KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Started by Bas Akkerman, January 3, 2013, 16:49:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Nadat Paul1967 vertelde dat hij een paar KEF LS50 had gekocht, ontstond er een rits aan reacties. Blijkbaar is dit een luidspreker die de tongen los maakt, dus waarom niet een eigen topic? In de volgende post heb ik wat quotes gekopieerd uit dat topic.

Wat "live-plaatjes"







Specificaties
• Design: Two-way bass reflex
• Drive units:
• HF: 25mm (1in.) vented aluminium dome
• MF: 130mm (5.25in.) magnesium/ aluminium alloy
• Crossover frequencies: 2.2kHz
• Frequency response (±3dB): 79Hz - 28 kHz
• Frequency range (-6dB): 47Hz - 45kHz
• Maximum output (SPL): 106dB
• Sensitivity (2.83V/1m): 85dB
• Amp Requirements: 25-100w
• Nominal impedance: 8Ω (min. 3.2Ω)
• Dimensions (H x W x D): 11.9 x 7.9 x 10.9 in.
• Weight: 7.2kg (15.8lbs)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

botsen

Volg.

Ik zal later vandaag nog even ingaan op mijn opmerking over de XQ1, zoals je vroeg.

Bas Akkerman

De eerdere quotes:

Quote from: Paul1967 on January  2, 2013, 20:38:05
Begin December al gehoord en sloeg ik van verbazing stijl achterover, vandaag tijdens rondje stad weer gehoord en kon het niet laten.....
ben met een paartje naar huis gegaan en staan nu lekker (in te) spelen :music:.

Over de looks kunnen de smaken verschillen (ik vind ze geweldig met die koperkleurige uni-q driver), maar ooooooo
wat klinken deze KEF LS50's toch goed: gedetailleerd, mooi middengebied (subliem met vocalen), zéér neutraal d.w.z. niks dringt zich op: laag, midden of hoog allemaal netjes in balans, ongekend open/breed "3D" en dynamisch geluid.
KEF heeft zijn best gedaan met deze 50th anniversary monitors  :happy:


Quote from: R on January  2, 2013, 20:42:42
Nice!!

Quote from: Jumping Jack on January  2, 2013, 21:09:16
Erg mooi! Ik ben ook nog in de verleiding geweest, zeker voor wat ze 'maar' moeten kosten...

Quote from: Marino on January  2, 2013, 21:39:22
Erg mooi en de koperkleur breekt het lekker, veel plezier ermee!

Quote from: Bas Akkerman on January  2, 2013, 22:06:42
Cool! Ben eigenlijk wel benieuwd naar ze. Zou best eens mooi kunnen uitpakken in een HT-setup stel ik me zo voor.

Quote from: Alco on January  2, 2013, 22:29:29
Ben ook best nieuwsgierig naar de KEF LS50, maar ik ben dus wel één van die mensen die 'm helaas tot in details spuuglelijk vind.  :(

Zowel de koperkleurige woofer, de geribbelde rand er omheen, de glossy rand daar weer omheen, het gebogen front, en last but least dat ie alleen in hoogglans zwart leverbaar is. Het enige mooie aan de LS50 vind ik de bescheiden prijs.

Ik vrees dat ik er niet aan zou kunnen wennen. (misschien maar goed dan, dat ik ze nog niet beluisterd heb)  :satisfied:

Quote from: LPlover on January  2, 2013, 22:33:34
het laag kan niet opdringen wat dat zit natuurlijk niet in die kleine dingen :D

Quote from: dre73 on January  2, 2013, 22:36:43
inderdaad een heel mooie middentoner. :D

Quote from: Antoine on January  2, 2013, 22:50:57
Hij wordt gepositioneerd als mini monitor zoals in studio's wordt gebruikt en dan hoort er natuurlijk een sub (of twee) bij.  :)

Quote from: Peerless Monster on January  3, 2013, 08:20:13
En tweeter...

79 Hz? Doet me bijna denken aan THX certificeringen... ;D

Ik vind ze overigens wel wat hebben met die koper kleur en dat zwart.
Thinking out of the box... Wat kosten deze jongens?

Quote from: dre73 on January  3, 2013, 08:27:54
€479 als ik het goed heb.
ik vind ze ook wel mooi eigenlijk.

Quote from: Bas Akkerman on January  3, 2013, 08:32:47
Dat is voor één luidspreker voor de duidelijkheid. ;)

Quote from: Peerless Monster on January  3, 2013, 08:33:44
Ik wou net zeggen. Anders ging ik een paartje halen voor bij de computert ;)

Quote from: dre73 on January  3, 2013, 08:36:10
gelijk 10 op elkaar stapelen voor een line array. :D

Quote from: Paul1967 on January  3, 2013, 13:25:31
KEF LS50
Frequentierespons +/-3db is 79Hz-28kHz
Frequentiebereik -6db is 47Hz-45kHz

Quote from: Paul1967 on January  3, 2013, 13:28:34
Is de normale verkoopprijs, kan best dat daar van afgeweken wordt.
Bij een grote in R'dam zag ik ze zelfs voor 469 euro, zijn het wel licht beschadigde demo's uit de koopjeskelder.

Quote from: botsen on January  3, 2013, 16:20:41
Ik begin ook wel nieuwsgierig te worden naar de Kefs inmiddels. Maarre, de XQ1 zijn me destijds zo tegengevallen. Gaan deze me dan echt beter bevallen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Je zal maar tijd over hebben... :D

Ik heb ze hier thuis gehoord. Niet optimaal opgesteld...en een akoestiek die niet erg meehielp. Dus het gonsde hier enigszins bij bepaalde frequentie's. Welke frequentie dat dan is geweest weet ik niet...maar heel laag zal het niet geweest zijn gezien tot hoever ze naar beneden doorlopen. ;D

Maar om even duidelijk te zijn: Ik denk dat je dit voor dit geld weinig beters vind...

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eMVe

Interessant, ik vind ze er fraai uitzien! Toen ik onlangs in een winkel was waar ze ook stonden kreeg ik op mijn vraag of ze evt. ook in een 5.1 opstelling te gebruiken zouden zijn te horen: nee, want er is geen centerspeaker leverbaar. . .
Het rendement is wellicht wat aan de lage kant. Nog geen KEF beluisterd hebbende (behalve de eitjes) vraag ik me af wat de klankkleur van deze speakers is?

Zee

Ik heb afgelopen week de Kef Blade beluisterd.   Daarin zit ook een Uni-Q driver.   Ik weet niet of dit dezelfde is als in de LS50.  Hij lijkt er erg veel op, maar is zilverkleurig.

Je kunt een luidspreker uiteraard (!!!) niet beoordelen los van de ruimte/akoestiek waarin deze staat opgesteld.  In het geval van de Blades was dit een zeer grote, goed gedempte luisterruimte waarin de speakers echt vrij stonden opgesteld (>2m van de wand).  De speakers wisten hier (dankzij de Uni-Q?) een zeer fraai ruimtelijk beeld neer te zetten en ook tonaal klonk het erg uitgewogen.  Als dit indicatief is voor wat de LS50 doet dan is die LS50 inderdaad een topper (uiteraard indien juist opgesteld in een passende akoestiek).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

BuSpu

Ben ik de enige die ze best lelijk vind? Er zitten geen frontjes bij neem ik aan?

Ruud-

Nee hoor, ik vind ze ook lelijk ;D 




Maar heb ze wel inmiddels zo'n 3 maanden thuis staan.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

twani


Bas Akkerman

Quote from: twani on January  3, 2013, 21:40:08
Bas why this?  Je gaat zo vreemd als de hel :D
Lol, het is het aloude liedje Theo: kijken mag, aankomen niet. Nee, heb geen gerichte aankoopplannen. En mochten ze er ooit komen, dan nog altijd voor de HT-ruimte. Maar er bleken nogal wat reacties op deze luidsprekers te komen, dus dacht ik dat het wel een idee zou zijn er een topic over te openen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Ze zijn het waard. Enige nadeel is de ze echt een Heavy D versterker nodig hebben om écht te gaan zingen ;)

Mario D

85db/3.2ohm-min  is niet echt gunstig inderdaad.  :D

eMVe

Ik schreef ook dat het rendement wat laag is. . . zie net dat mijn Muso's ook 85db en 4 ohm zijn. De versterker staat op max. 85 ingesteld en bij films staat hij meestal op 75, dus ik heb zelfs nog iets over.  ::)
Paul is kennelijk erg geschrokken van een eigen topic voor de LS50. . . ;)
@Bas Waar ik wel benieuwd naar ben; heb jij ze al beluisterd en waarom denk je aan een toepassing in je HT?

Bas Akkerman

Quote from: eMVe on January  4, 2013, 14:27:23
Ik schreef ook dat het rendement wat laag is. . . zie net dat mijn Muso's ook 85db en 4 ohm zijn. De versterker staat op max. 85 ingesteld en bij films staat hij meestal op 75, dus ik heb zelfs nog iets over.  ::)
Paul is kennelijk erg geschrokken van een eigen topic voor de LS50. . . ;)
@Bas Waar ik wel benieuwd naar ben; heb jij ze al beluisterd en waarom denk je aan een toepassing in je HT?
Nee, nog niet. Als ik zo rondlees geven ze een behoorlijk groots beeld, zijn ze over het algemeen behoorlijk open en evenwichtig met een vrij beperkte basweergave. Kortom, naar mijn idee goed plaatsbaar in een wat kleinere ruimte en "fel" genoeg voor film. Het is meer een gevoel hoor, kan het soms lastig uitleggen waar het vandaan komt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Ruud-

Quote from: Bas Akkerman on January  4, 2013, 14:39:39
Als ik zo rondlees geven ze een behoorlijk groots beeld, zijn ze over het algemeen behoorlijk open en evenwichtig met een vrij beperkte basweergave.
Klopt alleen die beperkte weergave in het laag kon nog weleens meevallen. Hier in een kamer van 45m² klinken ze in het laag behoorlijk, ja ten opzichte van mijn toenmalige speakers (TDL Reference, een transmissionline die 16Hz haalde) natuurlijk niet, maar er is alleszins mee te leven.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

chansig

Ze gaan toch niet veel lager dan dat de specs aangeven ?

Of je het mist is natuurlijk een ander verhaal.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ruud-

Quote from: chansig on January  4, 2013, 17:27:59
Ze gaan toch niet veel lager dan dat de specs aangeven ?

Of je het mist is natuurlijk een ander verhaal.

Gr Hans
Het is vreemd Hans, maar ze lijken lak aan de spec's te hebben ;D
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Zee

De specs zijn gebaseerd op weergave in een dode kamer.  In een normale luisterruimte zul je room gain in het laag hebben waardoor de speaker het diepe laag toch op sterkte kan weergeven.
Juist een speaker die in een dode kamer van zeg 20-20kHz 'recht' is, zal in de praktijk in het laag veel te luid spelen als gevolg van de room gain.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

chansig

Quote from: Ruud- on January  4, 2013, 17:30:46
Het is vreemd Hans, maar ze lijken lak aan de spec's te hebben ;D

Dat zou leuk zijn om dan eens te meten...toch ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Paul1967


Paul1967

Quote from: eMVe on January  4, 2013, 14:27:23
Ik schreef ook dat het rendement wat laag is. . . zie net dat mijn Muso's ook 85db en 4 ohm zijn. De versterker staat op max. 85 ingesteld en bij films staat hij meestal op 75, dus ik heb zelfs nog iets over.  ::)
Paul is kennelijk erg geschrokken van een eigen topic voor de LS50. . . ;)
@Bas Waar ik wel benieuwd naar ben; heb jij ze al beluisterd en waarom denk je aan een toepassing in je HT?

Haha nee hoor. Ik had nachtdienst dezer dagen, ben ik wat minder actief op het forum.
Zag overigens vanmiddag pas dat Bas een aparte topic had gemaakt... :blush:

Er is een verhaaltje in een forum (kan het zo snel niet vinden) dat iemand ze test met een Unison Simple Italy (2x12 watt tube) en dat gaat wonderwel zeer goed ondanks dat KEF minimaal 30 watt opgeeft.

Paul1967

Quote from: Zee on January  3, 2013, 17:24:09
Ik heb afgelopen week de Kef Blade beluisterd.   Daarin zit ook een Uni-Q driver.   Ik weet niet of dit dezelfde is als in de LS50.  Hij lijkt er erg veel op, maar is zilverkleurig.

Je kunt een luidspreker uiteraard (!!!) niet beoordelen los van de ruimte/akoestiek waarin deze staat opgesteld.  In het geval van de Blades was dit een zeer grote, goed gedempte luisterruimte waarin de speakers echt vrij stonden opgesteld (>2m van de wand).  De speakers wisten hier (dankzij de Uni-Q?) een zeer fraai ruimtelijk beeld neer te zetten en ook tonaal klonk het erg uitgewogen.  Als dit indicatief is voor wat de LS50 doet dan is die LS50 inderdaad een topper (uiteraard indien juist opgesteld in een passende akoestiek).

Nee, in de LS50 zit een eigen uni-q driver met wel dezelfde technologien als de Blade.
Ja, zeer groots, open en ruimtelijk geluidsbeeld...sluit je ogen en het lijkt alsof je luistert naar een grotere jongen.

Ruud-

Ik hoorde gisteren dat het om een gelimiteerde serie zou zijn ter gelegenheid van het 50 jarige jubileum. Dus pak je kans nu ze er nog zijn...of ga ze op z'n minst beluisteren als je in de markt bent voor monitoren.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

yorkie13

Vandaag ook een setje Kef LS50 aangeschaft , als nieuwe fronts .

Ik ga ze komende dagen een rustig in laten spelen.

Xander32

Quote from: RA SUBS on November  3, 2013, 13:56:38
Vandaag ook een setje Kef LS50 aangeschaft , als nieuwe fronts .

Ik ga ze komende dagen een rustig in laten spelen.
Gaaf Ralf :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT