review TW8100 Werner Home@The movies

Started by home@the movies, November 27, 2012, 14:05:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Het is lang geleden dat er nog zo is uitgekeken naar de review van een toestel als die van de Epson TW8100.
De reden hiervoor? op de IFA beurs te belijn kondigde Epson zijn nieuwe line up van Home cinema projectoren aan. Naast de verwachte opvolgers van de instapper TW6000 die als naam TW6100 meekreeg en de opvolger van het topmodel TW9000 die TW9100 gedoopt werd was er echter meer spannend nieuws te rapen.

Epson zou een toestel op de markt brengen dat zich tussen deze twee modellen in posisioneerde, sterker nog het zou dezelfde prestaties neerzetten dan zijn grote broer de TW9100.
Door het niet meeleveren van de 3D brillen (wel de mogelijkhied tot 3D) en het ontbreken van het ISF label (maar wel de mogelijkheden tot calibratie) zou het een prijskaartje meekrijgen van net onder de 2500 euro.

Meer dan redenen genoeg dus om reikhalzend uit te kijken naar de release van deze toestellen. De demo sample van de TW9100 liet gelukkig niet al te lang op zich wachten en we zagen dat het goed was, als Epson deze prestaties kon doortrekken in de TW8100 dan hebben we een topper voor een bijzonder scherpe prijs.

Zoals dat gaat met nieuwe toestellen laat net diegene waar we het meest naar uitkijken het langste op zich wachten, maar geen nood , gisteren was het zo ver en werden onze eerste TW8100 machines geleverd.

We hoeven niet uit te wijden over uiterlijk, menu structuur enz, die is exact zoals de TW9000 en TW9100 wel is de TW8100 enkel in witte uitvoering verkrijgbaar en niet met draadloze HDMI.
Ook de kijkervaringen en andere opmerkingen lopen gelijkaardig met de review van de TW9100.

Waar het om gaat zijn uiteraard de prestaties en metingen en ik ga niet langer uitweiden, Epson heeft zijn belofte waar gemaakt.

De TW8100 doet in geen enkel opzicht onder voor zijn grote broer, ik geef even de meetresultaten van de uit de doos meest accurate preset nl de natural stand.

Zoals je kan merken zet vooral de kleurendriehoek uit de doos in deze preset een zeer mooi resultaat neer, met delta e waarden die allemaal onder de 1.5 zitten hebben we hier een resultaat waar menig ander fabrikant jaloers op mag zijn.
Uiteraard kan het beter na calibratie dat weten we ondertussen, vooral de gray scale laat uit de doos toch wel behoorlijk wat steken vallen.

Er is echter een volledig CMS aan boord dat ondanks het ontbreken van het oficiele ISF logo gewoon perfect zijn werk doet net als we dat van de TW9100 gewend zijn.
Vertrekkende van een wat grotere colour space laat enkel groen zich niet exact juist calibreren maar de fout is minimaal.
Vertrekken we van de natural preset en corrigeren we die bij dan is rood een klein beetje ondergesatureed.

Al bij al zeer minieme verschillen die allen ruim onder de grens vallen van wat zichtbaar is.

Voor mij is de conclusie duidelijk, Epson zet met deze TW8100 een toestel neer waar mensen die voorlopig nog geen boodschap hebben aan 3D bijzonder blij mee zullen zijn.

Voor een adviesprijs van 2490 euro is er geen enkele projector die in de buurt komt van wat deze machine neerzet,  met de feestdagen in het vooruitzicht zal menig ht liefhebber zijn spaarvarken naar de slachtbank leiden.

Ik zou zeggen laat het smaken, het is een feestmaaltijd zonder weerga.

Vriendelijke groeten
Werner
Home@The Movies


Vragen of opmerkingen? ik hoor ze graag.

RonG

Thnx Werner, goed nieuws dit.

Volgens mij kleine typo hier "maar niet wel de mogelijkheden tot calibratie"

home@the movies

Quote from: RonG on November 27, 2012, 15:06:08
Thnx Werner, goed nieuws dit.

Volgens mij kleine typo hier "maar niet wel de mogelijkheden tot calibratie"

Inderdaad, een "niet" onbelangrijke nuance  ;), dank je voor de opmerking,ik heb het ondertussen aangepast.

Bama

Wanneerkan ik mijn varken komen brengen? ;D

LocoJ

Thanx voor deze review Werner! Het vermoeden dat de 8100 gelijk is aan de 9100 is hiermee bevestigd!

Wat bedoel je met de opmerking: "...mensen die voorlopig geen behoefte hebben aan 3D..." Bedoel je dat puur vanwege de 3D brillen die er niet bij zitten of vind je de 3D prestaties van de 8100 niet goed?
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

home@the movies

Quote from: LocoJ on November 27, 2012, 19:23:35
Thanx voor deze review Werner! Het vermoeden dat de 8100 gelijk is aan de 9100 is hiermee bevestigd!

Wat bedoel je met de opmerking: "...mensen die voorlopig geen behoefte hebben aan 3D..." Bedoel je dat puur vanwege de 3D brillen die er niet bij zitten of vind je de 3D prestaties van de 8100 niet goed?

Neen hoor heeft niets met de 3D prestaties te maken, enkel met het ontbreken van de brillen inderdaad.

Groeten
Werner

eelco74

Werner,

Bedankt voor de snelle levering !!

Je laatste plaatje van post calibratie in de revieuw lijkt niet te kloppen, de punten zitten zwaar buiten de grafiek  :wacko:

Ik ga vanavond deel I van Return of the king kijken !  :pompom:

Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

LittleNinja

Feli eelco! 8)

Bedankt voor de review Werner.
Toch wel een erg scherp aanbod zo'n 8100! :o
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

home@the movies

QuoteJe laatste plaatje van post calibratie in de revieuw lijkt niet te kloppen, de punten zitten zwaar buiten de grafiek

Over welk plaatje heb je het dan? bij de CIE driehoek staat dat het Pre calibratie is in de natural preset stand
of zie ik iets anders dan jij  ;)

Het eerste plaatje is gray scale pre calibratie
Het tweede plaatje is CIE driehoek pre calibratie in de natural stand
Het derde plaatje is de driehoek na calibratie.

Groeten
werner


LocoJ

Gefeliciteerd!!!

Quote from: eelco74 on November 27, 2012, 20:07:05
Ik ga vanavond deel I van Return of the king kijken !  :pompom:


Je bent er helemaal ondersteboven van zo te zien...  ;D ;D ;D
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

eelco74

#10
Quote from: home@the movies on November 27, 2012, 21:21:54
Over welk plaatje heb je het dan? bij de CIE driehoek staat dat het Pre calibratie is in de natural preset stand
of zie ik iets anders dan jij  ;)

Het eerste plaatje is gray scale pre calibratie
Het tweede plaatje is CIE driehoek pre calibratie in de natural stand
Het derde plaatje is de driehoek na calibratie.

Groeten
werner

Het derde plaatje de CIE driehoek. De punten staan helemaal links onderin buiten de driehoek. De schaal lijkt ook niet te kloppen.

Of ik ben koekoek  :-\

Even een korte impressie zo op een uurtje in de film
- Er komt enorm veel licht uit
- de FI stand op laag is fraai, maar zorgt wel voor extra vertraging (lipsync)
- Er komt enorm veel licht uit
- De iris op de lage stand werkt het beste
- Pans zijn wonderschoon en veel beter dan mij oude DLP
- De scherpte is iets beter
- Hij is veel stiller, hij staat nu tijdelijk op een oude projectietafel, maar je hoort 'm nauwelijks.

En had ik al gezegt dat er echt bizar veel licht van komt  :inlove:
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

home@the movies

#11
QuoteHet derde plaatje de CIE driehoek. De punten staan helemaal links onderin buiten de driehoek. De schaal lijkt ook niet te kloppen.

Of ik ben koekoek 

Ik begrijp wat je bedoelt, dat plaatje is eigenlijk enkel relevant voor de bovenste tabel en de luminantiewaarden, ik zal nog even een cie driehoek posten na calibratie.

Er komt wel veel licht uit hé  ;D ;D ;D

home@the movies

Quote from: home@the movies on November 27, 2012, 22:16:43
Ik begrijp wat je bedoelt, dat plaatje is eigenlijk enkel relevant voor de bovenste tabel en de luminantiewaarden, ik zal nog even een cie driehoek posten na calibratie.

Er komt wel veel licht uit hé  ;D ;D ;D

SativaNL

Aan degene die hem heeft zou ik graag een verzoek willen doen.
Overal op internet vind je tegenstrijdige berichten over de input lag. Met bepaalde settings is het laagste wat gereproduceerd kan worden 62 ms.

http://www.projectorcentral.com/epson_5020UBe_home_theater_projector_review.htm?page=Limitations
In deze review spreken ze van 50 ms, maar dit is niemand tot op heden gelukt.

Nu las ik weer op een andere site dat de projector door 2 fanatieke gamers was gebruikt, en deze nagenoeg geen problemen hiermee ondervonden. Hij gaf hier meer voorkeur aan dan een aantal getallen. Nu wil ik dit ook best geloven, maar is er iemand die toevallig fanatiek gamer is (of in zijn vriendenkring heeft), en hier een test mee wil doen? Valt het op? Is het acceptabel?

Zou iemand mij en het gehele internet hiermee blij kunnen maken?  :clapping:

Mediasluis

#14
Mooie review Werner.
Altijd plezierig om jouw reviews te lezen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

eelco74

Quote from: SativaNL on November 28, 2012, 14:14:53
Aan degene die hem heeft zou ik graag een verzoek willen doen.
Overal op internet vind je tegenstrijdige berichten over de input lag. Met bepaalde settings is het laagste wat gereproduceerd kan worden 62 ms

Zou iemand mij en het gehele internet hiermee blij kunnen maken?  :clapping:

Ik kwam van een snelle Optoma HD-80 (weinig processing) en moest voor de 8100 de DVD/Blu ray de lip sync van 5 naar 10ms verhogen om in sync te lopen. Helaas loopt mijn Xbox niet over de beamer en kan het dus niet eenvoudig testen.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

LittleNinja

#16
Hoe bevalt hij verder Eelco? Is het verschil te zien?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

eelco74

Quote from: LittleNinja on November 30, 2012, 20:36:32
Hoe bevalt hij verder Eelco? Is het verschil te zien?

Nou ja, een blind paard kan het verschil nog zien. Dit is echt een hele stap voorwaards. De HD-80 was ook al een paar jaar oud.

De scherpte is iets beter, maar qua stap iets minder vergaand dan de punten hieronder
Motion is veel mooier en vloeiender
Het beeld staat super strak zonder de toch lichet onrust van de DLP
De lichtopbrengst is zeer hoog net als de dynamiek, daarbij haalt hij ook nog eens mooie zwartwaarden
De schaduwdetails  zijn veel beter
En hij is behoorlijk veel stiller.
De HD had ook nog wel wat restlicht naast het scherm.

Let wel dat de HD80 van een calibratie behoorlijk opknapte, maar toch is het verschil enorm.
Als je dit met een niet gecalibreerde HD-80 vergelijk dat is het verschil helemaal groot.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

LittleNinja

Ik probeer zelfs zo te denken.... Voor jouw HD80 was je de eigenaar van de BenQ die ik nu nog gebruik. Het verschil is voor mij dus nog groter! Verwacht ik..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

eelco74

Dat is een ding wat zeker is, de 8700 was de bom in die tijd, lees maar nog eens Frank z'n review http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13267.0

Maar toch al weer bijna 10 jaar oud, dus overstap naar bijv een 8100 is van de middeleeuwen naar de huidige tijd. Zonder je 8700 tekort te doen  ;D. Ik vind het best bijzonder dat hij het nog doet, kwaliteitje hoor...
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

SativaNL

Quote from: eelco74 on November 30, 2012, 14:05:00
Ik kwam van een snelle Optoma HD-80 (weinig processing) en moest voor de 8100 de DVD/Blu ray de lip sync van 5 naar 10ms verhogen om in sync te lopen. Helaas loopt mijn Xbox niet over de beamer en kan het dus niet eenvoudig testen.
Bedankt voor je bericht.
Is het misschien heel veel gevraagd om een x je Xbox aan te sluiten? Ik las ergens dat je fervent gamer was dus jouw oordeel weegt zwaarder dan een casual gamer. Merk je iets aan de lag met Call of Duty of snelle racegames? Ik lees nogal tegenstrijdige berichten helaas.
Alvast bedankt voor de moeite!

Dirc

En als je hem besteld krijg je??
-PJ
-Netsnoet (hoop ik)
-Kalibraties (hoeveel ?)
-Lamp (1 of 2 ?)

LittleNinja

Je hoeft het niet op te nemen voor de BenQ... Hij is zo langzamerhand echt op. Een film is nog wel te kijken maar eigenlijk is het beeld bij lange na niet meer goed. Het is er de tijd voor. ;)

Quote from: eelco74 on November 30, 2012, 23:44:57
Dat is een ding wat zeker is, de 8700 was de bom in die tijd, lees maar nog eens Frank z'n review http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13267.0

Maar toch al weer bijna 10 jaar oud, dus overstap naar bijv een 8100 is van de middeleeuwen naar de huidige tijd. Zonder je 8700 tekort te doen  ;D. Ik vind het best bijzonder dat hij het nog doet, kwaliteitje hoor...
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Dirc on December  1, 2012, 12:17:14
En als je hem besteld krijg je??
-PJ
-Netsnoet (hoop ik)
-Kalibraties (hoeveel ?)
-Lamp (1 of 2 ?)


Één lamp. Maar ook die kap voor de kabels zit er bij.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Dirc

Ik vergat bijna dat er ook een scherm voor nodig is  :hehe:

Ik stel een powerbuy met scherm voor  :P