Spollie's subwoofer project

Started by Spollie, February 6, 2013, 15:29:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spollie

Bij deze alvast een topic voor mijn eerste poging tot een zelfbouw subwoofer.

De uitgangspunten voor dit project zijn als volgt:

- Gesloten kist van ongeveer 40 liter (op aanraden van morca)
- Driver: JL Audio 13W3v3-4 (met dank aan frankpaul1)
- Versterker: bij voorkeur een plate amp van minimaal 400 Watt RMS in een apart compartiment (nog op zoek naar geschikt exemplaar) --> OAudio 500W plate amp
- Nette afwerking in hoogglans zwart, laten doen door professionele spuiter, zodat het bij de rest van mijn speakers past

Ik heb vandaag de driver ontvangen, deze heb ik van frankpaul1 overgekocht en ziet er als nieuw uit:





Binnenkort meer.. suggesties zijn natuurlijk welkom!

knubbe

 :pompom: :pompom: :pompom: Leuk! Gaan we weer volgen :D

Mooie driver ! (& mooie prijs, was zelf net te laat..)
Vind zelf ook dat er eigenlijk maar weinig keuze is wat betreft plate-amp in de EU..
In de US zie je heel wat leukere amps staan, maar met invoeren e.d. vrij kostbaar.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Spollie

Quote from: knubbe on February  6, 2013, 16:01:40
:pompom: :pompom: :pompom: Leuk! Gaan we weer volgen :D

Mooie driver ! (& mooie prijs, was zelf net te laat..)
Vind zelf ook dat er eigenlijk maar weinig keuze is wat betreft plate-amp in de EU..
In de US zie je heel wat leukere amps staan, maar met invoeren e.d. vrij kostbaar.

Ja klopt, het aanbod plate amps is nogal mager. Ik zie het persoonlijk niet echt zitten om met een Behringer aan de slag te gaan, is toch een stuk minder praktisch.

Had jij onlangs niet een XTZ plate amp te koop staan? Hoe ben je daar destijds aan gekomen?

knubbe

Die had ik idd te koop, was meteen weg. Had hem destijds van Ralf overgenomen, die heeft volgens mij wel wat lijntjes lopen met XTZ maar hoe ie er precies aan is gekomen weet ik niet!

Dat was de amp uit de XTZ 99 W12.18 ICE, misschien anders bij intosurround wat proberen?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

frankpaul1


morca

Hey je hebt een topic gemaakt  :thumbs-up:   ;D

Die 400 watt RMS is prima hoor,meer moet je niet willen,er staat wel 600 RMS op de site van JL maar dat is de PT(power terminal).
ALs je hem dan iets teveel op ze flikker geeft..........................woofer op  :D

Toevallig ben ik net de hypexen echt even goed los aan het trekken ,pfffff wat een vermogen en stabiliteit.
Echt genieten  :music:

Spollie

De zoektocht naar een geschikte versterker is inmiddels ten einde, ik heb een OAudio 500W BASH plate amp op de kop kunnen tikken. Deze heeft alle features die ik wilde hebben: voldoende vermogen, auto standby en nog wat equalizer functies. Waarschijnlijk dinsdag ophalen.. dan kan ik gaan beginnen met bouwen 8)

yorkie13

De Oaudio 500w amp heb ik ook gehad, ik vind de Hypex ds4.0 echter een stuk mooier.

Geen auto on/off maar dat is met een klik aan/uit opgelost.

De 500 watt Ice versterker van XTZ is ook een mooie stabiele amp , en was ruim onder de 300 euro.

Spollie

Quote from: RA SUBS on February  9, 2013, 08:26:38
De Oaudio 500w amp heb ik ook gehad, ik vind de Hypex ds4.0 echter een stuk mooier.

Geen auto on/off maar dat is met een klik aan/uit opgelost.

De 500 watt Ice versterker van XTZ is ook een mooie stabiele amp , en was ruim onder de 300 euro.

Tja, ik geloof best dat een DS4.0 beter klinkt, maar mijn budget is helaas beperkt. Ik heb nog een mailtje naar Intosurround gestuurd over de XTZ ICE amp, ben benieuwd of ze die los verkopen en voor welk bedrag. Maar ik denk dat ik voor nu bij de OAudio blijf ;)

yorkie13

ik was toen iets van 289 euro inclusief kwijt dacht ik voor de XTZ Ice amp.

Kon deze toen kopen voor een xtz 99w12.18P

Spollie

OAudio plate amp is binnen:





Nu nog op zoek naar MDF. Is MDF van de Karwei of Gamma goed genoeg? Of moet ik op zoek naar iets sterkers?

Spollie

Niemand suggesties voor het soort MDF dat ik het beste kan gebruiken? Voldoet MDF van de bouwmarkt? Anders ga ik daar dit weekend mee aan de slag..

morca

Harde persing van minimaal 600 kg vragen,als ze het niet weten... een speciaalzaak,of een formido bouwmarkt opzoeken,en dan bedoel ik de bouw afdeling niet de consumenten winkel,gewoon naar binnen lopen en om een harde persing vragen,die hebben 600 kg liggen.

cine(d)rama

Karwei heeft 600+ persing .
Hebben ze voor mij naar de leverancier gebeld .

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .


Spollie

Het MDF is ook binnen.. gekocht bij de Karwei en meteen op maat laten zagen. Ik las allemaal horrorverhalen over bouwmarkten die niet nauwkeurig zagen, maar beter dan hoe de Karwei het deed zou ik het zelf niet kunnen! Ik heb het nagemeten en alle planken zijn tot op de milimeter nauwkeurig op maat gezaagd. Top! Vanavond bouwen :D



Exxar



Spollie

Nog even een korte vraag: wat is de beste manier om de speakerkabel aan de versterker en driver te verbinden? Solderen?


morca

Ja gevonden,draaitje strippen,aansluiting indrukken ,en draatje het gat stoppen en weer loslaten.
Hier hoef/kan je niet eens solderen imo.

cine(d)rama

Quote from: Spollie on February 15, 2013, 18:39:27
Het MDF is ook binnen.. gekocht bij de Karwei en meteen op maat laten zagen. Ik las allemaal horrorverhalen over bouwmarkten die niet nauwkeurig zagen, maar beter dan hoe de Karwei het deed zou ik het zelf niet kunnen! Ik heb het nagemeten en alle planken zijn tot op de milimeter nauwkeurig op maat gezaagd. Top! Vanavond bouwen :D



Geen punt bij karwei  ;D
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Spollie

Zo, aardig wat kunnen doen vandaag. Kist helemaal in elkaar gezet, ik moet zeggen dat het 100% meeviel. Alles paste perfect en we hebben verder geen fouten gemaakt. Bracing hebben we maar weggelaten, ik vond het zo al stevig genoeg. Morgen gaan de woofer en de plate amp er in. En dan kijken hoe hij speelt :headbanging:












cine(d)rama

Hallo .

Ik weet niet of het aan mijn pc ligt maar ik zie geen foto,s ?

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .