Nieuwe streamer Bluesound

Started by corival, March 30, 2013, 15:09:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

corival

Het verbaast me dat er nog niets over vermeld stond op het htforum, maat las op enkele andere sites dat er sinds een paar dagen een nieuwe Hi-res streamer op de markt is: Bluesound

Er zijn 4 varianten leverbaar:
Node € 449: alleen streaming met analog en digital out
Powernode € 699: Zelfde inclusief ingebouwede 2x 50w versterker
Pulse € 599: Inclusief ingebouwde speaker (play 5)
Vault € 999: Inclusief opslag en ripper.

http://www.bluesound.com

Is er al iemand in Arnhem geweest die deze nieuweling heeft gehoord, of gezien?
Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

PHiX

Er was hier al een artikel, maar ben met je eens dat het ook in dit subforum thuishoort: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=132301.0

Ik ben wel benieuwd naar de mogelijkheden, maar vind het design helemaal niks.

Natuurlijk is het belangrijker hoe de user interface eruit ziet en werkt dan het apparaat zelf wat je in principe weg kan bergen.
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

Charlemagne

Quote from: corival on March 30, 2013, 15:09:19
Is er al iemand in Arnhem geweest die deze nieuweling heeft gehoord, of gezien?

De apparaten worden ook getoond op de AV-beurs in Veldhoven.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=132330.0
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

StefaanD

Voor de weinige die deze reeds in bezit hebben.

Zie tegenstrijdige berichten over deze streamers, dus een paar vraagjes.

- ondersteunt deze nu wel of geen ALAC bestanden ?
- welke wireless beveiligingen ondersteunt deze nu, zie op de Bluesound site alleen maar WEP ?

Kerkhoffd

@StefaanD:

Ik heb een BlueSound Node spelen. Deze heeft een Sonos ZP90 vervangen en ik ben nog niet tegen beperkingen aangelopen. Alac bestanden speelt hij gewoon af volgens mij. Andere wifi beveiligingszaken ben ik niet tegenaan gelopen omdat ik WEP gebruik en ik de Node bovendien bekabeld heb aangesloten. Bij vragen hierover zou ik even contact opnemen met Wifimedia in Arnhem. Daar kun je de BlueSound producten al kopen en beluisteren.

Er zijn wel wat verschillen:

- De Node heeft geen coaxiale digitale uitgang, maar wel optisch,
- Node bouwt geen eigen netwerk op zoals Sonos (dus je bent afhankelijk van de stabiliteit van je eigen netwerk en router voor wat betreft de performance van je Node.
- USB kan geloof ik ook maar gebruik ik niet;
- De app van NAD/BlueSound start sneller dan die van Sonos en is gelikter;
- De Node heeft geen 64.000 bestanden beperking,
- Speelt ook 24 bit bestanden af;
- De NAD/BlueSound app mist nog wel Spotify en zoeken op genre (dat mis ik wel echt),

Volgens de BlueSound helpdesk (erg goed overigens) staan deze twee aanpassingen aan de app op het punt om gelanceerd te worden (over ongeveer een maand) bij de wereldwijde release.

Maar al met al komt de Node, zeker gezien de veel betere geluidskwaliteit dan de Sonos er duidelijk beter uit. Ik heb de Sonos nu nog als backup, maar grote kans dat ik Sonos hiermee definitief achter me ga laten.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Kerkhoffd

Op verzoek van StefaanD en Grendel:

Ik heb al een initiële enthousiaste review achtergelaten op de website van Wifimedia. Maar wil hier met alle plezier mijn ervaringen met BlueSound met jullie delen. De BlueSound Node klinkt echt een heel stuk beter dan de Sonos ZP90 die ik eerst gebruikte. Dat zeggend realiseer ik me dat je met een hele mooie streamer en dito DAC nog beter af bent. Maar ik relateer mijn oordeel mede aan het feit dat deze streamer minder dan €450 kost. Het is geen concurrentie voor bijvoorbeeld een Linn DS of Naim streamer waarvoor je een veelvoud neertelt.

De DAC die is ingebouwd is gewoon goed. Daar was ik bij Sonos ronduit ontevreden over. Toch zou ik iedereen aanraden om de Node te koppelen aan een goede externe DAC als je echt kritisch bent en een hele goede set hebt waarmee je muziek afspeelt. Net als de Logitech Touch klinkt het dan nog weer een stuk beter en je kunt eventueel de klankkleur nog beïnvloeden mocht dat nodig zijn in je set. Maar nodig is het zeker niet.

Installeren is net iets minder makkelijk dan bij Sonos, maar was toch een eitje. Binnen vijf minuten kon ik luisteren naar muziek van mijn NAS. Wat mij het meeste opviel als ik de vergelijking maak met de Sonos ZP90, dan is dat dat de muziek veel opener klinkt. Ik vind het veel muzikaler klinken. Deels omdat ik meer details hoor en het oplossend vermogen beter is, deels omdat de instrumenten en stemmen nu echter klinken dan ze deden. Ik durf niet te zeggen 'minder digitaal', maar ik had gewoon weer kippenvelmomenten bij muziek die ik toch dacht te kennen. De Node klinkt daardoor wat minder wollig dan de Sonos en geeft wat meer hoog en midden hoog weer. Ik geef er overigens de voorkeur aan om door middel van de V-DAC die ik al had de klankkleur iets warmer te maken. Met name houten instrumenten winnen dan nog wat aan geloofwaardigheid. Een mooiere DAC kan daar vast nog verbetering in aanbrengen.

De app is snel en zit goed in elkaar (ik gebruik de app voor de NAD M50 streamer het liefst vanwege de kleurstelling die net wat frisser oogt dan de verder identieke BlueSound app), maar is wat mij betreft nog niet helemaal compleet. Ik mis nog de mogelijkheid om op genre te zoeken. Iets dat ik gewend was dagelijks te doen. Ook Spotify zit nog in de pijplijn. Als die zijn toegevoegd is dit een apparaat dat een hele goede prijs/kwaliteitverhouding heeft goed op zijn plek is in een betere hifi installatie.

Ik ben mijn set nog/weer aan het inspelen. Als ik klankmatige verschillen hoor de komende weken, laat ik dat nog wel weten.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

StefaanD

Bedankt Daan  ;)

Wifimedia is niet meteen in de buurt vanuit West-Vlaanderen. Maar er is hier in de buurt wel hifi-winkel die ook NAD en Dali voert dus vroeg of laat komt de Bluesound daar ook wel terecht.

Op het Sonos forum had je niet altijd bijval, maar dat is natuurlijk niet verwonderlijk  ;D

Kerkhoffd

Lol. Ik ging er van uit dat ook op het Sonos forum mensen blij zouden zijn met informatie over 'de concurrent', maar daar vergiste ik me dus duidelijk in.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Kerkhoffd

Was ook nooit de bedoeling om een Sonos product af te kraken, maar om iedereen opmerkzaam te maken op nieuwe ontwikkelingen. Als je nog voor de keuze staat leek me dat welkome informatie.

Sonos maakt prima spul en was lang onverslaanbaar op het gebied van gebruikersvriendelijkheid en stabiliteit. Nu lijkt het er op dat Sonos wordt geëvenaard op die gebieden en dat het nieuwe product ook nog eens beter klinkt, merkte ik dat een aantal trouwe aanhangers erg defensief worden. Ik ben dus maar opgehouden met de discussie op het Sonos forum ;-).

Mijn initiële twijfel om hier een korte evaluatie te posten was dan ook voor een deel op die ervaring gebaseerd. Hoop dat jullie wel blij zijn met de input.

Trouwens nog even gezocht voor je Stefaan:

Supported File Formats Node:
MP3, AAC, WMA, OGG, WMA-L, FLAC, ALAC, WAV, AIFF

Native Sampling Rates Node in 16 én 24 bit:
32, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Kerkhoffd

@StefaanD: Net zelf even in mijn netwerkinstellingen gedoken en zag dat ik me vergist heb. Mijn netwerkbeveiliging is WPA-2, dus dat is duidelijk ook geen probleem. De eerste paar dagen heeft de Node bij mij draadloos aangesloten gewerkt. Dus die kun je ook afstrepen.

Ik had toen af en toe last van drop-outs en heb toen een netwerkkabel doorgetrokken naar mijn installatie (was ik toch al van plan). Achteraf was dat niet nodig geweest, want na wat zoekwerk en prima ondersteuning door BlueSound vanuit de helpdesk in Canada bleek het probleem te zitten in een te sterk (versterkt) kabelsignaal naar mijn kabelmodem, waardoor dit modem er af en toe de brui aan gaf. Oplossing simpel: kabelsignaalversterker eruit en vervangen door een gewone onversterkte splitter en sindsdien geen probleem meer. Schijnbaar is de Node daar dus gevoeliger voor, want met de Sonos kende ik dat probleem niet (waarschijnlijk door Sonosnet).
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

quattronl

Klinkt goed dus (letterlijk).

Dan een vraag die ik bij elke onbekende/nieuwe player stel: speelt ie gapless?
Is voor mij een vereiste (en ik speel geen klassieke muziek af, heb erg veel 'gewone' muziek met nummers die naadloos in elkaar over gaan).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW


Kerkhoffd

Ja, hij speelt gapless. Ik luister veel naar klassieke muziek, maar ook live cd's en dan is dat cruciaal. Was voor mij dus ook een harde voorwaarde.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

xlr8

Klinkt idd veelbelovend, speelt ook een direct ingeprikte HD of USB stick af zonder tergend lang te indexeren ?
De Squeezebox Touch had bv ook een USB input maar was feitenlijk onbruikbaar vanwege de non-werking.


Kerkhoffd

Voor mij onbekend terrein, die USB stick/HDD in de USB ingang. Maar kan misschien mijn ervaring met indexeren op de Node nog delen.

Indexeren kost altijd even tijd is mijn ervaring. Hoe snel de processor ook is. Maar mijn 500gb flac files op de NAS (13.000 nummers ongeveer) waren via het netwerk geïndexeerd in schat ik vijf minuten. Daarna staat de index in het geheugen van de Node en hoef je pas opnieuw te indexeren als je er nieuwe muziek op hebt toegevoegd.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

xlr8

wow! da's best snel, als dit dedicated via de USB input ook zo werkt ben ik in de markt   :happy:

Zoals begrepen is het assortiment hier in Zuid Limburg vanaf mei leverbaar bij Offermans beeld en geluid te Meerssen :pompom:

quattronl

Kerkhoff laat de NAS indexeren, dat gaat idd erg snel ja.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Kerkhoffd

Vanavond even wat nieuwe cd's op de NAS gezet en moest dus indexeren. Heb even de tijd bijgehouden. 12.370 Nummers kostte 5min45seconden. Dat zijn ruim 500GB uncompressed flac files.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

AbZ

Nu maak je me benieuwd naar je NAS+software.

Kerkhoffd

Volgens mij niets spannends. Een Qnap 119Pro II op het netwerk aangesloten met een Apple router en een 8 poort hub ertussen. De Node zit ook bekabeld aan datzelfde netwerk. De hard- en software is gewoon de Node met ingebouwde software. De app biedt de mogelijkheid om te indexeren en scant dan de share (in mijn geval de NAS).

Mogelijk dat het zo snel gaat omdat ik geen gebruik maak van USB 2.0? Alles gaat bij mij via de netwerkbekabeling (cat5e).
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

AbZ

Lijkt me wat 'meer' (sneller?  of alleen groter?) dan de gemiddelde thuisnas
maar heb er totaal geen verstand van.

quattronl

Waardes kloppen wel hoor AbZ, mijn NAS doet dat ook met die snelheid.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

AbZ

Quote from: quattronl on April 22, 2013, 21:29:45
Waardes kloppen wel hoor AbZ, mijn NAS doet dat ook met die snelheid.
Ik twijfel er niet aan.

quattronl

Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

AbZ

Quote from: quattronl on April 22, 2013, 21:32:47
Gelukkig :D
Tja je weet het niet he?  :crazy:  Misschien heeft ie wel een gemodde voeding en trilpootjes en zo.