Garantie alleen van toepassing op de eerste eigenaar?

Started by raMniv, April 8, 2013, 10:58:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raMniv

Heb even een vraagje met betrekking tot garantie van een fiets. Mag het volgens de wet dat er alleen maar garantie is voor de eerste eigenaar? Dus als je hem tweedehands koopt vervalt de garantie?

Gr.
"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self"

Nahpets

Jee of na.

Produktgarantie is een juridische relatie tussen verkoper (fietsenboer) en koper (1e eigenaar). De 2e hands koper kan niet zonder meer aanspraak maken op die relatie. Tenzij er door de verkoper is aangegeven dat de garantie overdraagbaar is.

Fabrieksgarantie is de garantie zoals die mogelijk door de producent van de fiets (toeleverancier vd fietsenboer) is vastgesteld. En daar zou in kunnen staan dat ook 2e hands eigenaren aanspraken kunnen maken.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

John Wx

Quote from: raMniv on April  8, 2013, 10:58:56
Heb even een vraagje met betrekking tot garantie van een fiets. Mag het volgens de wet dat er alleen maar garantie is voor de eerste eigenaar? Dus als je hem tweedehands koopt vervalt de garantie?

Gr.

Als dat in de voorwaarden staat wel, je hebt als koper een onderzoeks plicht dus even naar de voorwaarden zoeken

Wat wel van belang is zoals bij Marantz, Uw geauthoriseerde Marantz dealer te voorzien van de originele aankoopfactuur of kassabon die op geen enkele wijze is aangepast of veranderd.
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SacreBleu

In principe heb jij een overeenkomst gesloten met de verkopende partij.   Jij koopt product A voor prijs B en krijgt daarbij X garantie - wat ook nog juridisch is geregeld.    Jij besluit om het toestel over te dragen aan iemand anders - jij bent niet meer de eigenaar óf de beheerder van de fiets.   Er staat nergens vastgelegd in de wet dat garantie overdraagbaar is - dat betekent dat het niet - zonder meer een recht is dat je garantie kunt claimen op een tweedehands artikel.

Echter, neemt een winkelier dit zelden zo nauw - en zul je niet al-teveel risico moeten lopen.   Waarom stel je de vraag niet aan de winkelier waar je het artikel vandaan hebt?  Zij kunnen je vertellen hoe zij daarmee omgaan.
HT: Denon AVR-2113 Front: Dali Zensor 7 Rear: Dali Zensor 1 Center: Dali Vokal Sub: SVS PB1000

FrankieV

#4
Graag wil ik hier even op inhaken. Ik weet het is een oud topic, maar het gaat over exact hetzelfde.

Wij hebben 1,5 jaar geleden een tweedehands Gazelle Saphir Goldline bij een erkende dealer gekocht. Wij zijn dus tweede eigenaar. De garantie van een half jaar welke de dealer ons gegeven heeft is dus verlopen. Nu zag ik dat het balhoofd van het aluminium frame aan het scheuren is. Dit gebeurt schijnbaar wel eens vaker.

Nu zit er op een Gazelle fiets 10 jaar fabrieksgarantie op het frame. Helaas is deze niet meer leverbaar. Zo kun je gerust 10 jaar garantie geven. Ik neem toch aan als je 10 jaar garantie geeft, dat je de onderdelen ook gedurende deze periode moet kunnen leveren!

Maar goed. daar gaat het in feite niet om. De fiets staat bij de dealer, en deze hebben Gazelle gebeld. Hun antwoord, "garantie is niet overdraagbaar". Het gaat hier om 10 jaar fabrieksgarantie op het frame. Dus garantie op een product, toch niet op een persoon. Als ik een auto koop met fabrieksgarantie, is deze gewoon overdraagbaar. Als ik een product koop bij bv. de Mediamarkt, en ik heb de koopbon, heb ik gewoon garantie. Waarom niet bij fietsen? Ik dacht dat fabrieksgarantie altijd overdraagbaar is.

Wat zijn mijn rechten?

FrankieV

#5
Quote from: FrankieV on January 10, 2014, 17:44:12
Staat overigens ook in hun voorwaarden dat de garantie alleen geld voor de eerste eigenaar.



Sorry, ik ben aan het knoeien........ ;D

Ik heb reeds een ander topic gevonden http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97005.0, maar ieder commentaar is welkom.

Jinsu

Uitgangspunt is dat garantie een afhankelijk recht is en deze de zaak volgt. Het kan echter voorkomen dat deze rechten via de algemene voorwaarden persoonlijk worden gemaakt. Indien deze dan voor overdraagbaarheid zijn uitgesloten heeft de derde koper er in beginsel geen recht op. Dan moet de oorspronkelijke koper de algemene voorwaarden laten vernietigen omdat deze onredelijk bezwarend zijn.

Een andere manier is de volgende:

Via een indirecte reflexwerking art. 6:251 jo 6:233 jo 6:237b BW dien je aan te tonen dat jij als consument kan worden beschouwd. De kans dat je hiermee succes zult hebben is echter niet gegarandeerd.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

brtram

Het NL consumentenrecht gaat over de garantie- en leveringsvoorwaarden tussen verkoper en de consument.
In deze voorwaarden mogen geen voor de consument onredelijk voorwaarden staan.

De aanvullende garantie van de fabrikant is een vrijblijvend extraatje, waarin zonder probleem beperkende voorwaarden kunnen worden opgenomen.

Afwijzen van een garantieclaim door de fabrikant is geen enkel excuus voor de verkoper om niet zijn wettelijke garantie te leveren.

Kern van de vraag in deze kwestie is, wat is de normaal te verwachten levensduur van deze (2e hands)fiets in verhouding tot de betaalde prijs.  Is dit een halfjaar of 2 jaar?

Zie verder op de site van De Autoriteit Consument en Markt
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consumentenrecht/garantie-en-conformiteit/recht-op-een-deugdelijk-product/


Jinsu

QuoteFabrieks- of verkopersgarantie
Geeft de fabrikant of de verkoper garantie? Dan is dat iets extra's. Het is een aanvulling op de rechten die u volgens de wet al hebt. Geeft de fabrikant of verkoper garantie op een product voor een bepaalde tijd? Daarmee zegt de fabrikant of verkoper dat hij dan een bepaalde kwaliteit van dat product belooft. Meestal krijgt u deze extra garantie van de fabrikant.

Let op

U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft. Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Het is aan te raden om bij problemen met uw product altijd eerst contact op te nemen met de verkoper. Want hij is degene met wie u de koopovereenkomst gesloten hebt. Mocht het probleem namelijk niet opgelost worden door de fabrikant, dan moet u toch terug naar de verkoper als u bijvoorbeeld uw geld terug wilt. Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.

De fabrieksgarantie is een aanvullende garantie, echter raMniv heeft geen overeenkomst met de fabrikant.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Hanky Panky

#9
Quote from: Jinsu on January 13, 2014, 16:02:41
De fabrieksgarantie is een aanvullende garantie, echter raMniv heeft geen overeenkomst met de fabrikant.

Inderdaad.

De 'wettelijke garantie' uit het NL consumentenrecht, die gebaseerd is op het conformiteitsbeginsel, beslaat alleen de eerste relatie in de keten: die tussen verkoper (winkel) en de 1e eigenaar. Het aanhalen van de te verwachten levensduur is daarom een claim die niet zonder meer door een opvolgend eigenaar kan worden gemaakt. Wellicht dat het in de eerste 6 maanden na originele aanschaf nog makkelijker hard te maken is (deze 6 maanden na eerste aankoop is de enige harde termijn uit ons garantiesysteem) op basis van hetgeen Jinsu aandraagt.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

FrankieV

Na wat gegoogled te hebben, had ik al besloten de fiets terug te halen. Het lijkt dat het weinig zin heeft hier veel energie in te steken. Maar toch bedankt voor jullie uitleg. Het voelt toch een beetje onrechtvaardig, maar goed, soms moet je je bij een besluit neerleggen........

Hanky Panky

Quote from: FrankieV on January 13, 2014, 18:11:14
Na wat gegoogled te hebben, had ik al besloten de fiets terug te halen. Het lijkt dat het weinig zin heeft hier veel energie in te steken. Maar toch bedankt voor jullie uitleg. Het voelt toch een beetje onrechtvaardig, maar goed, soms moet je je bij een besluit neerleggen........

Jij kunt de winkel waar je hem tweedehands gekocht hebt toch aanspreken op de Non-conformiteit? Dit gedrag van winkeliers zie je vaak: de fabriek geeft geen garantie maar jij hebt niets met de fabrikant te schaften, jij hebt een overeenkomst met de winkelier
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

FrankieV

Quote from: Hanky Panky on January 13, 2014, 19:53:43
Jij kunt de winkel waar je hem tweedehands gekocht hebt toch aanspreken op de Non-conformiteit? Dit gedrag van winkeliers zie je vaak: de fabriek geeft geen garantie maar jij hebt niets met de fabrikant te schaften, jij hebt een overeenkomst met de winkelier
Ik heb de fiets nu 1,5 jaar en de garantie van een half jaar is bij de winkelier reeds verlopen. Ik heb de dealer wel gebeld, waar ik de fiets gekocht heb. Hij begreep de situatie en begreep mijn gedachtengang wel. Hij bood mij aan om naar de winkel te komen om een andere fiets uit te zoeken, dan kon hij mij wel een korting aanbieden. Dit hoeft hij niet te doen natuurlijk, en heb hem in ieder geval wel bedankt.