Oppo Smartphones | Hoe goed is de camera?

Started by LittleNinja, November 23, 2012, 21:04:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Beste HT vrienden,

Wij kennen het merk natuurlijk om zijn prachtige bluray spelers, echter maakt Oppo ook een pracht van een smartphone!! BigNinja kwam hem tegen: Oppo Finder.

Ik vind de lens voor de foto's niet heel erg mooi weggewerkt, maar goed het is niet voor niets de dunste smartphone ter wereld.

Hij heeft ook best aardige specs.

http://www.oppofinder.co.uk/





Herkenbare doos?


Wat bijdragen op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=p8pT6y4ty4U
http://www.youtube.com/watch?v=MqUjUaiNv1w
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=8s2ubYHnob4&feature=endscreen

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Erik

Zeker een mooi toestel lijkt op de ip5 maar dan mooier. Alhoewel foto's niet alle zeggen ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Mediasluis

HAHA, leuk gevonden. :clapping: :clapping: :clapping:
Oppo kennende zal dit best eens iets moois kunnen zijn.
Ik ben benieuwd of we hier meer van gaan horen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

fugazi_2009

Vooral in Azie is oppo best groot qua mobiele telefoons. Als je daar Oppo noemt denken ze echt eerst aan mobiele telefoons, niet aan dvd of bd spelers
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

LittleNinja

Het schijnt dat die Oppo Remote app niet werkt op deze telefoon... :D :P
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

fugazi_2009

Quote from: LittleNinja on December 13, 2012, 13:40:28
Het schijnt dat die Oppo Remote app niet werkt op deze telefoon... :D :P

Lol, dat is ook zo met de samsung remote app die dus niet op mijn samsung galaxy s3 werkt en wel op mijn oude htc.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

LittleNinja

#6
Quote from: fugazi_2009 on December 20, 2012, 11:32:43
Lol, dat is ook zo met de samsung remote app die dus niet op mijn samsung galaxy s3 werkt en wel op mijn oude htc.

Hahaha!! Schandalig! Maar wel grappig..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Flavio

GBP 400 (EUR 500) is nu niet echt scherp geprijsd voor een Chinees B-merk.
Daar koop je begin 2013 waarschijnlijk ook wel een HTC of Samsung voor die ook met 1080p smartphones komen.

Ter zijde, ik heb sinds kort een Cube U30GT 10" Android tablet (voor mijn vrouw) en die kosten echt niet veel. Als ik dan kijk wat een iPad kost dan is het verschil in prijs toch wel erg groot en het verschil in prestaties klein.
Als ik mijn Samsung Galaxy Note 2 ga vervangen ga ik toch ook eens naar een Chinees Android toestel kijken. Zolang er maar custom ROM's voor gemaakt worden zou dat best wel eens een hoop geld kunnen schelen.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

MVG

Oppo komt toch uit Amerika? Dus niet echt een chinees B merk lijkt me.. Maar ik kan het ook mis hebben hoor  :D

Flavio

Quote from: MVG on December 20, 2012, 17:30:31
Oppo komt toch uit Amerika? Dus niet echt een chinees B merk lijkt me.. Maar ik kan het ook mis hebben hoor  :D

We hebben blijkbaar allebei gelijk:

http://en.wikipedia.org/wiki/OPPO_Digital

Voor de HT freaks is Oppo een bekende naam maar de man in de straat heeft er nooit van gehoord in tegenstelling tot Samsung en in mindere mate HTC.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

quattronl

Review van de Oppo Find 5: http://tweakers.net/reviews/3017/oppo-find-5-scherp-geprijsd-debuut.html
Nog wel wat bugs maar men is er zeer over te spreken!
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

LittleNinja

Omdat mijn iPhone het plots heeft begeven, zit ik nu toch te overwegen om eens een overstap te maken naar een Android toestel. En uiteraard is dit dan de belangrijkste kandidaat! Zijn er hier mensen die een Oppo Find 5 gebruiken?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

vik

Ik ben zeer benieuwd naar de Oppo find 7 : http://en.oppo.com/products/find7/


Ze hebben ook een forum : http://www.oppoforums.com/forums/find-7-product-discussion.111/

Ik ga de gok wagen.



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

thebest106

Quote from: vik on June 28, 2014, 08:45:08
Ik ben zeer benieuwd naar de Oppo find 7 : http://en.oppo.com/products/find7/


Ze hebben ook een forum : http://www.oppoforums.com/forums/find-7-product-discussion.111/

Ik ga de gok wagen.

Ik heb zelf de find5 al bijna een jaar en deze bevalt nog steeds prima, maar out of the box (software) valt het erg tegen. De find7 heeft weer een mooie upgrade op het gebied van specs gekregen, maar of de software verbeterd is zal nog moeten blijken, met name batterydrain was een groot probleem bij de find5. Mocht je tot aanschaf over gaan dan zou ik graag je ervaring met de find7 lezen.

vik

Dat is erg balen.  Is er nog wel support voor de Find 5?




Quote from: thebest106 on June 28, 2014, 09:47:53
Ik heb zelf de find5 al bijna een jaar en deze bevalt nog steeds prima, maar out of the box (software) valt het erg tegen. De find7 heeft weer een mooie upgrade op het gebied van specs gekregen, maar of de software verbeterd is zal nog moeten blijken, met name batterydrain was een groot probleem bij de find5. Mocht je tot aanschaf over gaan dan zou ik graag je ervaring met de find7 lezen.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

thebest106

Quote from: vik on June 28, 2014, 09:54:12
Dat is erg balen.  Is er nog wel support voor de Find 5?

De support voor de colorrom (stockrom van oppo) is zoals ik het lees op de forums behoorlijk achterstallig, maar de technische service (omwisselen bij defect, etc) is prima in orde. Oppo moedig ook aan op het installeren van Third Party Development, zo is de find5 origineel al geroot waardoor het installeren van andere roms wat eenvoudiger wordt gemaakt. Ik heb de telefoon vorig jaar dan ook met de intentie gekocht om de stockrom te vervangen en dit is een prima oplossing om het probleem van de batterydrain te verhelpen/verminderen.

Voor je over gaat op de koop zou ik je adviseren om eerst de forums er eens op na te slaan en te kijken hoe dit bij de find7 ervaren wordt. En daarnaast eens afvragen of je voor een 3rd party rom wilt gaan (cyanogenmod, cfx, aokp, etc) als de stockrom niet op orde is.

De find5 bevalt me prima, wat een beeldkwaliteit :inlove:. alleen laat de software van oppo het afweten, maar dit is bij deze prijs nog wel te accepteren.

vik

Ik wacht denk ik toch maar even af op de eerste reviews,  bedankt voor je reaktie. Voorlopig draait mijn HTC Desire HD nog steeds prima na een factory reset en een nieuwe batterij.



Quote from: thebest106 on June 28, 2014, 10:49:15
De support voor de colorrom (stockrom van oppo) is zoals ik het lees op de forums behoorlijk achterstallig, maar de technische service (omwisselen bij defect, etc) is prima in orde. Oppo moedig ook aan op het installeren van Third Party Development, zo is de find5 origineel al geroot waardoor het installeren van andere roms wat eenvoudiger wordt gemaakt. Ik heb de telefoon vorig jaar dan ook met de intentie gekocht om de stockrom te vervangen en dit is een prima oplossing om het probleem van de batterydrain te verhelpen/verminderen.

Voor je over gaat op de koop zou ik je adviseren om eerst de forums er eens op na te slaan en te kijken hoe dit bij de find7 ervaren wordt. En daarnaast eens afvragen of je voor een 3rd party rom wilt gaan (cyanogenmod, cfx, aokp, etc) als de stockrom niet op orde is.

De find5 bevalt me prima, wat een beeldkwaliteit :inlove:. alleen laat de software van oppo het afweten, maar dit is bij deze prijs nog wel te accepteren.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

LittleNinja

#17
Ik ga de Find 7  :inlove: ook bestellen als ik straks het budget er weer voor heb. Ik had het al klaargezet, echter heb ik besloten even iemand bij te staan financieel. Nog even wachten dus.

Het forum kom ik inmiddels ook al een tijdje (zelfde avatar en naam... LittleNinjaNL).

Er is op het forum een apart deel voor third party software. Hier kun je diverse veel informatie vinden over alternatieven op ColorOS (standaard OS). Je hebt Cyanogen, Omni en zo nog wel een paar. Echter is de laatste versie van ColorOS best een aardig OS geworden.

Er zijn drie klachten die voor komen bij de Find 7 (QHD resolutie) en de 7a (full HD):
-batterydrain, dit is al behoorlijk aangepakt middels een update van ColorOS. Ik zie nu weinig mensen klagen.
-Yellow tint, onder in het beeld is bij een aantal series een gele tint waargenomen onder aan het display. Dit hebben meer merken gehad en volgens de meeste berichten is dat de lijm van het display wat niet helemaal uitgehard is voor het inpakken. Deze gele tint schijnt na een periode gebruik op vol contrast weg te trekken. Oppo adviseert echter gewoon om hem terug te sturen en dan krijg je een nieuwe. Let op dat ze niet het gehele verzendbedrag vergoeden!
-De laatste zijn de opdeling van het geheugen in partities. De partitie waar de apps in opgeslagen worden is 3GB. Dit is voor sommigen niet voldoende, terwijl velen er geen last van hebben. Er zijn wat "work arounds" en er wordt behoorlijk gestreefd naar vrijheid van het geheugen op het forum. Hopelijk passen ze het aan.

Op het forum heb je onder "internationaal" ook een Nederlandstalig deel. Er is namelijk een Nederlandse Oppo ambassadeur.

Het product Oppo is technisch behoorlijk vooruitstrevend! De software is de zwakste schakel tov de concurrentie. Oppo lijkt op dat gebied ook niet altijd even goed te luisteren naar haar klanten. Al is de interactie vele malen groter dan met de gerenommeerde bedrijven.

Oppo was de eerste met een full HD telefoon. Ze kondigden ook als eerste de quad HD telefoon aan, helaas kwam die uiteindelijk niet als eerste op de markt. De eersten worden binnen enkele dagen in NL geleverd.

Ze hebben de VOOC oplader, die binnen 30 minuten de telefoon oplaadt tot 75%!

Ze gebruiken een 13MP Sony CMOS sensor voor hun foto's. De camera kan echt hele knappe dingen! Er zijn twee topics waarin je voorbeelden van foto's kan terug vinden. Hij kan behoorlijk snel achter elkaar "schieten". 4K video, slow motion video (geen hoge resolutie en helaas nog geen audio erbij), slow shutter foto's voor donkere omgevingen, autotracking voor het volgen en scherpstellen van objecten, en 50MP foto's! Dat laatste doen ze met slimme software. Er worden tien foto's achter elkaar gemaakt van 13MP. De beste 4 voegen ze daarna samen tot een 50MP foto. De resultaten zijn best indrukwekkend.

Als je hem wil bestellen doe dat dan via Oppostyle.com. Een Chinese versie kan betekenen dat je niet connectie kan maken met alle netwerkopties hier in Europa.

Oppo is behoorlijk betrokken bij het forum. Je kunt suggesties doen voor ColorOS die, als ze heel goed ontvangen worden, opgenomen worden in een update. Ik telde even snel pakweg 6 Oppo medewerkers op het forum. Ze gebruiken het dan ook actief.

De Find 7a is al een paar maandjes leverbaar (ook in NL). De 7 (met 2560x1440 resolutie) komt dinsdag bij de eerste Nederlandse klanten binnen.

Als je nog een alternatief zoekt kun je ook kijken naar de One + One. Dit is een onderdeel van Oppo, maar wordt apart op de markt gezet. Momenteel is het echter lastig om ze in handen te krijgen. Wel erg goedkoop met in principe dezelfde specs..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

vik

Bedankt voor je uitgebreide toelichting.  ^^

Ik wacht het toch eerst allemaal even af. Ik ben niet iemand die continue bezig wil zijn met rooten, tweaken, backups maken enz. Ik vond het al een heel gedoe om mijn HTC Desire HD te resetten en alles weer op orde te krijgen.

Het toestel moet gewoon goed draaien vanaf de fabriek (voor zover mogelijk)


Quote from: LittleNinja on June 28, 2014, 20:49:54
Ik ga de Find 7  :inlove: ook bestellen als ik straks het budget er weer voor heb. Ik had het al klaargezet, echter heb ik besloten even iemand bij te staan financieel. Nog even wachten dus.

Het forum kom ik inmiddels ook al een tijdje (zelfde avatar en naam... LittleNinjaNL).

Er is op het forum een apart deel voor third party software. Hier kun je diverse veel informatie vinden over alternatieven op ColorOS (standaard OS). Je hebt Cyanogen, Omni en zo nog wel een paar. Echter is de laatste versie van ColorOS best een aardig OS geworden.

Er zijn drie klachten die voor komen bij de Find 7 (QHD resolutie) en de 7a (full HD):
-batterydrain, dit is al behoorlijk aangepakt middels een update van ColorOS. Ik zie nu weinig mensen klagen.
-Yellow tint, onder in het beeld is bij een aantal series een gele tint waargenomen onder aan het display. Dit hebben meer merken gehad en volgens de meeste berichten is dat de lijm van het display wat niet helemaal uitgehard is voor het inpakken. Deze gele tint schijnt na een periode gebruik op vol contrast weg te trekken. Oppo adviseert echter gewoon om hem terug te sturen en dan krijg je een nieuwe. Let op dat ze niet het gehele verzendbedrag vergoeden!
-De laatste zijn de opdeling van het geheugen in partities. De partitie waar de apps in opgeslagen worden is 3GB. Dit is voor sommigen niet voldoende, terwijl velen er geen last van hebben. Er zijn wat "work arounds" en er wordt behoorlijk gestreefd naar vrijheid van het geheugen op het forum. Hopelijk passen ze het aan.

Op het forum heb je onder "internationaal" ook een Nederlandstalig deel. Er is namelijk een Nederlandse Oppo ambassadeur.

Het product Oppo is technisch behoorlijk vooruitstrevend! De software is de zwakste schakel tov de concurrentie. Oppo lijkt op dat gebied ook niet altijd even goed te luisteren naar haar klanten. Al is de interactie vele malen groter dan met de gerenommeerde bedrijven.

Oppo was de eerste met een full HD telefoon. Ze kondigden ook als eerste de quad HD telefoon aan, helaas kwam die uiteindelijk niet als eerste op de markt. De eersten worden binnen enkele dagen in NL geleverd.

Ze hebben de VOOC oplader, die binnen 30 minuten de telefoon oplaadt tot 75%!

Ze gebruiken een 13MP Sony CMOS sensor voor hun foto's. De camera kan echt hele knappe dingen! Er zijn twee topics waarin je voorbeelden van foto's kan terug vinden. Hij kan behoorlijk snel achter elkaar "schieten". 4K video, slow motion video (geen hoge resolutie en helaas nog geen audio erbij), slow shutter foto's voor donkere omgevingen, autotracking voor het volgen en scherpstellen van objecten, en 50MP foto's! Dat laatste doen ze met slimme software. Er worden tien foto's achter elkaar gemaakt van 13MP. De beste 4 voegen ze daarna samen tot een 50MP foto. De resultaten zijn best indrukwekkend.

Als je hem wil bestellen doe dat dan via Oppostyle.com. Een Chinese versie kan betekenen dat je niet connectie kan maken met alle netwerkopties hier in Europa.

Oppo is behoorlijk betrokken bij het forum. Je kunt suggesties doen voor ColorOS die, als ze heel goed ontvangen worden, opgenomen worden in een update. Ik telde even snel pakweg 6 Oppo medewerkers op het forum. Ze gebruiken het dan ook actief.

De Find 7a is al een paar maandjes leverbaar (ook in NL). De 7 (met 2560x1440 resolutie) komt dinsdag bij de eerste Nederlandse klanten binnen.

Als je nog een alternatief zoekt kun je ook kijken naar de One + One. Dit is een onderdeel van Oppo, maar wordt apart op de markt gezet. Momenteel is het echter lastig om ze in handen te krijgen. Wel erg goedkoop met in principe dezelfde specs..
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

LittleNinja

Geen dank Vik.

Ik zal je op de hoogte houden als hij er is. ;)

Diezelfde reden is ook hetgeen mij lang weerhouden heeft. Ik kom vanaf de iPhone en ik moet eerlijk bekennen dat het wellicht niet de mobieltjes zijn met de beste specs, maar ze werken wel stabiel over het algemeen. Daarnaast loopt de support relatief lang door. Ik heb begrepen dat de support op de Find 5 (leverbaar geweest tot begin dit jaar) kort geleden zijn laatste update gehad heeft.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

vik

Top!

Vroeger heb ik altijd pc's gebouwd voor de hobby en ik was altijd Haantje de voorste met de nieuwste moederboards maar die tijd heb ik gehad. Altijd ellende om iets stabiel te krijgen, wachten op FW updates enz. nu wacht ik geduldig af en ik ga voor stabiliteit vandaar.  ;)




Quote from: LittleNinja on June 30, 2014, 10:31:11
Geen dank Vik.

Ik zal je op de hoogte houden als hij er is. ;)

Diezelfde reden is ook hetgeen mij lang weerhouden heeft. Ik kom vanaf de iPhone en ik moet eerlijk bekennen dat het wellicht niet de mobieltjes zijn met de beste specs, maar ze werken wel stabiel over het algemeen. Daarnaast loopt de support relatief lang door. Ik heb begrepen dat de support op de Find 5 (leverbaar geweest tot begin dit jaar) kort geleden zijn laatste update gehad heeft.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

LittleNinja

#21
Foto voorbeeldje:

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

vik

De foto ziet er gewoon netjes uit.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

LittleNinja

Nog wat snapshots. De Oppo kan foto's maken in RAW formaat.. Geen idee wat dat betekent, maar voor de kenners blijkbaar een voordeel. :D

Uiteraard pak ik een aantal mooie er uit. Er zijn zat minder indrukwekkende foto's op het forum te vinden..



HDR modus:





Bewerkt voor een effect met VSCO cam app:





Slowshutter mode: Instelbare shuttertijd





Bronvermelding: (echt heeeeeel veel foto's te vinden!)
http://www.oppoforums.com/threads/the-world-through-the-camera-of-find-7.9724/
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#24
In 4K filmen... (maar via youtube natuurlijk slechts beperkte kwaliteit weer te geven!)

http://www.youtube.com/watch?v=1mtNFXcMnJg
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"