KEF IQ90 klank

Started by thunderace, February 11, 2013, 21:45:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thunderace

Beste forumleden,

Een paar weken geleden heb ik twee iq90's gekocht om mijn q accoustics 1020 te vervangen. Dit was een hele verbetering wat geluid betreft.
Helemaal blij, maar...............

Ik mis wat.

Het klinkt niet helemaal naar mijn zin. vergeleken met mijn QA's wel, maar toch.

Ik vind dat instrumenten(piano bijvoorbeeld bij maria mena, powertrip ballad) niet mooi uitkomen als de bas in het nummer komt.
Net of de speaker helemaal enthousiast is met de bas en daardoor de piano vergeet mooi uit te laten komen.
Het komt er eigenlijk op neer, denk ik, dat de hoge tonen en de bassen goed en strak zijn en de mids achter blijven. (of zijn de mids goed en de bas en hoge tonen te aanwezig?)

Mijn versterker is een Marantz sr5005, speakerkabel is monster xphp. Instelling van versterker is Pure Direct, dus geen eq die aan staat.

Zijn mijn speakers niet goed genoeg voor mijn wensen? Kan ik beter andere speakerkabels proberen? Monoblokken eraan hangen omdat 100w per kanaal te weinig is voor deze speaker?

Ik weet t ff niet meer, iemand suggesties of tips?

mvg Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

twani

Dat klinkt als een akoestisch "dingetje"....

thunderace

Hoi,

Dat zou kunnen, maar hoop het niet. Een accoustisch dingetje klinkt als iets wat een mega ding is om op te lossen.

Als je gelijk hebt, than I am Fu***d,  :nopompom:

Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

stevefilmfreak54

Bi-ampen? heb ik met mijn IQ90 gedaan, samen met mijn Onkyo 1009
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

W.Otter

te weinig vermogen? ik denk dat je laag het meeste vermogen opsnoept en daardoor je middengebied wegmoffelt. just my two cents
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

twani

 :coffee:
Quote from: stevefilmfreak54 on February 11, 2013, 22:46:11
Bi-ampen? heb ik met mijn IQ90 gedaan, samen met mijn Onkyo 1009
Inderdaad reageren de Kefs daar goed op, deed het destijds op mijn iq70's..... Gebrek aan ( eenvoudig te verkrijgen) coherentie stoorde mij het meest aan de Kefs. Inderdaad, wat jij nu ook hebt.......helaas.

thunderace

Dank voor de reacties.

Wat meer indraaien van de speakers heeft een beetje geholpen al.

Weet alleen niet wat je bedoeld met coherentie.
Ik ga biamp een keer proberen.....

Vraag daarover die ik heb is.......
Als ik de hoge tonen aan mijn 5005 knoop en de bass aan een rca naar een monoblok, hoe stel ik dat af?

Overdreven voorbeeld.....Ik leen een 1000 watt monoblok en ga biampen met mijn 100 watt kanaal van mijn 5005, dan zijn toch de verhoudingen weg?

Hoe houd ik de balans goed? Moet ik dan perse exact een 100 watt monoblok hebben?

Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

LittleNinja

Quote from: thunderace on February 12, 2013, 17:16:20
Ik ga biamp een keer proberen.....

Wel even de "bruggen" verwijderen he!

Wat je ook nog even moet proberen.. tijdens het afspelen de balans veranderen van geheel naar links naar geheel rechts. Stel dat de lage tonen er op die uitersten wel uit komen, kan het zijn dat je de speakerkabels niet goed aangesloten hebt ( één van de speakers zijn dan de kabels omgewisseld.. gebeurd de beste van ons weleens ).

Heb je een open trap in huis waar het laag naartoe kan gaan?

Betekent bij Marantz een pure direct mode dat deze een eventuele instelling van "small" speakers overrulled?

Mono blokken van 100W gaan waarschijnlijk grof sterker zijn dan de Marantz en diens ( enigszins theoretische ) 100W per kanaal. Maar als je dat volume kunt instellen zou het geen probleem moeten zijn.

Je kunt je echter afvragen of een mooie sub niet een betere oplossing is ( voor zowel stereo als surround ).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

thunderace

Hoi, ben ik weer,

De kabels zitten goed. De bas is niet het probleem, maar de mids.
Pure direct is full range. Sub heb ik, de bk400xx of zoiets. Leuke sub voor film,
Bij muziek om te janken. Op meerdere plekken neergezet en afgesteld, blijft niet veel soeps.

Ik zou puredirect uit kunnen zetten de kantelfrequentie op 60 of 80, maar puredirect kinkt voor
Mijn oren zo lekker rustig en clean..... Strak. Dan liever een monoblok om de speakers meer lucht te
Geven, dan lucht geven aan de speakers door de lage frequenties door de sub te laten doen zonder pure direct.

Monoblokken ga ik zowiezo proberen ws. Speakerkabel ook dan ws.

Iemand met ervaring met kef/marantz (of meer dan dat) in de buurt van tiel hier aanwezig misschien?

Ik heb koffie, fris en bier, haha

Mathijs

Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

Mistermo

Quote from: thunderace on February 12, 2013, 22:13:28
Pure direct is full range. Sub heb ik, de bk400xx of zoiets. Leuke sub voor film,
Bij muziek om te janken. Op meerdere plekken neergezet en afgesteld, blijft niet veel soeps.

Er zijn hier op het forum veel mensen die en BK XXLS400 hebben staan. Dat deze sub beter zou zijn voor film dan voor muziek heb ik nog niet eerder gehoord. Het is een gesloten sub die daardoor juist beter zou zijn voor muziek.
Ik denk dat je met het afstellen van je sub veel meer resultaat kunt behalen.

Je zou bijvoorbeeld de crossover frequentie iets hoger in kunnen stellen zodat de sub al eerder mee gaat spelen.
Zo slurpen je Kef's niet al het vermogen voor het laag op en zou je meer detail in het midden kunnen krijgen.
Marantz SR7007 - Humax 5200C - Popcorn Hour C-200 - KEF Q900 - KEF IQ10 - SVS PC12Plus - Audio Agile powercord - W&M powercord

Exxar

Kun je eens een foto plaatsen van hoe jouw luisterruimte eruit ziet?
Als je echt die geluidsproblemen hebt die hier beschreven staan, dan klinkt dat echt als een akoestisch probleem.

LittleNinja

Sorry, ik had niet goed gelezen.. Dacht dat het probleem bij het laag lag..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

thunderace

Hoi

Ff probeersel van fotos met ipad.
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

thunderace

Hoi

Ik weet dat de sub alom geprezen word voor muziek. Daarom bij ralph geluisterd en meegenomen.
Ik krijg dat ding niet strak spelend. Of ik verwacht iets wat niet kan, dat is ook mogelijk.

Hij is high level aangesloten nu. Staat op ongeveer 65 hrtz.  Wel met pure direct aan 
Met x-over op 80 van speakers en sub, dus low level aangestuurde sub vind ik niet mooi.
Antimode ligt ook al tijden ergens op zolder. Dat ding werkte niet. Na instellen zet hij standaard boost op 25 hrtz. Verder deed hij weinig.

Misschien een forumlid aanwezig die wat kan meten ofzo?

Met sub wollige, niet strakke bas, zonder sub fronts te weinig lucht.
Amp staatbook goed volgens mij.

Enige waar ik bang voor ben is dat er iemand komt kijken en 1 of andere mega stommiteit van mij ontdekt....... Alhoewel.......als dat het dan wel oplost, neem ik dat voor lief.

Met grote dank voor jullie moeite tot nu toe, groet ik

Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

LittleNinja

Heb je het Ralph al gevraagd? Misschien heeft hij een mooi advies ( naast een anti-mode ;) ).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

thunderace

Hoi,

Ralph heeft me geholpen, maar heeft niet het verwachte resultaat gegeven. Sub staat trouwens op
Een plaat. Auralex meen ik.

Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

Exxar

#16
Dat ziet er een akoestische uitdaging uit om daar strak laag te krijgen.
Laminaat vloer, geen tapijtjes, lege achterwand, lederen salon, glanzende salontafel.
Het nadeel van een strak design dus.

Cantodea

Vreemd verhaal,

Mijn kef Q700 en Bk XLSS 400 in combinatie met de Anti Mode deed het hier juist heel goed. Zonder de Anti Mode kreeg ik het niet goed. Ik zeg deed want de Kefs zijn intussen de deur uit.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

De plaatsing van de speakers is ook verre van ideaal. Zo een iq 90 in een hoek duwen is om problemen vragen. Ik zie dat je ook iq30 hebt. Zet deze eens op de plaats van je iq90, stel de sub in op deze iq30 en luister eens stereo naar het resultaat.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

W.Otter

is dat een bk xxls400ff in piano black? wil 'm wel van je overnemen kun je wat anders kopen :P
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

thunderace

Hoi weer,

Wat plaatsing betreft heb ik weinig keus. Zit vast aan deze indeling, woonkamer is vierkant, is k.t inrichten. Toen ik het huis kocht was audio nog niet belangrijk. Anders vielmdit huis meteen af, haha.
Verkopen is geen optie voorlopig, is net af en ik zit zo lekker betaalbaar hier.

Heb veel geschoven, maar dit is waar ik het mee moet doen.

De iq30 heb ik beluisterd in de winkel, en vond ik veel minder klinken dan de 90. Vandaar dat het surrounds zijn geworden en de 90 front. Als ik een keer tijd heb, zal ik de 30 een keer voor zetten.

Om de reden van de speaker in de hoek moeten proppen, heb ik ook gekeken naar een speaker met
De reflexpoorten aan de voorkant.

Mathijs

Ps: voorlopig geen andere sub in de planning..........

Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

stevefilmfreak54

Zoals ik al zei, heb ik ook de IQ90 voor IQ6C als center, IQ7 achter en een MJ Acoustic sub, mijn IQ90 staan niet op dat kunststof voetje, ik gebruik soundcare spikes en ook de spons dop voor een van de poorten, mijn bas komt van mijn sub.
Voor mijn sub gebruik ik ook een antimode.

speakers zijn voor ook bi-amp met kabels van Chord, achter met QED

moet eerlijk zeggen ben ERG tevreden over het geheel, muziek klinkt mooi en films fantastisch MAAR dat is mijn ervaringen, weet niet hoe een ander zou over denken, mijn buurman is ook helemaal weg van.

greetzzzzzzzzzz
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

thunderace

Ik heb onder de voet wel van die dempers zitten. Axedo airbase. Dat scheelde een hoop trilling in de vloer. Heb je ze bewust eraf gelaten, of nooit erop geschroefd? Ik vond de speakers topzwaar, dus meteen maar de voet erop gezet.

De dempers in de gaten heb ik weinig over kunnen vinden in de handleiding. Is het proberen waard.

Dit weekend ws met monoblokken testen(lenen, marantz ma500), vanuit daar verder kijken maar denk ik.

De resultaten ga ik uiteraard delen met jullie.

Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

stevefilmfreak54

http://www.hifi.nl/artikel/2255/HiFi.nl-Weektip-Poortwachter.html

hier staat er iets over baspoorten dempers, je kan volgens hun ook een ouwe sok gebruiken, interessant lees materieel

greetzzzzzzzzzzzzz
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

thunderace

Hallo allemaal,

Het is niet veel, maar rechter speaker staat 12 cm meer meer van de rechter muur af.

Weer een kleine verbetering.

Geen spectaculaire winst mee behaald, maar hebben is hebben. Samen met het indraaien, toch hoorbaar verschil.

Wilde ik even met jullie delen na al jullie hulp.

Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30