eMVe's woonkamer > Hoe nu verder? <

Started by eMVe, December 9, 2012, 17:47:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eMVe

Als eerste post lijkt het mij wel nuttig om mijn situatie qua stereo en HT te beschrijven; dat maakt het wat eenvoudiger om in andere topics vragen te stellen en voor anderen om er antwoord op te geven.
De opzet van WickedGame vond ik wel overzichtelijk, dus probeer ik de set ook ongeveer op die wijze te beschrijven.


- Historie.
- Kamer indeling.
- Apparatuur.
- Hoe nu verder?


Historie.

Begonnen in plm. 1980 met een Marantz 2250B receiver, Infinity Qs1 luidsprekers en een Pioneer draaitafel. Na een paar jaar kwam daar een Rotel cd speler bij en in 1988 heb ik de Vector I van Speakerland uit Oss gebouwd.De zoektocht in 1989 naar een nieuwe versterker bracht me bij Audio Design in Utrecht en na verschillende luistersessies heb ik daar de Audio Innovations 500 gekocht en in dezelfde periode de Cambridge CD3 cd-speler.
Door verhuizing in 1991 en bouw/verbouw van het huis in de volgende vier jaar lag de hobby even stil, maar nadat we er in 1995 zijn gaan wonen meteen op zoek naar luidsprekers die goed combineerden met de Audio Innovations (de Vectors waren al vóór de verhuizing verkocht). Dat werd de Acoustic Energy AE I, met een REL voor het laag. De Cambridge is na problemen vervangen door een  Arcam.

HT bestond van 1995 t/m 2010 uit een Sony 37 cm. televisie. . . ;D
Na wijziging van het interieur kon er ook een wat grotere tv opgehangen worden en de keuze viel op een Panasonic plasma. Logische volgende stap was een fatsoenlijk geluidsgedeelte voor bij de tv en gezien de goede ervaring met de Arcam ben ik bij de AVR350 uitgekomen. Na het beluisteren van diverse merken luidsprekers (ik ging eigenlijk voor Monitor Audio kijken/luisteren) klonken de Arcam Muso luidspreker(tjes) overtuigend het beste in deze prijsklasse (250,- p/st.), aangevuld met de REL (die in de stereo set-up vrijwel altijd uit stond).


Kamerindeling.

Aan de foto's kan ik nog toevoegen dat we vorig jaar rolluiken geplaatst hebben, zodat altijd de gewenste lichtsituatie gecreëerd kan worden. De hoogte van de kamer is 2.90 m.










Apparatuur.

Stereo.

Versterker: Audio Innovations 500 met wat upgrades door Ed de Jong (voormalig importeur).
CD-speler: Arcam CD82.
Tuner: Rotel RT-850
Interlink: vdHul en AudioNote.
Luidsprekerkabels: Audioquest Midnight.

HT.

Televisie: Panasonic 50G20 65VT60
Receiver: Arcam AVR350
Blurayspeler: Panasonic DMP-BD85
Mediastreamer: Popcorn Hour A-200
Luidsprekers: Arcam Muso (5 x )
Sub: REL Strata II Zelfbouw met JL Audio 12W7 speaker en Crown XTi 2002 versterker
Bekabeling: Supra, Audioquest en QED.

Zoals te zien ben ik niet iemand van veel wijzigingen. . . over twee jaar hoop ik het 25-jarig jubileum van de Audio Innovations te kunnen vieren. . . de Marantz speelt in de eetkamer overigens ook nog steeds met de Infinity's.
Na aanschaf van de AVR350 heb ik overwogen om te kiezen voor één set, maar wat luisterproeven met de beide versterkers (Arcam uiteraard in stereo-direct stand) gaven voor mij toch een te groot verschil in kwaliteit/muzikaliteit te horen, dus eerst maar gekozen voor een dubbele opstelling, wat natuurlijk ook meteen beperkingen inhield voor het HT gedeelte, maar aan de andere kant hoefde ik daarbij geen, of op z'n minst minder, rekening te houden met stereoweergave.


Hoe nu verder?

De set wordt voornamelijk voor film gebruikt en weergave van concerten, meestal via de PH (vooral voor het gemak) directe vergelijking van weergave via BR-speler en mediastreamer is er nog niet van gekomen. . .
De tv kijkt uitermate plezierig, zwart weergave kan nog wel een stapje beter, maar dat is niet iets wat me tijden het kijken stoort.
De REL zou wat mij betreft wel wat strakker en lager mogen weergeven, heel af en toe kan ie het niet bijbenen en klipt; dus die staat eigenlijk bovenaan het lijstje om te vervangen, waarbij zelfbouw me wel interessant lijkt.
Iemand andere ideeën? Betere speler(s), receiver (evt. los) of luidsprekers? (waarbij de grootte en plaatsbaarheid in deze situatie duidelijk een rol spelen)



advr

#1
Het is eerste wat me opviel was de AI500...  ;D
De mijne is ook in eerste instantievgemodificeerd door Ed maar daarna door mijzelf... Bijna alles vervangen :P
De AI500 kan zoveel meer en kan nog jaren mee. Luister nu ook via de AI500. :P

Ik ga het topic ook even lezen.. hahaha
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Marino

Mooie inrichting en in tegenstelling tot velen hier ( waaronder ik zelf) erg weinig veranderingen!
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

eMVe

QuoteMooie inrichting en in tegenstelling tot velen hier ( waaronder ik zelf) erg weinig veranderingen!
Dank je, het zal dus nooit een dedicated HT worden. . . toch hoop ik met behulp van dit forum nog een stap(je) te kunnen zetten. . .
QuoteHet is eerste wat me opviel was de AI500... 
De mijne is ook in eerste instantievgemodificeerd door Ed maar daarna door mijzelf... Bijna alles vervangen
De AI500 kan zoveel meer en kan nog jaren mee. Luister nu ook via de AI500.
Leuk! Een heel lijstje in je onderschrift, Mc Systems M3 zijn de speakers neem ik aan. . . zal straks eens googlen.

advr

Quote from: eMVe on December  9, 2012, 19:58:09
Dank je, het zal dus nooit een dedicated HT worden. . . toch hoop ik met behulp van dit forum nog een stap(je) te kunnen zetten. . . Leuk! Een heel lijstje in je onderschrift, Mc Systems M3 zijn de speakers neem ik aan. . . zal straks eens googlen.

Mc Systems, van eigen bodem uit Groningen. De M3's worden al heel lang niet meer gemaakt. De toegepaste Dynaudio tweeter is ontzettend goed geïntegreerd in het geheel, ze klinken nog steeds erg goed en ze moeten nog een paar jaar volhouden. Daarna ga ik eens rustig kijken naar iets anders. Dat kan vanalles zijn.
Ze moeten wel door een Ai500 aan te sturen zijn want dat blijft een geweldig versterkertje.

Jij hebt overigens ook een hele mooie kamer. Dat het geen dadicated HT wordt kan ik me heel goed voorstellen.
Er zullen er op het forum zeker leden zijn die je kunnen helpen.
Mail eens naar Beter Beeld en Geluid. Zij hebben mooie oplossingen en zijn zeer kundig. Tevens forum sponsor 8)

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

eMVe

QuoteJij hebt overigens ook een hele mooie kamer. Dat het geen dadicated HT wordt kan ik me heel goed voorstellen.
Er zullen er op het forum zeker leden zijn die je kunnen helpen.
Mail eens naar Beter Beeld en Geluid. Zij hebben mooie oplossingen en zijn zeer kundig. Tevens forum sponsor.
Wijzigingen in het interieur zijn niet uitgesloten, maar dan zal ik het wél heel goed moeten onderbouwen. . . ;D
Na een paar weken lezen en zoeken op internet heb ik vrijdag jl. besloten eerst maar eens bij twee bedrijven (hierna te noemen A en B  ;)) te gaan kijken en daar mijn vraag over een zinvolle update voor te leggen.

Bij A was ik om even over tien en stond ik binnen een half uur weer buiten. . . de verkoper dacht qua luidsprekers richting een monitorluidspreker van Dynaudio, omdat de winst gezocht zou moeten worden in groter t.o.v. wat er nu hangt. Tijdens spelen van een cd (Van Morisson met Georgie Fame, live) op die set was voor mij al snel duidelijk dat iets beoordelen op deze manier niet zinvol was; ik ken het alleen maar van mijn stereoset en dan mis je toch wel érg veel details, dynamiek en vooral het gevoel er bij te zijn. . .Volgende punt was de opstelling van de luidsprekers en de kijkafstand. Zijn conclusie was: zet eerst de frontluidsprekers maar eens verder uit elkaar of de bank een stuk dichterbij, ga eens meten en afstellen met een db-meter en als je daarna nog niet tevreden bent kom je maar weer terug. . . hmm. . . dan sta je toch eerst wat beteutert te kijken. . . :huh2:. . . maar op zich natuurlijk goed dat hij meedenkt en niet meteen wat probeert te verkopen.

Omdat het nog erg vroeg was en ik tot halverwege de middag de tijd had, besloten om meteen naar de andere winkel te rijden die me interessant genoeg leek om er ook te gaan kopen. Dat was een heel andere ervaring. . . hier werd er concreet een richting aangegeven voor vervanging van speakers, versterker en de mogelijkheid om de tv te vervangen voor projectie. Na dit gesprek bood de verkoper aan om (met een andere al aanwezige klant) wat film- en muziekfragmenten mee te bekijken, wat ook een interessante ervaring was en zeker van nut kan zijn bij verdere beslissingen. Al met al ben ik daar een drie en een half uur binnen geweest. . .

Aan het einde van de dag was mijn conclusie dat ik toch eerst maar de raadgeving van de eerste verkoper op ga volgen, zelf een sub ga bouwen ter vervanging van de REL (zie ander topic. . .) en daarna ga bekijken wat de volgende stap zal gaan worden.

Wordt vervolgt. . .

eMVe

#6
Wordt vervolgt. . . en dat heeft een tijdje geduurd. . .
De sub was inderdaad het eerste wat veranderd is, nu een jaar geleden en ondanks dat ik het gevoel heb dat de versterker (Crown 2002) niet het uiterste uit de luidspreker (JL12W7) haalt, ben ik er voorlopig wel tevreden mee.
Het afgelopen jaar heb ik diverse shows en winkels bezocht op mijn zoektocht naar een upgrade van de set/opstelling. Probleem daarbij bleek telkens de combinatie van onbekende factoren; het meenemen van eigen cd's is uiteraard een eerste vereiste, maar dan luister je nog naar een onbekende speler, versterker en luidsprekers, nog afgezien van de ruimte. . .
Wat serieuzer beluisterd: Focal 900 serie (926 en 948), KEF LS50 en 300?, GoldenEar (Triton 7 en 2) en Sonus Faber Venere (2.5 en 3.0). Ik heb getracht ze te beluisteren op een set die ongeveer gelijkwaardig is als wat ik hier thuis heb staan en zonder op elk model afzonderlijk in te gaan kan ik zeggen dat de Venere 3.0 er toch wel bovenuit stak; dat zal waarschijnlijk de speaker worden om de zoektocht mee te vervolgen.
Wat inmiddels wél duidelijk geworden was, is dat de opstelling in de breedte van de kamer teveel beperkingen met zich mee bracht; zowel qua akoestiek als mogelijkheid om wat grotere luidsprekers te kunnen plaatsen. Onlangs de beslissing maar genomen om als eerste de kamer een kleine verbouwing te laten ondergaan en daarna verder op zoek te gaan naar andere luidsprekers en evt. versterker.
Kleine aanvulling hier nog op: de laatste maanden zijn we ook nog bezig geweest met de keuze tussen tv en projectie en de keuze is daarbij gevallen op een nieuwe 65VT60 in afwachting op wat 4K de komende jaren voor projectie gaat betekenen.
Hierbij nog wat plaatjes van de aanvang van de veranderingen:






eMVe

En deze week weer een stukje verder gekomen. De keuze gisteren was alles op alles zetten en komende donderdag behangen, of het wat rustiger aandoen en het nog een week uitstellen. . . keuze is op de laatste optie gevallen. Ach, drie of vier weken maakt, na afloop, uiteindelijk ook niets uit.






eMVe

Twee weken verder en toch niet helemaal op het punt als gehoopt. . . er zitten te grote kleurverschillen in het behang, dus dat moet er weer af. . . (op de foto zijn er al twee afgehaald).
Het kastje voor de apparatuur moet nog afgewerkt worden en na het definitief terugplaatsen van de apparatuur de bekabeling wat onopvallender weg werken, dan eerst de huidige luidspreker(tjes) plaatsen en daarna pas als volgende stap verder op zoek naar nieuwe speakers.
De indeling vinden we zelf wel beter, het oogt wat ruimer. Het donkere behang een paar banen de hoek om is ook wel een succes, er komt er nog één bij. Mocht het ooit tot projectie komen, dan is dat al voorbereid, maar ook met tv kijken is het prettiger.
Sub zal nog wel een probleem worden om een mooi plaatsje voor te vinden.


Earthshaker


Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

eMVe

Beiden bedankt voor het compliment, het zal met een paar grote vloerstaanders waarschijnlijk niet mooier worden. . .

Gisteren het behang opgehaald; de fabrikant erkende de fout en de rollen werden dus kosteloos vervangen. Tot zover het goede nieuws, want toen we een paar baantjes geplakt hadden viel ons een om de 40 cm. repeterende streep van 10 x 2 cm. op en bleek het in alle banen/rollen te zitten. . . :devil: :devil: :devil: Terug naar de winkel en daar beoordeelden ze het ook als een duidelijke fout; dat is tenminste iets. . . maar tegelijkertijd deelden ze mee dat het hoogstwaarschijnlijk alleen weer het behang vergoed gaat worden, maar ik hoop dat de fa. Eijffinger daar anders over denkt, een kleine tegemoetkoming lijkt me toch redelijk?
Ik kreeg vandaag wel het gevoel dat ik m'n tijd op een betere/leukere wijze had kunnen besteden. . .

Als de kast klaar is zet ik er nog wel wat plaatjes bij.


RubenV.

Mooi gedaan hoor! Dit is nou een interieur wat mij wel aanspreekt. Fraaie stoelen ook.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

eMVe

Dank je, stoelen, bank en tafel zijn van Harvink; Nederlands fabrikaat(niet dat ik alles van deze fabrikant even fraai vind).
Als eerste stap de luidsprekers maar eens terug gezet op een tijdelijk voetje, deurtje en sub moeten nog een kleurtje krijgen.



Eerste indruk is zoals verwacht; beter dan voorheen in de breedte opgesteld. Vooral het laag is veel beter geworden (waarvoor Morca de credit krijgt; hij had tijdens de bouw van de sub al aangegeven dat dit de beste plaats zou zijn), zonder gebruik te maken van de instellingsmogelijkheden van de Crown, dus alleen afstand, sterkte en kantelfrequentie ingesteld, klinkt (en voelt) hij aanzienlijk krachtiger en heb ik het rode ledje ook nog niet aan zien gaan. Ook veel minder last van staande golven.

Dit weekend een set Sonus Faber Venere 3.0 met center te logeren; gisteren wat instellingen uitgeprobeerd en een film gekeken, vanmiddag verder met muziek en proberen een conclusie te trekken. . . zal niet makkelijk worden. . .




MLCinema

Smaakvol ingerichte woonkamer! Mooi stukje om te lezen ook. Tv komt erg fraai uit zo op die voorzetwand waardoor de speaker ook meer ruimte krijgt. Veel plezier met testen!
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

VPI

Smaakvol...alleen zou je het plafond in bijpassende kleur kunnen schilderen (ja da's een rotklus :tounge2:

eMVe

QuoteSmaakvol...alleen zou je het plafond in bijpassende kleur kunnen schilderen (ja da's een rotklus :tounge2:
In werkelijkheid combineert het niet slecht, althans niet zo dat het mij op enigerlei wijze stoort. . .  ;)
De kleur van de kast stoort me wél, die moet dus nog een keer over.
QuoteSmaakvol ingerichte woonkamer! Mooi stukje om te lezen ook. Tv komt erg fraai uit zo op die voorzetwand waardoor de speaker ook meer ruimte krijgt. Veel plezier met testen!
Nou, plezier. . . het is niet echt mijn hobby. . . Korte eerste impressie: in het geheel gezien natuurlijk een stap vooruit, vooral in stereo (zonder sub, dat klinkt toch wat minder) maar ook film. Iets minder prettig is dat het geluid uit de center wat meer te lokaliseren is; met de Muso´s klinkt het meer als één geheel, zonder duidelijk onderscheid tussen links, center en rechts.
Morgenavond nog wat verder luisteren en dan beslissen of deze vooruitgang me 4000 (of 5500 met achter luidsprekers) waard is. . . ???

Former member 78

Wauw, ziet er erg mooi uit zo! Die speakers smoelen erg lekker zeg!

hexagram

Die laatste foto zou zo uit een catalogus van Sonus Faber kunnen komen, ze staan er erg mooi op vind ik! Benieuwd naar je uiteindelijke keuze :)

eMVe

QuoteWauw, ziet er erg mooi uit zo! Die speakers smoelen erg lekker zeg!
Voor zover luidsprekers fraai kunnen zijn, waren deze dat inderdaad wel. . . combineerden qua vorm ook prima met de meubels.

QuoteDie laatste foto zou zo uit een catalogus van Sonus Faber kunnen komen, ze staan er erg mooi op vind ik! Benieuwd naar je uiteindelijke keuze :)
Bedankt voor het compliment, maar aan foto´s voor een catalogus worden wel wat hogere eisen gesteld. . .
Tja, mijn uiteindelijke keuze; ze zijn afgelopen dinsdag terug gebracht zonder het gevoel van `die ga ik meteen bestellen´, de combinatie van aanwezige apparatuur, ruimte en luidsprekers gaf niet het resultaat waarvan ik heel blij werd. Zoals al vermeld vond ik de center erg aanwezig, volgens de verkoper (en mijn zoon) is dat kenmerkend voor een centerluidspreker; dat geloof ik dan maar zondermeer, maar kon mij toch niet echt bekoren. Wellicht een kwestie van gewennen?
In surround was er een duidelijke afwijkende klankkleur met de Muso´s, zou ik op zich wel me kunnen leven en evt. de bijpassende achterluidsprekers voor willen aanschaffen.
In stereo was er op hogere luistervolume een te duidelijk aanwezige basweergave, ik verdenk de erker daar de schuldige van te zijn; als ik bij het afstellen van de sub met de db-meter door de kamer loop, is daar de hoogste piek van + 10 db. te meten en aangezien deze luidsprekers zelf al het laag bij muziekweergave kunnen weergeven zal dat dus op die manier ook negatief werken. Dat zal met een versterker met roomcorrection wellicht te compenseren zijn, maar dan rijst de vraag of je dat wel wilt en ik vond dat het in de huidige situatie al gewoon goed moest klinken.
Om toch nog maar eens te proberen heb ik de AE1 maar op de Arcam aangesloten, eerste indruk: meer details waarneembaar, instrumenten staan beter geplaatst in de ruimte en het hoog klinkt in mijn oren mooier; bekkens zingen echt en het uitklinken van tonen van bv. een piano zijn ook beter te horen, als je begrijpt wat ik bedoel. . . de weergave is wel wat verder weg; gevoelsmatig zit je wat verder van het podium af i.t.t. de Venere waarbij je meer het gevoel had op de eerste rij te zitten.
De instelling waarbij de AE1, in stereo, het beste klinkt is large + sub, met de kantelfrequentie op 80. Klein nadeel van de AE1 is de lage gevoeligheid, om ze te matchen met de Muso moet ik ze op + 6db. instellen.
Zo meteen  eerst maar weer eens wat gaan luisteren, de zoektocht is zeker nog niet ten einde. . . eigenlijk wel jammer, want in gedachten had ik de Venere´s al gekocht. . .


eMVe

Vier maanden verder en eigenlijk nog steeds weinig opgeschoten. . .
De opstelling is nog steeds met de Acoustic Energy's en Muso's als center/achter luidsprekers. Eerst maar eens een plaatje, anders wordt het wel erg saai:



Qua luidsprekers heb ik de Acoustic Energy AE1 MkIII SE beluisterd: toch echt iets anders dan mijn eerste versie en volgens de verkoper komt dat doordat ze het wat mooier hebben geprobeerd te maken zodat het een groter publiek zou aanspreken.
De Focal SM9 leek mij, ook gezien de lovende tests, een "mooie" luidspreker; enigszins uit dezelfde hoek (studiomonitor) als mijn AE1 en deels dezelfde units als in de Focal Utopia serie. Of het aan de akoestiek, de overige apparatuur of misschien aan de SM9 zelf lag weet ik niet, maar de weergave deed mij muzikaal gezien maar weinig; het was weergave op hoog niveau, dat was duidelijk, maar het was niet alsof ik er zelf bij betrokken was. Applaus klonk erg vlak, niet alsof het vlak vóór me was. Afbeelding was sowieso érg ver achter de luidsprekers, ik zat ergens achter in de zaal. Wat ik vooral mistte was het gevoel ergens live bij aanwezig te zijn.
Eerlijk gezegd word ik een beetje moe van mezelf. . . zó moeilijk zou het toch niet hoeven te zijn? Budget is niet oneindig, maar luidsprekers zoals genoemd zijn geen probleem. Iemand een idee in welke richting ik het zou kunnen zoeken? Iets met een bandtweeter o.i.d.? Dali?

Wat apparatuur betreft overweeg ik nog steeds wat anders i.p.v. mijn Arcam 350; de 450 of 750 zou de veiligste keus zijn. Een stereo versterker met HT-passtrough misschien de betere, gezien mijn (zeker de laatste tijd gebleken) voorkeur voor stereoweergave. Streamen is ook nog een punt; momenteel gaat dat van mijn computer via de Popcorn en de 350. Vergeleken met de Arcam CD82 is dat verre van ideaal, dus daar valt ook nog heel wat te winnen, maar dat is een hoofdstuk op zich vrees ik. . .

Suggesties zijn van harte welkom om uit deze impasse te geraken!


eMVe

#21
Helaas nog niet de tips waarop ik hoopte (wellicht een verkeerde manier van omschrijven en/of vraagstelling?), dus gisteren nog maar eens een bezoek aan een bedrijf (D of F, ik heb de tel niet precies bijgehouden) gebracht dat een mooi pakket merken in het assortiment heeft en waar hier op het forum al verschillende mensen positief over waren.

Bij binnenkomst stond er een setje Revels aangesloten op een Densen versterker, de klank vond ik typerend voor wat ik al een keer eerder van deze speakers in een andere ruimte met een andere versterker had gehoord: het zal zeker niet slecht zijn, maar niet mijn ding; erg vlak en afstandelijk, te weinig muzikale emotie.
Tijdens het gesprek over wat mij dan wél aansprak, kwam het er op neer dat ik meer het gevoel wil hebben bij de opname aanwezig te zijn en de live ervaring vaak te missen in wat ik tot nu toe (in betaalbare sets. . .) gemist heb. Om te testen of dat live geluid echt hetgeen was dat ik bedoelde werden de Revels vervangen door Master Audition: kijk, dat was toch heel wat anders en véél meer in de richting van wat ik prettig vind. N.a.v. de vraag "wat voor verbetering zoek je in je huidige set" komt het er op neer dat ik van de aparte stereo setup af wil, mede door de gewijzigde kamerindeling (hoe mooi ik de Audio Innovations ook vind klinken i.c.m. de Acoustic Energy's) en dus wil proberen om dat deel beter te integreren in de HT set, met een geluid dat het live gevoel voldoende over kan brengen. Het advies was om niet als eerste de luidsprekers te vervangen, maar om bij de versterker te beginnen. Dat is dus een andere benadering waar ik even aan moet wennen, maar wellicht niet eens zo verkeerd; mijn vrouw vond het zelfs een logische eerste stap. . . er stonden voldoende interessante versterkers in de ruimte waarmee dat mogelijk zou zijn. Punt is daarbij wel een beetje dat mijn speakers meer dan 20 jaar oud zijn en niet het eeuwige leven zullen hebben; de daarna aan te schaffen luidsprekers moeten dan wél weer matchen met die versterker.
Daarna nog even de Sonus Faber Cremona Auditor M beluisterd (alles op de Densen), hmm, het was veruit de mooiste luidspreker in de winkel en zou hier in de kamer ongetwijfeld prachtig staan, maar ik had er op dat moment net iets teveel op aan te merken om heel erg enthousiast te worden, wellicht zou het met een andere versterker wat overtuigender kunnen zijn. . . had ik al geschreven dat het een juweeltje is om te zien. . . ::)

's Avonds de beluisterde muziek thuis nog eens "opgezet" en het was eigenlijk de eerste keer dat ik niet het gevoel had van "deze weergave spreekt mij meer aan" na het beluisteren van een andere set. Dat geeft voor mij wel aan dat wat ik 's middags gehoord had dicht in de buurt komt van hetgeen ik thuis heb staan. Qua klankkleur, overbrengen van muzikale emotie e.d. dan, want de punten waarop het hier minder klinkt waren óók meteen duidelijker: nauwkeurigheid van de plaatsing, strakheid van het laag, klankkleur van instrumenten, details in de opname enz. Niet dat ik opeens hier niet meer met plezier zou kunnen luisteren, maar wél opvallend.

