Zelfbouwstands / ontkoppeling

Started by hvlemmi, February 11, 2013, 17:34:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hvlemmi

Hallo,

Ik ben net verhuisd en het is voor mij nu tijd om de puntjes op de i op mijn set te zetten.
Even een korte omschrijving van de set:
Denon PMA 925r
Mission 717
Nad c555i
Musical fidelity v-dac - Airport express

De set klinkt geweldig, voor mij is er -slechts- het probleem van koppelen/ontkoppelen over.
Op het moment staan de speakers op doorgesneden hondenballetjes, op natuursteen op piepschuim.
De missions hebben het woofergat aan de voorkant en zijn redelijk onverschillig tov. plaatsing.
De vloer is laminaat, en de wanden gips? In ieder geval stevig maar wel hol.
Ik vraag mij af wat het beste plan is tov. het koppelen / ontkoppelen.
De muziek 'zoemt' niet heel erg, maar ik merk wel dat er veel in de vloer en muren verdwijnt.
Ik had zo het idee dat het beste zou zijn kleine stands voor de speakers te bouwen, wie kan mij hierin een beetje advies geven?
Is het het beste met deze vloer de stand zo zwaar mogelijk te maken? (holle 'kist' vullen met kilo's vogelzand?)
Of is het beter een lichte stand te maken en deze met spikes / cones of rubber te ontkoppelen?

Ben benieuwd  :coffee:
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

yorkie13

Ik zou het as volgt aanpakken :

-Stands zo zwaar mogelijk en eventueel vullen met zand.

-spikes eronder en dan daaronder weer tegels van marmer of graniet.

Werkt in de praktijk heel goed.

Exxar

Of de gehele stand uit graniet laten maken.

Timvg

Het zal in elk geval niet veel of geen verschil maken. Je hebt namelijk mechanische koppeling (waarvoor bepaalde stands of andere producten wel kunnen helpen) en je hebt akoestische koppeling. Dat zijn de geluidsgolven die hun weg banen door vloer, muur etc.. en het enige wat daar aan te doen valt is akoestische maatregelen treffen.

hvlemmi

Dank voor de reacties. Ik hoop dat Timvg het aan het verkeerde eind heeft, maar kan zijn verhaal wel volgen. Ik hoop dat enige akoestische demping dmv. gordijnen etc. daarin ook nog een positief effect zal hebben.

Het idee van een zo zwaar mogelijke stand kan ik goed volgen. Het gewicht houd de trillingen in de speaker ipv dat het de trillingen aan de vloer meegeeft. Die disco inferno willen we zoveel mogelijk tegengaan, en draagt het gewicht van de stand niet bij aan wat anders bijvoorbeeld een mooie betonnen vloer zou doen?

RA; dank. De spikes nog houten voetjes geven of? Is er een zekere spike aan te bevelen of geld hier de regel, zolang ie maar hartstikke strak zit en een ijzeren punt heeft? Allerlaatste; 3 of 4 spikes?

Nog even een foto van de set, zodra ik mijn optisch kabel heb verstop ik natuurlijk de mac/dac/airport.
Ter illustratie van een potentiƫle stand heb ik de luidspreker op een leeg kratje gezet. Is dit een goede hoogte/formaat?
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

Exxar

Normaal wil je de tweeter op oorhoogte hebben als je op de normale luisterplek zit.