Mooi en strak laag - CD en SACD tips

Started by TopGun2010, April 23, 2013, 21:36:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TopGun2010

Er zijn naar mijn mening maar weinig cd's en sacd's die een mooi en strak laag hebben zonder dat het rommelig wordt. Als ik aan mooi en strak laag denk dan komen de Dire Straits en Yello in mij op. Hier graag alle tips!!

Vanzelfsprekend moeten de opnames SUPER strak zijn!

Dire Straits - On every street
Yello - Touch
Era - The Mass SACD
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

abbcdcg

Quote from: TopGun2010 on April 23, 2013, 21:36:24
Er zijn naar mijn mening maar weinig cd's en sacd's die een mooi en strak laag hebben zonder dat het rommelig wordt. Als ik aan mooi en strak laag denk dan komen de Dire Straits en Yello in mij op. Hier graag alle tips!!

Vanzelfsprekend moeten de opnames SUPER strak zijn!

Dire Straits - On every street
Yello - Touch
Era - The Mass SACD

Alle CD's van Yello!

Bas Akkerman

Labyrinth van Pete Namlook komt zo bij me op. Sowieso vind ik ambient vaak strakke basweergave hebben.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Het is mijn ervaring dat veel opnames best wel strak laag hebben. Bij akoestische opnames is dat niet altijd het geval, maar opnames met opvallend/indrukwekkend strak laag zijn doorgaans opnames van popmuziek (daar reken ik Yello, Dire Straits en Era voor het gemak ook maar even toe). Een basgitaar wordt vaak direct vanaf z'n uitgang opgenomen en in de hedendaagse popmuziek komt het laag voor een  belangrijk deel uit een computer/synthesizer. Vaak ligt het aan de interactie van de luidspreker met de kamer als het laag niet strak is.
Dutch & Dutch

quattronl

Massive attack!
Zet het 1e nummer (Angel) van het album Mezzanine maar eens op...
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

chansig

Misschien doet je ruimte iets teveel mee als je vind dat veel opname's een te weinig en te weinig strak laag hebben.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

TopGun2010

Dank voor de tips! Graag nog veel meer! Mijn huiskamer werkt inderdaad niet erg mee, maar dan zouden alle cd's niet klinken en dat is niet het geval. Er zit gewoon veel verschil in opnamekwaliteit en mooi en strak laag is eerder uitzondering dan regel. Voor iedereen is dit natuurlijk weer anders. Laatst had ik hier een discussie over met meerdere muziekliefhebbers en ik was niet de enige met deze conclusie!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

chansig

Mogelijk dat bepaalde cd´s met een bepaald laag je probleem in akoestiek duidelijk maken. Misschien eens een keer een meting laten doen door iemand met verstand hiervan.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jurrien1962

Ik was verrast door het mooie strakke laag in twee nummers van Sophie Zelmani van haar album Soul uit 2011:
tracks 9 en 10: 'Churchbell' en 'My Soul Remembers'.
Geen pop maar een Zweedse singer/songwriter.

garmtz


Bas Akkerman

Quote from: garmtz on April 25, 2013, 08:23:15
Luister naar de muziek!
Helemaal mee eens. Maar niet te hard roepen Garmt, voor je het weet wordt hier nooit meer wat gepost. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

#11
Quote from: keyser on April 23, 2013, 21:46:05
Het is mijn ervaring dat veel opnames best wel strak laag hebben. Bij akoestische opnames is dat niet altijd het geval, maar opnames met opvallend/indrukwekkend strak laag zijn doorgaans opnames van popmuziek (daar reken ik Yello, Dire Straits en Era voor het gemak ook maar even toe). Een basgitaar wordt vaak direct vanaf z'n uitgang opgenomen en in de hedendaagse popmuziek komt het laag voor een  belangrijk deel uit een computer/synthesizer.
Zo zijn er idd een hoop muzikanten die heel mooi strak een ground loop kunnen naspelen...

Daar ga je toch geen cd's op uitzoeken?

Jumping Jack

Ik sluit mij aan bij voorgaande. Enige wat voor mij roet in het eten kan gooien, is een gebrek aan dynamiek (platte opnames)... Voor de rest: let the music play!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

TopGun2010

Graag alleen tips met mooie cd's mannen! Ik denk dat er genoeg liefhebbers voor zijn. Ik zeker! Dank voor de nieuwe aanvullingen!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Pjotr27

Dynamic Experience 1,2 of 3 ( STS-Digital)....
Veel geremasterde song`s maar met heel veel laag... en strak....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.


TopGun2010

Die TopGun heb ik als het goed is, morgen proberen! Hoe gaat het Pjotr? Nog plezier van die speciale stroomvoorziening?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

morca

Quote from: TopGun2010 on April 25, 2013, 22:02:19
Die TopGun heb ik als het goed is, morgen proberen! Hoe gaat het Pjotr? Nog plezier van die speciale stroomvoorziening?
Deze: Top Gun - Original Soundtrack (Deluxe Edition)
Daar staan wat extra tracks op,waaronder de laatste,PS goed hard zetten ;)

Duck Twacy

#18
De nieuwe Blade Runner soundtrack http://www.audiofidelity.net/content/vangelis-blade-runner

http://www.youtube.com/watch?v=6R0DSM1DLks

Verhip, dacht dat ik gelezen had dat ie ook op sacd uit komt, nu zie ik alleen vinyl

Etiennevh

Met dank aan Jean Sibelius:

Yim Hok Man: Poem of Chinese Drums
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Worstebrood

Ik zat deze week nog eens te luisteren naar de SACD van Genesis - Genesis. Het nummer: "Home by the sea/second home by the sea" daar zit ook een behoorlijk laag in. Erg netjes. :)
Live Long and Prosper
Beeld: Samsung 55Q95, 46ES8000.
7.1.2 Setup: Marantz SR6011, CD 5005, Sony UBP x800Mk2, Technics SL-10
Speakers: MA RS-6, R360, Kef Cresta Center, 6xHTS 2001.
5.1 Setup: Denon AVR-3805, POA-T2, DVD-2910. Draaitafel: Pro-ject Debut III, Technics SL-j2/SL-L3, CD: TEAC CD-Z5000, Oppo BDP-93, LD: Pioneer, DVL-909, Sony SP-90es, MD: Sony MDS-JD 930, Tape: Denon DRS-810, Yamaha KX-800, Speakers: B&W DM683, KEF Cresta rear, Reference M100 center, Klipsch KSW-10s.

FDLARRY

Philip Glass-Koyaanisqatsi-OST-1983-[24Bit-96kHz]

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

TopGun2010

Kijk, er komen weer erg mooie tips binnen! Super!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

garmtz

Quote from: Duck Twacy on May 10, 2013, 18:12:47
De nieuwe Blade Runner soundtrack http://www.audiofidelity.net/content/vangelis-blade-runner

http://www.youtube.com/watch?v=6R0DSM1DLks

Verhip, dacht dat ik gelezen had dat ie ook op sacd uit komt, nu zie ik alleen vinyl
Hij komt ook uit op SACD...

Pjotr27

Quote from: TopGun2010 on April 25, 2013, 22:02:19
Die TopGun heb ik als het goed is, morgen proberen! Hoe gaat het Pjotr? Nog plezier van die speciale stroomvoorziening?

Ja ben heel tevreden over mijn set...

Maar nog een tip: Roque Banos Allatriste, wel moeilijk aan te komen maar wat een mooi laag en fantastische opname...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.