Oppo 105 als HT pre/processor OF ander opties

Gestart door Luk, maart 9, 2013, 22:59:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luk

Onlangs ben ik mij gaan verdiepen in nieuwe generatie pre/processors voor HT gebruik.

Op dit moment draai ik op een lexicon DC-1v4 (nadat ik weer afgestapt ben van Yamaha RX-V 1065) en parasound eindversterking.

Wat ik mij afvraag is of zo'n Oppo 105 met zijn super audio gedeelte , HDMI -IN en talloze baas en speaker management en geluids volume control geschikt zou zijn als processor.
Dit omdat ik dan CD / DVD /Blu-Ray via schijf (originelen) en eventuele streams die ik op mijn NAS heb staan direct mee kan afspelen.

een Xbox 360/ Sat decoder HTPC (is het dan nog uberhaupt nodig met zo'n super blu-ray speler?) kunnen wat mij betreft dan via een HDMI switch op de HDMI ingang van de Oppo...

Ik heb naar mij weten ook geen 1 topic hier kunnen vinden die Oppo 105 reviewd of bespreekt.
Wat ik op internet lees zijn allemaal lyrische reviews.

Wat tot de opties behoort is bijvoorbeeld een 8 channel in mod voor mijn lexicon:
http://www.switch-box.com/Lexicon_analog_bypass.html
Geen post processing helaas, dus ook geen logic 7 meer

Een emotiva pre (wellicht de nieuwe die nog moet uitkomen)

Een andere lexicon , bijvoorbeeld een MC-4 , 8 of 12.
Met name de 12 is momenteel vrij goed verkrijgbaar via Ebay.

of een uodere (dus goedkopere) MC-12 analoog met een Oppo voeden, naar mijn weten kan deze het dan hoogwaardig digitaliseren en vervolgens Logic-7 op los kan gooien ( wat eigenlijk mijn voorkeur is)

Ik vraag me dan af wat de kwaliteit dan wordt als je digitaal (oppo) naar analoog gaat (lex in) en dan weer digitaliseren om vervolgens analoog met post processing naar de eindtrappen te sturen.

Of bugdet oprekken en voor een MC-12 HD ( met HDMI die 8 kanaals PCM begrijpt) alle post processing gebeurt dan in het digitaal domein


Is dit een gekke gedachte?
Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

AbZ

Je kunt Logic 7 digitaal doen op de DTS core van HD-opnamen.

Analoog alleen op een stereosignaal (maakt ie surround van).
Je kunt geen Logic 7 doen op analoog multichannel.

Flavio

Hoe mooi een Lexicon ook is, zelfs een MC12 HD is verouderd dus daar zou ik nooit mijn geld meer insteken.

Een Oppo 105 als PRO gebruiken lijkt me niet de beste manier. De Oppo is in de eerste plaats een goede BD speler en de rest is meegenomen maar dat kunnen andere apparaten veel beter.

Ik zou een goede losse PRO kopen van bv. Emotiva, Anthem, Marantz, Onkyo of Denon. Deze hebben allemaal zat surround modes die je kan vergelijken met Logic 7 en zijn nog goed te betalen en je hebt het nieuwste van het nieuwste.
Als je nog geen BD speler hebt neem dan een Dune HD Max of Dune HD Smart B1. Dan heb je een BD speler en een hele goede netwerkspeler in een apparaat. Als je veeleisend bent voor het afspelen van BD kan je nog een aparte Oppo nemen en een Dune zonder BD speler.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Luk

Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

AbZ

Citaat van: Luk op maart 10, 2013, 11:12:44
Duidelijk.

Bedankt voor jullie reply's
Duidelijk?  :blink:  maar ik ben het niet eens met Flavio  ;D

De nieuwere HD-formaten zijn doorgaans* al goede surround en hebben geen processing nodig,
behalve de speakerafstanden en het LFE>subwoofer kanaal.  Dat kan een Oppo juist goed. 
Het analoge deel van de oudere pre/pro is helemaal niet verouderd en kan best beter zijn. 

* Sommige mensen hier op het forum hebben wel de ervaring
dat oldskool processing van de DTS-core beter klinkt dan de full-HD mix.

Flavio

Citaat van: AbZ op maart 10, 2013, 13:48:24
Duidelijk?  :blink:  maar ik ben het niet eens met Flavio  ;D

De nieuwere HD-formaten zijn doorgaans* al goede surround en hebben geen processing nodig,
behalve de speakerafstanden en het LFE>subwoofer kanaal.  Dat kan een Oppo juist goed. 
Het analoge deel van de oudere pre/pro is helemaal niet verouderd en kan best beter zijn. 

* Sommige mensen hier op het forum hebben wel de ervaring
dat oldskool processing van de DTS-core beter klinkt dan de full-HD mix.

