Harde ruimte met veel galm: Hoe begin ik eraan?

Started by Joske007, January 9, 2013, 20:40:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

ja sommige komen er idd zichtbaar beter af,en ja je mid zal wel detailrijker klinken
Je vouwgordijnen doen ook veel zie ik,dat in combi met wat panelen.
De laatste paar metingen zijn het best zo te zien,maar luister even waar je het beste verbetering hoort.

Joske007

Bedankt voor je reactie  ;)
Zijn er volgens de metingen nog zaken waar nog te verbeteren valt?
Ook al klinkt de set vanuit de zitplaats al een heel stuk beter en vooral minder schel.
De meeste galm zit voor mijn oren en gevoel (kan het niet meten) nu in de keuken, maar vanuit de zitplaats heb ik niet het gevoel dit waar te nemen. Al kan het ook wel zijn dat ik aan de nieuwe situatie nog even moet wennen.

Ik heb nu gewerkt met Rockfit 434, heeft het overigens zin om met een lagere densiteit zoals de Rockfit 431 te werken of is dit verschil te klein.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

#52
Ik zou even lekker gaan genieten,eens wat schuiven met de panelen,
een paar plekken was al duidelijk te zien dat het op je meting toch wel goed zichtbaar was.
Daar zou ik ze neerhangen....en dan een poosje eerst gaan luisteren.

RalphH

Lekker bezig met de paneeltjes Jos, ga zo door.

Wellicht heb ik ergens overheen gelezen en is het bewust, maar je sub staat veeel te hard tov je fronts, buiten een verstoorde balans creeert dit ook onnodig veel galm in het laag.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

#54
Quote from: RalphH on January 20, 2013, 12:09:40
Lekker bezig met de paneeltjes Jos, ga zo door.

Wellicht heb ik ergens overheen gelezen en is het bewust, maar je sub staat veeel te hard tov je fronts, buiten een verstoorde balans creeert dit ook onnodig veel galm in het laag.
Bedankt  ;)
De metingen zijn allen vrijdag gebeurd, de dag dat de sub in de namiddag werd geleverd en ik tijd had om te experimenteren.
Hierdoor is het volume van de sub nog niet 100% afgesteld, toch heb ik bij film de sub graag wat luider staan.
De frontspeakers stonden op 75dB en de sub enkele dB hoger op de dB-meter.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#55
Update:
Gisteren en vandaag uitgebreid genoten van wat muziek en enkele films, met de nieuwe SB13-Ultra en de akoestische aanpassingen.

Dit weekend heb ik de tijd genomen om met absorptiepanelen te experimenteren, bestaande uit Rockwool Rockfit 434 en Rockfit 431 van 4cm dik. De Rockwool 434  is wat stijver van plaat tov de 431, maar deze laatste absorbeert wel wat minder de hogere frequenties.
De 2 pakken Rockwool hebben me alles bij elkaar 75 euro gekost en het hout heb ik als overschot op het werk gekregen.

Nu had ik begrepen dat je met een hogere densiteit meer absorptie van de lage frequenties krijgt maar ook meer reflectie van de hogere.
(Rockfit 434 densiteit 70kg/m³ zijn wel redelijk stijve platen - Rockfit 431 densiteit 40kg/m³)
Nu hebben mijn panelen een dikte van 4cm, dus lijkt me de densiteit van 70kg/m³ niet overdreven om de galm hier te versterken, jammer dat ik niet verder met Rockfit 431 apart heb kunnen testen/meten, want ik had hier niet genoeg platen van.

Hier een voorbeeld van de gemaakte panelen, waar nog een stofje omheen moet. http://users.telenet.be/max1/Akoestiek/Zelf%20gemaakt%20paneel.JPG
Oude sub op de foto staat te koop! http://users.telenet.be/max1/Akoestiek/Opstelling.JPG

Het algemene geluid vanuit de zitplaats klinkt nu al een stuk rustiger en vooral minder schel, wat een wereld van verschil  :smile:
Maar er is nog steeds werk aan de winkel, want er kleven aan de woonkamer nog twee grote nadelen en dat is de open keuken naast en achteraan de woonkamer en de grote ramen/glaspartijen.
Zie hiervoor het grondplan: http://users.telenet.be/max1/Opstelling.bmp

Probleem 1:
Wanneer we in de woonkamer aan de grote tafel zitten met een muziekje op de achtergrond is de grootste galm in de keuken duidelijk hoor en meetbaar.
Zelfs 1 paneel in de keuken geeft weinig tot geen verschil.
Probleem 2:
Wanneer we in de woonkamer/bureau en keuken de vouwgordijnen omhoog doen en ontstaat er hierdoor terug galm, natuurlijk willen we ook nog het daglicht zien en zoeken hiervoor nog een oplossing?

Omdat probleem 1 niet duidelijke hoorbaar is vanuit de luisterplaats en ik vermoed dat daar alleen maar zeer grote en ingrijpende veranderingen kunnen gebeuren, wil ik me voorlopig enkel richten tot het zoeken naar een oplossing voor probleem 2.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Graag zou ik de absorptiepanelen willen bekleden met een stof, zodat de zichtbare Rockwool hier in de woonkamer netjes kan afgedekt worden.

Helaas had ik afgelopen weekeinde een tekort aan Rockfit 431 en tijd, om verder te kunnen experimenteren met de panelen in de woonkamer.
Nu vraag ik me af of ik de Rockfit 434 densiteit 70kg/m³, die nu in de gemaakte panelen zit met de meet resultaten hierboven, het best kan vervangen door de zachtere Rockfit 431 densiteit 40kg/m³ voordat het doek er definitief omheen zit?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

Quote from: morca on January 21, 2013, 18:53:20
Heb je de rockwoll zo in je kamer hangen  :blink:
Zou ik niet doen,het is geen best spul om in te ademen .....
Inderdaad, zoals op de foto's hierboven is te zien en vandaar de vraag, zodat ik vanavond nog de panelen kan aankleden of verwijderen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on January 21, 2013, 18:51:52
Graag zou ik de absorptiepanelen willen bekleden met een stof, zodat de zichtbare Rockwool hier in de woonkamer netjes kan afgedekt worden.

Helaas had ik afgelopen weekeinde een tekort aan Rockfit 431 en tijd, om verder te kunnen experimenteren met de panelen in de woonkamer.
Nu vraag ik me af of ik de Rockfit 434 densiteit 70kg/m³, die nu in de gemaakte panelen zit met de meet resultaten hierboven, het best kan vervangen door de zachtere Rockfit 431 densiteit 40kg/m³ voordat het doek er definitief omheen zit?

Eric Desart heeft hier wat links gepost rond grafieken van metingen in labo-omstandigheden.

Ik post hier even schaamteloos de link

http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=6431#6431


Mischien moet je probere in te schatten welke freq-gebied je wil aanpakken en dan een keuze maken.
Zo quote ik uit het artikel onderstaande

--
Opvallend in bovenstaande grafieken 2.a en 2.b is het beduidend belang van de hogere densiteit nodig voor laagfrequente absorptie bij deze relatief dunne platen.
---


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Ik wil in de eerste fase, de galm/hogere frequenties in de woonkamer aanpakken.
Kort samengevat wordt het voor deze frequenties, de zachtere Rockfit 431 met densiteit 40kg/m³.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on January 21, 2013, 19:11:19
Ik wil in de eerste fase, de galm/hogere frequenties in de woonkamer aanpakken.
Kort samengevat wordt het voor deze frequenties, de zachtere Rockfit 431 met densiteit 40kg/m³.

Vb grafiek 2a => Met je 40g/m³ densiteit zal je dus beter score in de "hogere" freq-banden qua absorptie.
Het verschil tov de 70kg/m³ is enkele % ... dus zoals eerder gezegd mischien gewoon niet teveel geld geven aan 434 van 70kg/m³ als het met 431 (40kg/m³) ook wel kan.

Dus ja, ik zou ook gewoon 431 nemen als ergens tussen 800Hz - 5kHz wil aanpakken.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Quote from: jvanhambelgium on January 21, 2013, 19:20:02
Vb grafiek 2a => Met je 40g/m³ densiteit zal je dus beter score in de "hogere" freq-banden qua absorptie.
Het verschil tov de 70kg/m³ is enkele % ... dus zoals eerder gezegd mischien gewoon niet teveel geld geven aan 434 van 70kg/m³ als het met 431 (40kg/m³) ook wel kan.

Dus ja, ik zou ook gewoon 431 nemen als ergens tussen 800Hz - 5kHz wil aanpakken.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting ;)
Ik wil inderdaad de hogere frequenties als eerste aanpakken, dus ik verwijder vanavond nog de overige Rockfit 434 hier in de woonkamer en vervang deze in de gemaakte panelen met de enkele platen Rockfit 431 die hier nog liggen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on January 21, 2013, 19:26:18
Bedankt voor je uitgebreide toelichting ;)
Ik wil inderdaad de hogere frequenties als eerste aanpakken, dus ik verwijder vanavond nog de overige Rockfit 434 hier in de woonkamer en vervang deze in de gemaakte panelen met de enkele platen Rockfit 431 die hier nog liggen.

Nu maar te hopen dat mijn toelichting dan ook maar enigzins correct is hé. Ik ben verre van expert in deze materie, maar zo interpreteer ik het toch. Zolang er geen tegenberichten komen ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Dat zou wel zonde zijn om de panelen met Rockwool al te bekleden met de stof, want deze stof is een vrij dure grap  :smile:

Ik had het idee om als amateurfotograaf van de akoestische panelen foto-canvassen te maken en heb hiervoor speciale doek besteld bij een labo waarop mijn foto's zijn afgedrukt.
Het afgewerkte resultaat zal hier zeker te bekijken zijn.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

#65
Wat voor doek heb je besteld? Als het echt canvas is, dan gaan de rockwool panelen niet heel veel meer doen, het canvas zal tonen niet doorlaten namelijk.
Heb je akoestisch transparant materiaal, dan is het natuurlijk geen probleem. Mooi stofje misstaat ook niet overigens al zeg ik het zelf ;):





Met dank aan High-Q voor de plaatjes ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Het doek is vlaggenstof waarop foto's en dergelijke kunnen op bedrukt worden en waardoor je dus wind kan blazen.
Lijkt me uitermate geschikt om mijn panelen te bekleden, alleen nog even twijfels of ik nu Rockfit 434 of 431 moet nemen voor de hoge frequenties.

De foto's zijn precies hier bij me thuis genomen  ;D wat een prachtige ruimte waar de akoestiek goed onder handen is genomen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Ahja, ik ken het vlaggendoek.
Heb mezelf ook initieel 3x in de rondte gezocht naar een betaalbare bedrukbare oplossing, kwam toen ook op het vlaggendoek maar het custom bedrukken daarvan is helaas erg prijzig. Ben achteraf wel blij dat ik in de HT niet voor bedrukt ben gegaan, maar in jullie woonkamer zou het erg mooi zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Iemand die me aub kan bevestigen of ik nu het beste de Rockfit 434 of 431 neem, zodat ik verder kan bij het bekleden van de akoestische panelen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Je kunt vanaf 400Hz wel wat demping gebruiken, de 5cm dikke 431 scoort hier wat slechter, in de hogere regionen weer wat beter. MAAR, ga je de dunnere panelen stapelen dan win je met de 431 vanaf 250Hz weer tov de zwaardere...
Het zal dus toch wat meer proberen en luisteren worden. Resoluut voor jouw ruimte zeggen wat goed is, is erg lastig zoniet ondoenlijk voor hobbyisten als ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: Joske007 on January 21, 2013, 19:56:11
wat een prachtige ruimte waar de akoestiek goed onder handen is genomen.

Dank nog ;D.
Zou graag nog wel wat meer aan laagcontrole doen, maar daar leent de ruimte in deze staat zich helaas niet voor.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

De Rockwool platen die ik hier heb liggen zijn 4cm dik alsook al een paar gemaakte panelen.
Omdat het hier om een woonkamer gaat, zijn de dikkere panelen eerder esthetisch af te raden en gaat de voorkeur naar 4cm vanwege de foto-canvassen.

Misschien moet ik beginnen om in de eerste panelen achter de frontspeakers alvast Rockfit 434 te nemen en later bij de andere panelen nog eens testen met de Rockfit 431, want het is voor mij als hobbyist ook lastig om te bepalen wat nu goed of fout is.
http://users.telenet.be/max1/Akoestiek/Opstelling.JPG
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Quote from: RalphH on January 21, 2013, 20:50:55
Je had toch ergens platen van 10cm gemaakt?

Dat zijn mijn 4 paneeltjes die bij Joske007 op bezoek zijn ;-)
Da's inderdaad 2 x 60mm 434 volledig overspannen met katoen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Aaaaaaaahja, daar had ik bij nader inzien iets over gelezen ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer