Laat je grafiek zien en vertel jouw situatie

Started by R0N, October 16, 2012, 20:59:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

R0N

Quote from: chansig on October  5, 2013, 10:06:28


D profiel...

Gr Hans

Ha, goed bezig.
Dalen en pieken zijn lastig en hebben te maken met de positie van de luidsprekers en de luisterplek in de kamer. Met schuiven kun je de optimale positie vinden.
Maar dalen zullen er blijven en als die niet te breed zijn dan is daar mee te leven (het zal wel moeten). Je kunt die dalen wel opvullen, maar daar zijn twee problemen (gevaren) aan verbonden:
1- je gaat die frequenties extra versterken en de vraag is of je versterker en luidspreker dat aankunnen. Bovendien wordt de headroom flink vergroot, hetgeen ten koste gaat van de dynamiek.
2- door de frequenties van de dalen te versterken, ga je buiten je luisterplek die frequenties te veel versterken, hetgeen een boom oplevert die op die plaatsen en uiteindelijk ook doorklinkt op jouw luisterpositie (versmering van de bas).

Een schrale troost is dat iedereen hier last van heeft, alleen mensen met een AM20DC kunnen dat ook zichtbaar maken. Alles weten maakt niet altijd gelukkig........
Maar je hebt nu wel een mooi meetinstrument om de ideale luisterpositie te bepalen. En daarna is het volop genieten, in de wetenschap dat je het beste uit je installatie/huiskamer hebt gehaald.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

morca

Ik vermoed dat de huidige plaatsing ook geen goed doet met die open ruimte achter.
Want niet iedereen heeft hiet last van.
Ik heb in mijn living ook niet zulke dips.
Het hangt allemaal aan de plaatsing vd set in de ruimte tov je luisterplek.
Die is niet ok imo.

chansig

Vandaag uitgebreid met Keyser gesproken. Aangezien ik 2 flinke woofers in mijn oude speakers heb zitten ligt de weg open om 2 subs te gaan bouwen. Dan moet er een cross over filter komen, de buizenbak dan de fronts aan laten sturen en de UcD de 2 subs. Anti mode komt er dan ook nog ergens tussen (Keyser heeft verteld hoe en wat maar dat ben ik nu even vergeten). Ik ga eens zien hoe en wat ook de plek zoeken waar ze kunnen staan zonder dat het gezin er last van heeft.

Ander iets wat ik vanavond even ga proberen is een kleed voor de speakers neer te leggen. Gewoon om te kijken wat dit doet. Mijn andere speakers lieten een wat beter plaatje zien. Maar goed andere bouw speakers, kleiner, die van nu staan iets achterover, grotere woofers, weerstand op het laag (20 Ohm)...allemaal factoren die meespelen. Het gaat dus zoeken worden. Helemaal strak en vlak is een utopie...maar ik ga er wel komen.

De plek waar de speakers staan zorgt voor een mooi breed stereo beeld, diepte werking is goed, plaatsing van verschillende instrumenten is ook mooi. Ze kunnen verder naar achter en een klein stukje nog naar voren...echt meer naar binnen is geen optie. Verder uit elkaar zou ervoor zorgen dat de rechter speaker meer in de hoek terecht gaat komen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Met die VonS bij jou had ik niet de indruk dat het zo lastig was.
Plaatsing met ruimte erachter leek me juist gunstig.

chansig

Die ruimte erachter is mijn inziens ook geen bottleneck. Ik heb de anti mode gereset...vanavond/morgen beginnen vanaf 0.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Grappig met een kleed tussen de speakers en luisterstoel wordt het er niet beter op...zelfs slechter.

Is verder van de muur (achterzijde) iets wat gegarandeerd een beter effect gaat geven ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Former member 78

Quote from: chansig on October  5, 2013, 19:35:09
Grappig met een kleed tussen de speakers en luisterstoel wordt het er niet beter op...zelfs slechter.

Is verder van de muur (achterzijde) iets wat gegarandeerd een beter effect gaat geven ?

Gr Hans

Gegarandeerd is dat zeker niet ;)

Denk dat je met de subs icm Keyser een leuk resultaat gaat behalen.

chansig

#58
De dips op 53 wordt erg diep (-18 dB) bij het verder naar voren zetten...de andere 2 een stuk minder.


Nu de speakers wat verder ingedraaid en opnieuw meten.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Xander32

#60
Gisteren tijdens een M&G van het buurforum, tijdens metingen gezien hoe een sub steevast de 10hz. aantikte (75 db.,in room, gemeten op de sweetspot).

Nadien een aantal demo's bekeken/beluisterd van de hier wel bekende HT Forum demo disc(bd)  :o

Wat een monster sub (SVS PC 13Ultra).


EDIT; niet op juiste plek, niet in juiste draadje gepost.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

#61


Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#62


Speakers naar voren, ingedraaid en gordijnen dicht.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Inmiddels een crossover gevonden. Dan zal ik van de week de buurman eens vragen of die toevallig wat rest materiaal aan MDF heeft. Het worden kastjes van 23 x23 x 23.

Keyser komt me helpen met de boel aan te sluiten en in te stellen. Mijn vrouw is akkoord met 2 extra dingen in de kamer (1 komt er bovenop een kast te staan...de ander in de hoe waar nu een Eltax woofer staat voor de tv..die mag weg weg.)

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


chansig

Zou mooi zijn en dan hoeft Keyser niet meer te "zeuren". ;D

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


chansig

#67

Met een UcD erbij.

Quote from: chansig on October  6, 2013, 11:57:38


Speakers naar voren, ingedraaid en gordijnen dicht.

Gr Hans

Een UcD op het laag erbij doet toch ook wel iets met het geluid. Ik heb verschillende metingen gedaan op verschillende plekken. De plek van de mic zal niet helemaal dezelfde zijn. Toch zo laag (-10dB) en e 2e dip met -2 dB heb ik het niet gekregen.

Begint weer ergens op te lijken.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Former member 78

#68
Is oranje met de UCD?
Zo ja, dan zal ik hem er toch maar weer achterweg halen.

[edit]

Of beide UCD en dan een voor en na?
:angel:

chansig

Inderdaad voor (oranje) en zwart (na).

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Goed bezig, Hans! Heb je al wat gespeeld met de locatie van de subs?
Dutch & Dutch

chansig

Nee..laatste grafiek is een meting zonder de subs.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#72


Eerste meting met subs...2e is nu bezig. Wat opvalt is dat de dips minder breed zijn geworden en ook minder qua dB. Hoogste is nu -6dB...Was voorheen -14 dB.

Dus wel degelijk een vooruitgang al zou je dat zo niet zeggen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


chansig

#74

-7,2 dB is nu de diepste dip...deze blijft bij de 50Hz zitten...ik heb het gevoel dat ik tevreden kan zijn met deze lijn.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.