Aarde, massa en nul hoe te doen in versterkerschakeling????

Started by otitis, May 26, 2013, 17:07:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

otitis

Hallo allemaal,

Ik heb een actief filtertje gebouwd. Dat ging allemaal goed, ik heb een (beperkte) basiskennis van electronica onderdelen. Vanuit de 2 x 15 trafo is er ook een voedingsschakeling. Maar nu het hele zooitje in een metalen kastje moet worden ingebouwd ontstaan de vragen:

1) volgens de electronicaboer kan ik het best een 3 aderige netsteker gebruiken waarbij de aarding met het kastje wordt verbonden. Dat zou veiliger zijn in geval er onverhoopt een 220V deel los raakt en het kastje van binnen raakt; dat sluit dan kort naar de netaarde. Gaat dat goed met audio? Waar moet ik op letten?

2) moet de nul van de voeding dan ook met het metalen kastje worden verbonden (lijkt mij wel, niet elk stopkontakt is geaard...)

3) Waar vebind je dan de nul van de schakeling het best met het kastje, direct bij de voeding? Of bij de audio uitgang?

Hopelijk heeft een van jullie hier een goed kijk op. Alvast bedankt!

Groetjes, Martin

Kingpin

Ik zie dat hier nog nooit op gereageerd is dus even snel een antwoord.
Meest voorkomende fout in audio is dat men randaarde aan signaalaarde (0) wil leggen, hierdoor kan ongewenste storing/ruis via een ander apparaat in jouw apparaat komen.
Beter is om een filter te gebruiken zonder koppelcondensatoren (lekstroom naar aarde) waarbij de primaire kant van de voeding aan aarde en de kast wordt gelegd (dan ben je idd altijd gezekerd) en de secundaire kant alleen de + en - gebruikt, desnoods met middenaftakking voor een 0 mits je die nodig moet hebben.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack