440hz opnamen converteren naar het oude 432hz, vraagje.

Started by RCduck7, January 27, 2013, 00:58:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RCduck7

Ik ondervond dat opnames afgestemd op 432hz of 440hz opnames geconverteerd naar 432hz aangenamer klinken voor mij. Hier kun je vergelijkingen beluisteren.
http://terugnaar432hz.org/music.html
Nu blijkt dat dit kan geconverteerd worden met het Audacity of het SoX programma. Ik probeerde Audacity maar het lukt me niet. Vanaf ik in het scherm kom om de toonhoogte aan te passen moet ik waarden invullen zoals beschreven in deze link. http://nulpuntenergie.net/index.php/geluid-en-frequenties/230
Audacity laat me niet toe alle waarden te veranderen. Degene die ik kan veranderen worden weer teniet gedaan éénmaal ik in een ander venster waarden verander. Geen idee waarom het niet gaat. Ik volg alles letterlijk op via de guide in de link. Maar eigenlijk kun je met Audacity maar track per track converteren, geen volledig album of folder.
Met Sox kan men wel meerdere tracks selecteren en omzetten en het ziet er eenvoudig uit. Vooral omdat je meerdere tracks in één keer kan converteren krijgt Sox mijn voorkeur. Maar éénmaal SoX geinstalleerd krijg ik het programma niet geopend. Bij het openen komt er enkel een venster tevoorschijn voor een fractie van een seconde om dan weer te verdwijnen. Ik heb een Windows 7 laptop. Ik download de WIN32installer, werkt die mogelijk niet goed met windows 7? Kan ik daar wat aan veranderen? Wil heel graag het programma kunnen gebruiken en mijn muziek converteren naar 432hz.

Is er hier iemand die succesvol van 440 naar 432hz converteerd? kan er iemand mij op weg helpen?

SoX
http://sox.sourceforge.net/

Downloadpagina
http://sourceforge.net/projects/sox/files/sox/

Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

RubenV.

Volgens mij heeft een forumsponsor hier in het verleden een workshop over gegeven. Ik zal eens even Gaan zoeken in mijn "archief"...

Edit: gevonden, linkje: http://www.hifi.nl/nieuws/44705/432-Hz-workshop-Klinkt-Beter-&-VAV.html
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie


yorkie13


Dirk

Quote from: morca on January 27, 2013, 01:58:39
Was hier geen plug voor foobar voor,ook door KB ergens gepost.....
nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar...waar is hij als je'm nodig hebt ?  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RCduck7

Krijgt er iemand SoX op zijn pc aan de praat? Ik heb een vrij recente laptop 64-bit en windows 7. De download is win32, dus voor 32 bit? Niet te min zou toch moeten werken, neen?
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Raphie

pitch shifting tast ALTIJD de integriteit v/d audio aan, waarom alles op een lagere pitch afspelen?
JBL PRX Power!

RubenV.

Quote from: RCduck7 on January 27, 2013, 15:05:21
Krijgt er iemand SoX op zijn pc aan de praat? Ik heb een vrij recente laptop 64-bit en windows 7. De download is win32, dus voor 32 bit? Niet te min zou toch moeten werken, neen?

Dat zou inderdaad gewoon moeten draaien onder x86 als je 64bit os draait.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

AbZ

Quote from: Dynky on January 27, 2013, 11:25:55
nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar...waar is hij als je'm nodig hebt ?  :D
LoL, Raphie is al terug en nu You-know-who nog, gezellig   :popcorn:
Ik neem dat ie wel opduikt onder een andere/zoveelste naam...

RCduck7

Wat wijzer geworden om het programma af te draaien en ook weer niet, heb daar tevens mijn reactie geplaatst zoals je kan zien. Zal wel aan mij liggen zeker?
http://superuser.com/questions/475920/sox-windows-7-64-bit
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

BuSpu

Hoe weet je of de originele opname op exact 440 Hz was afgestemd? Als je alles gaat omrekenen reken je hoogstwaarschijnlijk ook veel om dat geen 440 was. En klinkt dat dan beter/prettiger of denk je dat dan, omdat je denkt dat het 432 is terwijl dat misschien helemaal niet zo is?

Raphie

Quote from: BuSpu on January 27, 2013, 20:45:20
Hoe weet je of de originele opname op exact 440 Hz was afgestemd? Als je alles gaat omrekenen reken je hoogstwaarschijnlijk ook veel om dat geen 440 was. En klinkt dat dan beter/prettiger of denk je dat dan, omdat je denkt dat het 432 is terwijl dat misschien helemaal niet zo is?
jij snapt het! 432 is shakra hip, waait wel weer over wanneer zo min mogelijk conversies weer hipper is.
JBL PRX Power!

RCduck7

Quote from: BuSpu on January 27, 2013, 20:45:20
Hoe weet je of de originele opname op exact 440 Hz was afgestemd? Als je alles gaat omrekenen reken je hoogstwaarschijnlijk ook veel om dat geen 440 was. En klinkt dat dan beter/prettiger of denk je dat dan, omdat je denkt dat het 432 is terwijl dat misschien helemaal niet zo is?

wel een goed punt. mss kun je dit zien via Audacity of SoX?

PS: heb je al geluisterd en vergeleken via de eerste link in mijn eerste post die ik meegaf?
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

BuSpu

Quote from: RCduck7 on January 27, 2013, 21:13:42
wel een goed punt. mss kun je dit zien via Audacity of SoX?
Nee natuurlijk kun je dat niet ! Het gaat om de stemming van de instrumenten  :crazy:. Je kan hooguit kijken of je een A in de bladmuziek van het betreffende stuk kan vinden die lang genoeg klinkt en dan kijken met een stemapparaat waar je uitkomt. Dat zou iets kunnen zeggen over de stemming. Intonatie nog maar even daar gelaten. Kans van 1 op een miljoen of zoiets dat dat lukt, naast de vraag of je daar nou je tijd in wilt steken. Kan je beter gewoon muziek luisteren die je mooi vindt of het 440, 442 of 432 is.

AbZ

Het verhaal van You-know-who, dat 432 Hz meer 'oorspronkelijk' is, was gewoon flauwekul.  Vage symboliek van getallen.  Vroeger was de A nog lager en verre van gestandaardiseerd.   Stemming van instrumenten hoeft ook niet wohltemperiert te zijn.  (Historisch gezien is dat nogal nieuw.)  Niet alleen de A maar ook de intervallen zijn dan anders.


BuSpu

Quote from: AbZ on January 27, 2013, 22:46:47
Het verhaal van You-know-who, dat 432 Hz meer 'oorspronkelijk' is, was gewoon flauwekul.  Vage symboliek van getallen.  Vroeger was de A nog lager en verre van gestandaardiseerd.   Stemming van instrumenten hoeft ook niet wohltemperiert te zijn.  (Historisch gezien is dat nogal nieuw.)  Niet alleen de A maar ook de intervallen zijn dan anders.
Helemaal mee eens  :worship:

RCduck7

Naast het "al dan nietes" spelletje dat hier gespeeld word ben ik niet echt verder geholpen. Ik ben in afwachting van een mailtje en op een antwoord van het SoX forum waarom het me niet lukt het programma te starten. Ook niet via prompt commando. Is (was) hier de bedoeling van het topic.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

AbZ

Quote from: RCduck7 on January 28, 2013, 23:16:47
Naast het "al dan nietes" spelletje dat hier gespeeld word ben ik niet echt verder geholpen. Ik ben in afwachting van een mailtje en op een antwoord van het SoX forum waarom het me niet lukt het programma te starten. Ook niet via prompt commando. Is (was) hier de bedoeling van het topic.
Tja je hebt de pech dat er vooral muziekliefhebbers reageren.
Anyway succes met de software dan maar.

Raphie

Veel interessanter dan blind audiofiel schaapgedrag, leren begrijpen het hoe en waarom
http://www.phy.mtu.edu/~suits/scales.html
JBL PRX Power!

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

RCduck7

Quote from: AbZ on January 28, 2013, 23:56:40
Tja je hebt de pech dat er vooral muziekliefhebbers reageren.
Anyway succes met de software dan maar.

Tja, er is nochtans veel info vooral op nederlandse sites te vinden over het 432hz gedoe. Zelfs speciaal georganiseerde rockconcerten en dance party's draaien 432hz alsook DJ Tiesto en zijn producer. Niet direkt audiofielen maar studio mensen die en/of muziek maken.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Raphie

ehm als je refereert naar de dorpsgekken op dit forum, dan moet ik je teleurstellen http://www.godlikeproductions.com/forum1/message666225/pg3
JBL PRX Power!

AbZ

Quote from: RCduck7 on January 29, 2013, 18:55:27
Tja, er is nochtans veel info vooral op nederlandse sites te vinden over het 432hz gedoe. Zelfs speciaal georganiseerde rockconcerten en dance party's draaien 432hz alsook DJ Tiesto en zijn producer. Niet direkt audiofielen maar studio mensen die en/of muziek maken.
Fyi, ik vind andere 'stemmingen' prima hoor.  Dat is vrij gebruikelijk in oude muziek.  In barok is de A bv vaak op 415Hz gesteld:  een halve(!) toon lager dan de huidige 'standaard' A, die sowieso geen standaard is (er zijn een hoop orkesten die anders stemmen, soms hoger).  Bovendien zijn de intervallen vaak anders.  Bij strijkmuziek heb je sowieso te maken met echte harmonische intervallen.  Dat is eigen aan de instrumenten. 

Alleen bij popmuziek zijn veel mensen tamelijk achterlijk op dit gebied omdat alle instrumenten met een natuurlijke, variabele stemming eruit gegooid zijn (met name strijkinstrumenten en sommige blazers).  Die mensen hebben totaal geen kennis van zaken als ze denken dat er iets bijzonders aan de hand is met 432Hz.  Dit gebrek aan kennis geldt overigens niet voor alle popmusici.  Sonic Youth doet bv wel aparte dingen met tuning.

RCduck7

Ik heb ondertussen eens goed zitten luisteren naar muziek in 440hz versus 432hz die ik had gedownload (heb zelf nog niet geconverteerd) in mijn setup, ipv even via de laptop via hoodtelefoon zoals eerst. In mijn setup kon ik vlug switchen tussen de 2 afstemmingen. ik vond het verschil groot. Vooral bij het begindeuntje van the Dire Straits- Sultans of Swing was dit zeer merkbaar hoe het ineens een stuk lager klonk bij 432hz. Ik had de indruk trager  en bij 440hz dat het tempo toenam maar das niet het geval. Mijn conclusie is dat ik specifiek bij dit nummer goed kon horen dat het verschil tussen 440hz en 432hz te groot is voor mij. Ik laat dus het plan varen om mijn muziek om te zetten naar 432hz omdat het naar mijn zin teveel is. Bij sommige nummers heeft 8hz lager dan 440hz een te grote impact op het nummer. Nu wil ik wel eens weten hoe het zou klinken ergens tussenin, 436hz bevoorbeeld. ;D
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.