KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Started by Bas Akkerman, January 3, 2013, 16:49:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

treky22

 :pompom: :pompom: :pompom:

Sinds afgelopen donderdag ben ik de trotse bezitter van:
2x KEF LS50  50th anniversary model
2x Atacama Nexus 6 standaards

Wat speelt dit lekker zeg. Heerlijk helder, hele mooie stemmen, redelijk laag.
Wel een sub nodig in de nabije toekomst :-)

Hier een happy eigenaar  :music:
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

yorkie13

Zeker een keer een subwoofer erbij proberen.
Gewoon een gesloten subwoofer die het laag tot 30 hz aanvult.

treky22

Is er trouwens verschil tussen dit Anniversary Model, en de gewone LS50?

Ik kon de mijne voor een mooie prijs overnemen.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Sirius666

Voor zover ik heb kunnen lezen schijnt het enige verschil een logo te zijn (50th anniversary).

Hoe bevallen de stands? Opgevuld met dat speciale spul dat Atacama verkoopt?

treky22

De stands waren gevuld door de vorige eigenaar.
Ze staan zeer stevig, op spikes op een tegel.
We hebben namelijk parket.

De stands zijn ook van een mooie hoogte, speakers staan er goed op.
Aan de onderkant met klittenband aan de stand vast, vond ikzelf veiliger met hier een zoon rondrennend haha.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Sirius666

#280
Quote from: treky22 on July  9, 2015, 10:04:19
De stands zijn ook van een mooie hoogte, speakers staan er goed op.
Aan de onderkant met klittenband aan de stand vast, vond ikzelf veiliger met hier een zoon rondrennend haha.

Hehe. Hier sinds kort ook tegels. Geen klittenband (dochter is 9) maar bij tijd en wijle wel ietwat angstig als er wat vriendinnetjes drukker bezig zijn :D M'n rechterspeaker staat meer tegen de keuken aan ::)

Oh en uiteraard met verjaardagen......je hebt altijd van die figuren die speakers mooie plekken vinden om hun drankjes op te zetten. :mad:

treky22

Even een vraag:

Welke speakerkabel hebben jullie aangesloten op de LS50 ?
Is er een voorkeurkabel voor deze speakers, of maakt het niet zoveel uit ?

Ik heb op dit moment Belden. Maar ik wil de kabel eigenlijk door de buis van de stand naar de grond laten lopen, en dan zijn ze nu te kort.
Dus de kabel moet langer zijn. Heb nog wel 2 stukken Belden liggen, maar een kroonsteentje ofzo om ze langer te maken ........ Ziet niet uit!

Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Sirius666

Quote from: treky22 on July 24, 2015, 12:19:35
Even een vraag:

Welke speakerkabel hebben jullie aangesloten op de LS50 ?
Is er een voorkeurkabel voor deze speakers, of maakt het niet zoveel uit ?

Ik heb op dit moment Belden. Maar ik wil de kabel eigenlijk door de buis van de stand naar de grond laten lopen, en dan zijn ze nu te kort.
Dus de kabel moet langer zijn. Heb nog wel 2 stukken Belden liggen, maar een kroonsteentje ofzo om ze langer te maken ........ Ziet niet uit!





Hier mijn situatie. Heb enkel de voorste spikes bij de stands in gebruik die vervolgens op de rubbertjes rusten die bij de Norstone Stylum zaten. Of is dit vloeken in de kerk? Enkel op spikes vind ik iets te link, past overigens ook niet echt lekker op de topplaat...niet op gelet bij aanschaf :wacko: Qua stand op zich ok maar het was qua wegwerken van de kabel handiger geweest als er bovenaan aan de achterzijde een gat zat. Qua bekabeling heb ik nu AudioQuest Type 4, vlak voor de vakantie met aandraaien van de plug helaas de krimpkous losgetrokken, dit weekend weer even fatsoeneren. Daarvoor Canara 4S8 waarbij ik moet melden dat ik niet echt een 'believer' ben van duurdere kabels (daar vind ik de AQ, voor mij dan, al onder vallen)....ik heb recent gewisseld tussen Gamma, Canare en AQ, hoorde uiteraard geen verschil. Ik ga mijn Gamma kabels daarom denk ik ook weer gebruiken of installatiedraad halen, die 2 kan ik nl. wel wegwerken in de kolom....klein 'nadeel: de opvulling zit in dezelfde kolom, geen gescheiden ruimte aanwezig dus.

Ik begrijp overigens niet waarom jouw Belden kabel dan te kort zou zijn....of heb je nu al geen 10-20cm speling over?

De KEFjes staan nu op granieten tegels van 25x30cm, 3cm dik. Overigens heb ik nog een stuk liggen (wel ongeslepen) van 30x50cm. Ga ik nog in de Markt zetten, mocht er hier in dit topic interesse voor zijn: pm. Mag voor €15,- weg, wordt niet verstuurd. Ophalen omgeving A'dam/Soest.

treky22

Mijn vorige speakers hadden de aansluiting onderaan zitten, toen was de kabel ruim genoeg.

Nu met de Kefs is de aansluiting dus een stuk verder van de grond, en lopen ze nu schuin vanaf achterkant meubel omhoog naar de speakers. Dus ze zijn te kort.
Ik heb hier ook nog "gamma" kabel boven liggen waarmee ik uit de voeten zou kunnen. Maar a) is dit met een doorzichtige huls, en b) vind ik de zwarte Belden mooier.

Of ze beter klinken haha met de Belden dan de gamma, heb ik nog niet getest.

Daarom de vraag welke kabel jullie erop hebben aangesloten, miss hier een bewuste keuze van jullie kant....
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

yorkie13

Gebruik Supra Classic 4.0 op de (5x) Kef LS50.

Sirius666

Ah, als het al strak staat dan begrijp ik het volkomen.

Als die Gamma door de kolom kan dan zie je enkel aan de onderkant een klein stukje liggen. Misschien dat er sleeve bestaat met een dergelijke strakke diameter?

Ik had Canare wegens goede berichten, idem voor de AudioQuest. Supra Ply 3.4 trouwens ook nog even aan gedacht. Die kabel is heel flexibel toch? Mag ik aan jou vragen of je denkt dat deze een bepaalde invloed op de geluidservaring heeft RA?

treky22

Van de week eens proberen met die kabel dan.

Hoe ver is aanbevolen om de Kefjes van de muur te zetten?
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

yorkie13


Sirius666

#288
Quote from: treky22 on July 27, 2015, 17:25:19
Van de week eens proberen met die kabel dan.

Hoe ver is aanbevolen om de Kefjes van de muur te zetten?

Staat in de handleiding samen met tips wanneer je de baspoort moet vullen met dat foam. RA, heb jij enkel die buitenste foamring in gebruik?

Ideaal: 50cm van de wand af en iets van 100cm van een evt. zijmuur.

Kazan Coll

Goeden avond,

Na heel veel luistersessies ben ik voornemens om twee en later misschien nog drie kef ls50 te kopen. Alhoewel er diverse malen in dit topic gesproken is over de LS50 als center toch nog wel een vraagje hierover.

Is er iemand die weet of je de LS50 als center speaker gekanteld kan gebruiken of moeten ze recht op staan ivm het afstralen? Ik weet dat je ribbon tweeters bijvoorbeeld 90 graden moet draaien als je ze als center gebruikt. Ik zit namelijk met inbouw ruimte, hij komt in een kast met voldoende ruimte rondom en ik ga hem waarschijnlijk zo plaatsten dat hij iets naar buiten komt zodat hij een beetje beter kan afstralen, maar rechtop is uitgesloten.

Verder vroeg ik mij af of hij voldoet als center speaker hiermee bedoel ik dat hij niet iel klinkt of zo omdat het natuurlijk een vrij kleine speaker is (weliswaar met magistrale uitstraling maar dat is voornamelijk in stereo). Anders ga ik als sommige anderen de kef r200c overwegen. Dat schijnt toch ook vrij goed te gaan.

Tot slot zullen de achter speakers bij mij opzij van de luisterpositie moeten 3,5meter tegen overelkaar op 1,8 meter hoog. Ik kan ze niet (schuin) achter mij kwijt. Voor surround functie denken jullie dat ik ze tegen de muur aan kan zetten? Ik weet dat dit voor stereo / voorspeaker dit uit den boze is, maar is dit ook zo voor de achter speakers? Er worden immers schuimpjes meegeleverd voor de poorten en via de receiver kap je ze toch af op 80hz dus voor het laag zou het niet uit moeten maken.

Anders ga ik een KEF inbouw speaker kopen die een beetje qua klank kleur op de ls50 lijkt. Dan maak ik zelf een kast van mdf die maar 15 cm diep is dat oogt ook mooier dan zo een 30 cm grote speaker die uit de muur steekt (WAF). Of zal dit heel lelijk klinken omdat dit nooit hetzelfde natuurlijk is als een kef ls50? Wat is de beste optie: Kef LS50 tegen de muur in de hoogte of inbouw KEF's?

Bedankt alvast voor eventuele reacties met jullie ervaringen op dit gebied.
Primare I25 (stereo versterker), Cambridge CXN v2 (dac/streamer), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer), Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650

BuSpu

Om te zorgen voor een perfecte bubble zou ik allemaal dezelfde speakers gebruiken. Dat weegt zwaarder dan liggen of staan van je center. Verder mogen je surrounds gewoon op oorhoogte liever zelfs. Succes.

Sirius666

Tegen de muur lijkt mij de beste optie. Foam in de baspoort en klaar.

Kazan Coll

De reden dat ik ze tegen de muur aan wilde, BuSpu, is dat ik achter mij geen ruimte heb (bank tegen de glazen voorpui, ik had mijn vorige surround speakers schuin achter de bank net iets boven oorhoogte maar toen zaten ze 80 cm van mijn oor en dus niet echt prettig, na heel veel sites doorspitten en navraag bij diverse HT luister ruimtes gekomen op het reeds genoemde voorstel: 1,8 meter hoog en opzij van de bank. Wellicht kan ik iets bouwen dat ze normaal achter het gordijn zitten en alleen tevoorschijn komen bij het kijken naar een film...... Ideaal zou inderdaad midden in een cirkel van speakers zitten ..... echter in mijn woonkamer van 3.5 bij 4.5 meter, druk gezinsleven en de bekende WAF zal dat een utopie blijven..... Maar compromissen kunnen ook zeer fijn zijn. En Stereo is belangrijke voor mij en dat lukt prima en gaat alleen maar beter worden met de LS50
Primare I25 (stereo versterker), Cambridge CXN v2 (dac/streamer), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer), Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650

broodro0ster

Ik heb mijn surrounds ook achteraan tegen de muur in m'n HT en dat werkt goed.

Ook kan je de LS50 liggend gebruiken als center. Het afstraal gedrag is trouwens zeer breed van de speakers, dus ze zijn zeer geschikt als center. (zowel de ls50 als de R200c). De mooiste bubble zul met een 3e ls50 bekomen vermoed ik.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

noot87

De speaker in de KEF LS50 lijkt heel veel op die in de Q500/700/900.

Zou deze hetzelfde zijn, of wordt in de Q-serie gebruik gemaakt van goedkopere onderdelen?

Die in de R-serie lijkt er ook veel op, het prijsverschil tussen q-serie, ls en r-serie is toch aanzienlijk.

Wat denken jullie?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

H&C Hifi

Quote from: noot87 on September  3, 2015, 14:12:15
De speaker in de KEF LS50 lijkt heel veel op die in de Q500/700/900.

Zou deze hetzelfde zijn, of wordt in de Q-serie gebruik gemaakt van goedkopere onderdelen?

Die in de R-serie lijkt er ook veel op, het prijsverschil tussen q-serie, ls en r-serie is toch aanzienlijk.

Wat denken jullie?

Zijn zeker niet dezelfde drivers  ;)

broodro0ster

#296
Quote from: noot87 on September  3, 2015, 14:12:15
De speaker in de KEF LS50 lijkt heel veel op die in de Q500/700/900.

Zou deze hetzelfde zijn, of wordt in de Q-serie gebruik gemaakt van goedkopere onderdelen?

Die in de R-serie lijkt er ook veel op, het prijsverschil tussen q-serie, ls en r-serie is toch aanzienlijk.

Wat denken jullie?

Ze hebben helemaal niks gemeen met de Q serie.

De driver lijkt het best op die van de R100 (en is misschien wel dezelfde?)
Wel is crossover en kast anders, wat voor een andere sound zorgt.

Ik heb zelf de R serie, maar heb ook bij iemand anders al de ls50 gehoord.
De R serie klinkt wat zoeter en warmer als de ls50, maar verder kon ik de sound van de R serie er goed in herkennen.

Het stereobeeld is echt mooi op beide speakers.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

noot87

Helemaal niets gemeen met de Q serie? Ze zien er anders hetzelfde uit en werken hetzelfde. Er wordt misschien wel gebruik gemaakt van ander materiaal.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

BuSpu


noot87

NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP