Welke settings dBpoweramp?

Started by Madhouse, January 15, 2013, 09:09:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Madhouse

Ik ben dBpoweramp gaan gebruiken om mijn CD's te gaan rippen maar welke settings zijn nu het beste om de beste kwaliteit te rippen?

Ik ben hier vrij nieuw in en het al het e.a. gegoogled maar kom er nog niet helemaal uit.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub


Madhouse

Die link had ik idd ook al gezien, bedankt! Maar zijn files altijd 16bit en is compressie level 5 goed of moet je bijv. ongecomprimeerde aanzetten?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Exxar

Quote from: Madhouse on January 15, 2013, 09:31:53
Die link had ik idd ook al gezien, bedankt! Maar zijn files altijd 16bit en is compressie level 5 goed of moet je bijv. ongecomprimeerde aanzetten?

Cd's zijn dan ook gewoon 16bit. En flac blijft lossless, zelfs al zet je die op maximale compressie. Die compressie bepaalt alleen de grootte van het bestand, niet de kwaliteit.

garmtz


Madhouse

#5
Ok, dat is mooi om te horen.

Volgens mij ben ik dan goed op weg met rippen  :D

Thanks  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Exxar

Inderdaad. En het is trouwens ook een goed idee om die C2 error aan te zetten en dat te testen met een (eventueel zelf gebrandde) cd met zo'n zwarte driehoek op.

Madhouse

Die had ik ook al aan gezet, thanks!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

xlr8

Wat heeft die compressie dan van doen ??  Als je de hoogste neemt heeft de DAC of encoder dan meer moeite met het uitpakken o.i.d. ?
Ik heb ooit eens vernomen dat sommige streamers beter presteerden met full lossless dan een zogehete 'ingepakt' FLAC bestand. Dit klonk als een toppertje in het rijk der fabelen maar ergens zal er wel pro of contra moeten zijn anders is er geen level 1 t/m 8 alsmede zero compressie...

brtram

Denk je ook aan een standaard voor artiestennamen en muziek genres ed.

Als je album art ook meeneemt bij de muziekbestanden, kan je deze beter zelf zo groot mogelijk scannen dan importeren via dBpoweramp.

Sinds kort gebruik ik een grote monitor bij de streamer.
De door dBoweramp aangeleverd (kleine) album art bestandjes vallen nu flink door de mand.

Bas Akkerman

Quote from: brtram on January 15, 2013, 22:25:56
Denk je ook aan een standaard voor artiestennamen en muziek genres ed.

Als je album art ook meeneemt bij de muziekbestanden, kan je deze beter zelf zo groot mogelijk scannen dan importeren via dBpoweramp.

Sinds kort gebruik ik een grote monitor bij de streamer.
De door dBoweramp aangeleverd (kleine) album art bestandjes vallen nu flink door de mand.
De grootte van de album art waar dBpoweramp naar zoekt, kun je aanpassen. Ik weet niet uit mijn hoofd waar precies, maar dat kan vrij eenvoudig.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

xlr8

Ik merk wel dat nummers niet echt naadloos in elkaar overgaan zoals het bij de originele cd gaat, het lijkt wel dat de overgang naar het volgende nummer met een hik of kleine drop-out gaat.
Zeer opvallend is het bij mix cd's en lange ambient stukken die zijn onderverdeeld in chapters.
Bij options inmiddels e.e.a. uit en aangevinkt maar probleem blijft :unhappy:


Charlemagne

#13
Quote from: xlr8 on February 28, 2013, 23:00:45
Ik merk wel dat nummers niet echt naadloos in elkaar overgaan zoals het bij de originele cd gaat, het lijkt wel dat de overgang naar het volgende nummer met een hik of kleine drop-out gaat.
Zeer opvallend is het bij mix cd's en lange ambient stukken die zijn onderverdeeld in chapters.
Bij options inmiddels e.e.a. uit en aangevinkt maar probleem blijft :unhappy:

@xlr8: da's vast niet prettig voor je "Audiofilius Nervosa Syndrom"! Dat lijkt me dan meer een probleem van de streamer zelf. Er zijn er nog heel wat streamers die niet gapless kunnen afspelen. Mijn Devialet Air-streamer en mijn Sonos lukt het wel. En Linn zeker ook.

Maar soms ligt het ook aan de rips. "hidden silences" kun je tijdens het rippen maar beter verwijderen bij dit soort cd's die je beschrijft. Even in de settings rommelen wil wel eens helpen hierbij. Daarmee bedoel ik de DSP-settings waarin je effecten kun aanvinken die moeten gebeuren tijdens het rippen.

Quote from: Bas Akkerman on January 16, 2013, 23:32:04
De grootte van de album art waar dBpoweramp naar zoekt, kun je aanpassen. Ik weet niet uit mijn hoofd waar precies, maar dat kan vrij eenvoudig.

dBPoweramp schrijft de album art in het flac-bestand zelf weg. Meestal vindt hij de album art automatisch van het internet. Maar je kunt ook zelf zoeken of scannen, als je dat liever wilt.

Als je niet tevreden bent over de albumart, die in de flac's zijn weggeschreven, dan kun je die achteraf nog aanpassen. In je verkenner op de muziek-file gaan staan en rechtsklik -> edit ID-tags with dBPoweramp. Dan kun je alle tags aanpassen en ook de album-art. Als je eerst alle bestanden in een album selecteert en daarna rechtsklikt en dezelfde procedure volgt, kun je de tags of albumart van alle muziek-files in het hele album in een keer aanpassen.

Als je niet tevreden bent over de album art die dBPoweramp zelf vindt, dan loont het de moeite om even te googlen naar plaatjes over het album. Google vindt vaak meer en betere plaatjes dan dBPoweramp, is mijn ervaring. Even opslaan en dan aanmelden bij dBPoweramp. 'Load from file'. Of je gaat zelf scannen. Houd er rekening mee dat de maximale grootte van de album art 750x750 pixels mag zijn, in flac's. Alac's zijn, dacht ik, minder kritisch wat betreft de afmeting van de album art.

ChM

(edit: kleine aanvulling)
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

xlr8

Quote from: Charlemagne on March  1, 2013, 02:03:47
@xlr8: da's vast niet prettig voor je "Audiofilius Nervosa Syndrom"! Dat lijkt me dan meer een probleem van de streamer zelf. Er zijn er nog heel wat streamers die niet gapless kunnen afspelen. Mijn Devialet Air-streamer en mijn Sonos lukt het wel. En Linn zeker ook.

Maar soms ligt het ook aan de rips. "hidden silences" kun je tijdens het rippen maar beter verwijderen bij dit soort cd's die je beschrijft. Even in de settings rommelen wil wel eens helpen hierbij. Daarmee bedoel ik de DSP-settings waarin je effecten kun aanvinken die moeten gebeuren tijdens het rippen.


;D LOL!
Met deze reply is mijn audiofilius nervosa syndrom weer redelijk onder controle.
In de 1e instantie dacht ik ook aan een vinkje binnen de options maar wist bij god niet waar te zoeken. De link van Garmtz waarbij de handleiding e.e.a. uit de doeken doet brengt wel wat licht in de duisternis maar niet alle settings worden in het zonnetje gezet.
De streamer (TEAC) is gapless, alsmede de files afgespeeld via diverse streamers waaronder ook Devialet ( pure p*o*r*n*o dat ding !  :worship: )

iig dank voor je medicatie in deze en zal "hidden silences" eens gaan opgraven vanuit de DSP settings.  :thumbs-up:

frank2

Is er ook een setting voor gapless afspelen, soms zijn er nummers die doorlopen zoals Andreas Vollenweider, op dit moment heb ik altijd een korte stilte en dan gat hij verder, nu weet ik niet of dat aan de Anthem ligt (HDD rechtstreeks op de usb ingang v.d. anthem) of dat dat ligt aan het rippen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Martin!!!

Quote from: frank2 on March  1, 2013, 16:18:52
Is er ook een setting voor gapless afspelen, soms zijn er nummers die doorlopen zoals Andreas Vollenweider, op dit moment heb ik altijd een korte stilte en dan gat hij verder, nu weet ik niet of dat aan de Anthem ligt (HDD rechtstreeks op de usb ingang v.d. anthem) of dat dat ligt aan het rippen.

Met mijn SBT gaat alles gapless, instellingen dBpoweramp conform

Quote from: garmtz on January 15, 2013, 09:16:19
http://www.dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm
mainly British stuff

Charlemagne

#17
Quote from: frank2 on March  1, 2013, 16:18:52
Is er ook een setting voor gapless afspelen, soms zijn er nummers die doorlopen zoals Andreas Vollenweider, op dit moment heb ik altijd een korte stilte en dan gaat hij verder, nu weet ik niet of dat aan de Anthem ligt (HDD rechtstreeks op de usb ingang v.d. anthem) of dat dat ligt aan het rippen.

Niet elke streamer kan gapless afspelen. Daarover moet je in een review van je streamer wel informatie kunnen vinden.

In de DSP-settings moet je aan de bovenste twee of drie effecten denken om het probleem op te lossen om gapless te kunnen rippen met dBPoweramp. Natuurlijk hoef je deze settings alleen te gebruiken bij het rippen van cd's, die je echt gapless wilt rippen. Dat zijn cd's waarbij het ene nummer naadloos overgaat in het andere, zoals de door jou genoemde Vollenweider. Anders heeft het geen belang. Je loopt het risico dat je ook stiltes verwijdert bij cd's waar je dat liever niet doet.

Met een of meerdere van de bovenste DSP-effecten moet het lukken. Dan nog ligt het aan je streamer of het echt gapless weergeven lukt.

Succes! ChM

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

frank2

Dank ik ga dit testen, ik heb er nooit mee geƫxperimenteerd.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

drees62

#19
Quote from: frank2 on March  2, 2013, 08:22:03
Dank ik ga dit testen, ik heb er nooit mee geƫxperimenteerd.

Volgens mij kan de Anthem dit gewoon niet.
Misschien toch nog een Squeezebox Touch op de kop zien te tikken? Speelt via digitale coax naar mijn mening zeker zo mooi (FLAC) dan middels HD via USB (WAV) rechtstreeks op Anthem . . .

Hoeft de TV ook niet elke keer aan  ;)

johan d

Hebben mensen die alles correct met dbpoweramp geript hebben last van volumeverschillen tussen track/albums? Als je 5 tracks van album A, B, X, Y & Z na mekaar afspeelt, "klinken" die even luid?
Ik speel momenteel veel randomplaylist en hoor hier toch vaak grote volumeverschillen.

Thx

xlr8

#21

Via de DSP settings kan je met 'Volume Nomalize' of 'Reply Gain' wel e.e.a. recht trekken. Of dit audiofiel verantwoord is weet ik niet maar heb het gevoel dat er ook een vorm van dynamiek compressie in wordt verwerkt.

Charlemagne

#22
Quote from: johan d on March 25, 2013, 10:28:20
Hebben mensen die alles correct met dbpoweramp geript hebben last van volumeverschillen tussen track/albums? Als je 5 tracks van album A, B, X, Y & Z na mekaar afspeelt, "klinken" die even luid?
Ik speel momenteel veel randomplaylist en hoor hier toch vaak grote volumeverschillen.

Thx
@johan d: als je zelf ript, en je hebt je settings goed staan, dan is het volume zoals het op de cd bedoelt is. Natuurlijk zijn er verschillen tussen opnames, dat is bij cd's ook het geval. Bij klassieke muziek kunnen de dynamiek verschillen, bij cd, en dus ook bij de rip daarvan sowieso enorm zijn. Popmuziek is vaak afgemixt op een meer constant level. Als dat zo op cd staat hoor je dat ook in de rips. Bij popmuziek wordt nu een keer meer compressie gebruikt, meestal omdat de simpele weergevers waarop ze worden afgespeeld minder dynamiek verdragen (autoradio / huis-tuin-en-keuken-setjes).

Als de niveau verschillen naar je smaak te groot zijn kun je altijd nog bijstellen met DSP settings zoals xlr8 die noemde:
Quote from: xlr8 on March 25, 2013, 10:41:20
Via de DSP settings kan je met 'Volume Nomalize' of 'Reply Gain' wel e.e.a. recht trekken. Of dit audiofiel verantwoord is weet ik niet maar heb het gevoel dat er ook een vorm van dynamiek compressie in wordt verwerkt.

@xlr8: ik denk niet dat er 'compressie' aan te pas komt als  je de 'gain' instelt. Te zacht klinkende tracks kun je rustig via het dsp-effect 'ReplyGain' een paar dB harder laten klinken. Hoeveel dB is nauwkeurig in te stellen. Volgens dBPoweramp zelf heeft het geen effect op de geluidskwaliteit.

Uit de door garmtz genoemde setup guide:

QuoteConfiguring DSP Effects

Click the DSP tab and Add a DSP effect ReplayGain  (not ReplayGain (apply) ). This effect calculates the loudness of the audio track and writes such a value to the ID Tag. A compatible audio player can use that value to correct the volume of the track so tracks from different discs all appear with the same volume, ReplayGain does not change the audio, only contains a loudness value which a player can use.

Audiofielen zullen deze DSP-effecten niet gebruiken, daar heb je een punt. Die respecteren de mix zoals die op de cd of plaat staat. Dat heeft een bedoeling en er is meestal over nagedacht door de geluidstechnici, zo mag je toch hopen en verwachten. En als het geluidsniveau je niet aanstaat heb je gelukkig altijd nog je volumeknop.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

VlisChris

Een vraagje: is er iemand die het ziet zitten om even een stukje tekst te schrijven met daarin een leesbaar overzicht welke instellingen je het beste kunt kiezen bij het gebruik van dBpoweramp?

Dan kan ik dat in de OP plaatsen zodat mensen het in 1 keer kunnen lezen en kunnen proberen :)

Zelf ben ik niet een goed genoege schrijver met niet voldoende kennis van zaken om dat probleemloos te doen; zodoende ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■