Sennheiser rs 220: een korte review

Started by Jumping Jack, December 11, 2012, 18:33:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cardas49

#75
Toch nog eentje gevonden.

Ik heb redelijk wat hoofdtelefoons in de prijscategorie €100 - €300 gehoord, en kan rustig zeggen dat de RS220 makkelijk mee kan komen met bedrade modellen in de bovengrens van dat prijssegment. Bovengemiddelde, eigenlijk zeer goede, geluidskwaliteit. Neutraal. Partijen zijn zeer goed van elkaar te onderscheiden terwijl het geheel coherent blijft. Er zijn genoeg hoofdtelefoons die qua hoog / laagweergave of dynamisch bereik verder gaan, maar deze zullen allemaal een draad hebben, en alles bij elkaar stukken meer kosten door de benodigde versterking.

De draadloze werking is goed, ik kan zonder problemen een verdieping hoger luisteren zonder dropouts zolang ik mezelf niet te veel verplaats. Bij veel heen en weer lopen hoor ik wel wat dropouts. Ook zijn er dode punten qua bereik te vinden op de begane grond en 1e verdieping van mijn eengezinswoning. Mogelijk speelt het vele beton en de plaats van de zender/oplaadstation een rol. De zender staat helemaal in de hoek bij een muur. Niet de beste plek. Al met al vind ik het draadloze bereik prima.

Er is een klein beetje ruis hoorbaar op maximaal volume. Hier heb je alleen last van bij zachte opnames met stiltes er in. Op "normaal" volume hoor je geen ruis en zou je niet zeggen dat je naar een draadloos model zit te luisteren. De batterijduur is meer dan prima. 6 - 8 uur luisteren is haalbaar, afhankelijk van het volume. Je krijgt oplaadbare batterijen meegeleverd, maar normale AAA's werken ook. 

Mindere punten zijn er uiteraard ook. Ik vind de bouwkwaliteit voor deze prijs niet geweldig. Wellicht is plastic toegepast om het gewicht laag te houden? Voor deze prijs had het wel wat degelijker mogen zijn. Bij ruw gebruik zie ik sommige plastic onderdelen nog wel breken. Ook is er een standby timer aanwezig welke de zender en de hoofdtelefoon uitschakelt na een aantal minuten. Je moet het oplaadstation dan weer handmatig aanzetten. Dat is erg vreemd. Hoe moeilijk was het geweest om de hoofdtelefoon zo te maken dat deze behalve zichzelf ook het oplaadstation kon inschakelen? Bij langere pauzes tussen luistersessies is dit niet handig. Ook is het jammer dat het apparaat geen DD, DTS en HD codecs ondersteund. Je moet je bron de decoding laten doen bij het kijken van films. De enige koptelefoon dit wel allemaal kan is de Sony MDR-HW700, welke niet het laatste woord in stereo weergave schijnt te zijn.

1 ding wat ik nog niet getest heb is in hoeverre de RS220 gevoelig is voor bronkwaliteit. Op dit moment gebruik ik de optical out van mijn HTPC. Die is niet geweldig. Ik heb ook nog een optical out op de USB/SPDIF converter (TeddyU2S) zitten, welke stukken beter presteert. Ik zal binnenkort eens kijken of ik verschil hoor tussen de 2 op de RS220. Waarschijnlijk niet, maar who knows.   
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Peerless Monster

Komt ook echt zoals ik het ervaar met mijn RS220.
Mooie review!
Ik vind hem echt heel fijn luisteren.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

cardas49

Thanks Rens!

Heb net de optical output van mijn HTPC vergeleken met die van de TeddyU2S, en hoor 0 verschil. Getest met dezelfde kabel en volumestand. RS220 lijkt redelijk ongevoelig voor bronkwaliteit op optical input. Tzt ook maar eens op coax testen.

Heb ook nog een HD600 liggen die binnenkort in de verkoop mag. Zou leuk zijn om daar een 1 op 1 vergelijk mee te doen. Heb echter geen nette versterking voor deze bedraadde broer, en om te vergelijken op de analoge outputs van mijn htpc is krom.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

eddy135

Quote from: mark235 on December 20, 2014, 14:09:07

Heb ook nog een HD600 liggen die binnenkort in de verkoop mag. Zou leuk zijn om daar een 1 op 1 vergelijk mee te doen. Heb echter geen nette versterking voor deze bedraadde broer, en om te vergelijken op de analoge outputs van mijn htpc is krom.
Ik ben wel nenieuwd naar deze vergelijk, t.a.v. vervanging voor mijn HD600... :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

TopGun2010

Heb zelf sinds kort de Sony MDR-HW700 als vervanger van mij RS-220. Ik miste ingangen en kon de standaard van de RS-220 niet goed plaatsen in mijn kast. De MDR-HW700 is ook een top hoofdtelefoon, beter bij films, iets minder bij muziek. Ben er zeker blij mee!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

cardas49

Quote from: eddy135 on December 20, 2014, 19:59:57
Ik ben wel nenieuwd naar deze vergelijk, t.a.v. vervanging voor mijn HD600... :)

Ik heb zo'n vermoeden dat de RS220 een HD600 met budget versterking weinig zal ontlopen. Op betere versterking zou de HD600 toch wel wat hoger moeten eindigen. De beperkte power in de RS220 zou, zelfs bij een ontwerp wat ervoor geoptimaliseerd is, de bottleneck moeten zijn?

Quote from: TopGun2010 on December 20, 2014, 20:57:28
Heb zelf sinds kort de Sony MDR-HW700 als vervanger van mij RS-220. Ik miste ingangen en kon de standaard van de RS-220 niet goed plaatsen in mijn kast. De MDR-HW700 is ook een top hoofdtelefoon, beter bij films, iets minder bij muziek. Ben er zeker blij mee!

Ik moest ook eea reorganiseren op het bureau om de RS220 kwijt te kunnen. Mooie is, alles staat er nu beter bij ook al is er 1 extra apparaat.

Hoe is het draadloze bereik van de HW700 tov de RS220? Red hij het tot zolder  :)? De RS220 haalt dat bij mij niet.

Had zelf bijna de HW700 gekocht omdat ik 15 jaar een MDR-CD780 gebruikt heb. Maar wilde er 1 primair voor muziek, dus daarom de RS220. Hopelijk komt Sennheiser tzt met een nieuw topmodel welke ook (HD) codecs ondersteund.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup