Nieuwe streamer Bluesound

Started by corival, March 30, 2013, 15:09:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerkhoffd

Voor de liefhebber: Er is een update beschikbaar gekomen voor de BlueSound iPad app waarmee het nu mogelijk is om op genre te zoeken. Het ontbreken daarvan vond ik zelf erg lastig en is nu opgelost. Ik ga nu eerst eens lekker zitten luisteren en testen.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

xlr8

#51
Nog belangrijker; mappen structuur nu ook direct te kiezen na de update alsmede het wegvallen (lees verbreken connectie) van zone's opgelost ??

Kerkhoffd

Dat staat wel aangegeven bij de app update informatie. Maar aangezien ik niet meerdere zones heb kan ik dat niet voor je testen. Even afwachten of er zich nog meer eigenaren melden.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

xlr8

#53
De mannen zijn wel erg snel  :clapping:

EDIT & VERWIJDERD

Hieronder stond dus een lijstje met een aantal interessante update's weergegeven welke een aanvulling kon geven op werking/bediening Bleusound.

Kennelijk werd dit niet geapprecieerd en de update lijst is dan ook op verzoek verwijderd.
Bruggenbouwers of eilandbewoners ? dat mag eenieder zelf bepalen  ;)

AUB geen PM's over het lijstje toe te sturen o.i.d. daar via Google zat lijstjes op te sporen zijn.

CrimpyRex

QuoteDe DAC die is ingebouwd is gewoon goed. Daar was ik bij Sonos ronduit ontevreden over.

Als je een coax kabel gebruikt hoef je de DAC van Sonos toch helemaal niet te gebruiken?

xlr8

Je bedoelt een losse DAC, nee dan gebruik je idd de interne Sonos DAC niet.

Als je niet tevreden bent over Sonos mbt bediening kan ik me niet voorstellen dat je dan wel tevreden kan zijn met Bluesound, Sonos overtreft nog altijd met vlag en wimpel usability en stabillity.
Sonos heeft al 10 jaar zijn sporen in ontwikkeling en doorontwikkeling. Bluesound moet dit betapad nog met verse kinderschoenen doorlopen.

Als iemand niet tevreden over Sonos mbt klank is kan je simpelweg upgraden met een (betere) DAC, dat kan vanaf 200 euri met bijvoorbeeld een MF V-DAC tot aan 1000 euri met bijvoorbeeld... njah, vul zelf maar in (voor de helft al een schitterende Cambridge Audio DAC Magic+ !)  8)


CrimpyRex

Quote from: xlr8 on June 15, 2013, 13:39:36
Je bedoelt een losse DAC, nee dan gebruik je idd de interne Sonos DAC niet.

Als je niet tevreden bent over Sonos mbt bediening kan ik me niet voorstellen dat je dan wel tevreden kan zijn met Bluesound, Sonos overtreft nog altijd met vlag en wimpel usability en stabillity.
Sonos heeft al 10 jaar zijn sporen in ontwikkeling en doorontwikkeling. Bluesound moet dit betapad nog met verse kinderschoenen doorlopen.

Als iemand niet tevreden over Sonos mbt klank is kan je simpelweg upgraden met een (betere) DAC, dat kan vanaf 200 euri met bijvoorbeeld een MF V-DAC tot aan 1000 euri met bijvoorbeeld... njah, vul zelf maar in (voor de helft al een schitterende Cambridge Audio DAC Magic+ !)  8)

Nee ik bedoel dat wanneer je de sonos connect met een coax kabel aansluit op de versterker dat dan de DAC van de verdterker wordt gebruikt.

xlr8

#57
Ja ok   :)   
Als die versterker dan idd een betere DAC aan boord heeft dan zal de Sonos er klankmatig zeker op vooruit gaan en is de interne DAC van de Sonos van ondergeschikt belang.

Kerkhoffd

Quote from: xlr8 on June 15, 2013, 13:39:36
Je bedoelt een losse DAC, nee dan gebruik je idd de interne Sonos DAC niet.

Als je niet tevreden bent over Sonos mbt bediening kan ik me niet voorstellen dat je dan wel tevreden kan zijn met Bluesound, Sonos overtreft nog altijd met vlag en wimpel usability en stabillity.
Sonos heeft al 10 jaar zijn sporen in ontwikkeling en doorontwikkeling. Bluesound moet dit betapad nog met verse kinderschoenen doorlopen.

Als iemand niet tevreden over Sonos mbt klank is kan je simpelweg upgraden met een (betere) DAC, dat kan vanaf 200 euri met bijvoorbeeld een MF V-DAC tot aan 1000 euri met bijvoorbeeld... njah, vul zelf maar in (voor de helft al een schitterende Cambridge Audio DAC Magic+ !)  8)

Staat er ook niet hè. Ik heb een korte review geschreven toen de Node net uit was en daarbij voor geïnteresseerden beschreven hoe zich de Node tot de Sonos verhoudt zonder externe DAC en adviseer een externe DAC voor hen die meer uit de Sonos/BlueSound te halen. Uiteindelijke conclusie is dat er ook met een externe DAC duidelijke klankverschillen te horen in mijn set. Er staat:

"De DAC die is ingebouwd is gewoon goed. Daar was ik bij Sonos ronduit ontevreden over. Toch zou ik iedereen aanraden om de Node te koppelen aan een goede externe DAC als je echt kritisch bent en een hele goede set hebt waarmee je muziek afspeelt. Net als de Logitech Touch klinkt het dan nog weer een stuk beter en je kunt eventueel de klankkleur nog beïnvloeden mocht dat nodig zijn in je set. Maar nodig is het zeker niet."

Bij mij klinkt een Node beter dan een Sonos en ook verschillende analoge interconnects van DAC naar versterker hebben weer hun invloed. Volop experimenteren dus.

Voor wat betreft de gebruikersinterface en stabiliteit kan ik alleen mijn opmerking uit het verleden herhalen. Die is bij Sonos onovertroffen. Snap ook niet waarom jullie denken dat ik juist daarover negatief ben. Dat is - samen met het ontsluiten van de streamingdiensten - het enige waarin Sonos in mijn mening nog een streepje voor heeft.

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

CrimpyRex

Om even terug te komen op het hele DAC gebeuren. Wat is nou het nut van een externe DAC? Een beetje versterker heeft toch een goeie DAC aan boord, waardoor het niet echt zinvol is om er een DAC aan te hangen? Of is zo'n Cambridge Audio DAC Magic een stuk beter dan de DACs die in de versterkers te vinden zijn?

xlr8

#60
Je zegt het goed, 'een beetje versterker'  :)
Bij sommige HT receivers is dit behoorlijk minder, een HK 990 of bepaalde Rotel ontwerpen is dit weer duidelijk beter gedaan.

Het nut van een betere externe DAC is dan ook het omzeilen van de mindere interne DAC ;)

Kerkhoffd

#61
Aanvullend: Stereo-versterkers hebben vrijwel nooit een DAC aan boord. Omzetten van digitaal naar analoog wordt daar eigenlijk altijd aan de bron overgelaten.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

xlr8

Nope, er zijn zat stereo versterkers met een DAC ingebouwd. De laatste tijd komen zeker in het betere segment steeds meer stereo versterkers met zeer goede 24 bit DACS (Burr Brown, Wolfson etc...) op de markt.

De vraag naar -meer- digitale inputs is enorm gestegen daar stereo liefhebbers niet altijd naar een HT receiver willen om de veelvoud van hedendaagse digitale bronnen aan te sluiten. 
Ergens binnen dit forum is er ook een thread over met een redelijk lange lijst van non-HT versterkers met wel DA omzetting on board alsmede bass management voor actieve subs ;)

xlr8

Quote from: Kerkhoffd on June 16, 2013, 10:26:38
Staat er ook niet hè. Ik heb een korte review geschreven toen de Node net uit was en daarbij voor geïnteresseerden beschreven hoe zich de Node tot de Sonos verhoudt zonder externe DAC en adviseer een externe DAC voor hen die meer uit de Sonos/BlueSound te halen. Uiteindelijke conclusie is dat er ook met een externe DAC duidelijke klankverschillen te horen in mijn set. Er staat:

"De DAC die is ingebouwd is gewoon goed. Daar was ik bij Sonos ronduit ontevreden over. Toch zou ik iedereen aanraden om de Node te koppelen aan een goede externe DAC als je echt kritisch bent en een hele goede set hebt waarmee je muziek afspeelt. Net als de Logitech Touch klinkt het dan nog weer een stuk beter en je kunt eventueel de klankkleur nog beïnvloeden mocht dat nodig zijn in je set. Maar nodig is het zeker niet."

Bij mij klinkt een Node beter dan een Sonos en ook verschillende analoge interconnects van DAC naar versterker hebben weer hun invloed. Volop experimenteren dus.

Voor wat betreft de gebruikersinterface en stabiliteit kan ik alleen mijn opmerking uit het verleden herhalen. Die is bij Sonos onovertroffen. Snap ook niet waarom jullie denken dat ik juist daarover negatief ben. Dat is - samen met het ontsluiten van de streamingdiensten - het enige waarin Sonos in mijn mening nog een streepje voor heeft.

Het was een side-kick naar "De DAC die is ingebouwd is gewoon goed. Daar was ik bij Sonos ronduit ontevreden over"
Mijn betoog was meer aan deze post gerelateerd:

Quote from: CrimpyRex on June 15, 2013, 12:18:57
Als je een coax kabel gebruikt hoef je de DAC van Sonos toch helemaal niet te gebruiken?

Maar goed,
Aangaande de interne DACS van Sonos en Bluesound  heb ik inmiddels e.e.a. kritisch vergleken en kom -in a nutshell- tot de conclusie dat de Bluesound idd iets beter is daar deze opener speelt en iets meer spreiding laat horen.
Het zijn in mjn bescheiden mening geen enorme verschillen zoals er bijvoorbeeld geswitched wordt tussen een topklasse externe DAC en de interne...
Voor luisteraars die liever een aangename, ronde en niet al teveel aandacht vragende klank horen of beter gezegd om zich heen willen horen zullen aan de interne Sonos DAC een warm dekentje hebben. 
m.a.w. smaak en de opinie hierin is voor eenieder toch verschillend.

Kerkhoffd

Quote from: xlr8 on June 16, 2013, 14:04:23
Nope, er zijn zat stereo versterkers met een DAC ingebouwd. De laatste tijd komen zeker in het betere segment steeds meer stereo versterkers met zeer goede 24 bit DACS (Burr Brown, Wolfson etc...) op de markt.

De vraag naar -meer- digitale inputs is enorm gestegen daar stereo liefhebbers niet altijd naar een HT receiver willen om de veelvoud van hedendaagse digitale bronnen aan te sluiten. 
Ergens binnen dit forum is er ook een thread over met een redelijk lange lijst van non-HT versterkers met wel DA omzetting on board alsmede bass management voor actieve subs ;)

Boeiend. Weet wel dat enkele merken met insteekkaarten of uitbreidingsmodules werken. Weet niet in hoeverre dat nu echt om 'goede' versterkers en DAC's gaat. Ik zal daarom wel niet goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, maar ik ken eigenlijk maar weinig versterkers (Lyngdorf, NAD M-serie, Brysten, MF-6, Cyrus en natuurlijk Devialet) die de uitzondering bevestigen. Of je moet vallen voor all-in-ones (Linn DSM of Naim) om de combi te maken of genoegen nemen met Harman. Ik zal me er eens verder in verdiepen.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

vanerp

Hallo,

Weet niet 100% zeker of ik in dit topic goed zit, maar ik heb een Bluesound (node) en ik ben benieuwd of er iemand is met flac vs mp3 tagging en de Bluesound.. ik heb namelijk 1 verzamelalbum in mn library gezet en de bluesound zet dit album netjes weg onder "Various Artists", ook als ik de albumartiest leeg laat. Maar waar ik minder blij mee ben is dat elke artiest ook apart in de artiestenlijst komt te staan. Ik heb ergens dingen gelezen over tags als "compilation" en "ensemble", maar dat lijkt hier het probleem niet op te lossen.. voor de rest wel heel erg blij met het apparaat btw :)
MC Systems Perspective / Denon UPA-F10 / Bluesound Node

vanerp

had de vraag ook bij Bluesound zelf neergelegd, hun oplossing is niet heel intuïtief als je het mij vraag..
===
If what you want is for an Album to appear only in Artists->Various Artists and not under Artists->"individual artist", you will need to remove the name of the artist from the ARTIST metatag data and keep the Album Artist as "Various Artists".

We recommend that if you still want the artist's name involved in the album, that you add the artist's name into the TITLE field with "- artistname" to make it look the same as Bluesound's natural sorting.
====
MC Systems Perspective / Denon UPA-F10 / Bluesound Node

Charlemagne

In deze topic vind je een shootout tussen Sonos (en modificaties van de Sonos) en een test tussen de Bluesound Node en de standaard Sonos:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134681.75

De shootout tussen beide standaard modellen vind je page 4
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

razorr

Ook hier maar even.

Wat vinden jullie verder van de Node ??

even een copy

Heb de bluesound besteld.

En net binnen.


Edit : Zijn al een aantal dingen gelukt  8)

Eerst online aanmelden voordat je ook echt tracks, albums etc kan zoeken , anders werkt alleen de shuffle functie..


Maar goed nog niet echt kunnen vergelijken met de standaard sonos , maar hij klinkt zo ie zo goed , en zeker niet slechter  :D , dus nog even goed vergelijken binnenkort

Nadelen :

Is slomer met zoeken naar albums , artiesten etc ( hangt gewoon aan een gig netwerk )

Een playlist maken gaat niet zo snel , heb je een nummer die je er snel wilt inzetten moet je eerst je playlist openen , en daarna het nummer die je erin wilt hebben weer zoeken. ( sonos is gewoon nummer toevoegen aan een reeds opgeslagen playlist )

Een nummer snel luisteren na , of direct ( terwijl een nummer al draait ) is onmogelijk.

Ondersteunt alleen kleine plaatjes heb ik het idee voor albums

Heb je een paar nummers ""nieuw "" en je wilt je playlist updaten , duurt dat lang , heb het idee dat hij hem compleet nieuw erin zet, in plaats van laatst toegevoegde muziek.

Maar goed dit hoort eigenlijk in een anderen topic gok ik zo.

Er zullen vast nog een hoop updates komen voor de node , dus kan alleen maar beter worden.

Klinkt goed,lijkt of de bass wat strakker is, rest gewoon lekker open en helder, dit wel icm een mf1 dac.

Gr


Kerkhoffd

Gefeliciteerd! Mooie streamer. Nieuwste firmware en app zijn alweer flinke verbetering zag ik. Ga je veel plezier van hebben.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

DV79

Quote from: razorr on August 20, 2013, 21:55:22

Een nummer snel luisteren na , of direct ( terwijl een nummer al draait ) is onmogelijk.

Is inmiddels volgens mij wel mogelijk, dmv. de laatste update:
IOS App: 1.2.12  BluOS: 1.1.2

En mocht je verder vragen of opmerkingen hebben, probeer het eens via https://helpdesk.bluesound.com/discussions/

Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

13tha1pi

Vraagje, wat denken jullie zou ik betere kwaliteit krijgen met de DAC van de Bluesound Node of met de ingebouwde DAC van mijn Pioneer receiver VSX-2021? Ik ben op zoek naar een streamer en als ik hiermee namelijk ook beter geluid krijg is mijn keuze snel gemaakt.

Joris1971

Quote from: 13tha1pi on August 23, 2013, 12:03:17
Vraagje, wat denken jullie zou ik betere kwaliteit krijgen met de DAC van de Bluesound Node of met de ingebouwde DAC van mijn Pioneer receiver VSX-2021? Ik ben op zoek naar een streamer en als ik hiermee namelijk ook beter geluid krijg is mijn keuze snel gemaakt.

Dat kun je toch makkelijk zelf testen, sluit hem analoog aan en je maakt gebruik vd ingebouwde dac vd BlueSound Node
Sluit hem digitaal (optical) aan en je maakt gebruik vd dac van je Pioneer receiver

P..s ik speel via de dac vd BlueSound Node en klinkt goed!

13tha1pi

Als ik er één zou hebben wel ja  ;) Ik ben nog aan het twijfelen of ik deze ga halen namelijk.

Joris1971

Quote from: 13tha1pi on August 23, 2013, 14:45:47
Als ik er één zou hebben wel ja  ;) Ik ben nog aan het twijfelen of ik deze ga halen namelijk.

Ik zou het doen.