Twijfel: Boston Acoustics A26 + A 360 of KEF IQ90 - Het zijn Dali's geworden.

Started by SacreBleu, April 2, 2013, 03:09:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Klopt, ze staan nu volgens de "WAF" rekenmethodiek opgesteld :D

HenkJan

Wat houdt 'WAF' in? Dus jullie bedoelen om de boxen op gelijke hoogte met de voorkant van de kast te zetten, met andere woorden: 30 cm vooruit. Of helemaal voor de kast?

BJF

Wat de vrouw ervan vindt: Woman Acceptence Factor  ;)
NAD M10 V2
Elac FS247

SacreBleu

Zoals beloofd een foto, ik zal binnenkort een betere foto maken, maar dit moet een aardig idee geven.



Klikken voor een full-res.

De set hebben we nu elke dag, continu aan - gewoon om te genieten - het geluid wordt, lijkt het, langzamerhand steeds voller en warmer.
Gisteren maar een rits Blurays aangeschaft om lekker film te gaan kijken.   Op de dag dat alles was aangesloten hadden we Sherlock Holmes opgezet.   Wat een megaverschil met de HK en JBL combinatie!

Je beleefd de film nu, in plaats dat je hem kijkt, alle kleine details waren hoorbaar zelfs nuances die we voorheen niet konden horen, we zaten met onze muil tot de grond open te genieten van de weergave van geluid.   Daarnaast hoeven we onze JBL sub niet eens meer te gebruiken - de fronts nemen alles over en dat klink echt een stuk warmer en beter.    Dus óók de sub - de JBL speakers en receiver waren er al naartoe - gaat naar mijn broertje.    In de toekomst gaan we nog wel eens kijken naar een subwoofer, misschien dat dat voor onze woning teveel van het goede is.   We hebben nog immers een buurman boven ons wonen, en de buren naast ons kunnen op de WC geheel meegenieten.

Audyssey is nu ook gelukt - de subwoofer had hij maar op -12dB gezet, en de fronts op fullrange.  Maar tot nu toe is dat alleen bevallen.
Het kwam overigens inderdaad omdat ik de microfoon vast hield  :baaa:.   Ik heb hem met de komst van de nieuwe speakers op mijn statief gemonteerd en daarmee alles laten analyseren.   En tot nu toe bevalt het perfect.

Bedankt iedereen voor jullie input!
HT: Denon AVR-2113 Front: Dali Zensor 7 Rear: Dali Zensor 1 Center: Dali Vokal Sub: SVS PB1000

gsuk

@SacreBleu

zou je me wat meer info kunnen geven over audio meubel?
lengte, breedte, diepte, hoogte, prijs, waar vandaan en zo voort.
ik ben namelijk op zoek naar iets anders.

alvast bedankt

groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

HenkJan

Leuk om te lezen hoe je de set nu ervaard! Het ziet er goed uit allemaal!
De boxen zijn wel een stukje groter dan de Zensor 5 zie ik... maar ik vind ze erg mooi! Ik hoop ook snel de knoop door te kunnen hakken.

edit: ik heb ook zo'n soort meubel en die komt bij de Ikea vandaan. Is al wat jaren oud dus weet niet of ze hem nog hebben

edit 2: hier staan er veel: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/living_room/10475/
Ze lijken er wel erg op.

SacreBleu

Quote from: gsuk on April 16, 2013, 13:42:12
@SacreBleu

zou je me wat meer info kunnen geven over audio meubel?
lengte, breedte, diepte, hoogte, prijs, waar vandaan en zo voort.
ik ben namelijk op zoek naar iets anders.

alvast bedankt

groetjes Emile

Bennetie heeft gelijk, mijn meubel - twee weken oud - komt van de Ikea vandaan, speciaal aangeschaft voor de audioset.  Daarvoor stond alles op een hoog dressoir, die foto's zal ik jullie besparen.

Ik heb zelf deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S99907357/
Je hebt ook een langere variant: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S59908165/

Ik weet niet wat het meubel 'zelf' kost.  Je koopt het namelijk in losse onderdelen, dus de bovenkant kun je dan wegdenken als het
je alleen maar gaat om het staande gedeelte.
HT: Denon AVR-2113 Front: Dali Zensor 7 Rear: Dali Zensor 1 Center: Dali Vokal Sub: SVS PB1000

Yep

Quote from: gsuk on April 16, 2013, 13:42:12
@SacreBleu

zou je me wat meer info kunnen geven over audio meubel?
lengte, breedte, diepte, hoogte, prijs, waar vandaan en zo voort.
ik ben namelijk op zoek naar iets anders.

alvast bedankt

groetjes Emil

Wat je ook kunt doen is om je meubel op maat laten maken. Ik heb dat ook laten doen om o.a. mijn grote center in weg te werken. Het is van steigerhout en is behandeld met white wash. De prijs die ik daarvoor moest betalen was 175 euro dat valt dus erg mee voor een meubel helemaal naar je wensen gemaakt.

gsuk

@Binnetie,SacreBleu en Yep
bedankt voor de reakties.ik ga bij ikea maar eens op de site neuzen
@Yep heb je foto's en wat meer info?

groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Yep

Quote from: gsuk on April 16, 2013, 16:21:12
@Binnetie,SacreBleu en Yep
bedankt voor de reakties.ik ga bij ikea maar eens op de site neuzen
@Yep heb je foto's en wat meer info?

groetjes Emile

Hoi Emile,  nee helaas nog niet. Zaterdag krijg ik het meubel en dan zal ik er een foto van maken. Ik zal een linkje geven van diegene waar ik het meubel heb gekocht.

Om je een idee te geven: 110 cm lang ong 60 cm hoog en 40 cm diep. 2 lagen, een laag ong 28 cm hoog en de andere 25 cm. De onderste laag beestaat uit 2 compartimenten. Genoeg ruimte voor een dikke receiver en een grote center. Alles strak

http://link.marktplaats.nl/666001639

HenkJan

De kogel is door de kerk, ik heb het volgende besteld:

2x Dali Zensor 7, 2x Dali Zensor 1 en 1x Dali Vokal

Dit voor de prijs van een Dali Zensor 5 set. De Vokal slutit ik later aan omdat ik er nu simpelweg geen ruimte heb (te hoogt om voor de TV te staan. Misschien in het TV meubel als ik een deurtje eruit haal.

De verkoper wilde me ook nog kabel verkopen maar ik ben hier niet echt in thuis. Degelijke kabel vind ik wel van belang, maar geen dure kabel ala HDMI kabel van Monter. De verkoper had nog kabel liggen van het merk 'in-akustic' voor €2,25 per meter, normaal 3,50 per meter als je niet veel lengte afneemt. 2,5mm3. Ben al met al snel 25 meter voor de rear speakers nodig en een meter of 8 voor de fronts.

Info luidsprekerkabel: http://www.in-akustik.com/de/KuZ/produkte/artikel.asp?ref_no=003022 (artikelnr: 0030226)

Als versterker heb ik de Yamaha RX-V1900 hier tweedehands in de martk gekocht. Er hoeven geen connectoren aan de kabel?

N1v3K

Quote from: SacreBleu on April 11, 2013, 15:49:14
Dat was ik vergeten, eigen smaak. ;).

Ik vond de Dali's warmer klinken dan de BA's.  Ik hou namelijk helemaal niet van kil geluid, het moet lekker warm zijn en ruimte vullend.
Grappig.. ik heb precies het omgekeerde ervaren   :blink:
Heel toevallig zit ik nu ook in het keuzeproces tussen BA en Dali.. en heel toevallig ook met een Denon AVR-2113 als receiver..  ;D
Vandaag voor het eerst gaan luisteren naar de zuilen. Ik heb o.a. de BA A250, de Zensor 5 en de BA A360 gehoord.

Wat mij opviel was juist de warmte van de A250 tegenover de Dali Zensor 5.. wat klonken die dingen kil en iel  :crazy:
Ook nog de A360's gehoord.. die klonken nog voller en warmer dan de A250, maar misten iets. Kweenie.. de A250's klonken sprankelender  ;)
Helaas helaas geen Zensor 7 kunnen beluisteren.. hadden ze niet in huis. Dus die probeer ik morgen elders te horen :)

Dus voor mij gaat het op het moment tussen de A250's van BA en de Zensor 7 van Dali.
Bij de BA heb ik overigens de A23 op het oog als surroundspeakers en niet de A25.. die vind ik daar te lomp voor..

Dus ja.. smaken verschillen inderdaad nogal  ;D


SacreBleu

Quote from: N1v3K on April 19, 2013, 22:52:35
Grappig.. ik heb precies het omgekeerde ervaren   :blink:
Heel toevallig zit ik nu ook in het keuzeproces tussen BA en Dali.. en heel toevallig ook met een Denon AVR-2113 als receiver..  ;D
Vandaag voor het eerst gaan luisteren naar de zuilen. Ik heb o.a. de BA A250, de Zensor 5 en de BA A360 gehoord.

Wat mij opviel was juist de warmte van de A250 tegenover de Dali Zensor 5.. wat klonken die dingen kil en iel  :crazy:
Ook nog de A360's gehoord.. die klonken nog voller en warmer dan de A250, maar misten iets. Kweenie.. de A250's klonken sprankelender  ;)
Helaas helaas geen Zensor 7 kunnen beluisteren.. hadden ze niet in huis. Dus die probeer ik morgen elders te horen :)

Dus voor mij gaat het op het moment tussen de A250's van BA en de Zensor 7 van Dali.
Bij de BA heb ik overigens de A23 op het oog als surroundspeakers en niet de A25.. die vind ik daar te lomp voor..

Dus ja.. smaken verschillen inderdaad nogal  ;D

Wat een leuk toeval!  Ik heb mij jarenlang zitten verheugen op de Boston Acoustics, de lovende reviews, het uiterlijk en uiteindelijk ook - de prijs.
Toen ik hier het advies kreeg om ook eens de Dali's te beluisteren waren zowel mijn vriendin als ik compleet verkocht.

De BA's hadden een wat doffer geluid en miste een hoop in het midden - hierdoor klonken ze wel warmer maar ook alsof er een groot
doek voor hing.    Bij de Dali's was het geluid preciezer - wel minder warm - maar ik kreeg daar wel de nuances in mijn type muziek te horen.  En dat was voor mij het keerpunt.
Ik zou je wel aanraden speakers in verschillende winkels te beluisteren aangezien dit nog weleens een groot verschil kan maken.

Tot nu toe ben ik meer dan tevreden over de Dali's en zullen we hier veel jaren van gaan genieten - als ik over een paar jaar mijn studie heb afgerond en
we gaan samen het onderwijs in dan zullen we dan eens gaan kijken naar iets moois.
HT: Denon AVR-2113 Front: Dali Zensor 7 Rear: Dali Zensor 1 Center: Dali Vokal Sub: SVS PB1000

LuPo

Zo zie je dat geluid heel persoonlijk is SacreBleu. Wat jij als dof en kil omschrijft klinkt voor een ander weer heel anders. Ik vind zelf persoonlijk de BA ook totaal niet dof en kil. Maar dat is mijn mening. :D

N1v3K

Voor de receiver heb ik zojuist gebeld.. ga ik straks ophalen ;D. De 2113 wordt op moment vanwege de aankomende nieuwe modellen voor een mooie prijs verkocht (ca. 400 euro).
Tevens eens kijken of ik de Zensor 7 kan beluisteren :)

SacreBleu

Quote from: LuPo on April 20, 2013, 09:01:14
Zo zie je dat geluid heel persoonlijk is SacreBleu. Wat jij als dof en kil omschrijft klinkt voor een ander weer heel anders. Ik vind zelf persoonlijk de BA ook totaal niet dof en kil. Maar dat is mijn mening. :D

Je zit bij beide merken helemaal niet verkeerd het zijn keien van speakers voor het segment.
Je mag trots zijn op je systeem! :)

Quote from: N1v3K on April 20, 2013, 10:27:51
Voor de receiver heb ik zojuist gebeld.. ga ik straks ophalen ;D. De 2113 wordt op moment vanwege de aankomende nieuwe modellen voor een mooie prijs verkocht (ca. 400 euro).
Tevens eens kijken of ik de Zensor 7 kan beluisteren :)

Jij gaat heel veel plezier beleven met de Demon dat kan ik je garanderen.
De Zensor 7 is een stuk groter dan zijn kleine broertje, er zitten ook grotere drivers in dus het laag
moet meer naar voren komen.  Ongeacht odf je voor Dalí of BA gaat je gaat een mooie set tegemoet.
HT: Denon AVR-2113 Front: Dali Zensor 7 Rear: Dali Zensor 1 Center: Dali Vokal Sub: SVS PB1000

N1v3K

Zo .. receiver is alvast binnen  :clapping:.
De Zensor 7 heb ik ook gehoord.. kon hem helaas niet vergelijken met de BA 250, want die had deze zaak weer niet, maar de eerste indruk is alvast goed.
Vooralsnog neig ik nu naar een 5.0 set van Dali, maar dat komt vooral door de Centerspeaker van Dali. Ik schat de Vokal gewoon beter in dan de 225c van BA  ;)

SacreBleu

Quote from: N1v3K on April 20, 2013, 14:27:55
Zo .. receiver is alvast binnen  :clapping:.
De Zensor 7 heb ik ook gehoord.. kon hem helaas niet vergelijken met de BA 250, want die had deze zaak weer niet, maar de eerste indruk is alvast goed.
Vooralsnog neig ik nu naar een 5.0 set van Dali, maar dat komt vooral door de Centerspeaker van Dali. Ik schat de Vokal gewoon beter in dan de 225c van BA  ;)

Je kunt natuurlijk dan de center speaker los kopen van Dali en de rest van BA als dat je beter bevalt.  Die Denon heeft Audyssey dus dat gaat wel goed komen :)
Kortom, koop de speakers die je wil hebben, ik zou je niet aanraden om - voor jou - mindere speakers aan te schaffen omdat de center, misschien, beter klinkt.
HT: Denon AVR-2113 Front: Dali Zensor 7 Rear: Dali Zensor 1 Center: Dali Vokal Sub: SVS PB1000

Roksan

Quote from: SacreBleu on April 20, 2013, 15:07:53
Je kunt natuurlijk dan de center speaker los kopen van Dali en de rest van BA als dat je beter bevalt.  Die Denon heeft Audyssey dus dat gaat wel goed komen :)
Kortom, koop de speakers die je wil hebben, ik zou je niet aanraden om - voor jou - mindere speakers aan te schaffen omdat de center, misschien, beter klinkt.

Dat zou ik echt niet doen. Twee verschillende merken en klankkleur door elkaar gebruiken....
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

N1v3K

Quote from: Roksan on April 20, 2013, 16:04:11
Dat zou ik echt niet doen. Twee verschillende merken en klankkleur door elkaar gebruiken....
En dat is niet de eerste keer dat ik dat hoor/lees.. mijn voorkeur gaat heel sterk uit naar een combinatie uit 1 merk en serie.

N1v3K

Over center speakers gesproken trouwens.. ik geloof dat ik hierbij een beetje last heb van de MAF  :nopompom:.. mijn eigen tegenhanger van de WAF. Wat zijn dat eigenlijk stuk voor stuk afschuwelijk lompe dingen. Gaat niet mooi staan op mijn TV meubel vrees ik.
Zijn daar nog wegen in te bewandelen trouwens? Een goede, subtiele center in dezelfde prijsklasse?.. of moet ik dan meteen aan het 2- of 3-voudige bedrag gaan denken? :(

HenkJan

Dat heb ik ook met de Zensor Vokal, maar zag dat ze allemaal die richting opgaan. Mn huidige melkpak is maar 7 cm hoog.

LuPo

Quote from: N1v3K on April 20, 2013, 17:36:22
Over center speakers gesproken trouwens.. ik geloof dat ik hierbij een beetje last heb van de MAF  :nopompom:.. mijn eigen tegenhanger van de WAF. Wat zijn dat eigenlijk stuk voor stuk afschuwelijk lompe dingen. Gaat niet mooi staan op mijn TV meubel vrees ik.
Zijn daar nog wegen in te bewandelen trouwens? Een goede, subtiele center in dezelfde prijsklasse?.. of moet ik dan meteen aan het 2- of 3-voudige bedrag gaan denken? :(

Ik heb de center dan ook in het meubel. Zie mijn topic. ;)

N1v3K

Als dat bij mijn meubel zou kunnen, zou ik dat zeker doen. Helaas leent deze zich daar niet voor  :(