Iets minder vage plannen voor een sub

Started by tonus, November 21, 2012, 21:07:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tonus

Ik heb vage plannen om een sub te bouwen, en ben benieuwd of ik ze wat helderder kan krijgen met jullie hulp.

  • Ik ga de sub alleen voor muziek gebruiken als aanvulling op mijn Harbeths P3ESRs, deze gaan niet zo heel laag. Bij luidsprekers met meer laag heb ik last van de akoestische beperkingen van mijn woonkamer, sommige frequenties worden flink versterkt. DSP zal dus nodig zijn. Ik lees goede verhalen over minidsp, veel mogelijkheden en uitgebreid configureerbaar.
  • Het hoeft van mij niet heel laag te gaan. Ik hoop dat ik daardoor ook kan volstaan met een kleine kast (10 inch sub?). Ik denk dat ik ook het liefst een gesloten systeem wil vanwege het strakkere laag.
  • De sub moet voldoende instelmogelijkheden hebben om zo goed mogelijk te integreren
  • Ik heb een PrimaLuna buizenversterker zonder sub out, dus moet gebruik maken van speaker outputs
Zijn bovenstaande punten te verenigen of gaat dat moeilijk worden? Wie heeft er goede ideeën?

morca

Hoe groot is je ruimte?

Een Hypex DS4 geeft zeer veel controle over een JL audio 13W3V3-4,dan heb je samen met de minidsp een leuke sub staan voor muziek.
De DS4 heeft heeft high level,
groot probleem is alleen dat je de minidsp en niet tussen aan kan sluiten !!!
Wat zijn je eisen hoe hard het kan,hoe groot mag de sub ,40 cm vierkant?

Het aansluiten kan nog een probleem worden je hebt externe Highlevel input,s nodig.....

tonus

mijn woonkamer is 9 bij net geen 4, luidsprekers staan op de lange kant, 1 luidspreker in de hoek, de andere ruim 2,5 meter verderop. Ze bespelen dus maar een gedeelte van de ruimte.

DSP is wel essentieel, ik heb eerder Harbeth C7 geprobeerd, die gaan lager en dat gaf zoveel problemen in het laag, dat ik ze niet heb gekocht en voor de P3ESR ben gegaan. Een sub zonder DSP zal waarschijnlijk met vergelijkbare problemen spelen.
Hard hoeft het eigenlijk ook niet te kunnen.  Ik luister op zeer beschaafde volumes. En voor wat betreft de afmetingen zou ik het liefst zo klein mogelijk (30 x 30 x 30, of ietsje meer) willen.

wupsie

Bepaal eerst je budget, en gebruik dat als kader om tot een keuze te komen.
Bouwkosten kun je kwa kist redelijk laag houden door mdf toe te passen, een volle plaat kost een paar tientjes.
Later kun je altijd nog besluiten of je de kist wil fineren, beplakken met hpl, of spuiten.
Let op, je geld is sneller op dan je denkt, neem ook een gebruikte woofert en versterker in overweging, scheelt weer in je budget.

De tendens op dit forum is het toepassen van blafferts met een enorme lange slag, er zijn echter meerdere wegen die naar Rome lijden :)

Vermogen kost geld, je zou kunnen kijken naar een subblaffert met een boven gemiddeld rendement.

Qua versterking is er een schier oneindig aanbod.
Dit gaat van een basic plate amp, tot een setop met een 2kW PA eindtrap, icm allerlei ruimte corrigerende parafelia :)

Mijn tip: Snuffel eens rond op het web, en zoek een beproefd concept, download winisd, en stoei daar wat mee, van dit progamma zijn op legio plaatsen online manuals te vinden.

Inlezen dus, en dan je keuzes maken :)

Nog een laatste opmerking:
Je hebt een buizenversterker, deze maken vaak geen gebruik van terugkoppeling, ergo; het gebruiken van de speakerterminals tbv het aansluiten op de sub amp zou een ongewenst effect op je buizen eindtrap kunnen hebben.
Mischien dat de buizenfreaks hier je er meer info over kunnen geven.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

tonus

Quote from: wupsie on November 21, 2012, 21:41:52
Mijn tip: Snuffel eens rond op het web, en zoek een beproefd concept, download winisd, en stoei daar wat mee, van dit progamma zijn op legio plaatsen online manuals te vinden.
Goeie tip, ik ga eens met winisd aan de slag. Eens kijken wat ik daar van opsteek.

Quote from: wupsie on November 21, 2012, 21:41:52
Je hebt een buizenversterker, deze maken vaak geen gebruik van terugkoppeling, ergo; het gebruiken van de speakerterminals tbv het aansluiten op de sub amp zou een ongewenst effect op je buizen eindtrap kunnen hebben.
Mischien dat de buizenfreaks hier je er meer info over kunnen geven.
Volgens de handleiding moet het kunnen, maar ik zal het ook nog eens bij de winkel/fabrikant navragen.

Quote from: morca on November 21, 2012, 21:18:55
Een Hypex DS4 geeft zeer veel controle over een JL audio 13W3V3-4,dan heb je samen met de minidsp een leuke sub staan voor muziek.

ik zie ook een 10 inch versie (10W3v3-4) uit dezelfde serie, daar ga ik eens even op googlen

KILLorBE

Heb je wel een pre out, of heb je een geïntegreerde versterker? (Denk het laatste, maar vraag het toch voor de zekerheid).

Je kunt met bv een Hifonics MX-2 van high level naar low level, dan kun je er een minidsp tussen hangen, maar zoals wupsie al aangaf weet ik ook niet of dat een goed idee is.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

tonus

Nee, ook geen pre out. Het is inderdaad een geïntegreerde versterker. De handleiding beschrijft dat je een sub kunt aansluiten via de speaker terminals, maar ik ga het navragen. Ik zag dat een duurder model sinds kort wel een sub out heeft, misschien is die van mij wel uit te breiden als het echt moet.

KILLorBE

Er is vast en zeker wel een mouw aan te passen, maar of je dat wilt...

Correctie, een geïntegreerde versterker kan ook een pre out hebben, maar die zie je tegenwoordig niet zo veel meer... op surround versterkers na (Heb er zelf een staan, even niet aan gedacht :dry:).
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

yorkie13

even een voorstel

deze scanspeak woofer http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128017.0
in een 35 x 35 x 35 cm kast, gesloten

kan met een BK amp of hypex ds4.0 prima subje worden..............

Kingpin

#9
Quote from: wupsie on November 21, 2012, 21:41:52
Nog een laatste opmerking:
Je hebt een buizenversterker, deze maken vaak geen gebruik van terugkoppeling, ergo; het gebruiken van de speakerterminals tbv het aansluiten op de sub amp zou een ongewenst effect op je buizen eindtrap kunnen hebben.
Mischien dat de buizenfreaks hier je er meer info over kunnen geven.
Geeft geen probleem, de meeste subs zijn bij high-level aansluiting zeer hoogohmig.
Zelfs mijn sub die laagohmig is (600 ohm) gaat mijn versterker perfect mee overweg.
Moet daarbij wel zeggen dat ik met monitoren speel, aangevuld door de sub.

Wbt de vraag van de TS: zie boven, ik speel nagenoeg in dezelfde opstelling en heb mijn monitoren ook aangevuld met een sub (helaas is dat geen klein geval) met roomgain.

Waar je eventueel ook naar zou kunnen kijken is idd de minidsp die al genoemd is of de "Sub amp 1 dsp" van XTZ, deze herbergt een zeer goede dsp met versterker, rest alleen nog een passieve sub naar keuze.
Of kijken naar een sub waar al dsp en actieve versterker inzit met high-level aansluiting.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

#10
Die XTZ lijkt me een goeie optie,nou nog een leuke unit van ong 300 watt RMS http://www.jlaudio.com/10w3v3-4-car-audio-w3v3-subwoofer-drivers-92151

30 cm binnenmaat moet wel kunnen,misschien buitenmaat ook nog wel.
En hij sluit mooi op het vermogen aan vd XTZ,leuk vermogen voor een 10 inch ,en een redelijke slag van 14 mm.
Erg goeie unit voor jouw doel imo,omdat JL juist in kleine kistje,s beter presteert.

knubbe

Ik heb nog wat  JL audio 10W3V3-4's over :)
Wil zelf een dual opposed sub gaan bouwen met 2 drivers, maar je zou ook voor 1 kunnen kiezen.
Kunnen iig gesloten in een kleine behuizing. Wil overigens best mijn ontwerp 2x maken als je zelf niet wilt bouwen :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

tonus

bedankt allemaal, genoeg tips om verder uit te zoeken, ga ik vanavond doen, eerst nog ff werken.....


tonus

Quote from: knubbe on November 22, 2012, 02:21:50
Ik heb nog wat  JL audio 10W3V3-4's over :)
Wil zelf een dual opposed sub gaan bouwen met 2 drivers, maar je zou ook voor 1 kunnen kiezen.
Kunnen iig gesloten in een kleine behuizing. Wil overigens best mijn ontwerp 2x maken als je zelf niet wilt bouwen :)
ik ben nog niet uitgelezen, maar vanuit esthetisch oogpunt vind ik 10 inch prima. Dus mocht ik bij JL audio uitkomen, dan hou ik mij aanbevolen. Wat zijn je bouwplannen voor dual opposed sub?

Quote from: morca on November 22, 2012, 17:30:29
2 kistjes dan van 30 vierkant Tonus ?    :D
eentje lijkt mij een mooi begin ;)

knubbe

Quote from: tonus on November 22, 2012, 21:53:59
ik ben nog niet uitgelezen, maar vanuit esthetisch oogpunt vind ik 10 inch prima. Dus mocht ik bij JL audio uitkomen, dan hou ik mij aanbevolen. Wat zijn je bouwplannen voor dual opposed sub?
eentje lijkt mij een mooi begin ;)

Een kist van ongeveer 38x38x38 met dus 2 drivers tegenover elkaar. Passief dus externe versterking. Afwerking wil ik in hoogglans zwart en het liefst een metalen ring als de B&W DB1. Ook geen probleem om een kleiner kistje te maken met 1 driver hoor, valt vast wel uit te komen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

tonus

Bouwen lijkt me zelf ook leuk om te doen, ben wel benieuwd naar je plannen en het resultaat

knubbe

Quote from: tonus on November 22, 2012, 22:12:06
Bouwen lijkt me zelf ook leuk om te doen, ben wel benieuwd naar je plannen en het resultaat

Dat horen we graag hier :D Mocht je nog bij de JL drivers uitkomen dan hoor ik het wel!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: knubbe on November 22, 2012, 21:58:12
Een kist van ongeveer 38x38x38 met dus 2 drivers tegenover elkaar. Passief dus externe versterking. Afwerking wil ik in hoogglans zwart en het liefst een metalen ring als de B&W DB1. Ook geen probleem om een kleiner kistje te maken met 1 driver hoor, valt vast wel uit te komen.
Je maakt ze klein Knubbe,maar die hexagon,is de inhoud per unit ook maar 15 of 20 liter toch?
Dus dan zou het net kunnen

knubbe

Quote from: morca on November 22, 2012, 22:47:39
Je maakt ze klein Knubbe,maar die hexagon,is de inhoud per unit ook maar 15 of 20 liter toch?
Dus dan zou het net kunnen

Jep, geloof dat JL zelf 17l opgeeft. De hexagon is idd ook niet groot (kleiner dan ik dacht) dus moet goedkomen :)
Moet nog een dsp halen voor erbij.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Quote from: tonus on November 21, 2012, 21:07:57
Ik heb vage plannen om een sub te bouwen, en ben benieuwd of ik ze wat helderder kan krijgen met jullie hulp.

  • Ik ga de sub alleen voor muziek gebruiken als aanvulling op mijn Harbeths P3ESRs, deze gaan niet zo heel laag. Bij luidsprekers met meer laag heb ik last van de akoestische beperkingen van mijn woonkamer, sommige frequenties worden flink versterkt. DSP zal dus nodig zijn. Ik lees goede verhalen over minidsp, veel mogelijkheden en uitgebreid configureerbaar.
  • Het hoeft van mij niet heel laag te gaan. Ik hoop dat ik daardoor ook kan volstaan met een kleine kast (10 inch sub?). Ik denk dat ik ook het liefst een gesloten systeem wil vanwege het strakkere laag.
  • De sub moet voldoende instelmogelijkheden hebben om zo goed mogelijk te integreren
  • Ik heb een PrimaLuna buizenversterker zonder sub out, dus moet gebruik maken van speaker outputs
Zijn bovenstaande punten te verenigen of gaat dat moeilijk worden? Wie heeft er goede ideeën?

Ik denk dat de primaluna een obstakel zal zijn, het wordt moeilijk zonder pre-outs. High level aansluiten kan wel, maar dan moet je al een plate amp vinden met DSP die dit mogelijk maakt. Indien je de audiofiel onverantwoorde toer zou willen opgaan kan je ook een leuke receiver gebruiken, het voordeel is dat je dan meteen een laagfilter kan toepassen die de Harbeths ontlast in het laag, vervolgens via de pre-out kan je een leuke sub met DSP aansluiten.

Ik denk dat één of twee 10" gesloten subs ideaal zouden zijn voor de P3ESR. Maar ik zou eerst idd het technische aspect goed bekijken alvorens te beslissen wat voor sub er komt.

tonus

ik vrees dat je gelijk hebt Tim, er is niet veel keus in de combinatie high level en dsp. Ik heb wel even bij de importeur van XTZ geïnformeerd naar de XTZ Sub Amp 1 DSP, ik gaf aan dat het verstandig is om hem ff te bellen. Ik ben benieuwd....

ik lees ook in een review uit 2008 van de anti-mode op hifi.nl het volgende:
Om de Anti-Mode aan de tand te voelen sloot ik hem aan op een Dynaudio 250 subwoofer, via een weerstandnetwerkje dat achter een PrimaLuna PL2 hangt.

een weerstandnetwerkje, wat dat precies moet zijn? Ik zoek nog maar ff verder


yorkie13

waar woon je ergens ?

ik kan wel eens de xtz DSP 1  mee brengen om te testen


tonus

Quote from: RA SUBS on November 24, 2012, 22:27:22
waar woon je ergens ?

ik kan wel eens de xtz DSP 1  mee brengen om te testen
Dat is een mooi aanbod! Ik woon in Nijmegen, weet niet of dat in de buurt is?
Ik las al in het XTZ gebruikerstopic dat jij deze amp hebt. Naar tevredenheid? Ik vind het moeilijk om de specs op waarde te schatten, ben me druk aan het inlezen. Ben ook begonnen met winisd, maar krijg nog een beetje vreemde grafiekjes, me ook nog even verder in verdiepen....