Koof gebruiken als bass trap?

Started by RalphH, December 8, 2012, 13:00:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Wellicht een onzinnig idee, maar uit onzinnige ideeen is wel meer moois gekomen, dus graag jullie mening  ;D.

Ben best tevreden met onze HT, maar er is zeker verbetering mogelijk. Aan de ene kant kan het hoog wat meer gedempt worden. Aan de andere kant valt er tussen 90 en 150 en 60 en 70 Hz een gat in het laag en is er nogal wat nagalm onder de 30Hz.
Mogelijkheden om hoeken waar de muren elkaar treffen aan te passen, hebben we niet, nu merkte ik laatst wel dat er in de hoeken tegen het plafond en de onderkant van de koof in de voorkant van de ruimte, nogal wat laagopbouw zit.
De koof is hol en ik vroeg me af of het volstoppen met materiaal naar keuze (moet Eric Desart zijn grafieken eens doornemen) enig nut zou hebben.
De constructie is flink stevig, dus of het als massa-veer kan dienen weet ik niet.

Iemand die hier een lichtje op zou kunnen schijnen? Kan dit positief uitwerken, of juist negatief? Proberen is natuurlijk altijd mogelijk, maar vantevoren een idee krijgen van het resultaat zou leuk zijn.

Wat plaatjes:


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

De koof zit tegen een "boundary".
Derhalve ook een gunstige plek om eea aan te pakken.

Indien je deze volpropt met mineraalwol en een semi- of niet-doorlatend materiaal ter afwerking gebruikt zal de koof als basstrap gaan functioneren.
Dikte bepaald hoe diep ie gaat, oppervlak de mate.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Klinkt goed.
Net even gekeken naar hoe de wol er in te proppen, dat gaat tegenvallen, zit net een dwarsbalkje in de weg die wat verhinderd dat ik de wol naar het achterste gedeelte door kan duwen. Heb maar een spleet van 1 cm ofzo :(.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Quote from: RalphH on December  8, 2012, 14:44:49
Klinkt goed.
Net even gekeken naar hoe de wol er in te proppen, dat gaat tegenvallen, zit net een dwarsbalkje in de weg die wat verhinderd dat ik de wol naar het achterste gedeelte door kan duwen. Heb maar een spleet van 1 cm ofzo :(.
2 stukken gaat wel lukken ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

#5
Nope, zie nu dat ook op de fotos te zien is waar het doorheen moet. Zitten om de 30(?) cm dwarslatjes, die dikte heb ik...de koof is verder compleet afgewerkt en kan niet open zonder de boel te slopen.

Tot zover dit idee denk ik >:( :( :nopompom:.
Of...ik moet alles door de lampgaatjes gaan proppen, maar dan krijg ik het denk ik nooit evenwichtig verdeeld door de hele koof heen...



En er nooit meer fatsoenlijk uit als het een mislukking blijkt te zijn. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

En je achterwand?
Hangt daar iets?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

De schuifpui naar de tuin toe. >:(. Harde wand dus.

Was inderdaad de ideale locatie geweest voor een flinke trap, maar vanwege de doorloop wat minder practisch ;D.

Heb ook nog aan het plafond zitten denken. Wil eigenlijk nog iets tussen luisterplek en speakers. Vooral om hoog nog iets te temperen, maar zou het iets dikker kunnen maken zodat er ook wat laag gedempt wordt.  Weet enkel niet of het ueberhaupt verstandig is om laag af te vangen tussen de speakers en de luisterplek.

Heb mijn lessen wel geleerd. Akoestiek meteen meenemen in de bouw van een kamer. Had de invloeden hiervan onderschat helaas.
Nu kan ik enkel het woord nog verspreiden ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Quote from: RalphH on December  8, 2012, 15:41:28
De schuifpui naar de tuin toe. >:(. Harde wand dus.

Was inderdaad de ideale locatie geweest voor een flinke trap, maar vanwege de doorloop wat minder practisch ;D.

Heb ook nog aan het plafond zitten denken. Wil eigenlijk nog iets tussen luisterplek en speakers. Vooral om hoog nog iets te temperen, maar zou het iets dikker kunnen maken zodat er ook wat laag gedempt wordt.  Weet enkel niet of het ueberhaupt verstandig is om laag af te vangen tussen de speakers en de luisterplek.

Heb mijn lessen wel geleerd. Akoestiek meteen meenemen in de bouw van een kamer. Had de invloeden hiervan onderschat helaas.
Nu kan ik enkel het woord nog verspreiden ;D ;D
Plafond voor bass traps lijkt mij minder geschikt. Rendement ligt lager.
Hoeken of wanden zijn dé plekken.

En iets mobiels ?
http://gikacoustics.com/product/custom-metal-stands/
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Hmja, wel eens aan gedacht, maar de kamer behoeft nog enige WAF ;D. Daarbij is elke keer met die dingen slepen als je film wilt kijken ook niet zo gewenst.
Er staan nu GIK 244's  in de hoeken linksachter (tegen de achterwand), dat doet een beetje wat voor de nagalm, maar zeker niet in het sub-laag. Diagonaal in de hoek, wat ideaal is, kan niet vanwege de gordijnen die er hangen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Je sublaag krijg je niet onder controle met GIK's of het moeten de "tuned traps" zijn.

Ik dacht meer aan de 90- 160 Hz , te zien in je meting. :-\
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


RalphH

Quote from: Hipster on December  8, 2012, 18:04:47
Je sublaag krijg je niet onder controle met GIK's of het moeten de "tuned traps" zijn.

Ik dacht meer aan de 90- 160 Hz , te zien in je meting. :-\

Ja, da's zeker een aandachtsgebied..Ik zal in de kerstvakantie nog eens wat gaan spelen met de plaatsing van de panelen.

Sublaag had ik graag super-chunks voor ingezet, maar dat had ik voor de verbouwing in moeten calculeren.

Quote from: morca on December 10, 2012, 15:12:04
Kerel druk aan het klussen... :D
Ja dat was een goed idee denk ik,krijg je er nog wat tussen?

Nog niets gedaan hoor ;D. Even uitzoeken wat voor materiaal en hoe ik dat de koof in krijg.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

high-q

Mooi topic! Ik loop zelf ook steeds meer tegen dit probleem aan. Zoals je terecht aan geeft is akoestiek een onderdeel dat je tijdens de bouw van je HT eigenlijk al mee zou moeten nemen. Ik denk alleen, zo was het bij mij althans, dat het niet voor iedereen meteen een optie is. Zowel qua budget als qua WAF. Ben erg benieuwd hoe jij jouw specifieke problemen aan gaat pakken.

Tijdens de bouw van mijn HT heb ik er even aan gedacht om mijn koof op te vullen met isolatiemateriaal, maar heb het niet gedaan. Uiteindelijk toch best wel spijt van, aangezien de koof nu helemaal dicht is. Ik weet niet of het een mogelijkheid is, maar misschien is er een manier om één of andere substantie met akoestisch dempende eigenschappen door de gaten waar je de lampen in hebt zitten te spuiten.

Als ik me niet vergis doen ze dat tegenwoordig ook bij het isoleren van bestaande muren. Ik weet bijvoorbeeld van de vorige eigenaar van mijn huis dat de hele kruipruimte onder mijn huis is gevuld met schelpen. Die zijn er destijds ook in gespoten. Heel wat anders, maar een beetje hetzelfde idee.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RalphH

Laag in de basis aanpakken hoeft niet meteen vreselijk veel te kosten --> De hoeken vol met super chuncks en je bent al een heel eind op weg. Kun je de boel ook nog meteen mooi afwerken.

De koof volspuiten met van die schelpen gaat niet helpen, dat spul heeft geen massa, is net als PUR (as ge 't nie mir wit,..PUR en kit ;D ;D) en massa heb je echt nodig wil je in het laag wat bereiken.

Ben er nog niet uit, straks een weekje vakantie en dan ga ik het eens op mijn gemak bekijken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Eric Desart

Quote from: RalphH on December 18, 2012, 21:09:42
en massa heb je echt nodig wil je in het laag wat bereiken.

Ben er nog niet uit, straks een weekje vakantie en dan ga ik het eens op mijn gemak bekijken.
Praat je over absorptie?
Waarom heb je dan massa nodig in het laag?
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

RalphH

Sorry Eric, bedoelde een hoger soortelijk gewicht van het absorbtiemateriaal tov de schuimpjes.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Eric Desart

#17
Quote from: RalphH on December 19, 2012, 11:35:16
Sorry Eric, bedoelde een hoger soortelijk gewicht van het absorbtiemateriaal tov de schuimpjes.

RalphH

Dit hang af van de dikte van de wol of het schuim.
Zo hebben de (schuimstof) MegaLenrds van Auralex een ietsje betere absorptie (ook in het laag) dan de minerale wol superchuncks beide met dezelfde maatvoering, gemeten met een vergelijkende test in een labo.

Zo is bij dikke wol of wol met een spouw lage densiteiten beter in het laag dan hogere densiteiten.
Het net STIKT van de (foute) axioma's ter zake. Men mixed verschillende parameters door elkaar en trekt daar foute conclusies uit.  Niet de densiteit maar de stromingsweerstand (in functie van golflengte) en ingangsimpedantie zijn dominante factoren.

In dit topic geef ik het effect van dikte en densiteit in functie van absorptie, en je zal merken dat bij grotere diktes lagere densiteiten efficiënter worden. http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=6431#6431

In de daarop volgende post geef ik een Excel file waarmee je de absorptie in functie van dikte, densiteit, invalshoek, spouwbreedte enz. zelf kan berekenen. http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=6608#6608

Hiermee zal je merken dat die axioma's op het net vaak helemaal onterecht zijn.
Ik heb nog juist (in een ander forum) iemand geadviseerd bij een zeer dikke bastrap beneden tot maximaal 40 kg/m³ te gebruiken voor steenwol.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

RalphH

Dankje Eric. Ik ga ze volgende week eens doorspitten.

Zie jij nog nadelen als ik materiaal in de koof aanbreng maar deze niet geheel gevuld krijg.
Ik bedoel hier niet een verminderde/minder ideale werking, maar een mogelijk negatief effect tov de huidige (ongevulde) situatie.

Ik vraag dit, omdat als het materiaal er eenmaal via de lampgaten is ingestopt, ik het er niet zomaar weer uit krijg.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Eric Desart

#19
Quote from: RalphH on December 19, 2012, 12:11:46
Zie jij nog nadelen als ik materiaal in de koof aanbreng maar deze niet geheel gevuld krijg.
Ik bedoel hier niet een verminderde/minder ideale werking, maar een mogelijk negatief effect tov de huidige (ongevulde) situatie.

Ik ken het woord koof niet.
Uitgaande dat dit de houten constructie is in de hoek muur/plafond (en ik je juist begrijp):
Hoe meer wol hoe beter. Ik zie geen nadelen (als je dat niet geheel gevuld krijgt) en je kan dit rustig vullen met zachte wol die je tussen die spleet drukt. Je hoeft hier geen platen voor te gebruiken die je daar niet of amper tussen krijgt.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

RCduck7

Ik wil ook wel een gelijkaardige constructie maken en vullen met glaswol of iets dergelijks in de hoeken van de kamer. Maar dan wel vertikaal van de vloer naar boven toe. Ik zou die dan willen behangen en verven zodat dit opgaat in het interieur. Nu vraag ik me af of de ondergrond waar ik op ga behangen niet een beetje geluiddoorlatend moet zijn om nut te hebben, iets geperforeerd ofzo en niet een volle gips of houten plaat. Want dan zou het afketsen ipv absobtie hebben toch?? Of larie wat ik vertel?
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

RalphH

Voor zover mij bekend is dat zeker niet nodig. Als je in de hoeken "super chunks" stapelt, dan kun je die zelfs inpakken in plastic. Ten eerste om geen zwevende deeltjes in je ruimte te krijgen en ten tweede om juist nog wat reflectie te hebben zodat niet al teveel hoog wordt geabsorbeerd. Laag absorbtie lijdt hier niet onder.
Je kunt er zelfs echt een dichte wand voorzetten, krijg je een "massa - veer constructie". Voor zover ik weet, vergt dit wel wat meer uitkien werk, je kunt dan wel een basstrap op een bepaalde frequentie tunen.
Geperforeerd kan ook, dan wordt het een helmholz resonator (HTip heeft er 1). Ook dit is een constructie ontworpen voor het aanpakken van 1 specifieke frequentie voor zover ik begrijp.

Quote from: Eric Desart on December 19, 2012, 12:54:56
Ik ken het woord koof niet.
Uitgaande dat dit de houten constructie is in de hoek muur/plafond (en ik je juist begrijp):
Hoe meer wol hoe beter. Ik zie geen nadelen (als je dat niet geheel gevuld krijgt) en je kan dit rustig vullen met zachte wol die je tussen die spleet drukt. Je hoeft hier geen platen voor te gebruiken die je daar niet of amper tussen krijgt.

Helemaal goed begrepen. Is de constructie tegen het plafond waar de spotjes in gemonteerd zitten.
Een soort wol zou wel ideaal zijn en een stuk makkelijker te verwerken. Platen zou ik toch in kleinere stukken moeten snijden en dat is geen fijn werkje met bijv. glaswol..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

ronalddebeer

misschien een tip om eens navraag te doen bij thingman? die heeft hier schijnbaar veel verstand van
Pioneer SC-LX86-K - Pioneer BDP-LX55 - Pioneer S-EX 7.1 surround opstelling

Bas Akkerman

Quote from: ronalddebeer on December 19, 2012, 19:04:47
misschien een tip om eens navraag te doen bij thingman? die heeft hier schijnbaar veel verstand van
Eric Desart ook hoor, net als keyser. Een hoop kennis hier op het forum, de vraag (in mijn topic) wordt nog even: wie "kies" ik?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

RCduck7

Nu rijst ook nog de vraag om een driehoek, een vierkant af afgeronde vorm te gebruiken in de hoeken...
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.