SUbwoofer aansluiten op stereo versterker?

Started by DonFranko, January 21, 2013, 18:48:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DonFranko

Hallo. Ik heb sinds een tijdje mijn eerste versterker met speakersetje erbij, en wou er ook nog een subwoofer bij kopen. De gene die ik op het oog had is de yamaha YST-SW012 (de goedkoopste die toch goed uit de test komt). Toen ik echter naar mijn lokale hifi winkel ging werd mij verteld dat deze niet op mijn stereo versterker past (Yamaha AX 397), tenzij ik een of andere ingewikkelde constructie er achter hang. Ik zou inplaats daarvan een subwoofer met high level input moeten kopen, en tja die begonnen daar vanaf 250 euro....

Stereo versterker:
http://www.pcdistrict.com/modules/productcatalog/product_images/126430-yamaha-ax-397-557.jpg
Subwoofer:
http://rad-sat.home.pl/sklep/images/large2/Yamaha-YST-SW012_04.JPG

Nu werd mij in de winkel verteld dat ze opzich wel met elkaar verbonden konden worden via één snoertje, maar dat de kwaliteit dan slecht is. Op internet werd mij echter verteld dat er geen verschil in kwaliteit is omndat subwoofers in mono zijn.

Wat moet ik nou geloven? Wat is uberhaupt een high level unput? D: Kan iemand mij uit de brand helpen?

rexp

Ik zou eens uitzoeken wat high en low level is, en wat een crossover is. Dan kijken welke kabel je kunt gebruiken.

Ik zie zo gauw niet welke kabel dat zou zijn, maar dat weten ze bij je hifishop kennelijk wel.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

DonFranko

Ik weet wel ongeveer wat het, (high level input is sub via speaker ingang ofzo) het probleem is ten eerste dat ik het niet goed snap, en ten tweede dat ik tegenstrijdige informatie hoor. Daarom kom ik hier voor een third opinion om zo maar te zeggen.

Siddartha

op een stereo versterker kun je geen bassmanagement doen, dwz geen crossoverfrequentie aangeven. Dat betekent dus dat de speakers en de sub full range worden aangetuurd wat inderdaad niet erg optimaal is.
Een sub met en crossoverfilter (low pass) is in dat geval aan te raden om de sub de frequenties weer te laten geven vanaf het punt dat jouw speakers ze niet meer goed kunne weergeven, bijvoorbeeld 60 of 70 Hz.

Jouw versterker heeft geen pre-out, dus in dit geval zul je inderdaad een high-level aansluiting moeten hebben waarbij je de speaker uitgangen (met hoog vermogen) aansluit op de sub.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Cantodea

Ik heb net de yamaha eens opgezocht. Er zit enkel een low level ingang op en een volume regeling. Verder niks, geen crossover of fase instellingen.
Ik zou aanraden om eens tweedehands te gaan zoeken naar een echte subwoofer.
Of effen doorsparen voor een nieuwe, een BK Gemini bvb heb je al voor 325€ en geloof me dat zal een wereld van verschil zijn.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

MegaJ

#5
Je hebt een inderdaad een sub nodig met high level input (en dus instelbare crossover) als je e.e.a. aan zou willen kunnen sluiten. Alleen dit is volgens mij nog niet ideaal om aan te sluiten aan een stereo versterker omdat een deel van de lage frequenties ook door de L en R speakers weergegeven zullen worden en je wellicht wat ongewenste interacties krijgt met hetgeen wat door de sub wordt weergegeven. Bij een receiver waarbij de crossover wordt ingesteld kun je dit afstellen (er is in ieder geval een LFE aansluiting) en zullen de fronts de sub frequenties simpelweg niet aangeboden krijgen vanuit de versterker. Een andere mogelijkheid is dat je een sub zoekt met instelbare crossover en waar vervolgens de L en R speakers op aangesloten worden die de rest van de frequenties krijgen, dan voert de sub dus een stukje bass management uit wat je anders in receivers vindt.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

DonFranko

Ik heb al wel gekeken naar zo'n subwoofer met een high level input, maar het probleem is dat de goedkoopste 250 euro is. Dat is meer dan mijn speakers gecombineerd, en ik vraag me dus af of het dat wel waard is. Ik kan zelf het effect van een subwoofer niet zo goed inschatten en daarom heb ik zoiets van: het zijn maar lage tonen, ik kan mijn geld beter ergens anders voor gebruiken, hoewel dat een misplaatste redenatie kan zijn...

Cantodea

Lage tonen en sublaag maken wel degelijk wat uit, meer dan je kan vermoeden. Geen of weinig laag is beter dan slecht weergegeven laag, dat zal iedereen hier beamen.
Laag moet strak zijn en ongekleurd. Het moet ook "snel" weergegeven worden. Als het laag goed zit, dan kan muziek zeer opwindend klinken en je veel gemakkelijker meesleuren in de muziek of de film zoals dat heet.
Ik geef je een tip: laat die Yamaha sub nog even en ga vooral eens luisteren in goeie audiozaken naar subwoofers van goeie komaf.
Ik ben zelf niet van Nederland, maar hier zijn waarschijnlijk wel mensen genoeg die je goede adressen kunnen geven om te gaan luisteren.
Misschien kun je zelfs terecht bij forumleden om eens te gaan luisteren naar wat kan met een goeie en goed afgestelde subwoofer.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon