Dolby Atmos voor het eerst bij JT in Vlaardingen.

Started by Jiri, December 10, 2012, 21:37:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jiri

Op 19 december is het dan zo ver. Dan opent JT een bioscoop aan het veerplein te Vlaardingen. De eerste bioscoop in Nederland (volgens hun eigen zeggen) met een XD Experience geluidssysteem op basis van een Dolby Atmos systeem. (ben benieuwd  :popcorn: )
De Dolby Atmos zaal heeft maar liefs 52 luidsprekers inclusief twintig luidsprekers aan het plafond.
Lulkoek? Of is Dolby Atmos weer een nieuwere echt veel betere variant op de bestaande surroundsystemen in de bioscopen?
Iemand ervaringen?

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

1nt3gr@

B&W 2x DM605s2 | LCR600s3 | 2x DS6 | 2x DM603s2
Integra DTR-70.2 | DPC-7.9 Panasonic TX-P46GT30 Kenwood DM9020 Oppo BDP-103EU Dynavox High/end (3x, FL, C, FR) Audioquest Black Lab (2x, FR + FL Laag)König 4x2,5mm (SR, SL, SBR, SBL) W&M HD-01 (4x)

W.Otter

sorry maar dan kan het geluid nog zo goed zijn, als je 3 uur op zo'n stoel moet zitten word ik knettergek
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Raymond187

Quote from: W.Otter on December 11, 2012, 10:45:51
sorry maar dan kan het geluid nog zo goed zijn, als je 3 uur op zo'n stoel moet zitten word ik knettergek
Daar heb je toch medicijnen voor :D

neptune

Quote from: W.Otter on December 11, 2012, 10:45:51
sorry maar dan kan het geluid nog zo goed zijn, als je 3 uur op zo'n stoel moet zitten word ik knettergek
Ja wie niet, deze stoelen zijn nog niet eens voorzien van een zitplaats ;)
zet hier iets neer

W.Otter

whehe  :worship:
't zijn niet de comfortabelste zetels, ook niet als ze voorzien zijn van een zitvlak. hebben ze het bij onze nieuwe bios beter voor elkaar
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

neptune

Quote from: W.Otter on December 11, 2012, 13:54:15
whehe  :worship:
't zijn niet de comfortabelste zetels, ook niet als ze voorzien zijn van een zitvlak. hebben ze het bij onze nieuwe bios beter voor elkaar
welke bios is dat dan? welke plaats ?
zet hier iets neer

Robbo

Binnenkort daar maar eens The Hobbit gaan kijken.  Tenminste ik neem dan ook dat ze ook top projectie in die zaal neerzetten (3D HFR).

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Erwin.VL

Ik denk dat we dan maar eens naar Vlaardingen toe gaan dan! Het is wel anderhalf uur rijden maar ik ben bijzonder benieuwd om het geluid te ervaren. Ik heb de paper omtrent Atmos™ bestudeerd en wat mij betreft is dit de toekomst.

Iemand hier die The Hobbit daar met Atmos™ heeft gezien? Hoe was het?
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

Fox

Net te laat voor een NL release van Rise of the Guardians

Rise of the Guardians will be mixed in Dolby Atmos for languages including: French, Norwegian, Danish, Latin American Spanish, Brazilian Portuguese, Castilian Spanish, German, Italian and Chinese Mandarin en GEEN Nederlands ... :notify:

http://www.widescreenreview.com/news_detail.php?id=19747

Wel positief dat er een bios is in NL met dit systeem, had ik niet verwacht, maar ben misschie wat afgestomp door de Pathe kwaliteit...

Robbo

Zo te lezen op hun website is The Hobbit in 3D met Atmos.  Of dit ook HFR is, is onduidelijk.  Ik vermoed van niet want 3D HFR staat weer apart vermeld.

riwi

Quote from: Robbo on December 27, 2012, 17:06:18
Zo te lezen op hun website is The Hobbit in 3D met Atmos.  Of dit ook HFR is, is onduidelijk.  Ik vermoed van niet want 3D HFR staat weer apart vermeld.

Ik ga vanavond met een aantal forum genoten naar Vlaardingen voor de Hobbit.
Je moest kiezen tussen Dolby Atmos en HFR. Dus in de Atmos zaal geen HFR. Da's jammer. Wij gaan dus naar de HFR zaal. Dat Dolby Atmos was ook wel een leuke ervaring geweest denk ik.

Ze hebben ook iets met d-box daar. Maar niet met de Hobbit  :turn:

RonG

Ook binnenkort in Kerkrade  :), Bron is het limburgs dagblad

Dolby Atmos in megabioscoop Kerkrade

De megabioscoop in Kerkrade wordt in de grootste zaal uitgerust met Dolby Atmos, wat neerkomt op 'geluid in 3D'. Dat zegt Jolanda van der Luer, die vanaf januari manager is van de cinema.

Kerkrade Van onze verslaggever

,,Je hoort de helikopter al van achteren naderen terwijl die nog niet in beeld is", legt Van der Luer uit. ,,Dat wordt mogelijk gemaakt door zo'n 160 boxen, verspreid door de hele zaal. JT Bioscopen, waar we een vestiging van worden, heeft het alleenrecht in Nederlandvoor dit systeem. In Vlaardingen opent deze week de eerste bioscoop met Dolby Atmos. Wij worden de tweede van het land en de vijfde in de wereld."

Eerder werd al bekend dat de zaal, met plek voor 600 bezoekers, een megascherm van 22 bij 12 meter groot en bewegende stoelen krijgt.


Dat van die helicopter heb ik nu thuis ook al af en toe :D

Gaeje

normaal gezien was the hobbit enkel op zijn premiere te horen met dolby atmos. nog niet in een gewone zaal, als ik me niet vergis?

riwi

Quote from: Gaeje on December 28, 2012, 15:21:58
normaal gezien was the hobbit enkel op zijn premiere te horen met dolby atmos. nog niet in een gewone zaal, als ik me niet vergis?

Sinds deze week dus ook in Vlaardingen en binnenkort ook in Kerkrade lees ik van RonG :)

RonG

Quote from: riwi on December 28, 2012, 15:54:00
Sinds deze week dus ook in Vlaardingen en binnenkort ook in Kerkrade lees ik van RonG :)

Zover ik weet zou in Maart 2013 opgeleverd worden. Ik weet alleen niet wat ik moet denken van die bewegende stoelen, het moet geen attractie worden naar mijn mening.

riwi

Quote from: RonG on December 28, 2012, 16:18:10
Zover ik weet zou in Maart 2013 opgeleverd worden. Ik weet alleen niet wat ik moet denken van die bewegende stoelen, het moet geen attractie worden naar mijn mening.

In Vlaardingen is er een zaal met het motion d-box systeem dat je volgens mij ook voor thuis kan kopen voor 10 mille.
Ik denk dat het voor de bioscoop goed is dat ze wat 'extra's' kunnen bieden ten opzichte van het hometheater dat veel mensen thuis hebben. Ik heb namelijk wel dat zowel het beeld als het geluid thuis beter is dan in de bios. Sommige zalen mijdt ik compleet vanwege de beschamende kwaliteit. Je gaat alleen nog voor de nieuwste film en het gezelschap naar de bios. Met die extra features kunnen ze misschien ook extra publiek halen.

Erwin.VL

Beste Jiri,

Bedankt voor de tip. Vlaardingen had ik nog nooit van gehoord maar het blijkt zich op een haalbare 150 km van bij ons te bevinden. Ik ben er gisteren met mijn gezin naar toe geweest, nadat ik eerder de plaatsen had gereserveerd. Vrouw en dochter werden nog even extra omgekocht met een tussenstop op de Coolsingel...

Iemand benieuwd naar de ervaring? Want eerlijk gezegd verbaast het me dat nog niet eerder iemand van het forum het zaakje is gaan bestuderen.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

riwi

Quote from: Erwin.VL on December 31, 2012, 16:37:18
Iemand benieuwd naar de ervaring? Want eerlijk gezegd verbaast het me dat nog niet eerder iemand van het forum het zaakje is gaan bestuderen.

Zeker benieuwd wat je er van vond.
Ik ben ook geweest. Mooie zaal. Ik vond het geluid vrij goed voor een bioscoop. Bass behoorlijk gecontrolleerd. Beeld was niet enorm groot maar had veel punch en dynamiek. Een van de betere bioscopen naar mijn mening.

Het Dolby Atmos nog niet kunnen luisteren, daarvoor wil ik ook nog wel keer naar Vlaardingen rijden.

Erwin.VL

Quote from: riwi on January  1, 2013, 11:55:31
Zeker benieuwd wat je er van vond.
Ik ben ook geweest. Mooie zaal. Ik vond het geluid vrij goed voor een bioscoop. Bass behoorlijk gecontrolleerd. Beeld was niet enorm groot maar had veel punch en dynamiek. Een van de betere bioscopen naar mijn mening.

Het Dolby Atmos nog niet kunnen luisteren, daarvoor wil ik ook nog wel keer naar Vlaardingen rijden.

Er zijn zes zalen, ik veronderstel dat alleen zaal 4 van Atmos™ is voorzien. Ik zal later onze ervaring neerpennen en posten. Het beeld was echt wel voldoende groot, maar wij zaten dan ook tamelijk vooraan. De 3D brillen beperken dan nog eens het gezichtsveld, zeker als die bovenop je gewone bril staat!
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

J.A.F._Doorhof

Vriend van ons is daar geweest en was er helemaal van onder de indruk. Ben benieuwd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erwin.VL

Eerst misschien een kleine beschrijving voor de film begint? Voor ons gevieren was de ticketprijs 62,80 euro maar daar zit uiteraard ook een meerprijs voor 3D beeld in. Kan ietsje goedkoper als je on-line aankoopt, maar vanuit Vlaanderen kon dat niet. Plaatsen reserveren kon wel, wat ik twee dagen tevoren deed. De meest ideale plaatsen waren echter toch al bezet. In dat geval kies ik er voor om iets meer naar voor te zitten, rij 9 was beschikbaar. Terzijde: ik las dat Atmos™ er ook voor zorgt dat de plaats van de luisteraar in de zaal veel minder belangrijk is voor een correcte ervaring. Centraal zitten vind ik dan toch steeds het beste.

Aangekomen zondag rond 17u30 en het commerciële Veerplein was behoorlijk desolaat naar Vlaamse normen. Nadat we de tickets kochten moesten we nog snel onze honger stillen omdat we ook de Coolsingel in Rotterdam hadden afgedweild teneinde vrouw en dochter ook wat te gunnen. Een zaak beloofde "handgesneden patat" maar slaagde er wel in het gele goedje te hard te bakken en ook een olie met een smaakje te gebruiken. De kipsaté was al helemaal zwartgeblakerd. Tjonge! Als een Belg een friet kan bakken, dan een Nederlander toch ook?  :thumbs-up:

Enfin, de bioscoop met zes zalen bevindt zich op meerdere verdiepingen en is bereikbaar via een plaats-verkwistende roltrappen- en lifthal. Alles nieuw, dus dat was prima in orde.

Toen we onze plaatsen opzochten bleek de beenruimte gigantisch. Nog nooit gezien en zeer prijzenswaardig. Met het zitcomfort van de stoelen was overigens ook niets verkeerd. De zaal was voor 60% gevuld. Een medewerker heette het publiek persoonlijk welkom, heel aardig. Eens de lichten gedoofd bleken de inboorlingen ook bijzonder... stil! Maken Nederlanders dan alleen elders lawaai?  :devil: Zelfs geen geslurp, geen gefriemel van snoepverpakking was te horen. Misschien waren het wel allemaal geluidsfreaks zoals mezelf. Toch maar houden zo!

Voor de film begon, was er eerst nog een korte on-screen introductie in de Engelse taal van een Dolby pief omtrent het hoe en waarom van Atmos™, aangevuld met demonstratief geluid waarbij de obligate vogel al tsjilpend heen en weer vloog. Wat je (nog) niet op foto in de post van Jiri zag zijn de twee extra subs die achteraan in de zaal hoog aan de wand zijn gemonteerd. Deze dienen mede om de surround kanalen te ondersteunen want de gebruikte satellietspeakers kunnen meestal niet de vereiste 80 Hz aan. En gezien boven 80 Hz de bassen richting-gevoelig worden is het nodig om de satellieten te ondersteunen met de subs. Ik neem uiteraard aan dat deze ook de LFE mee weergeven.

Hier kun je zien wat er allemaal bij komt kijken als je je cinema wilt uitrusten met Atmos™
http://www.dolby.com/uploadedFiles/Assets/US/Doc/Professional/Dolby-Atmos-Cinema-Technical-Guidelines.pdf

En toen begon The Hobbit...
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

Erwin.VL

De film is in 3D. Het 3D effect is er wel degelijk, maar persoonlijk ben ik geen fan van 3D. Immers, je ontkomt niet aan het artificiële gevoel van 3D. De kleuren zijn omwille van de 3D brillen-filters niet perfect met die groen-bruine saus die alle beelden kenmerkt. Je merkt ook onnatuurlijke overgangen tussen figuren op de voorgrond en de achtergrond. Het lijkt wel of de mannetjes met schaar (of fotoshop) zijn uitgeknipt en op de scene geplakt (paste).

Wij houden wel van een groot scherm. Thuis zitten wij vrij dicht op een 65" JVC rear projection. Dat was een paar dagen wennen, maar nu zouden we niets anders meer willen. In de cinema gaan wij dan ook eerder dichter dan verder van het scherm plaatsnemen. Het immersieve gevoel komt dan vanzelf, 3D is daarbij niet noodzakelijk.

Wat panning van de geluiden betreft: dat blijkt bij Atmos™ dus heel natuurlijk te werken. Vliegende beesten kun je auditief perfect volgen, of ze nu op het scherm of achter/links/rechts/boven jou cirkelen. Prachtig! Maar dat was bij voorbaat verwacht. Misschien is The Hobbit een goede, maar niet de ideale showcase voor Atmos™ wat betreft de panning mogelijkheden. Immers, behalve genoemde beesten bestaat de film uit conversaties tussen Hobbits en andere humanoiden, afgewisseld met "de hel breekt los" gevechten met Orks. Erg veel panning komt daar niet aan te pas... als de front actie dusdanig luid is, dan hoor je toch helemaal niets van dingen die doorheen de zaal vliegen. Echte actiefilms zullen wellicht op dat vlak nog een groter effect sorteren, genre Top Gun, af andere films waarbij zwaar gemotoriseerd tuig wordt gebruikt. Fast & Furious, zoiets.

Maar ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit op zich de beste was die ik ooit in een cinema hoorde. Ik kan me niet voorstellen dat de akoestiek van deze zaal nu zoveel beter was aangepakt dan andere, dus het moet wel van de speakers komen. In plaats van drie, zitten er vijf grote speakers achter het scherm. Dat scheelt qua punch. Zonder dat er hoorbare distortie optreedt. Heel dynamisch! Bij die zware actie op het scherm had ik ook de indruk dat ook de voorste surrounds en de voorste hoogte satelliet luidsprekers mee de actie ondersteunden. Nu begrijp ik waarom dit "Atmos™" is gedoopt. De hele atmosfeer wordt nu immers aangewend om met al die speakers een echte "geluidshemisfeer" te creëren. Bijzonder goed allemaal.

Deze ervaring was de 2 x 150 km en 63 euro kaartjes-prijs meer dan waard. Mijn vrouw had vooraf gevreesd dat het geluid te overweldigend/dominant zou zijn, maar achteraf zij ze dat dit helemaal niet het geval was. Ze heeft gelijk, het geluid was gewoon perfect en helemaal niet vermoeiend (film duurt 3 uur met halfweg 20' pauze). En Vlaardingenaars zijn perfect gezelschap in de bios.

Hopelijk kunnen we vroeg of laat ook thuis van Atmos™ genieten. Voor mij kan dit met 12 satelliet speakers: 8 à 9 (6.1 of 7.1 aangevuld met wides) beneden en 3 à 4 in de hoogte.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

Erwin.VL

2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]