Hoe veilig kopen van particulier buitenland?? (UK)

Started by RCduck7, February 17, 2013, 17:30:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RCduck7

Op een veilingsite vergelijkbaar met Marktplaats, meerbepaald "Adoos" in Engeland zag ik een pre/power combo te koop staan die me intresseerd. Uit ervaring weet ik dat voor aankopen op Ebay als men goed oplet men vrij veilig voor kleine tot middelgrote bedragen kan kopen, er is kopersbescherming. Bij dit soort "marktplaatsen" ben je echter eerder op jezelf aangewezen als er problemen zijn. Volgens de reglementen van "Adoos" is het raadzaam om bij aankoop eerst de goederen te ontvangen en dan pas te betalen. De verkoper is dan wel in het nadeel gesteld en ik kan me voorstellen dat hij niet veel zin heeft om zijn te verkopen product naar het buitenland te sturen. Paypal bied bescherming voor Ebay en winkels die via paypal werken maar niet voor private verkopers via een site als "Adoos". Dus dit is ook al geen goede optie.
Nu vraag ik me af of koerierbedrijven betaling bij levering van de goederen aanvaarden? Dus betalen aan de deur en dat het geld dan in de handen van de verkoper komt.
Is dit een betaande optie?
Of is er een betrouwbare dienst die geld bijhoud en pas lost als product is geleverd? Met de nadruk op betrouwbaar want ik weet dat met dit soort bedrijven veel fraude word gepleegd.
Kan er iemand me inlichten of er veilige opties voorhanden zijn voor transacties via een particulier in het buitenland?
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Jinsu

#1
Je mag het pakket niet openen voordat je het bedrag hebt betaald, onder rembours is een garantie voor de verkopende partij.

* Bovendien heb je te maken met een land waar civil law niet wordt gehandhaafd.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Wijx wondere wereld

ik vraag meestal om een ongebruikelijke foto. Als je die krijg is de kans al groot dat diegene in het bezit is van de apparatuur. Verder blijft het een gok.

Als je via ebay wel verzekerd bent, is het dan geen idee om te vragen of hij het via ebay wil aanbieden en dat je het dan daar koopt?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

brtram

Zelf heb ik vorig jaar een versterker, met de auto, opgehaald bij een verkoper in Londen.

Ophalen is geen optie voor jou, ook niet als je er een een weekend GB van maakt als fun?

Als dit geen optie is, of ophalen in verhouding te duur wordt, zou ik het laten zitten.
Als je geduld hebt, komt alle aparatuur wel weer eens voorbij.


RCduck7

Quote from: Jinsu on February 17, 2013, 17:38:13
Je mag het pakket niet openen voordat je het bedrag hebt betaald, onder rembours is een garantie voor de verkopende partij.

* Bovendien heb je te maken met een land waar civil law niet wordt gehandhaafd.

mmhh, er kan dan evengoed een steen in de doos zitten.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Jinsu

Quote from: RCduck7 on February 17, 2013, 21:44:20
mmhh, er kan dan evengoed een steen in de doos zitten.

Dat kan inderdaad het geval zijn.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

RCduck7

Quote from: Wijx wondere wereld on February 17, 2013, 19:13:57
ik vraag meestal om een ongebruikelijke foto. Als je die krijg is de kans al groot dat diegene in het bezit is van de apparatuur. Verder blijft het een gok.

Als je via ebay wel verzekerd bent, is het dan geen idee om te vragen of hij het via ebay wil aanbieden en dat je het dan daar koopt?

Daar had ik ook aan gedacht. Dan zou ik eerst moeten weten of de verkoper is ingeschreven op Ebay. Is dit niet het geval, zou hem dit niet veel moeite kosten maar ik weet (nog) niet of hij wel een credit card heeft en desbetreffend is geregistreerd bij Paypal. Ik heb de reglementen daarnet eens doorgenomen van Paypal en het blijkt dat ze maximum tot 1000 euro weerbetalen bij een niet ontvangen/foutief object. Het object waar ik intresse in heb kost 1500£, een stuk meer dus. Komt er nog bij dat paypal gebruikelijk 200 euro weerstort voor de duurdere objecten. Hoe ze bepalen dat ze maximum van 1000 euro weerstorten of de gebruikelijk 200 euro is me een raadsel.
Ik had gisteren de verkoper gecontacteerd en blijk gegeven van mijn intresse van het product en daarbij ook de vraag gesteld of hij bereid was naar het buitenland te verzenden maar heb nog geen mail terug ontvangen. Wie weet reageert hij gewoon niet omdat HIJ misschien vreest van fraude. :confused:
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

RCduck7

Quote from: brtram on February 17, 2013, 20:29:14
Zelf heb ik vorig jaar een versterker, met de auto, opgehaald bij een verkoper in Londen.

Ophalen is geen optie voor jou, ook niet als je er een een weekend GB van maakt als fun?

Als dit geen optie is, of ophalen in verhouding te duur wordt, zou ik het laten zitten.
Als je geduld hebt, komt alle aparatuur wel weer eens voorbij.

Dit zou inderdaad de beste keus zijn, een tripje naar Londen als er echter geen andere opties met garanties zijn. Goed afspreken met de verkoper en er een weekend van maken. De verkoper is overigens woonachtig in Londen volgens de advertentie.
Het nadeel van de verkoopsite Adoos, is dat bij private verkopers hun nickname niet kan aangevinkt worden om eventueel hun feedback of verdere gegevens erover te vinden.
Of de apparatuur waar ik mijn oog op heb wel eens voorbij komt... Mmh, de kans is zeer klein. Is het toegelaten of gepast de link van de advertentie hier te plaatsen?? Niet wetend of het al dan niet frauduleus is.

Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

AbZ


RCduck7

#9
Ik heb nog altijd geen antwoord van de verkoper. Ik denk niet dat ik nog antwoord ga krijgen. Om een voorbarige conclusie te uiten. Verkoper is eerlijk, bekeek mijn mail en wist niet goed wat aanvangen, mail deleted. Over het algemeen worden particuliere verkopen en aankopen naar het buitenland veralgemeend met oplichterij, nog eens uitvergroot door veilingssites die dit in alle talen afraden. Moest hij toch nog contact opnemen en de communictie verloopt goed zou ik wel overwegen naar londen te gaan om het op te halen.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Martijn V

Zou ik zeker doen Londen is best een leuk uitstapje.

Josla

Ik schaf vrij veel en ook dure dingen aan via Ebay Duitsland, er is nu een nieuwe optie wat met Papal betalingen betreft, zij beheren het geld TOT de koper aangeeft het gekochte object in orde is, dan pas wordt het geld overgemaakt naar de verkoper.
Als verkoper wil je echt niets te doen hebben met Paypal, want een koper heeft altijd de beste touwtjes in handen, terecht of onterecht!

RCduck7

Quote from: Josla on February 19, 2013, 20:44:18
Ik schaf vrij veel en ook dure dingen aan via Ebay Duitsland, er is nu een nieuwe optie wat met Papal betalingen betreft, zij beheren het geld TOT de koper aangeeft het gekochte object in orde is, dan pas wordt het geld overgemaakt naar de verkoper.
Als verkoper wil je echt niets te doen hebben met Paypal, want een koper heeft altijd de beste touwtjes in handen, terecht of onterecht!

Ik had ook eens iets verkocht via Ebay aan een Italiaan en werd betaald via Paypal. Hij had het object niet gekregen zei hij. Ik moest van Paypal aantonen dat ik het wel verzonden had. Ik mailde een foto naar paypal van het bewijs van een aangetekende zending, ik had het object verzonden via het postkantoor. Dit was niet voldoende, ik had het via een koerierbedrijf moeten doen met een trackingnr. Geld weg, object weg. Gelukkig ging het om een klein bedrag.
Maar ik kende de optie die jij aanhaalt nog niet van Paypal, lijkt me misschien een goed idee. Zal dit eens gaan nalezen op hun site. Misschien zou ik dan nogmaals de verkoper trachten te contacteren.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

alexander2

Vraag waar de verkoper woont en zoekt even op Google waar dat exact ligt.
Vervolgens mail je dat je een kennis hebt in de Uk die er niet ver vandaan woont ( noem een plaats in de buurt ) die de goederen wil bekijken.
Als de verkoper ermee akkoord gaat dan is het maak je een afspraak vervolgens annuleer je die een dag van te voren en dan zit het wel safe.
Maar tijdens het vervoer kan een hoop gebeuren. :D

rovinggecko

Misschien een lokale audio dealervals tussenpersoon gebruiken? Kan hij het product gelijk nakijken....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

AbZ


John Wx

Quote from: RCduck7 on February 17, 2013, 21:44:20
mmhh, er kan dan evengoed een steen in de doos zitten.

Dan moeten ze bijna precies het gewicht van het aangeboden artikel erin doen anders claim en geld retour via Paypal
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Quote from: RCduck7 on February 19, 2013, 21:49:41
Ik had ook eens iets verkocht via Ebay aan een Italiaan en werd betaald via Paypal. Hij had het object niet gekregen zei hij. Ik moest van Paypal aantonen dat ik het wel verzonden had. Ik mailde een foto naar paypal van het bewijs van een aangetekende zending, ik had het object verzonden via het postkantoor. Dit was niet voldoende, ik had het via een koerierbedrijf moeten doen met een trackingnr. Geld weg, object weg. Gelukkig ging het om een klein bedrag.
Maar ik kende de optie die jij aanhaalt nog niet van Paypal, lijkt me misschien een goed idee. Zal dit eens gaan nalezen op hun site. Misschien zou ik dan nogmaals de verkoper trachten te contacteren.

Daarom zie je ook dat veel internationale verkopers ook niet meer naar Italie verzenden
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

RCduck7

#18
Quote from: Josla on February 19, 2013, 20:44:18
Ik schaf vrij veel en ook dure dingen aan via Ebay Duitsland, er is nu een nieuwe optie wat met Papal betalingen betreft, zij beheren het geld TOT de koper aangeeft het gekochte object in orde is, dan pas wordt het geld overgemaakt naar de verkoper.

Kun jij dit verduidelijken hoe dit werkt?
Via de Paypal website en reglementering vind ik niets terug van die optie. Kun jij soms een link ofzo posten waar dit beschreven staat? Ik kan me niet voorstellen hoe dit in zijn werk gaat. Hoe werkt dat eigenlijk? Je koopt iets via Ebay maar dan staat er altijd een tab " betaal nu" die dan naar een Paypal factuur overgaat om te betalen en dat is het. Dan ga ik ervan uit dat de verkoper in de advertentie moet aangeven dat deze optie mogelijk is dat paypal het geld bijhoud tot de koper tevreden is? Want nomaal verzend de verkoper pas na ontvangst van betaling.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

John Wx

Quote from: RCduck7 on February 19, 2013, 22:52:13
Kun jij dit verduidelijken hoe dit werkt?
Via de Paypal website en reglementering vind ik niets terug van die optie. Kun jij soms een link ofzo posten waar dit beschreven staat? Ik kan me niet voorstellen hoe dit in zijn werk gaat. Hoe werkt dat eigenlijk? Je koopt iets via Ebay maar dan staat er altijd een tab " betaal nu" die dan naar een Paypal factuur overgaat om te betalen en dat is het. Dan ga ik ervan uit dat de verkoper in de advertentie moet aangeven dat deze optie mogelijk is dat paypal het geld bijhoud tot de koper tevreden is? Want nomaal verzend de verkoper pas na ontvangst van betaling.

die optie ken ik niet wel als er iets is gelijk het bedrag op het account van de verkoper op - staat van het bedrag bij een claim
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

edgnoj

Marktplaats heeft toch ook met zo'n systeem proefgedraaid? Betaling komt in depot tot koper aangeeft dat hij tevreden is of zoiets.
Deze optie was blijkbaar geen succes, want is stilletjes verdwenen. Ik vind het ook niet eerlijk om al het risico bij de verkoper neer te leggen trouwens.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

thepioneer

Ik ben bezig geweest om een Meridian processor te verkopen aan iemand in Finland. Veel heen en terug gemaild en uiteindelijk heb ik het niet gedaan.

De enigste optie voor mij was dat het geld op mijn rekening gestort werd en ik dan de Meridian zou versturen. Deze optie werd niet geaccepteerd door de koper en hield het hele verhaal dus op.

Paypal beschermd de verkoper totaal niet. Ik heb contact gehad met paypal en zelf zij gaven aan dat ik het beter niet kon doen. een koper heeft namelijk net als bij nieuwe producten in de winkel het recht om binnen 14 dagen te retouneren. Als de koper aan kan tonen het object terug te hebben gestuurd krijgt hij zijn geld terug. Of het product nu in originele staat is, of dat er een steen terug gestuurd word daar word niet naar gekeken.

Dus ook via ebay gelden deze regels. Ik vind het te gek voor woorden als een koper het product niet wil komen halen en het laat opsturen er zoveel risico aan zit voor de verkoper.

LET OP! Zelfs als een koper het product bij je thuis komt ophalen maar betaald met paypal, heeft hij hetzelfde recht als hierboven vermeld !



Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Nahpets

Nog erger, aangezien je gegarandeerd niet kunt aantonen dat het apparaart verstuurd is ( want overgedragen aan koper toen hij het af kwam halen) hoeft de koper alleen maar aan te geven dat hij het apparaat niet heeft ontvangen om zijn geld ' terug te claimen'.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

thepioneer

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Josla

Quote from: John Wx on February 19, 2013, 22:43:10
Dan moeten ze bijna precies het gewicht van het aangeboden artikel erin doen anders claim en geld retour via Paypal

Heb ooit een keer een dure digitale spiegelreflex verkocht naar Ierland, geloof het of niet, daar hebben ze géén postcode :D