Aankoop advies

Started by eriksk, February 1, 2013, 10:36:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eriksk

He allen,

We betrekken binnenkort een nieuwe woning en daar wil ik graag aan de slag met domotica. Nu ben ik hier niet in thuis en zoek ik advies.

Wensen:

  • Thermostaat op afstand kunnen bedienen (via app of internet), op tijd en ouderwets met de hand
  • Licht bedienen. Dimbaar, adapters in te kunnen bouwen (niet die lelijke blokken), scenes samenstellen (bijv. op zonsondergang
  • Op den duur pas iets met sensoren en camera's
  • Betrouwbaar (overdracht maar ook qua toekomst), veilig en niet te duur
Ik heb nog geen vast budget opgesteld, mede doordat het mede bepaald wordt door de rest van de verhuizing. Daarnaast, ik heb de tijd om in de toekomst uit te breiden.

Aangezien het bestaande bouw is, ben ik niet van plan om alles op te halen om draden te trekken. Ik heb het volgende op een rijtje gezet:







TechniekVoordelenNadelen
X10
  • Goedkoop
  • Veel keus
  • Meerdere fabrikanten


  • Geen betrouwbare overdracht
  • Verouderd
  • Niet toekomstvast
Insteon

  • Betrouwbare overdracht (rf en via lichtnet)
  • Compatible met X10

  • Duur
  • Weinig keus, vooral op de europese frequentie (toch?)
  • Slechts 1 fabrikant
ZigBee

  • Open protocol
  • Veilige communicatie

  • Nauwelijks te verkrijgen
Z-Wave

  • Veel support door fabrikanten: veel keus
  • Redelijk betaalbaar

  • Niet per definitie secure
  • Geen open standaard
Android@Home

  • Google  ;)
  • Hoge verwachtingen

  • Het is vrij stil...
  • En daarmee bestaat is het dus nog niet beschikbaar

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar Z-Wave.

Waar moet ik op letten bij aanschaf? Ik heb een controller nodig, zit daar veel verschil in?
Moet ik nog letten op de combinatie thermostaat en cv?

Dank alvast
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

Ggalf

#1
www.homewizard.nl ook al eens bekeken?

Dat gaat ws mijn volgende bodemloze put worden.  :pompom:
aka Flagg

eriksk

Ja, maar dat is toch KaKu?

Ik heb het domoticaforum nu ook ontdekt en meer artikelen gelezenen en ik ga toch voor Z-Wave.
Waar ik niet uit kom is het volgende: Wat heb ik nodig om de verwarming op afstand te regelen?
De CV zal OpenTherm ondersteunen en ik zal een controller nodig hebben (Vera, Fibaro, Homeseer, oid).
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

SpeedyAndré

Quote from: eriksk on February  5, 2013, 18:11:55
Ja, maar dat is toch KaKu?

Waar ik niet uit kom is het volgende: Wat heb ik nodig om de verwarming op afstand te regelen?
De CV zal OpenTherm ondersteunen en ik zal een controller nodig hebben (Vera, Fibaro, Homeseer, oid).
Nee, dat 'is' geen Kaku, Kaku is één van de dingen die je kan bedienen met de HW.
Ik heb er een weerstation op, Somfy rolluikbesturing, een ipcam, een deurbel (incl. notificatie), een Wattcher voor energieverbruik enz.
Rook- en co2 melders kunnen erop en er komt nog altijd meer bij.
Van Kaku heb je trouwens inbouwmodules om licht te schakelen of te dimmen, ook dubbele.
Alles kan je in scenes regelen en je kan ook op meldingen reageren door bijv. ergens een lamp in te schakelen bij beweging of als de deurbel gaat.
De meeste andere merken zijn beperkter dan de HW en de melders en schakelaars zijn zeker duurder.
Voor verwarming zijn er nog geen regelaars die de HW kent, maar dat geldt ook voor andere merken.
Ik heb genoeg aan m'n thermostaat met schakelschema's, die ene keer dat ik vroeger of later thuis kom zal me een zorg wezen ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

xynyx

#4
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=114381.0

gaat voornamelijk over z-wave. Al doorgelezen?

razorr


J.H

Quote from: razorr on March 22, 2013, 09:43:09
Al verdiept in KNX ?

Dat gaat meer richting de 'echte' systemen, wel mooi.
Misschien ook een optie Niko Home Control
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

Kingpin

Met z-wave kun je idd zonder draden te trekken en weinig tot geen gebreek hele leuke dingen realiseren.
Ik zou kijken naar MiCasaVerde of naar Fibaro waarbij de laatste flink duurder is.
Qua functionaliteit hetzelfde maar de UI van Fibaro is standaard wel erg gelikt.

Ik weet niet hoe groot je systeem wordt maar bij Mios (MiCasaVerde) zou je kunnen beginnen met de Lite die eigenlijk al heel veel kan, mits je zelf over een router beschikt.
Mbv SquareConnect (SQ Remote HD) kun je dan in je ipad/pod naar je Mios systeem connecten en vanuit daar alles grafisch regelen.
Beide systemen vergen best wat inhoudelijke kennis om het goed op te zetten.
Als je handig bent en het leuk vind kun je mbv SQ Designer je eigen layout maken en ben je onbegrenst wat grafische mogelijken eigenlijk, dan ben je wat geld betreft stukken goedkoper uit dan met Fibaro.

Het mooiste is wel dat de Fibaro produten buitenom de Control Unit gewoon werken met Mios, dit zou ik je ook aanraden want de inbouw schakelaars/dimmers zijn beduidend kleiner dan de Z-Wave.me varianten.

Wbt verwarming, ik heb daar ook eens naar gekeken, je kan dit eigenlijk op 2 manieren doen en dat ligt aan je budget en aan het type ketel/systeem die je hebt.
1) Je zou de ketel als deze de optie heeft alles zelf kunnen laten regelen en je huidige klokthermostaat laten vervallen. Dan bij elke verwarming/vertrek die je hebt de radiatorkranen vervangen door bv de Danfoss Z-Wave thermostaatkraan, die regelt dan per vertrek de temperatuur.
2) Alleen de KlokThermostaat vervangen door een Z-wave kamerthermostaat.

Neem anders eens kontakt op met Rob van Domotica-shop.nl hij kan je misschien wel meer vertellen en een leuke aanbieding maken als je alles in 1 koopt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

screamhouse

En wat heb je gekozen?
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

eriksk

Ik heb nog niets gekozen aangezien er een aantal zaken tussen kwamen en de aanschaf hiervan nog op een laag pitje staat.
Wel lijkt me z-wave nog de betere keuze. Mijn grootste twijfelpunt richt zich voornamelijk tot een goede en betaalbare oplossing voor de thermostaat.
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

hifivogel

Wat is een betaalbare oplossing voor thermostaat. Ik zelf gebruik i-thermostat en ben daar tevreden over. http://www.i-thermostat.eu/
Maar ik kan en wil niet in je beurs kijken ;D.
audiostreaming sonos

eriksk

Maar die thermostaat is toch nog niet verkrijgbaar?
De thermostaat moet op afstand bedienbaar zijn, geen maandelijkse kosten met zich meebrengen en bij voorkeur z-wave geschikt, zodat alles aan 1 systeem gekoppeld is. Kan niet zeggen waar mijn budget ophoudt, maar de Danfoss oplossing mbt de radiatorkranen wordt me wel te duur.
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

hifivogel

Gewoon een email sturen, waarschijnlijk kun je gewoon meedoen met de beta test. En geen maandelijkse kosten en direct via het web te bedienen.
audiostreaming sonos

screamhouse

Ik ga de essent thermostaat gebruiken, gewoon via de vera te bedienen/aan te sturen. Ik geloof dat homewizard ook met iets komt binnenkort
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

eriksk

Die Essent thermostaat is toch ICY? Hoe weet je zeker dat het met Vera werkt?
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

Marc

#15
Dit vond ik een handige website: domoticavergelijken.info
Zelf twijfelen we tussen KNX (wsch het meest universele systeem, met de meeste ISO certificaten maar ook het duurste) en Niko Home Control.....

WoesteWillem

Ik zou voor KNX gaan simpel weg omdat je er bijna alle kanten mee op kan.

-Verlichting
-Climat
-Verduistering
-Alarm

Het is wat duurder maar het is ook echt een mee waarde aan je huis en 2 weg dus echt betrouwbaar.

Ze hebben van Berker tegenwoordig een hele mooi oplossingen voor bestaande woningen.
NAD M17 - Parasound A52 - Mac Mini - Sony PS4 - Panasonic 60ZT60 - Humax iHdr-5050 - Boston VR975 - Boston VR920 - Boston VRMX - Monster HTS1000 - Sony SCD-XB790 -OPPO BDP-105D- Control4 HC800 en Control4 Wireless Music Bridge
Zone 2: Panasonic 55VT60 Parasound Zamp V3 en Boston inbouw

Kingpin

Quote from: WoesteWillem on December 10, 2014, 22:10:57
Ik zou voor KNX gaan simpel weg omdat je er bijna alle kanten mee op kan.

-Verlichting
-Climat
-Verduistering
-Alarm

Het is wat duurder maar het is ook echt een mee waarde aan je huis en 2 weg dus echt betrouwbaar.

Ze hebben van Berker tegenwoordig een hele mooi oplossingen voor bestaande woningen.
Z-wave plus systemen kunnen hetzelfde maar dan draadloos, aangezien TS geen bedraad systeem wil.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

WoesteWillem

KNX is net zo bedraad als Z-wave  ;D
En een meer waarde aan je huis ik heb laatst in een bestaande woning Berker Zigbee KNX modules geplaatst heel er mooi en heel erg betaalbaar.
NAD M17 - Parasound A52 - Mac Mini - Sony PS4 - Panasonic 60ZT60 - Humax iHdr-5050 - Boston VR975 - Boston VR920 - Boston VRMX - Monster HTS1000 - Sony SCD-XB790 -OPPO BDP-105D- Control4 HC800 en Control4 Wireless Music Bridge
Zone 2: Panasonic 55VT60 Parasound Zamp V3 en Boston inbouw

eriksk

Heb op dit moment een RPI met Z-stick en een everspring module (ja ja het gaat hard).  ;)
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0