Jan's Set - Voorlopig houden wij het simpel...

Started by Sailor Jan, November 17, 2012, 15:38:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JeroenGRT

Mooie speakers en versterker, ik heb de kleine scan speaks ook gehoord..komt idd een verrassend laag uit zo'n klein kastje.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

VlisChris

Jan,

Ik zit net naar je leeftijd te kijken in je profiel.
Als ik dat combineer met je opmerking over de loodsboten in de havan van Vlssingen, en het feit dat je vaart: heb je HBO of MBO gedaan?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Sailor Jan



Quote from: weust on February 23, 2016, 22:25:48

Doet mij er aan denken dat ik nog altijd connectoren plus van den Hul kabel van jou heb liggen ;-)

Dat is waar ook! Overigens ben jij hier ook niet zo actief meer. Binnenkort maar ff afspreken!

Quote from: Christiaan S on February 24, 2016, 00:36:30
Jan,

Ik zit net naar je leeftijd te kijken in je profiel.


Die leeftijd moet ik maar ff weghalen ;-)

Ik heb ff een Pm gestuurd.
Wees lief voor jezelf

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

weust

Ik ben inderdaad helemaal niet meer actief op dit forum.
Één advertentie op het moment, dat is het wel.

Maar weer eens afspreken inderdaad.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Vandaag heb ik het vloerkleed uit de berging gehaald om toch de akoestiek te verbeteren. De akoestiek is hier toch niet helemaal ideaal. Ik ga ook niks aanpassen in de woonkamer omdat we hier maar een jaar zitten. Het plafond is zeker 3 meter hoog en veel beton. Het vloerkleed zorgt toch weer voor een beetje rust in het geluidsbeeld. De afgelopen dagen begon ik mij er toch een beetje aan te storen.

De luisterdriehoek ook weer aangepast. De speakers (eigenlijk de tweeters) staan 2.25 m uit elkaar. En de speakers staan ook 2.25 m vanaf de luisterpositie. De achterkant speakers staan 45 cm van de achterwand. De speakers hebben geen toe-in nodig(in deze stand nog wel weer testen of de dialogen in films ook duidelijk genoeg naar voren komen). De kamer is 5.80 diep en de bank/luisterpositie staat op een kleine 3 meter van de achterwand.

Momenteel een aantal puntjes van kritiek op de NAD versterker:
* Implementie van de input-kanalen is een beetje warrig. Het is soms lastig om het juiste kanaal te vinden(en zoveel hebben we niet nodig).
* De Universal remote heeft hier dus ook moeite mee dus we lopen nog al eens te stoeien om met de HTPC beeld en geluid te krijgen. Hier zit nog wel even wat werk in.
* De BluOS module verliest zijn instellingen(dus network shares en account van Tidal). Heel erg vervelend. Ik hoop dat ik het heb opgelost door de hele versterker een factory reset te hebben gegeven. Anders moet ik verder zoeken naar een oplossing.

Voor de rest niets meer dan lof, hele goede combinatie met de Scanspeak Minimonitor. Mogelijk dat een NAD M12/M22 combinatie nog meer brengt maar daarvan is de nieuwprijs ook geheel anders. Wegens andere opstelling kan ik ook geen vergelijk meer maken met de Onkyo TX-NR5008. De NAD is in ieder geval een hele goede versterker en geeft een mooi stereobeeld samen met de speakers.


Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

#56
De probleempjes met de NAD zijn verholpen.  :pompom:

De settings van de BluOS probeerde in het tijdelijke geheugen dingen op te slaan. Maar door hulp van NAD (met teamviewer vanuit Canada) hebben ze het vlot opgelost. Nu blijven alle settings van BluOS wel staan.  8)

Voor de rest zijn de input instellingen nu ook duidelijk. De inputs staan nu ook in de Harmony afstandsbediening en dat werkt lekker soepel. Soms nog een klein probleempje met HDMI als we een op een alternatieve manier schakelen, komt er een zwart scherm, maar dat krijg ik wel opgelost. Het is niet zo plug-and-play als men zou hopen, maar het is goed te doen. Eenmaal ingesteld, werkt het prima.

Zo staat de set er momenteel bij, lekker simpel! (foto onderaan) Er wordt nog wel een beetje geschoven met de speakers, maar het gaat nog om centimeters. Ik denk nog even proberen iets smaller neer te zetten. Het klinkt lekker!  :headbanging:

Ik zit er mogelijk nog aan te denken om kleinere stands te nemen. Deze staan nu hoger dan gewild. Het is niet storend en het geluidsbeeld is ook goed, misschien iets hoger. Maar het staat nu wel op hoogte met de tv. Het zijn Norstone Stylum 3 stands en mogelijk ben ik beter af bij Norstone Stylum 2. Misschien maar even kijken of ik nog even kan ruilen op Marktplaats.
Wees lief voor jezelf

weust

Staat tof, maar vind het wit van de stand and de licht bruine kleur wel wat afsteken tegen de rest.
Dat je vriendin daar mee akkoord is gegaan ;-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Tijdelijke woning en de speakers moeten nog gefineerd worden. Ik denk Zebrano fineer, maar daarin heeft vrouw(tegenwoordig getrouwd) veel te zeggen.

In eerste instantie had ik zilveren stands willen hebben, maar helaas heb ik de witte meegenomen. Maar met Zebrano fineer moet het goed eruit komen te zien.

Volgende maand maar even naar de houthandel voor fineer.
Wees lief voor jezelf


Xander32

Mooie set Jan, maar wel ff die beruchte stoorzender aan de voet van de rechter ls. verwijderen 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sailor Jan

Hele mooie stoorzender  :bigsmile: Die gaat niet weg. In volgende huis hebben we wel een aparte audio groep, dus dan zit de lamp in ieder geval op een andere groep. Ik vermoed verschil te horen tussen 's nachts luisteren en overdag, maar dat kan ook een "state of mind" zijn.

Voor de rest is de akoestiek hier toch wel wat dramatischer dan gehoopt: een galmbak. Op sommige plekken wat hindelijker dan andere. De set staat gelukkig wel redelijk goed opgesteld voor wat mogelijk is. We hebben momenteel geen gordijnen in de woonkamer hangen daarnaast komen er ook geen schilderijen of andere items aan de wand. Het is even behelpen, maar ik ga ook niet teveel investeren in dit appartement.  :nowink:
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

Tidal of Spotify?

Dat is momenteel de vraag!

Gebruiksgemak versus Geluidskwaliteit

10 Euro versus 20 Euro per maand

Een klein dilemma dus. Momenteel neig ik iets sterker naar Spotify vanwege Spotify Connect en de prijs.
Wees lief voor jezelf

rovinggecko

Roon met Tidal. Da's kwaliteit en gebruiksgemak.

Maar da's nog een keer investeren. Zonder Roon zou ik Spotify nemen, vanwege connect en de playlists.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Xander32

Recent Roon en Tidal mogen uitproberen bij een mede forumlid. Het werkt echt grandioos, maar Spotify net zo, voor een schijntje van de prijs van eerder genoemden. De meerprijs is het mij nog niet waard.
Ik ben benieuwd welke keuze jij gaat maken.

Quote from: rovinggecko on March  6, 2016, 08:36:38
Roon met Tidal. Da's kwaliteit en gebruiksgemak.

Maar da's nog een keer investeren. Zonder Roon zou ik Spotify nemen, vanwege connect en de playlists.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sailor Jan

Roon is nog niet interessant. Er is nog geen app voor Synology NAS. Ik heb geen behoefte om een computer te gebruiken. Ook heb ik nog geen idee of het werkt met Bluesound. Ik zie het niet staan bij Music Services.

De keuze is gemaakt. De geluidskwaliteit van Tidal is voor de meeste nummers beter dan Spotify. Overigens heb ik niet overal verschil kunnen vinden. Maar Spotify is veel praktischer. Het werkt veel fijner met playlisten, albums en het ontdekken van muziek. Bij Tidal ligt er veel nadruk op R&B en dergelijke, maar ook nadruk op video's.

Dus voorlopig blijf ik bij Spotify en dan maar hopen dat de mindere geluidskwaliteit niet aan mij gaat knagen. Overigens vind ik voorlopig 10 Euro per maand hoog genoeg.

Gisteren even een kritische luisteraar op bezoek gehad. Deze had wel een beetje kritiek op het geluid. Maar dat blijft eigenlijk hangen op de akoestiek. Ik ga misschien de tweeter even wat dempen om het geluid wat aan te passen. Een paar weerstanden kosten de wereld niet en is een makkelijke aanpassing. Eventueel hangen we op de achtermuur nog wat gordijnen die we nog hebben. Misschien helpt het wel weer.

Ach, we blijven bezig. Helaas vandaag geen tijd gehad om naar de houthandel te gaan voor fineer. Misschien red ik het deze week nog anders gaat het eventjes duren.
Wees lief voor jezelf

Xander32

Een weloverwogen keuze. Hoeveel content heb je op de nas staan?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sailor Jan

Laatste keer dat ik gecheckt heb: >6000 nummers. Ik heb geen idee hoeveel albums het zijn.
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

Maar even een korte update, de afgelopen weken erg weinig tijd gehad:

We hebben 2 gordijnen opgehangen en er is een lichte verbetering in geluid. Het grote raam/schuifpui is 4,5 breed bij 3,2 meter hoog krijgt ook gordijnen. Buiten de akoestiek krijgen we ook teveel zon binnen zodat het al snel te warm wordt. Onder de 20 graden buitentemperatuur kan de warmtepomp die hier geïnstalleerd is nog niet goed koelen. Ramen open met harde wind is ook niet denderend.

Het hoog heb ik iets gedempt dmv treble. Niet heel erg elegant ondanks dat het in het digitale domein blijft.

Volgende week waarschijnlijk tijd om eindelijk fineer uit te zoeken.
Wees lief voor jezelf

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sailor Jan

Daar is ook zeker niks mis mee en geduld schijnt een schone zaak te zijn.  :baaa:

Alles wat we momenteel in dit appartement doen, is heel erg tijdelijk. Dat blijft een beetje frustrerend. Maar het is een goed doel, daarna kunnen we pas echt gaan spelen.

Ik heb nog geen budget voor akoestische aanpassingen(budgetten zijn wat verschoven) in het nieuwe huis. Dus dat wordt eigenlijk de komende tijd uitvinden van hoe en wat.

Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

Er staat een subwoofertje mee te spelen. Een JL Audio 12w3 met een Monacor SAM 300d versterker.

Helemaal vlekkeloos afgesteld staat het nog niet. Maar het speelt al wel. Het staat nu tussen de speakers voor het tv meubel aangezien hier de integratie het makkelijkste was en het al redelijk goed klinkt.

Over 2 weken maar eens serieus instellen met de juiste cross-overs, afval en volume.

In ieder geval alweer een verbetering. Het hoog is veel minder aanwezig nu.

Eerst ff vakantie houden!
Wees lief voor jezelf

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sailor Jan

#73
In de afgelopen 2 dagen bezig geweest met het instellen van de subwoofer.

Heb de subwoofer op meerdere plekken laten meespelen en aan de linkerkant hoor ik hem niet meer meespelen, maar dat doet ie wel [emoji3]!

Het geeft een mega verbetering! De laagste regionen miste ik dus echt heel erg. Het geluid is beter gebalanceerd.

Momenteel geen enkele correctie toegepast.  Maar ik moet nog testen welke cross-over er nodig is. Het staat nu op 60 Hz, maar nog niet een hogere cross over geprobeerd. Maar ik krijg de testgeluiden nog niet uit de versterker, daarover een ticket aangemaakt bij NAD. Als dat is, kan ik beter checken of de bas nog wat strakker kan.

De versterker heeft zijn laatste update gekregen en nu werkt alles hier(behalve de Room EQ optimalisatie). Bluesound werkt momenteel fantastisch, alle issues zijn opgelost. Echt helemaal fantastisch, zoals het hoort.


Fotootje is ff snel genomen
Wees lief voor jezelf

Xander32

Waar gebruik je de Bluesound voor? Een eigen verzameling of via een Spotify of iets dergelijks?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT