Hét Raspberry Pi / RaspBMC topic

Started by CineSmurf, January 16, 2013, 13:28:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nahpets

Houdt rekening met een zeker hobby gehalte. Ik vind een Raspberry geen Plug and Play.
Bediening gaat via een tablet (in ieder geval Apple en Android, wellicht anderen).

Ik heb de mijne 2e hands gekocht via dit forum.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

johan d

#51
neen, maar ik vind +-40€ nog wel acceptabel voor een hobbietje, moet het verkeerd aflopen. Waar kocht jij hem?

Nahpets

Ik heb voor de mijne 55 eur betaald. Raspberry B, 8gb kaartje, hdmi kabeltje en een adapter.

Gekocht via De Markt van dit forum (2e hands dus) van een forumlid.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

marcel1970

Quote from: johan d on February 26, 2013, 09:52:43
neen, maar ik vind +-40€ nog wel acceptabel voor een hobbietje, moet het verkeerd aflopen. Waar kocht jij hem?
heb je een pm gestuurd ;)
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

johan d

#54
1. Ik blijf me toch afvragen of zo'n apparaatje van 40-50€ en de gratis openelec hetzelfde - en met evenveel gemak - kan als een HDI Dune speler. Maar soit... ik ga het wel ondervinden, anders geen been gebroken...
2. Momenteel moet ik bij mijn Dune voor de audio, nog een extra optical kabeltje leggen tussen Dune en receiver, anders geen geluid. Bij de PI ontbreekt zo'n optical audio aansluiting. Enig idee hoe ik dat kan oplossen?
3. Geen HD audio ondersteuning, betekent dat dat er sowieso geen 5.1 mee kan afgespeeld worden?

Robert T

Grappig...een topic hierover. Net ook maar even een Pi besteld voor op de slaapkamer. De Samsung TV speelt niet al m'n media en ik wil geen mediaspeler ergens neerzetten en de Pi past gewoon achter m'n tv. Denk dat dit wel een veel voorkomende use case is hiervoor :)
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Robert T

2) jouw receiver kan geen HDMI schakelen? De dune kan prima audio aanbieden over HDMI (en voor meer kanaals HD audio kan dat ook niet anders dan over HDMI)
3) HD audio zegt niks over de hoeveelheid kanalen. Je kan gewoon 5.1 audio afspelen.

Quote from: johan d on February 26, 2013, 12:24:49
1. Ik blijf me toch afvragen of zo'n apparaatje van 40-50€ en de gratis openelec hetzelfde - en met evenveel gemak - kan als een HDI Dune speler. Maar soit... ik ga het wel ondervinden, anders geen been gebroken...
2. Momenteel moet ik bij mijn Dune voor de audio, nog een extra optical kabeltje leggen tussen Dune en receiver, anders geen geluid. Bij de PI ontbreekt zo'n optical audio aansluiting. Enig idee hoe ik dat kan oplossen?
3. Geen HD audio ondersteuning, betekent dat dat er sowieso geen 5.1 mee kan afgespeeld worden?
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

johan d

#57
Quote from: Robert T on February 26, 2013, 12:28:58
2) jouw receiver kan geen HDMI schakelen?
ja dat is idd de reden, dus zal ik dat in samenwerking met een PI niet werkend krijgen vrees ik...?

Quote from: Robert T on February 26, 2013, 12:26:10...voor op de slaapkamer. Denk dat dit wel een veel voorkomende use case is hiervoor :)
Waarom niet als volwaardig mediaspeler?

marcel1970

Quote from: johan d on February 26, 2013, 12:24:49
1. Ik blijf me toch afvragen of zo'n apparaatje van 40-50€ en de gratis openelec hetzelfde - en met evenveel gemak - kan als een HDI Dune speler. Maar soit... ik ga het wel ondervinden, anders geen been gebroken...

Tja, verwacht er geen supersnelle pc van. Maar het spelen van films doet hij prima.
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

johan d

#59

MegaJ

Quote from: johan d on February 26, 2013, 12:24:49
1. Ik blijf me toch afvragen of zo'n apparaatje van 40-50€ en de gratis openelec hetzelfde - en met evenveel gemak - kan als een HDI Dune speler. Maar soit... ik ga het wel ondervinden, anders geen been gebroken...
2. Momenteel moet ik bij mijn Dune voor de audio, nog een extra optical kabeltje leggen tussen Dune en receiver, anders geen geluid. Bij de PI ontbreekt zo'n optical audio aansluiting. Enig idee hoe ik dat kan oplossen?
3. Geen HD audio ondersteuning, betekent dat dat er sowieso geen 5.1 mee kan afgespeeld worden?

Raspberry kent sinds de laatste versie XBMC ook HD audio passthrough. Dus wanneer je deze aansluit aan een receiver of pre/pro via HDMI dan kun je gewoon HD audio afspelen. Ik gebruik zelf raspbmc en dit werkt prima.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Wijdeveld

Quote from: johan d on February 26, 2013, 15:18:08
Heb nu ook hetvolgende gevonden... Draait ook XBMC
De Cubox - http://www.solid-run.com/

http://www.solid-run.com/projects/68-xbmc-launches-v12-0-frodo-xbmc-launches-v12-0-frodo


Tja, kost in pro wel 150 dollar. Er zijn 13 in een dozijn Android/Google TV oplossingen, zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1504903/0. De meeste beloven XBMC support, maar ze hebben eigenlijk altijd wel een beperking of werken gewoon niet lekker vlot. Als je voor kant en klaar wilt gaan kun je denk ik beter bij een goede support blijven, b.v. Pivos (http://www.pivos-europe.com), of wachten op de Ouya (ze beloven XBMC en Plex support).
 
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

LeonArdusS

Quote from: Wijdeveld on February 26, 2013, 22:01:42
Als je voor kant en klaar wilt gaan kun je denk ik beter bij een goede support blijven, b.v. Pivos (http://www.pivos-europe.com), of wachten op de Ouya (ze beloven XBMC en Plex support).

Leuk ding maar geen optische of coax uit en mijn AV Voorversterker heeft geen HDMI :(
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Wijdeveld

Ik snap je dilemma, voor mij ook de reden om nog even bij de jail broken Apple TV 2 te blijven. Maar bij de 13 in een dozijn Android devices zitten er een paar met optical out. Ik raad het je niet aan, XBMC op Android en een slechte hardwarematige GPU ondersteuning (bij de goedkope Chinezen) is een recept voor hoofdpijn. Hoe raar ook (Sony en XMBC in één zin klinkt idioot), maar als je er serieus geld voor over hebt is dit ook te overwegen: http://nl.hardware.info/reviews/3399/sony-nsz-gs7-google-tv-box-review
Maar ... ook met Rasberry gaat het (nog) niet goedkoop lukken, zie http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=19634

HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

johan d

#64
Ik installeerde OpenElec op de SD card. Installatie ging zeer vlot. MPEG2 License key aangeschaft.
Al mijn media staat op een NAS, voornamelijk mp3, flac (audio) en iso (video)
Ik heb de RPI met HDMI naar mijn TV gelinkt en een USB muis aangesloten. Bibliotheken instellen en scrapen lukte allemaal wel, maar video (iso) afspelen lukt alleen de eerste seconden, daarna zwart scherm... Hulp gevraagd aan de kenners.

jvanhambelgium

#65
Quote from: johan d on March  7, 2013, 13:00:29
Ik installeerde OpenElec op de SD card. Installatie ging zeer vlot. MPEG2 License key aangeschaft.
Al mijn media staat op een NAS, voornamelijk mp3, flac (audio) en iso (video)
Ik heb de RPI met HDMI naar mijn TV gelinkt en een USB muis aangesloten. Bibliotheken instellen en scrapen lukte allemaal wel, maar video (iso) afspelen lukt alleen de eerste seconden, daarna zwart scherm... Hulp gevraagd aan de kenners.

Heb je de MPEG2 licentie er goed opgezet ??
ISO's van DVD's spelen hier wel goed eigenlijk.
Je speelt toch ISO-DVD af hé ? ISO Bluray gebruikt VC-1 en da's een andere licentie-sleutel voor de Pi.

Maar ik werk met RaspBMC en niet met OpenELEC.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

johan d

#66
ik heb de in de bestaande regel de 0x00000000 veanderd in mijn verkregen sleutel, maar misschien moet ik wel een extra lijn maken... en het "#" teken, moet dat blijven staan?

Als ik die raspbmc distro wil gebruiken, kan ik dan dezelfde MPEG2 license key gebruiken?

XanaduNL

Ik heb OpenElec, RaspBMC en Xbian geprobeerd. En ik vind ze allemaal nog erg traag.
Het is leuk om te proberen, maar als primaire speler raad ik het (nog) niemand aan.

johan d

Quote from: XanaduNL on March  7, 2013, 15:43:42
Ik heb OpenElec, RaspBMC en Xbian geprobeerd. En ik vind ze allemaal nog erg traag.
Het is leuk om te proberen, maar als primaire speler raad ik het (nog) niemand aan.
en hoe lang is dat geleden? mss nieuwere updates ondertussen?

Madhouse

Van de filmpjes die ik op youtube heb gezien met RaspBMC vond ik het toch behoorlijk snel lopen....

Ik heb er gisteren 1 besteld n.a.v. de vele positieve reacties die ik hoor en zie.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

XanaduNL

Quote from: johan d on March  7, 2013, 15:55:07
en hoe lang is dat geleden? mss nieuwere updates ondertussen?

Xbian gisteren, en die andere 2 anderehalve maand geleden denk ik.
Ik houd de boel in de gaten qua updates, maar ik verwacht geen wonderen. :p

jvanhambelgium

Quote from: johan d on March  7, 2013, 14:26:00
ik heb de in de bestaande regel de 0x00000000 veanderd in mijn verkregen sleutel, maar misschien moet ik wel een extra lijn maken... en het "#" teken, moet dat blijven staan?

Als ik die raspbmc distro wil gebruiken, kan ik dan dezelfde MPEG2 license key gebruiken?

Ja, met RaspBMC kan je dezelfde key gebruiken, deze is gebonden aan de hardware van je PI.
Een "#" ?? Dat moet zeker weg.


Kijk hier even :

http://htpcbuild.com/hardware/standalone-htpc-build/raspberry-pi-htpc/raspberry-pi-codec-license-install/

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Erik1987

Goedemiddag allen,

Zo te zien ben ik hier aan het juiste adres, ik ben op zoek naar een passende mediacenter voor thuis.  Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een NAS, stereo reciever en een HD tv. Nu wil ik een mediacenter hebben, die media af kan spelen zonder dat de tv aan hoeft te staan. Nu was mijn oog gevallen op de Dune Smart D1, maar blijkt dat deze nog geen passende software heeft om media af te spelen, waarbij je eenvoudig door de library heen kan scrollen.

Nu is mijn oog dus gevallen op de Raspberry PI. Is er iemand hier die ervaring heeft met dit apparaat waar XBMC op draait, waarbij dit foutloos draait en te bedienen is met een smartphone of tablet? Het betreft dan films en muziek die op mijn NAS staan.

Tevens zit ik dan nog met het probleem dat er alleen een audio-out op zit en ik een stereo reciever heb. Ik dacht dat dit probleem eenvoudig op te lossen is met een verloop plug (http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=402)

Weet iemand of hetgeen hierboven beschreven gaat werken?

Alvast bedankt voor de hulp!!

MegaJ

Raspberry met hdmi verbinden met je receiver en geluid digitaal door laten sturen (hd audio passthrough) dit werkt sowieso voor video. Weet niet hoe het voor muziek werkt. Daar gebruik ik geen Pi voor.

Bedienen met xbmcRemote kan zonder dat de tv aan is.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Erik1987

Ik heb geen HDMI reciverer alleen tulp. Anders was het probleem zeer snel opgelost!