Mee eens, maar een BD speler als PRE gebruiken blijf ik niet ideaal vinden, nog afgezien vanhet feit dat de Oppo $1199 kost en daar koop je al een hele leuke 'echte' PRE voor.

Misschien moet de TS wat meer informatie geven wat hij belangrijk vindt en wat voor apparatuur hij nu al heeft staan.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

AbZ

Daar heb je een punt, die Oppo is ook niet gratis...
maar waarom een 105 en geen 103?

evilniek

Citaat van: Luk op maart  9, 2013, 22:59:16
of een uodere (dus goedkopere) MC-12 analoog met een Oppo voeden, naar mijn weten kan deze het dan hoogwaardig digitaliseren en vervolgens Logic-7 op los kan gooien ( wat eigenlijk mijn voorkeur is)

Ik vraag me dan af wat de kwaliteit dan wordt als je digitaal (oppo) naar analoog gaat (lex in) en dan weer digitaliseren om vervolgens analoog met post processing naar de eindtrappen te sturen.

Of bugdet oprekken en voor een MC-12 HD ( met HDMI die 8 kanaals PCM begrijpt) alle post processing gebeurt dan in het digitaal domein


Op deze manier introduceer je wel heel veel overgangen, ik heb zo het idee dat je dan beter af bent met een HDMI receiver-pre/pro. En over het algemeen is Room-eq geen overbodige luxe, ongeacht audio formaat.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

AbZ

#8
Citaat van: evilniek op maart 10, 2013, 14:50:47
Op deze manier introduceer je wel heel veel overgangen, ik heb zo het idee dat je dan beter af bent met een HDMI receiver-pre/pro. En over het algemeen is Room-eq geen overbodige luxe, ongeacht audio formaat.
Dat is waar.  Je wil niet alles opnieuw digitaliseren denk ik, dus als room-eq nodig is,
dan is het een doodlopende weg.  Anders is een MC-4 (analoge passthrough) toereikend. 

evilniek

Wat ik ook problematisch vind is het gebruik van verschillende DAC's, ik kan me namelijk voorstellen dat je de eenheid van je bronnen aantast. Dan gebruik je weer de DAC van je Oppo(bvb), dan weer de DAC van je pre/pro, zelf zou ik het liefst gewoon éen apparaat/DAC voor alles willen hebben.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

AbZ

Citaat van: evilniek op maart 10, 2013, 15:12:45
Wat ik ook problematisch vind is het gebruik van verschillende DAC's, ik kan me namelijk voorstellen dat je de eenheid van je bronnen aantast. Dan gebruik je weer de DAC van je Oppo(bvb), dan weer de DAC van je pre/pro, zelf zou ik het liefst gewoon éen apparaat/DAC voor alles willen hebben.
Dat snap ik niet.  Meer opties is geen overlast.  Je hoeft toch niet van dac te switchen?

Luk

#11
Citaat van: AbZ op maart 10, 2013, 14:31:24
Daar heb je een punt, die Oppo is ook niet gratis...
maar waarom een 105 en geen 103?

Waneer ik de Oppo voor pre zou gebruiken, heb ik gelezen/begrepen dat de 105 met afstand VEEEL betere audio heeft dan de 103 waneer je dus analoog direct in eindversterking gaat,wat door een aantal vrij knappe (hca-3500's) wordt verzorgt, vandaar.

ik heb de hele discussie gestart omdat ik verbaasd was dat ik een nieuwere yamaha met dts-hd en dolby-TrueHD heb verkocht en ''van zolder'' mijn oude DC-1 heb aangesloten om zo iig wat geluid te hebben totdat ik een nieuwe pre heb...Daar schrok ik van dat ik niet anders kon concluderen dat deze veel beter op lossy presteerd dan de yamaha op lossless...
Je gaat aan je eigen subjectiviteit twijfelen en dan ga je op fora wat info proberen te winnen. :)
Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

AbZ

Citaat van: Luk op maart 10, 2013, 15:29:49
Waneer ik de Oppo voor pre zou gebruiken, heb ik gelezen/begrepen dat de 105 met afstand VEEEL betere audio heeft dan de 103 waneer je dus analoog direct in eindversterking gaat,wat door een aantal vrij knappe (hca-3500's) wordt verzorgt, vandaar.
Het hoorbare verschil is waarschijnlijk marginaal, meer doelgroepdifferentiatie dan productdifferentiatie.

Citaat van: Luk op maart 10, 2013, 15:29:49ik heb de hele discussie gestart omdat ik verbaasd was dat ik een nieuwere yamaha met dts-hd en dolby-TrueHD heb verkocht en ''van zolder'' mijn oude DC-1 heb aangesloten om zo iig wat geluid te hebben totdat ik een nieuwe pre heb...Daar schrok ik van dat ik niet anders kon concluderen dat deze veel beter op lossy presteerd dan de yamaha op lossless...
Dat lijkt wel heel sterk op de genoemde ervaring met oldskool processing vd DTS-core versus HD.

evilniek

Citaat van: AbZ op maart 10, 2013, 15:15:23
Dat snap ik niet.  Meer opties is geen overlast.  Je hoeft toch niet van dac te switchen?

Je wisselt altijd van DAC op deze manier, dit hoéft geen probleem te zijn natuurlijk, maar het zou kunnen. Ik zou als ik TS toch is verder gaan kijken naar andere merken receiver of processor, wellicht dat deze klankmatig meer in je straatje passen. Ik zou eigenlijk altijd m'n heil zoeken in een receiver/processor, en niet zozeer in allerlei randzaken als analoog uitsturen dmv BD-spelers enzo.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

AbZ

#14
Denk dat alles wel gezegd is over de pre/pro.  't Heeft allebei voor- en nadelen.

Eindversterking is ander verhaal.  Daar hebben receivers eerder het nakijken,
al zal dat van de speakers afhangen.




Aanvulling: 
Citaat van: evilniek op maart 10, 2013, 16:05:14
Je wisselt altijd van DAC op deze manier
Dit is echt onzin.  Je kunt gewoon bij dezelfde bron blijven.

Flavio

Citaat van: AbZ op maart 10, 2013, 16:46:53
Denk dat alles wel gezegd is over de pre/pro.  't Heeft allebei voor- en nadelen.

Eindversterking is ander verhaal.  Daar hebben receivers eerder het nakijken,
al zal dat van de speakers afhangen.

TS heeft Parasound eindversterkers dus dat is niet de issue.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

sion

Hallo,

Ik ben ook geïnteresseerd in het gebruik van een Oppo 105 als pre-amplifier/processor. Ik heb de volgende informatie gevonden van Sabre ESS, de fabrikant van de DAC-chip:
http://www.esstech.com/PDF/digital-vs-analog-volume-control.pdf

Daarnaast is dit onderwerp uitgebreid besproken in:
http://www.avsforum.com/t/1439524/official-oppo-bdp-105-owners-thread/510#post_22636549

Oppo heeft zelfs een aparte handleiding waarin deze manier van aansluiten beschreven is:
http://www.oppo-bluray.co.uk/UserFiles/Docs/PDF/BDP-105EU%20Direct%20Power%20Amplifier%20Connection%20V2.pdf

Een alternatief is de Cambridge Audio 752BD. Een goeie review daarvan is hier te vinden:
http://www.cambridgeaudio.com/media/widescreen-review-752bd-march-13-1364310319.pdf

CA geeft zelf aan dat de 752BD als voorversterker te gebruiken is, maar dat ze Bit Reduction toepassen. http://support.cambridgeaudio.com/faqs/view?QuestionID=327 Daardoor zou de CA wellicht minder geschikt zijn. Ook beschikt de 752BD niet over een asynchrone USB-dac. Op diverse fora lees ik wel dat mensen de geluidskwaliteit van de CA beter vinden, door het gebruik van Wolfson DAC's ipv de ESS Sabre variant die Oppo gebruikt.

De reden dat ik erg gecharmeerd ben van deze oplossing is omdat ik geloof in het "less is more" principe. Waarom een voorversterker ertussen zetten als je toch alleen de volumeregeling gebruikt? Ik heb totaal geen behoefte aan enige room-correctie of wat dan ook. Is daarnaast ook een afstandsbediening minder  ;D

Zijn er al mensen die een dergelijke set-up hebben geprobeerd?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

RobertVanWoerden

Ja, ik heb zelf de Oppo 105 EU rechtstreeks aangesloten op mijn Atoll eindbersterkers. Het geluid is er zeker op vooruitgegaan. Hoewel dit ook komt doordat de Atoll PR5.1 voorversterker ruis in mijn speakers gaf, daar heb ik nu geen last meer van.

Al met al scheelt het dus een apparaat plus kabels en geetf het in mijn set up een mooier geluid, wat ooener met meer detail.

sion

Hoi Robert!

Bedankt voor je reactie! Hoe ervaar je het switchen tussen bronnen? Dus tussen blu-ray, hdmi in en DAC? Of gebruik je dat niet? Ik begreep dat de Oppo altijd reset naar blu-ray als standaard, dus als je altijd tv kijkt (middels decoder op de oppo) dan zou dat op termijn wel eens irritant kunnen zijn ... maargoed lijkt mij de afweging waard.

Op welk volume heb je 'm meestal ingesteld?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

RobertVanWoerden

Hoi Sion, ik heb mijn KPN tv ontvanger rechtstreeks op de tv aangesloten. Soms sluit ik het geluid weleens op de Oppo aan, bijvoorbeeld om radio te luisteren. Ik zal deze week eens wat testen om te zien wat er nu gebeurd bij de digitale aansluitingen naar de Oppo toe.

Ik heb het volume op variabel, maximaal op 20. Hard zat in mijn appartement.

RobertVanWoerden

Ok, even een snele test. Het input menu start met Blu Ray Player en gaat dan naar HDMI/HML front, HDMI achter, ARC HDMI 1, ARC HDMI 2, Optisch in, Coaxiaal in, USB geluid in. Als je een van de ingangen selecteert, blijft dit zo. Als je de Oppo uit en weer aanzet, dan staat de input cursor weer op Blu Ray speler.

Als je dit regelmatig gebruitk, kan het vervelend zijn, mar goed, enkele keren op de input knop of pijltjes knop en e hebt de juiste input. Wellicht als genoeg mensen het vragen aan Oppo, misschien dat er een menu optie kan komen, waar de input vast geselecteerd kan worden.

AbZ

Citaat van: sion op april  8, 2013, 16:04:04CA geeft zelf aan dat de 752BD als voorversterker te gebruiken is, maar dat ze Bit Reduction toepassen. http://support.cambridgeaudio.com/faqs/view?QuestionID=327 Daardoor zou de CA wellicht minder geschikt zijn. Ook beschikt de 752BD niet over een asynchrone USB-dac. Op diverse fora lees ik wel dat mensen de geluidskwaliteit van de CA beter vinden, door het gebruik van Wolfson DAC's ipv de ESS Sabre variant die Oppo gebruikt.

De reden dat ik erg gecharmeerd ben van deze oplossing is omdat ik geloof in het "less is more" principe. Waarom een voorversterker ertussen zetten als je toch alleen de volumeregeling gebruikt? Ik heb totaal geen behoefte aan enige room-correctie of wat dan ook. Is daarnaast ook een afstandsbediening minder  ;D
Oppo heeft gewoon net als CA een digitale volumeregeling.  Je verliest bitjes als je hem zachter zet (iig voor de grotere stappen; daar was iets mee dacht ik).  Met de analoge volumeregeling van een losse pre/pro heb je dat niet.  Daarnaast heb je dan meer bronkeuze maar misschien wil je dat niet.

sion

Volgens die PDF is de bit reduction in het geval van de ESS Sabre 32-bit verwaarloosbaar. Ik weet eigenlijk niet welke chip de CA gebruikt. Omdat ik het meeste afspeel via een laptop, is mijn eerste voorkeur de Oppo 105 vanwege de asynchrone dac.

Het zou in de toekomst inderdaad fijn zijn als - via een software update - de bronkeuze in elk geval gefixeerd kan worden op PC of een andere dan standaard blu-ray of dat ie de laatste keuze onthoudt.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

AbZ

#23
Citaat van: sion op april 11, 2013, 10:46:20
Volgens die PDF is de bit reduction in het geval van de ESS Sabre 32-bit verwaarloosbaar. Ik weet eigenlijk niet welke chip de CA gebruikt. Omdat ik het meeste afspeel via een laptop, is mijn eerste voorkeur de Oppo 105 vanwege de asynchrone dac.
Met 32 bit kan je wel wat missen (cd is 16 bit) maar dat is bij de CA niet anders hoor.
Je kunt met de CA ook streamen dacht ik (ook wireless?) maar idd niet via USB zoals met de Oppo.

boekhour

Ik heb hier de oppo 103 in gebruik als Pre op een Parasound 1206. Daarvoor gebruikte in een Onkyo 3008 in deze rol.

De Oppo 103 hoor je ruizen op zachtere volumes en bij track wisselingen/spoelen etc hoor je een plopjes, de Onkyo had deze problemen niet. Op zich klinkt het met hogere volumes best goed (wat zijdezachter dan de toch wat "harde" Onkyo), maar het is niet de ideale situatie, je kan niet veel instellen/ Ik gebruikte op de Onkyo bijvoorbeeld de dubbelbass functie om staande golven tegen te gaan (uitdoving dmv dezeflde frequenties).

Als je echter even geen voorversterker tot je beschikking hebt (zoals bij mij nu het geval) kan je met de Oppo heel fatsoenlijk een film kijken hoor en voorlopig blijf ik dat gewoon ook zo doen.

Ik zit eigenlijk op de opvolger van de Anthem mrx serie te wachten. Heeft iemand al een idee wanneer deze uitkomt?

Weet iemand of de 105 ook deze ruis en plofjes heeft?
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100