Advies: Nieuwe handycam voor vakantie

Started by Xstream, October 17, 2012, 15:18:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xstream

Ik zoek een mooie handycam. Heb nog een oude die goed werkt, maar toch wel wat log is en uiteraard is mini-DV ook niet echt meer van deze tijd.
In November ga ik weer op vakantie, dus ben alvast aan 't kijken naar een nieuwe camera.

Ik ben er zelf helemaal uit en laat me daarom graag adviseren door de kenners.

Even mijn prio's:
- Hoe kleiner hoe beter. Ik wil ermee op pad kunnen zonder dat 't zo'n "ding" is die je bij je hebt. Anders heb ik de neiging 'm soms thuis te laten, met soms enorm veel spijt later :)
- Kwaliteit uiteraard. Vooral een goed plaatje bij donkere situaties zou fijn zijn, is vaak heel matig, zeker ook op de telefoon.
- Zo'n schermpje wat je kunt uitklappen en draaien. Vind ik ook fijn van m'n huidige.
- Gebruikersgemak. Ik ben geen pro, heb ook geen zin een kwartier te pielen voordat ik een mooi plaatje kan schieten. Stabilisator moet top zijn als 't even kan. Autofocus e.d.
- Budget: nog onbekend. Ben niet echt beperkt, maar moet gewoon goede prijs / kwaliteit verhouding hebben - nav 't marktaanbod. Ik ga geen 1000+ euro uitgeven iig.

Ik zit naar:
- Panasonic HC-X900
- Sony HDR-PJ580VE

Beide in dezelfde prijsklasse en vergelijkbare specs. De Pana heeft meer accu en 3 CCD's tov 1 CCD van de sony (geen idee of dat belangrijk is). De Sony is daarentegen weer stukje kleiner.

De JVC Everio GZ-HM960 lijkt dan echter wel weer op de Sony qua specs, maar is wel bijna de helft goedkoper.

Iemand die nog tips / info / richtlijnen heeft?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Dru

Quote from: Xstream on October 17, 2012, 15:18:33
Ik zoek een mooie handycam. Heb nog een oude die goed werkt, maar toch wel wat log is en uiteraard is mini-DV ook niet echt meer van deze tijd.
In November ga ik weer op vakantie, dus ben alvast aan 't kijken naar een nieuwe camera.

Ik ben er zelf helemaal uit en laat me daarom graag adviseren door de kenners.

Even mijn prio's:
- Hoe kleiner hoe beter. Ik wil ermee op pad kunnen zonder dat 't zo'n "ding" is die je bij je hebt. Anders heb ik de neiging 'm soms thuis te laten, met soms enorm veel spijt later :)
- Kwaliteit uiteraard. Vooral een goed plaatje bij donkere situaties zou fijn zijn, is vaak heel matig, zeker ook op de telefoon.
- Zo'n schermpje wat je kunt uitklappen en draaien. Vind ik ook fijn van m'n huidige.
- Gebruikersgemak. Ik ben geen pro, heb ook geen zin een kwartier te pielen voordat ik een mooi plaatje kan schieten. Stabilisator moet top zijn als 't even kan. Autofocus e.d.
- Budget: nog onbekend. Ben niet echt beperkt, maar moet gewoon goede prijs / kwaliteit verhouding hebben - nav 't marktaanbod. Ik ga geen 1000+ euro uitgeven iig.

Ik zit naar:
- Panasonic HC-X900
- Sony HDR-PJ580VE

Beide in dezelfde prijsklasse en vergelijkbare specs. De Pana heeft meer accu en 3 CCD's tov 1 CCD van de sony (geen idee of dat belangrijk is). De Sony is daarentegen weer stukje kleiner.

De JVC Everio GZ-HM960 lijkt dan echter wel weer op de Sony qua specs, maar is wel bijna de helft goedkoper.

Iemand die nog tips / info / richtlijnen heeft?


Wij hebben de Sony HDR-CX730 Deze heeft naar mijn weten de beste stabilisatie op de markt.
Ook mooie beelden in schemering. Geen last van ruis. Windreductie.
Ideale camcorder voor de vakantie.

Xstream

Quote from: Dru on October 17, 2012, 19:34:54

Wij hebben de Sony HDR-CX730 Deze heeft naar mijn weten de beste stabilisatie op de markt.
Ook mooie beelden in schemering. Geen last van ruis. Windreductie.
Ideale camcorder voor de vakantie.
Ja, zat ik ook al naar te kijken nav andere topic.

Alleen las ik dit ergens:
QuoteHij heeft een grote beeld kwalitet maar wat mij opvalt is dat bij het pendelen(heen en weer gaan)het beeld geschreven word
daarmee bedoel ik dat als je naar randen van huizen bomen en mensen kijkt er steeds hoeken zichtbaar zijn
Heb je dat weleens waargenomen?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Dru

Quote from: Xstream on October 17, 2012, 23:28:51
Ja, zat ik ook al naar te kijken nav andere topic.

Alleen las ik dit ergens:Heb je dat weleens waargenomen?

Nee is mij niet opgevallen. Ik snap ook niet precies wat hiermee bedoelt wordt. Het is namelijk zo dat het geen softwarematige stabilisatie is, maar de lens beweegt.

Xstream

#4
Ja, vind 't ook een wazige omschrijving hoor. En ik zie 't ook niet terug op youtube filmpjes ofzo.

Ik begrijp dat "Balanced Optical SteadyShot™ met Active Mode (groothoek tot tele)" die lens beweeg techniek is? Want de goedkopere modellen hebben "Optical SteadyShot™ met Active Mode (groothoek tot tele)" - dus het verschil zit 'm in dat balanced?

Ik zit nog een beetje te dubben of ik echt +-900 euro hieraan uit wil geven. Maar die stabilisator techniek is wel erg cool idd.

Alleen tis voor mij nog niet helemaal duidelijk wat nou beter is. De 1 heeft CCD, de ander CMOS, beide hebben voor- en nadelen. Alleen daardoor wordt 't ook wel weer verwarrend.
Ik vind 't toch wel belangrijk dat de camera top is bij weinig licht - want dat gaat meestal toch niet zo goed.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Dru

Quote from: Xstream on October 18, 2012, 14:55:29
Ja, vind 't ook een wazige omschrijving hoor. En ik zie 't ook niet terug op youtube filmpjes ofzo.

Ik begrijp dat "Balanced Optical SteadyShot™ met Active Mode (groothoek tot tele)" die lens beweeg techniek is? Want de goedkopere modellen hebben "Optical SteadyShot™ met Active Mode (groothoek tot tele)" - dus het verschil zit 'm in dat balanced?

Ik zit nog een beetje te dubben of ik echt +-900 euro hieraan uit wil geven. Maar die stabilisator techniek is wel erg cool idd.

Alleen tis voor mij nog niet helemaal duidelijk wat nou beter is. De 1 heeft CCD, de ander CMOS, beide hebben voor- en nadelen. Alleen daardoor wordt 't ook wel weer verwarrend.
Ik vind 't toch wel belangrijk dat de camera top is bij weinig licht - want dat gaat meestal toch niet zo goed.

Ik heb ook de hdr-cx570. Deze heeft de optical steady shot. Ook niet verkeerd maar niet te vergelijken met de duurdere balanced steadyshot. Het gehele lens gedeelte zit inderdaad los (gebalanceerd) in de camera.
Met wat review filmpjes op youtube met name de avond opname ben ik overstag gegaan voor de 730.


Xstream

#6
Poeh, lastig zeg.
Paar vergelijkingen bekeken op youtube tussen de X900 en CX730/740.
Wat opvalt:

HC-X900
- Duidelijk scherper en (daarmee) meer detail. Ook iets meer ruis. Minder blur ook rond lampen e.d.
- Heel neutraal, meer flets, kleuren pallet. (lage hue en hoge brightness)
- Meer koel en geel in 't beeld.
- Bij weinig licht veranderd dit gek genoeg naar magenta
- Steadyshot lijkt bij kleine bewegingen beter te werken dan de Sony.
- Geluid is veel minder.

CX730
- Iets meer blurry / minder scherp als de X900. Wel minder ruis en een meer "romantisch" beeld.
- Levendigere kleuren. Voller, meer hue. Mooier contrast.
- Meer warme kleuren. Meer magenta. Al is een blauwe vloer dan ook wel weer blauwer als op de Pana.
- Bij weinig licht meer detail en mooier/natuurlijker beeld. Al wordt 't gek genoeg erg geel, waar de Sony meer magenta wordt. (omgedraaid dus)
- Steadyshot werkt veel! beter bij zwaardere bewegingen, bijv. tijdens 't lopen e.d.
- Geluid is veel beter.

Prijsverschil is +- 200 euro. Nog best flink voor camera's die zo aan elkaar gewaagd zijn. Voorkeur gaat naar de Sony momenteel. Zeker ook omdat sharpness naderhand toevoegen makkelijker lijkt dan de kleuren te moeten tunen. Moet er nog maar 's over nadenken ...

Verder iemand nog tips of info die me kan helpen?
Zijn er nog andere modellen / merken die 't verkennen waard zijn?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

BarcoCRT

Heb goede ervaring met Sony modellen, De duurdere zijn echt goed bij weinig licht, zelfs night shot is goed. Duurdere modellen hebben een kleiner zoom-bereik.
image stabilisatie is werkelijk subliem.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Dru

Het was ook precies mijn afweging. De Pana of de Sony.
Gelukkig had ik een verkoper die mijn twijfel wegnam. Hijzelf had de panasonic. Deze is beter met dagopnames door de 3x beeldsensor. Maar legt het af in de avond door de grotere beeldsensor van Sony. En natuurlijk de stabilisatie.

Xstream

#9
Nog een vraagje over de Sony.
Het klopt dat deze geen intern geheugen heeft? Dus alles gaat op SD kaartjes? En hoe snel loopt zo'n kaartje vol? Volgens Sony 11 uur (32Gb) - maar meestal is dat in de praktijk wel anders.
Ik zie dat de CX740 wel 32Gb intern geheugen heeft en GPS. Er was alleen iets wat de 730 had en de 740 niet, ben alleen even kwijt wat.

Ook is de batterij iets minder zwaar als die van Pana bijv. Hoe lang gaat de batterij ongeveer mee?
Bij m'n vorige camera had ik een extra batterij, zodat ik er wat langer mee op pad kon.

Alvast bedankt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Dru

Quote from: Xstream on October 19, 2012, 12:00:28
Nog een vraagje over de Sony.
Het klopt dat deze geen intern geheugen heeft? Dus alles gaat op SD kaartjes?
En hoe snel loopt zo'n kaartje vol?

Ook is de batterij iets minder zwaar als die van Pana bijv. Hoe lang gaat de batterij ongeveer mee?
Bij m'n vorige camera had ik een extra batterij, zodat ik er wat langer mee op pad kon.

Alvast bedankt.

De 730 heeft geen intern geheugen. De 740 wel.
Op 16 GB gaat ongeveer 1,5 / 2 uur film. Een extra accu (zoals bij alle camera's) is aan te raden. Ik heb een extended batterypack bijgekocht. Deze steekt iets uit.

Xstream

Heb je getest hoe lang je met de standaard batterij doet (om en nabij)?
En hoe lang gaat die extended mee?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

BarcoCRT

Sony standaard accu, de kleinste, gaat ruim 2u mee. 32GB kaart gaat ook ruim 2u materiaal op bij 1080p50. Let wel, camera zonder GPS. Minder features spaart de accu.
Je moet echt je best doen om de accu leeg en de kaart vol te krijgen met relevant materiaal. Ben je zo iemand die de hele dag de camera vrijwel continu laat lopen, dan zou je aan de grootste accu kunnen denken, die krijg je met geen mogelijkheid leeg op één dag.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0