"Hoe nu verder" is nog steeds de vraag, maar het is wél iets duidelijker in welke richting ik het moet cq. wil gaan zoeken: Ht gedeelte van gewoon een goede kwaliteit, met toch de nadruk op het daarin geïntegreerde stereo gedeelte. Of ik dat het beste kan bereiken met voorlopig alleen een andere stereoversterker in mijn huidige setup, of de AVR350 ga vervangen door de AVR450 met evt. de helaas nog niet leverbare UDP411 is de eerste vraag. Of de A49 daarbij zal passen qua integratie en klank is de volgende. . .

Wordt ongetwijfeld weer vervolgd. . .



AbZ

Mooie ruimte.

Quote from: eMVe on August 15, 2014, 21:59:02Het advies was om niet als eerste de luidsprekers te vervangen, maar om bij de versterker te beginnen.
Bizar advies.

Quote from: eMVe on August 15, 2014, 21:59:02de daarna aan te schaffen luidsprekers moeten dan wél weer matchen met die versterker.
Aha.

chansig

Eerst de speakers...deze in je eigen ruimte beluisteren en als je dan nog wilt versterkers etc. Dat matchen tsja...ik ben er niet zo van.

De meeste speakers zijn niet heel erg moeilijk, men maakt ze wel vaak moeilijk en dan kan men een dikke bak aanschaffen. Dan lekker afhankelijk van wat je hoort helemaal wel/niet losgaan met kabels, stekkers, interlinks etc.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eMVe

QuoteMooie ruimte.



Quote from: eMVe on Yesterday at 21:59:02

Het advies was om niet als eerste de luidsprekers te vervangen, maar om bij de versterker te beginnen.


Bizar advies.



Quote from: eMVe on Yesterday at 21:59:02

de daarna aan te schaffen luidsprekers moeten dan wél weer matchen met die versterker.


Aha.
- Dank je.
- Op het moment dat het advies gegeven werd, klonk het niet bizar. In zijn ogen/oren is de versterker de basis, daar is ook wel wat voor te zeggen.
- Dat was mijn conclusie, niet de zijne. . .

QuoteEerst de speakers...deze in je eigen ruimte beluisteren en als je dan nog wilt versterkers etc. Dat matchen tsja...ik ben er niet zo van.

De meeste speakers zijn niet heel erg moeilijk, men maakt ze wel vaak moeilijk en dan kan men een dikke bak aanschaffen. Dan lekker afhankelijk van wat je hoort helemaal wel/niet losgaan met kabels, stekkers, interlinks etc.

Gr Hans
Ik ben wél overtuigd van het matchen; de Acoustic Energy's spelen (om maar met de woorden van Ed de Jong te spreken) "de sterren van de hemel" i.c.m. de Audio Innovations, maar laten op de Arcam de beperkingen van die versterker horen. De Sonus Faber Venere 3.0 deed het op de Arcam heel redelijk, maar met de Audio Innovations leek het nergens naar. Ik denk dat als je een versterker, die met alle luidsprekers gemiddeld goed presteert, combineert met een luidspreker die met alle versterkers gemiddeld goed combineert, nooit boven het gemiddelde uit zal stijgen. . . of je moet gewoon geluk hebben.
W.b.t. kabels vond ik de mening van de verkoper wel positief: hij levert de produkten/set het liefst met standaard bekabeling en het is dan aan de klant om daar dan desgewenst mee verder te gaan. Oftewel: ook met relatief eenvoudige/goedkope kabels moet het al goed klinken.

Beiden bedankt voor jullie antwoord; het geeft op z'n minst het gevoel dat ik het niet alleen voor mezelf opschrijf. . . (alhoewel dat op zich ook al helpt). Hebben jullie wellicht nog concrete tips v.w.b. de keuze, mijn hierboven omschreven voorkeur daarin meegenomen?