Dreambox icm Satelliet

Started by PaulCM8, December 27, 2012, 12:13:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaulCM8

Ik wil me gaan verdiepen in de Dreambox icm satelliet schotel, ik weet er NOG helemaal niks vanaf en via google zoeken wordt volgens mij een neverending journey. Ik heb momenteel een Panasonic 3d plasma tv met CI+ module een Pioneer SC-LX 73 die alles verdeelt en een mac mini die ik als media center gebruik. Ik verwacht niet dat jullie me alles voorkauwen, maar meer wat tips over site's of advies waar ik kan gaan rondneuzen en me erover inlezen. Wat zou ik het liefste willen:
- Zoveel mogelijk kanalen (daarom de keus voor satelliet)
- Welke dreambox of sat tuner is het beste hiervoor? Wil uiteraard de beste beeldkwaliteit dus het liefst met HDMI aansluiting

Dus eigenlijk gewoon een vraagje om hulp voor iemand die er niks vanaf weet?

Alvast bedankt!
B&WCM8 - B&W CMC - B&W CM1 - PIONEER SC-LX73 - CANARE4S11 - MAC MINI

curl


PaulCM8

Dank je, zal er eens ff gaan rondneuzen!
B&WCM8 - B&W CMC - B&W CM1 - PIONEER SC-LX73 - CANARE4S11 - MAC MINI

snopper

Ik zal eens proberen hier mijn know-how neer te plompen. Als je praat van een Dreambox, bedoel je waarschijnlijk een receiver waarop linus loopt. Dreambox is in mijn ogen met de prijs over de top. Een HD ontvanger van Dream Multimedia is vaak het dubbele van een kloon. Ikzelf ben fan van Xtrend. De ET4000 is een single tuner receiver met een snelle processor voor rond de 170€ en de ET9500 is een dubbele tuner met de mogelijkheid tot HD inbouw 360€ zonder HD. De vergelijkbare Dreambox 8000HD is rond de 850-900€ ....

Je kan dan kiezen op de receiver een "image" te zetten welke door de producent is vrijgegeven of je zet er een "hobby" image op. De hobby images is vaak onder de noemer openpli te vinden. Mocht je het woord enigma2 tegen komen dan is dit de beschrijving van de Linux kernel waarop openpli baseert. Op http://www.openpli.org vindt je daar meer informatie. Elke Linuxreceiver heeft zo zijn eigen image maar de grondbouwstenen zijn altijd hetzelfde. ik zou er wel een halen die daar genoemd is en geen goedkopere China-kisten.

Nu het principe van de hobby images. Deze zijn er, naast het normale Tv kijken, volledig op gericht voor cardsharing mogelijk te maken en door het softcamgebruik (stuk software als plug-in) komt de Common Interface te vervallen. Cardsharing is makkelijk gezegd het delen van een kaart onder een aantal andere receivers. Dus 1 receiver heeft een kaart en deze receiver wordt als server gezien waarbij de andere receiver dan de kaartdata ontvangen. Dit is intern (binnen het huis) mogelijk, maar is ook buitenshuis mogelijk. Aangezien buitenshuis sharen niet is toegelaten, ga ik hier niet verder op in. Binnenshuis is dit mogelijk.

De server-receiver heeft hier een kaart van je provider en een softcam, je kan ook gewoon tv kijken met deze receiver. Het sharen of delen van de kaart, gebeurd volledig in de achtergrond. De andere receiver hebben een softcam nodig, die moet wel dezelfde softcam zijn als de server anders verstaan ze elkaar niet. Nu bestaan er hier een paar mogelijkheden waar de meest gebruikte CCcam is. Andere zijn oscam en mgcamd. Elke softcam heeft zijn voor en nadelen en moet elk op zijn eigen manier geconfigureerd worden.

Als je een standaard installatie hebt gedaan van Openpli 3.0, ga je via het menu naar de systeeminstellingen en dan naar de plugins. Je receiver moet verbonden zijn met je internet. Druk de groene knop en je receiver haalt uit het internet de laatste plugins. Hier kan je dan cccam installeren alsmede andere plugins die handig zijn. (bijv epgrefresh).

Als dat is gedaan, moet je met je PC deze softcam gaan configureren. Dit doe je met Dreambox Control Center (http://www.bernyr.de/)
Dit is een tool wat veel kan doen als ook FTP. Je gaat dan naar de \etc directory en je zal daar een CCcam.cfg bestand vinden. Deze moet nu op de server receiver bewerkt worden. Hier moet namelijk een F line worden gedefinieerd.
Je voegt dan hier de volgende tekst toe:
    F: user_BoxA pw_BoxA
    F: user_BoxB pw_BoxB
Ik ga er hiervan uit dat je 1 server en 2 clients hebt in dit voorbeeld.
De clients krijgen echter een C line in dit bestand die dan definieert waar deze de kaart informatie kunnen halen.
C: <server_ip> <port> <user> <password> <want_ to_receive_emus_from_server>
Box A
C: 192.168.0.10 12000 user_BoxA pw_BoxA no
Box B
C: 192.168.0.10 12000 user_BoxB pw_BoxB n0

De CCcam.cfg dan opslaan en in principe moet het dan lopen.

Wil je niet intern cardsharing doen, maar zoveel mogelijk ontvangen dan moet je in het zwarte circuit gaan, maar dat is geen thema hier. Ga je hiervoor op het internet zoeken dan pas op, aangezien er veel wordt beloofd maar weinig wordt geleverd.

Bronnen:
http://openpli.org/wiki/HomePage
En als je Duits goed is, kan je hier veel informatie halen:
http://www.dark-sat-world.com/anleitungen/1643-how-guide-cardsharing-mit-cccam-alle-variationen.html

Om je zenderlijsten te bewerken gebruik je het beste Dreamboxedit:
http://www.dream-multimedia-tv.de/board/index.php?page=Thread&threadID=15282

Snopper

PS dit is geen exacte handleiding en het gebruik ervan gebeurd geheel op eigen risiko.

PaulCM8

Heel erg bedankt voor de genomen moeite! Zal in een late stadium ook even een post plaatsen met wat het uiteindelijk geworden is!
B&WCM8 - B&W CMC - B&W CM1 - PIONEER SC-LX73 - CANARE4S11 - MAC MINI

curl

Je kan ook de Dreambox 800HD nemen ipv de 8000,
Scheelt meer dan de helft in prijs, en ik heb al vele
Jaren plezier van mijn 800HD

curl

Neem een draaibare schotel, en er gaat een wereld voor je open.

donaldk

Ik hoorde ook goeie verhalen over de AZBox, ook heel veel firmware mogelijkheden, openpli kende ik nog niet, maar die runt er inmiddels ook op zie ik na wat googlen http://openpli.org/forums/topic/22843-openrsi-openpli-voor-alle-azboxen/. (Noord-)Europese distributeur zit in Nederland, dus geen gedoe met Chinesen;-).

Of was het nou de ABBox :confused:

snopper

Quote from: curl on December 27, 2012, 22:44:10
Je kan ook de Dreambox 800HD nemen ipv de 8000,
Scheelt meer dan de helft in prijs, en ik heb al vele
Jaren plezier van mijn 800HD
Sorry, maar dan heb je niet de specificaties gelezen.
Dream 800HD is een single tuner met 300Mhz proc en een DVI ipv HDMI aansluiting -> nieuwprijs ongeveer €400
Xtrend ET4000 is ook een single tuner met een 750MHz proc en HDMI aansluiting -> €170

dan moet je de Dreambox 8000HD als double tuner ook met de ET9500 vergelijken als zijnde ook een double tuner en dus niet een single tuner met een double tuner.

Snopper

curl

#9
Sorry, maar jij hebt het hier over de 800HD PVR, die heeft inderdaad een DVI naar hdmi aansluiting,
Maar de nieuwere 800HD SE heeft een hdmi aansluiting met een 400Mhz Proc.

snopper

#10
Inderdaad de 800 HD SE heeft een HDMI en een 400MHz proc ipv 300, maar jij maakt verwijzing naar de 800HD en niet de SE.
Quote from: curl on December 27, 2012, 22:44:10
Je kan ook de Dreambox 800HD nemen ipv de 8000,
De vergelijking blijft dan voor mij overeind en komt de Xtrend met een betere spec en met minder dan de helft van de prijs tov de Dreambox komt deze ook in mijn ogen iets beter weg.

Snopper

SpeedyAndré

Vergeet niet dat CD het intern sharen behoorlijk heeft beperkt en dat diverse 'niet ondersteunde' decoders op zwart kunnen gaan.
Cardsharing (lees geen CD kaart kopen) werkt inmiddels beter dan een CD kaart kopen  :hehe:

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

rickw

Ik denk dat je voor jezelf eerst moet besluiten of je wel of niet voor een c lijn gaat. Doe je dat wel, dan heb je inderdaad een externe decoder nodig. Doe je dat niet, dan zou ik even gaan kijken of die ci module in je tv geschikt is voor Canal Digitaal.

Wil je echt veel kanalen ontvangen, dan heb je natuurlijk een schotel nodig maar ook LNB's. Met elke LNB kan je een satelliet ontvangen. Wil je meerdere LNB's, dan heb je een diseqc (splitter) nodig.

Er zijn genoeg kanalen die je kan bekijken waar geen decoder kaart voor nodig is. Zogehete FTA (free to air) kanalen. Engeland heeft veel van deze kanalen en sommige hebben best een aardige programmering.

Er zijn al wat namen genoemd van decoders. Vu+ (vuplus) is er ook één die al wat langer op de markt is. Je mag er van uit gaan dat dit een blijvertje is en dat er dus images voor worden gemaakt. Je hebt ze met één tuner (solo) en met twee tuners (duo). Ook kan je er voor kiezen om één dvb-s en één dvb-c tuner erin te zetten. Er zijn van beiden nieuwe versies uitgebracht. Wellicht dat je het vorige model tegen een gunstige prijs op de kop kan tikken.

.

frank2

Een dreambox is erg duur en een hobby box, geregeld van alles veranderen e.d. Ik heb ooit zo'n ding gehad, binnen 2 maand was ik het spuugzat. Heb nu een technisat Hd, deze doet het perfect goed beeld en geluid, nooit geen problemen met de kaart van CD. En is redelijk betaalbaar.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

SpeedyAndré

Beetje onzin om een dreambox niet te willen vanwege de vele instelmogelijkheden  ::)
De extra 'apps' zijn leuk om af en toe eens iets anders te doen of extra informatie binnen te halen via internet.
Mijn Vu+ duo is lekker stabiel (al een paar jaar nu) en ik zet er echt niet elke maand een ander image op.
Hij kost nieuw nog €300 of zelfs minder, er moet dan nog wel een hdd in.
De 2 HD tuners zijn handig als je het ene kanaal wilt kijken en iets anders opnemen.
Het meeste (eenmalige) werk is de schotel plaatsen en uitrichten, zeker als je meerdere lnb's hebt of een motorsturing.
Je kan dit goed voorbereiden, belangrijk is dat je een plek voor een schotel hebt met vrij zicht naar zuid en west.
Hoge bomen in de buurt kunnen het signaal verstoren, gebruik bijv. www.dishpointer.com om een idee te krijgen
in welke richting de satellieten hangen en waar obstakels zijn.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

snopper

Quote from: rickw on December 30, 2012, 18:52:23
Ik denk dat je voor jezelf eerst moet besluiten of je wel of niet voor een c lijn gaat. Doe je dat wel, dan heb je inderdaad een externe decoder nodig. Doe je dat niet, dan zou ik even gaan kijken of die ci module in je tv geschikt is voor Canal Digitaal.
Met een Openpli image en en softcam heb je geen Common Interface Module meer nodig, maar kan je kaart gewoon in de interne kaartlezer.

En aangezien TS, specifiek vraagt naar te hobby-en met een dreambox, zijn er natuurlijk legio andere mogelijkheden met "makkelijke" boxen, maar daarom ging het TS volgens mij niet ... Ik heb in de kinderkamer ook een Technisat HD staan. Gewoon omdat deze robuust is en zij niet alle kanalen hoeven te kijken. Wil je kijken wat je allemaal open krijgt .. of intern sharen, dan is hobby-en gevraagd

Snopper

PaulCM8

Ik wil wel erbij zeggen dat als er een beter of gelijk alternatief maar dan goedkoper is ik uiteraard daarvoor wil gaan. Zoals al werd aangegeven hier is die Xtrend ET9500 wil interessant denk ik. Stel ik koop die ET9500 kan ik die zelf flashes en zo ja gaat dat met een Mac Mini?
B&WCM8 - B&W CMC - B&W CM1 - PIONEER SC-LX73 - CANARE4S11 - MAC MINI

snopper

ET9500 flashen gaat met een USB Stick, image erop in een directory genaamd ET9X00 en dan op de voorkant van de ET9500 het flasghen bevestigen.

Files voor de ET9500 per FTP gaat met Filezilla voor mac en Dreamboxedit voor mac onder http://www.tooloosoft.com/tooloosoft/home.html

Snopper

PaulCM8

Dat klinkt makkelijk dus het proberen waard! Heb weer ff zitten lezen en wat voor mij niet geheel onbelangrijk is, is dat ik een sat ontvanger neem met 3d ondersteuning, iemand enig ervaring voor welke type's hiervoor in aanmerking komen? Ze  moeten dus HDMI 1.4 ondersteunen!
Als ik het allemaal een beetje goed begrijp is het een kwestie van schotel (liefst >80cm) ophangen met 3 a 4 LNB's deze aansluiten op een switch en de switch gaat naar de Linux receiver (ben er nog niet uit welke maar komt goed :tongue2:) dan zorgen dat de linux ontvanger aangesloten zit op internet en zorgen dat deze geflashed is met een image (?) van OpenPLI? Ik houd dit topic maar een beetje aan om vragen te stellen en te kijken of ik enigszins het een beetje goed begrijp allemaal,

B&WCM8 - B&W CMC - B&W CM1 - PIONEER SC-LX73 - CANARE4S11 - MAC MINI

rickw

Hdmi 1.4 is niet nodig. Het is side by side (SBS) 3D met een max resolutie van 1080i

ritchard

Misschien heb ik er over heen gelezen, ik ben tevreden met de VU+ duo en is goedkoper dan een Dreambox.
Groetjes Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.