Meet and Greet in de muziek hal van Pjotr - PHONAR-Luidsprekers

Started by vanzomereng, November 14, 2012, 23:13:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

Inleiding
Al jaren lang lees ik naar m.i.z. de wat serieuzere Duitse hifibladen, Audio, Stereoplay en Stereo.
Al hoewel ik niet alles voor zoete koek slik, viel mij op, dat in alle drie de bladen, speakers van het kleine Duitse merk Phonar,
bijna altijd maximaal scoren op het gebied van prijs/kwaliteitsverhouding.

Op de een of andere manier is deze speaker, bij mij in de vergetelheid geraakt, ook toen ik in running was voor andere speakers
en ik al vrij rap, zonder groot onderzoek vooraf, mijn huidige SF-Liuto's heb gekocht.
Toen ik enkele dagen geleden, op het forum, in de signatuur van Potjr, de Phonar-speakers zag staan, was een afspraak snel geregeld.
Kan ik meteen aan den lijve ondervinden of ik de SF-Liuto's, niet al te impulsief heb aangeschaft  :D

De set
Eenmaal bij Potjr neergestreken, kijk ik tegen de volgende componenten aan:
- Versterker: Music Hall A25.2 met 2 x 50 echte Watts bij 8 ohm en 2 x 100 Watts bij 4 ohm
- CD-speler: Music Hall CD25.2
- Dac: Music Hall DAC25.3 met Tesla NOS E88CC buis (zeer fraai  :wub:)
- Streamer: Logitech Squeezebox Duet  (aangesloten op de DAC 25.3)
- Luidsprekers: Phonar Veritas P5.5, met een EdMa Cap+-modificatie
- Subwoofer: Phonar Sub, met een EdMa-modificatie
- Bekabeling: Van den Hul / LS-kabel v/d Hul Cs-122

De set is beluisterd zonder gebruik te maken van de Subwoofer !

Music Hall-set



Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+



Mijn verwachting
Als alles in grote lijnen redelijk klopt en Pjotr niet met de akoestische wetten heeft gespot, kan er niet zoveel scheef gaan.
Verder als de speaker, niet onderkoeld of afstandelijk klinkt en vooral een mooi middengebied heeft, wordt ik al gauw
meegesleurd in de muziek en worden andere aspecten al rap tot bijzaakjes gedegradeerd. (dit zo ver mijn ervaring tot nu toe  :notify:)

Meegenomen muziek
De playlist zoals ik voor 2 weken terug heb samengesteld voor de speakervergelijk tussen de hier meest besproken
Millon Phantom en mijn SF-Liuto's en bij de set van Xander32, is mij zeer goed bevallen en wordt hier als geheime
wapen ingezet om de Phonar's flink de sporen te geven  ;D
Gewoon lekkere muziek, waar alles inzet, van klassiek t/m rock, diverse sferen, tempo,s en een grote verscheidenheid
aan instrumenten.

Muziek



Wat artiesten eruit gelicht

Foto 1
Voormalig gitarist van Deep Purple maar nu als gitarist van Ritchie Blackmore's Night. Virtuoos gitaarspel, zowel akoestisch
als elektrisch met focus op thema,s uit de middeleeuwen en renaissance, wat covers in geheel eigen stijl en oud eigen repertoire
uit zijn Deep Purple en Richtie Blackmore's Rainbow periode. 
Niet op deze playlist maar zeer apart en fraai, is het nummer Moondance/Child in Time/Moondance, een middeleeuws thema
welke ongemerkt overgaat in Child in Time (op akoestisch gitaar) om daarna weer terug te keren in het middeleeuws thema. 


Foto 2
Patricia Kaas, tja wat moet je hierop nu zeggen?  Als ik op een onbewoond eiland maar 1 CD mocht meenemen, wordt het zeer
waarschijnlijk 1 van deze dame. M.b.t. haar genre, ze wordt weleens een kruising genoemd tussen Edith Piaff en Madonna
???   

Foto 3
Deep Purple in een tijd, dat de stem van Ian Gillian nog goed was. Groots concert met compleet filharmonisch orkest,
blazerssectie, gastoptreden van Ronnie James Dio, virtuoos gitaarspel van Steve Morse (opvolger van R Blackmore)
en het wonderbaarlijke toestenwerk op vleugel en hammondorgel van de inmiddels overleden John Lord.


De getoonde foto's/hoezen betreffen ook alle concerten, die ik live heb mogen bijwonen  ::) 

Albums



Muziek van Pjotr
M.b.t. de muziek van Pjotr zijn diverse nummers "gestreamed" ten gehore gebracht van o.a.:
Loreena McKennitt, Roger Waters, Tracy Chapman, Fleetwood Mac, Stevie Ray Vaughan etc.

Lekker luisteren, een persoonlijk verslag!
Als eerste werd mijn demo-cd in de lade geduwd en wat me meteen opviel was een wat "donker" geluidsbeeld en dit niet
alleen in vergelijk met mijn felle rakkers thuis (SF Liuto's) maar wat ik doorgaans gewend ben om te horen.
Om nu te spreken van een "wollen deken" gaat me iets te ver maar wat meer "frisheid" zou zeer welkom zijn geweest.

Ik vond wel, dat ik redelijk ver van de speakers zat, wat dichter op de speakers zitten en deze ook nog wat indraaien kan een
(gedeeltelijke) oplossing zijn voor een wat "frisser" geluid.
Ik moet hier nog aan toevoegen, dat enige voorzichtigheid is geboden hier snel conclusies aan te verbinden, Pjotr is aanzienlijk
jonger als ondergetekende en zijn gehoor is wellicht beter intact, wat ik "fris" geluid noemt, kan door Pjotr wellicht
als "scherp" worden ervaren  :notify:

Verder een matige detaillering in het laag & midlaag en waren de contouren van de contrabas in het nummer "When we Dance"
van de live-album  "All this Time" van Sting, lastig te volgen.
Bij drumwerk leek het soms aan daad- en slagkracht (drive) te ontbreken  :(

M.b.t. de vocalen, ben ik gewend dat de zangers of zangeressen wat meer naar voren komen t.o.v. de rest van de muzikale
bezetting en zo wat meer tastbaar in de woonkamer staan, weliswaar klonk de stem van Patricia Kaas zeer fraai maar bleek
als het ware aan de pianovleugel geplakt te zijn en wat meer vanuit de achterste gelederen te komen.
Het totale geluidsbeeld kwam wel goed los van de speakers.

Al met al, ging bij vele nummers  enigszins de "flair" een beetje verloren.
Nummers welke via de streamer en de externe-Dac werden afgespeeld, vond ik, in het algemeen weliswaar een stukje beter
klinken maar op de eerder genoemde punten nog steeds voor verbetering vatbaar.

Denk nu niet na bovenstaande, dat er niks meer te genieten was.
Het naar m.i.z. achtergebleven "hoog"  was voldoende gedetailleerd en was nimmer scherp.  Het  middengebied was dik mekaar,
stemmen, akoestisch gitaar, panfluit, saxofoon etc.  klonk zeer natuurlijk/organisch en ook de stem van Mercedes Sosa ging weer
zoals gehoopt door merg en been  :wub:

Bij nummers met veel laag/midlaag gingen er in weergavekwaliteit er duidelijk op vooruit, zodra het volume aanzienlijk naar
beneden werd bijgesteld.  Muziek met wat kleinere bezettingen en/of waar de aanwezigheid van bas- en druminstrumenten wat
minder prominent was, klonken zeer fraai.
Ondanks het door het mij ervaren "laag-problematiek", had ik zelf niet erg last v/e sterk overheersend laag en van gedreun was
ook geen sprake maar verdenk ik de grote kast tussen de speakers als spelbreker.
Deze kast werkt m.i.z. als een soort extra klankkast/resonator die de weergave in het laag versmeerd.
Ook de speakers die m.i.z. wat te dicht tegen de achterwand staan en de luisterbank pal tegen een muur, zijn ook niet echt bevorderend.
Het weghalen van de grote kast en het wat verder van de muur plaatsen van de speakers zal m.i.z. een grote vooruitgang betekenen,
niet alleen voor het "laag" maar ook voor een wat fraaiere/grootser stereobeeld.

De set compleet + opstelling



Resume
Zoals jullie in mijn opening van dit review hebben gelezen, was ik vooral zeer benieuwd naar de kwaliteiten van de speaker
maar moet uiteindelijk tot de conclusie komen hier nog niet helemaal uit te zijn.
Ik heb met deze set/speakers, zondermeer van de muziek genoten en dat zich al heel wat maar ik heb van dit luisterbezoek toch
mindere euforische gevoelens overgehouden t.o.v. eerdere luisterbezoeken.

Ik ben er stellig van overtuigd dat het anno 2012 niet zo heel spannend meer is om goede componenten en speakers te maken en
het meer een kwestie is om goede condities te schapen om je set daadwerkelijk te laten "zingen"  (matching , plaatsing/akoestiek)     
Niettemin is ook gastheer Pjotr zich bewust van het feit, concessies gedaan te hebben m.b.t. de plaatsing van de speakers en de
algehele inrichting van zijn woonkamer.

De eerste stap is om te kijken hoeveel onderhandelingsruimte er nog is met de vrouw des huizes.  :D

Verder dient vermeldt te worden dat normaliter Pjotr, op aanzienlijk minder luide volumes van zijn
muziek en set geniet en de door mij geschetste "oneffenheden"  zich in mindere mate manifesteren.

Pjotr,
Zeer bedankt voor je gastvrijheid, ik heb een leerzame dag gehad en ook van de muziek genoten  :pompom:

Macht je 1 keer op tegenbezoek willen komen, ben je uiteraard welkom hier en wellicht is het een idee om je speakers
mee te brengen (als je wilt) om te kijken hoe e.e.a. klinkt in een andere ruimte met een zwaardere versterker maar wel
met een zelfde bronnen, zoals streaming van harde schijf, Flac-bestanden, SB-touch en Music Hall Dac 25.3.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

LABO

Mooi verslag / prettig geschreven !!! Je kunt zo aan de slag bij Music Emotions :-)
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

Pjotr

Gerrit-Jan, ik vond het erg gezellig dat je er was. Hartelijk dank voor de Duitse audiobladen en demo-CD die je voor me had meegenomen. De demo-CD heb ik inmiddels geript naar FLAC en de titel "GJ Demo CD" gegeven ;) Interessante muziekselectie.

Wat ik fijn vind, is dat je gewoon eerlijk bent in je oordeel in hoe je mijn set hebt ervaren. Ook kan ik je tips voor wat betreft de plaatsing en akoestiek zeer waarderen. De speakers heb ik inmiddels wat naar voren geplaatst, al maakt het voor mij gehoormatig weining verschil. Indraaien werd het niet beter van, recht naar voren gericht geeft wat mij betreft het beste resultaat. Misschien als ik ze een meter verder naar voren zet wel, maar dat valt hoogstwaarschijnlijk buiten de onderhandelingsruimte bij de vrouw :D Het blijft natuurlijk wel een woonkamer met bijbehorende eisen van leef- en loopruimte.

Dat ik de hoge tonen meer waarneem, zou gezien ons leeftijdsverschil goed kunnen kloppen. Ook verschillen we qua wat we een prettig luistervolume vinden. Normaliter als ik voor mijn doen met hoog volume speel, staat de versterker op 18. Dan is het voor mij hard genoeg. Jij heb de primeur gehad, om de eerste te zijn die mijn versterker boven de 30 heeft gedraaid! :crazy: Voor mij is dat volume niet meer prettig om naar te luisteren. Waarschijnlijk ben ik daar wat gevoeliger voor. Op audioshows heb ik hier ook snel last van.

Dat mijn speakers beter kunnen presteren, heb ik tijdens luistersessies bij de leverancier al mogen ervaren. Zeker in een niet-geoptimaliseerde ruimte zoals mijn woonkamer, lever je in op die prestaties. Echter, voor mij blijft er dan nog meer dan genoeg over om te kunnen genieten van mijn muziek :pompom:

Ik vond het leuk dat je er was en interessant om eens een ander te horen over hoe hij mijn set ervaart. Dat je een andere mening bent toegedaan en deze ook als zodanig verwoordt, kan ik alleen maar waarderen!
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

vanzomereng

Quote from: Pjotr on November 19, 2012, 13:52:16
Ik vond het leuk dat je er was en interessant om eens een ander te horen over hoe hij mijn set ervaart. Dat je een andere mening bent toegedaan en deze ook als zodanig verwoordt, kan ik alleen maar waarderen!

Ach, het is maar 1 mening...

Gewoon 1 keer, als de vrouw weg is, de speakers een flink stuk naar voren, zo,n 1 a 1,5 mtr.
(als je LS-snoeren lang genoeg zijn) en ff uitproberen en dan weer op tijd alles terug zetten.

Verder gewoon blijven genieten  ;) 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD