Jan's Set - Voorlopig houden wij het simpel...

Started by Sailor Jan, November 17, 2012, 15:38:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sailor Jan

Laat ik mijn set ook maar eens tonen.

Na eigenlijk vele jaren vele simpele setjes hebben gehad; lange tijd met een leuke Philips set gedraaid; gekocht op mijn 8 jarige leeftijd. Daarna een tijd weinig of niks; veel van de wereld wezen ontdekken met mijn beroep, stuurman, altijd met minimaal 100 cd's in een travel case op reis. Vanaf 2005 kwam de Ipod er, scheelt toch heel wat ruimte tov de travel case en ik kon meer dan 100 cd's meenemen. later werd de gewonnen ruimte ingeleverd door de JBL Donut die voor een klein speakertje leuk geluid maakte. In 2009 kwam toch de wens om maar eens wat serieuzer met audio te worden. Het 200 euro surround setje kon mij niet meer plezieren.

Begin 2010 mijn eerste Marantz gekocht; SR6004 en even later nieuwe Focal 716W; man wat was ik er wijs mee. Al snel begonnen met streamen; eerst via computer/bd-speler. Maar later kwam Sonos erbij. Ook ben ik gestopt met reizen voor het werk, dus was veel meer thuis. De surround set van Focal gecomplimenteerd met center en surround speakers.

In 2012 begon het toch teveel te kriebelen en na een aantal korte luistersessies de Totem Hawk gekocht. De SR6004 bleek niet meer voldoende voor de Hawks en daarom de PM15S2 gekocht. Eigenlijk wist ik het al, de akoestiek was toch niet optimaal; betonnen muren; Glaswand van bijna 3 meter bij 2.5 meter hoog, parket vloer. Een aardige echo die bij hoge volumes het hoog fel maakte. Ik kan niet echt tegen een fel hoog. De eerste verbetering was een vloerkleed van de Ikea. Daarna tijdje aan het klooien geweest met Pritex, dekens e.d. en uiteindelijk toch de keuze gemaakt om voor een surround receiver te gaan met Audyssey/ARC of eenzelfde systeem. Het is uiteindelijk het bakbeest Onkyo TX-NR5008 geworden. Dankzij Audyssey is ook de bas strak getrokken waardoor het geluid nog beter werd.

Ondanks een surround receiver en surround speakers is stereo toch het aller belangrijkste. Daarom wordt er momenteel niet geïnvesteerd niet in surround speakers, hoewel een subwoofer nog wel op de wenslijst staat. Muziek is gewoon erg belangrijk en hier wordt minimaal 70% van de tijd muziek gedraaid.

Op dit moment is het volgende:
Receiver:                  Onkyo TX-NR5008
Front Speakers:       Totem Hawk
Center Speaker:       Focal CC 700 V
Surround Speakers: Focal 705 V
Blu-ray/Media:          Dune Smart B1
CD-speler:                Marantz CD67 mkII SE
Streaming:               Sonos Zp90
Server:                     Synology DS-212+
Netwerk:                   Linksys WRT610n + TP link Gigabit switch
Televisie:                 Sharp 37X20E
Dig Televisie:           Iets van Humax
Spelcomputer:         Nintendo Wii (wordt bijna niet gebruikt)
Slaapkamerset:       Sonos ZP120 met Wharfedale 10.1 setje

De Sonos staat alleen digitaal aangesloten op de Onkyo(daarom kon de Metrum NOS Quad Mini DAC weg).
De cd speler staat momenteel analoog en digitaal aangesloten. Er zit naar mijn mening weinig verschil tussen maar analoog aangesloten, heeft mijn voorkeur momenteel.

Ik ben heel erg tevreden, er zijn wel kleine wensen, maar dat komt vanzelf wel. Het geluid omschrijf ik als detailrijk(kan meer hoor), breed stereobeeld, dynamisch en niet te fel in het hoog. Vergeet niet dat dit maar speakertjes zijn van 91 cm hoog, 17 cm breed en 24 cm diep. Erg vrouw vriendelijk natuurlijk, het enige is dat ze bijna midden in de kamer staan.

Upgrade wensen:
Subwoofer (heeft helemaal geen haast)
Meer Software, hoewel Spotify ook erg veel leveren.
Misschien een SACD speler
Op lange termijn een nieuwe streamer
Nieuw huis

Sinds 2010 in bezit gehad:
Marantz SR6004
Metrum Acoustics Quad Mini DAC met upgrade voeding
Marantz PM15S2
LG BD390
Synology DS209

Nog een foto van de begindagen:


Hieronder de huidige situatie!
Wees lief voor jezelf

weust

Sinds wanneer heb jij weer een CD speler dan?

Leuk te zien dat je eindelijk een topic aangemaakt hebt ;)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

vanzomereng

Fraaie set  :pompom:

Menig keer op een show, diverse totems gehoord, klonk toch altijd zeer goed
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Sailor Jan

Quote from: weust on November 17, 2012, 18:49:50
Sinds wanneer heb jij weer een CD speler dan?

Leuk te zien dat je eindelijk een topic aangemaakt hebt ;)

Sinds vorige week Donderdag, was een koopje en kon het niet laten lopen. Was wel even benieuwd of cd's draaien wel weer wat voor mij kan zijn. Naar het lijkt, vind ik het leuk, even zien of dat over een maand nog steeds is. Dan misschien op dat gebied maar een upgrade!?!

Streamen word me voorlopig toch te duur, een goede streamer zal ver boven de 1000 euro gaan kosten.
Wees lief voor jezelf

weust

Dan heb ik nog een heel goede CD speler staan ;)
Ook goed te gebruiken als transport.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

En vergeten te zeggen; lichte tik voor Marantz, dus dat was ook de reden voor deze cd-speler.
Wees lief voor jezelf

Maro

Hee,hier ook Jan. Mooie set heb je. Hoezo pas goed streamen vanaf 1000,-? SBT digitaal naar je Onkyo...daar is niks mis mee hoor. 200,- E klaar.  Geniet er van!! :headbanging:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Sailor Jan

Jep, dacht hier ook maar eens te plaatsen. Vond dat Totem hier wel een beetje weinig gepromoot wordt.

SBT met BOTW voeding op bezoek gehad; vond ik geen spectaculaire verbetering tov Sonos danwel Onkyo eigen streaming. Onkyo vind ik ook niet de mooiste bediening hebben.

Na Sonos/SBT zit er toch een groot gapend gat voor gebruiksvriendelijke streamers en goed geluid.

Maar ik heb heel erg veel geduld momenteel. Ben al erg tevreden en een upgrade moet een echte verbetering zijn.
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

De speakers zijn de laatste weken telkens een klein beetje verplaatst waren(met name door vriendin/schoonmaken). De speakers staan met hun claws op kogeltjes en zijn dus makkelijk te bewegen.

Vanochtend in alle rust even opnieuw Audyssey laten inmeten en nu klopt het geluid beter in stereo. Mooie rechte frequentieband zonder dreunende bas e.d.

Nu lekker genieten van Spotify; nog een paar nummers van de toekomstige Top2000 geluisterd, alsmede Bond nummers en Duitstalige nummers(Deutsche Welle e.d., Wir Sin Helden).

Wat is muziek luisteren toch lekker!
Wees lief voor jezelf

J0ell

Don't regret growing older, it's a privilege denied to many.

Sailor Jan

Wat zou bij mij beter werken:

2 x BK Gemini II (samen 650 Euro)

Of

1 x BK XXLS400 (565 Euro)

Ik zit nog even te twijfelen over een subwoofer. De Gemini's zijn zo klein dat ze direct naast de kast en achter de gewone speakers kunnen staan.
De XXLS zou aan de rechterkant komen of aan de linkerkant, heel dicht bij de bank.

Overigens beide kunnen High & low aangesloten zodat er gewisseld kan worden met verschillende modi:

Surround met Sub-out LFE
Stereo met subwoofer op Zone 3(bas extensie van Totems)
Stereo zonder subwoofer
Wees lief voor jezelf

yorkie13

of 2 x xls200 , even groot als de Gemini II, maar gaan een stuk dieper in het laag.

Sailor Jan

Budgettair is dat niet interessant, tenzij jij een heel interessant aanbod kunt doen. 2 x frontfire is misschien wel het mooiste.
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

Eigenlijk zijn hier geen updates te melden. Er is eind vorig jaar wel een Apple tv gekomen voor Netflix en ik maak daar dankbaar gebruik van. Dit jaar zijn er geen upgrades geweest omdat ik het te druk heb met studie/werk en een sterk verminderd inkomen heb. Maar nu heeft mogelijk toch een klein upgrade virusje toegeslagen.

Komende woensdag ga ik een Sonos Magna Ultimo testen in mijn set. Ik ben heel erg benieuwd! Is het een significante upgrade dan ga ik upgraden; doet het niet zoveel in mijn set dan blijft alles bij het oude.

Voor de rest wil ik mijn speakers gaan vullen met zand om te kijken of dat het klankbeeld verbetert. Ik heb op bepaalde toon(tonen) resonantie en wil wel eens checken of dit de oplossing kan zijn. Het is niet veel of heel erg, maar ik merkte het wel een aantal keer op. Zeker dankzij de presentatie van John Atkinson die mij wees op de waarschijnlijke oorzaak.

Wees lief voor jezelf

Xander32

Leuke tweaks, om even uit te proberen Jan. Ben benieuwd wat het brengt.
En het is momenteel misschien ff alles op een lager pitje, maar wanneer je zo een keer de studie weet af te ronden en vervolgens passend werk hebt, zal het er allicht snel anders bij staan 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

quattronl

Zie dit topic nu pas Jan.
De Totems vallen mij, als Totem-liefhebber, natuurlijk gelijk op!

Je hebt hiervoor een PM15S2 gehad zie ik? In hoeverre is de Onkyo beter/mooier (in stereo)?
Kan je het effect van de beaks goed horen?

Jammer dat je niet echt in de buurt woont, zou je set graag eens willen horen. Maar wie weet...
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

frank2

Als je speakers met zand vult, zal de bas aanmerkelijk strakker worden, de "boemerigheid" is dan verdwenen. Ook is de bas dan iets slanker. Ook het middentoongebied wordt strakker, schoner.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Sailor Jan

@Xander: de toekomst kan zeer rooskleurig zijn :-) ik heb nog veel wensen, maar daarvoor eerst wel een ander huis.

Quote from: quattronl on October 22, 2013, 09:14:24

Je hebt hiervoor een PM15S2 gehad zie ik? In hoeverre is de Onkyo beter/mooier (in stereo)?
Kan je het effect van de beaks goed horen?

Jammer dat je niet echt in de buurt woont, zou je set graag eens willen horen. Maar wie weet...

Helaas paste de PM15 niet in mijn set; vond het een super versterker. Het hoog werd heel erg benadrukt waardoor het schel werd. Maar de Onkyo is bijna even goed in stereo. Ook zonder Audyssey doet de Onkyo het erg goed. Met de Onkyo heb ik in pure direct geen problemen in het hoog.

Over de beaks ben ik nog aan het twijfelen. Bij Totem Staff heb ik de verschillen heel erg duidelijk kunnen horen; bij de mijne niet. Ik zal eigenlijk nog een keer moeten experimenteren. Nu staan ze er alleen voor de show!

Je bent een keer welkom, maar ik zit niet ruim in mijn tijd. Hopelijk vanaf volgend jaar Maart heb ik weer tijd!

Quote from: frank2 on October 22, 2013, 09:34:55
Als je speakers met zand vult, zal de bas aanmerkelijk strakker worden, de "boemerigheid" is dan verdwenen. Ook is de bas dan iets slanker. Ook het middentoongebied wordt strakker, schoner.

Daar hoop ik straks wel op. Ik ga het eerst met 1 kg vogelzand beide zijden proberen. Ik hoop dat het werkt!
Wees lief voor jezelf

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Sailor Jan


Quote from: erik s. on October 22, 2013, 10:45:27
staan de rears niet wat hoog?
Klopt; een plankje lager zou betekenen dan ze half onder de rugleuning staan. Helaas houdt de Ikea flexibiliteit qua indeling een keer op. Het is een compromis, maar surround vind ik het niet erg.
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

De Sonos Magna Ultimo is op bezoek geweest; de uitkomst staat in het topic van Shootout Sonos Magna Ultimo e.d.

Niet geheel een succes verhaal van wat ik eigenlijk wel hoopte.

Waarom is het bij mij niet zo'n succes story?
Is het de Audyssey(Ook zonder Audyssey weinig verschil), is het de RU Connected interlink, is mijn set te vergevend(speelt erg goed, maar ook minder opgenomen muziek klinkt vrij goed), is het wat anders?

Ik heb nog geen bevredigend antwoord en heb dus nog niet de keuze voor Sonos Magna Ultimo gekozen. Ik heb wel verbetering gehoord maar is het de investering waard!?!

Misschien toch nog een demo model van de Sonos Magna Ultimo aanvragen of het mij nog kan overtuigen. Mogelijk: to be continued...
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

De Sonos Magna Ultimo Demo is tot nadere order uitspgesteld. Ik heb te weinig tijd, andere prioriteiten en te veel dingen aan mijn hoofd om dit even in alle rust te testen. Ik geniet nu ook al heel erg van de muziek.

Sinds 2 weken heb ik een interlink van Belden 1694A met Canare RCA connectoren. Hoor ik verschil, niet noemenswaardig. Mijn auditief geheugen is klaarblijkelijk niet zo goed.

Ik heb de speakers gevuld met elk 2 kg vogelzand. Dit geeft serieuze verbetering in het laag, ik ben nog niet 100% tevreden. Mogelijk toch nog maar even opnieuw Audyssey instellen, mogelijk dat het daardoor ook verbetert.

Ik heb een aantal apparaten op polariteit & fase getest. Helaas heb ik niet alle apparaten kunnen testen en ompolen. De Sonos had geen verschil; de Dune & Humax had weinig verschil. De Onkyo en Marantz cd-speler hadden een aardig verschil en staan nu goed.

Dat zijn voorlopig de laatste tweaks.

Gewoon weer lekker luisteren & kijken!
Wees lief voor jezelf

Xander32

Hey Jan, wil het een beetje vlotten met de studie?
Voorts leuk de tweaks die je hebt uitgevoerd: voor weinig toch verbetering, mooi toch!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Goed om te lezen, maar kun je niet nog meer zand toevoegen. Ik had het destijds in mijn Monitor Audio's ook gedaan (eerst zakken erin en dan het zand erin), ik had toen zeker een kilo of 6 á 7 zand per speaker toegevoegd.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Sailor Jan

Quote from: Xander32 on November 18, 2013, 21:26:29
Hey Jan, wil het een beetje vlotten met de studie?
Voorts leuk de tweaks die je hebt uitgevoerd: voor weinig toch verbetering, mooi toch!

Studie gaat goed! Het einde komt langzaam in zicht!

Quote from: cz79 on November 18, 2013, 21:26:54
Goed om te lezen, maar kun je niet nog meer zand toevoegen. Ik had het destijds in mijn Monitor Audio's ook gedaan (eerst zakken erin en dan het zand erin), ik had toen zeker een kilo of 6 á 7 zand per speaker toegevoegd.

Mijn speakers zijn wel een heel stuk kleiner dan M.A. RS8.
Geen idee wat het effect is van teveel zand per speaker.
Ik ben nog even voorzichtig. Van 0 naar 1 kg was weinig te merken; van 1 naar 2 kg is duidelijker te merken. Als ik weer een keer bij de Appie kom, neem ik weer een pakje zand mee. Dat kan nog wel even duren, ik kom er niet zo vaak.

Wees lief voor jezelf