfect is, stel je eigen dan de volgende vraag: waarom hebben de uitvinders van de CD een foutdetectie/correctie ingebouwd?
Ook nog, welk belang heb je bij een zogenaamde Bitperfect kopie? foutdetectie en correctiemethoden zorgen ervoor dat data 1 op 1 de wereld overgaat, bijna letterlijk ontelbare keren per dag. Deze methoden zitten ook ingebouwd in CD's zelf. Dit garandeert gewoon dat je rip 'perfect' wordt gelezen.

Dan; dat je verschil hebt gehoord tussen iTunes en andere afspelers, dat geloof ik echt meteen.
Waarom je verschilt hoort, is een heel ander verhaal. Heb je een PC en een Mac, dan is het architectuur van de OSen al heel anders, om nog maar te zwijgen over de hardware. Heb je een streamer gebruikt, dan kan het ook nog aan alles liggen: van bijgeluiden uit je omgeving tot onkwantificeerbare zaken zoals instelling, verwachtingspatroon, emotie enzovoorts. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de timingsproblemen inherent aan DAC's en tijdsbepaling en tijdswaarneming in het algemeen. Hierbij spelen nog meer factoren mee die in meerdere of mindere mate invloed hebben op het geluid en de beleving daarvan.

Kortom, verduidelijk eens een aantal punten. Wat versta jij onder bitperfect? Het rippen, het afspelen? Als stream, of als gekopieerde CD? Een aantal bronnen op internet geeft aan dat iTunes wel bitperfect is (http://thewelltemperedcomputer.com/SW/OSX/iTunes.htm), hoe zit dat? Neem je de timings-issues mee, of juist niet? Als je alleen het rippen bedoelt, is het bijna onmogelijk om na te gaan of een rip met het ene programma of het andere ook een "bitperfect" is. Het diff commando waar jij naar verwees zal dit niet oplossen. Dat commando zal o.a. overhead zoals tags en dergelijke meenemen, waardoor er altijd verschil optreed (van origine werd diff voor andere doeleinden gebruikt).

Als laatste, je antwoord naar mij, ik citeer even: "Tja, je kunt praten wat je wilt, maar IK heb het op het gehoor iTunes volledig afgeschreven. Prima als jij dat de perfecte ripper vindt! Ga zo door!" Dit noemt men een zogenaamde stromanredenering. Een drogreden.  Als jij gelooft dat ik het niet bij het rechte eind heb, kan je me een normaal onderbouwd antwoord geven, zoals ik jou ook een normale onderbouwde antwoorden heb gegeven. Van normale onderbouwde antwoorden leert iedereen, en daarvoor zit ik, onder andere, hier op dit forum.

Ik hoop op wat meer duidelijkheid in plaats van makkelijke antwoorden.


edit: bron vergeten, hersteld
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005