Upgrade van arcam avr 350

Started by road rebel, October 9, 2012, 20:15:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

road rebel

hallo!

Het is weer zover, de zomer voorbij, het weer is wisselend, de keel kriebelt... jaja de upgrade virus is weer in het land!

Mijn huidige set:
-Apple tv2 JB en panasonic bdp 85
-Arcam avr 350
-piega premium 5 en ts5/ts5c.
-Pioneer 4280xa

Ik denk om langzamerhand mijn set wat te laten evolueren. De tv die blijft nog wel even tot de oled of de 4k zijn intrede doet.
Globaal gezien ben ik tevreden over de tonaliteit van mijn set maar ik verwacht iets meer surround-gespetter (om een of ander reden vond ik mijn vorige pioneer, nochthans maar een vsx1015, wat meer in your face). Hierbij moet ik wel melden dat muziek zo vele malen beter is, zowel tijdens actieve luistersessies als achtergrond muziek kan ik eindeloos genieten. Bij de actieve luistersessies mis ik wel wat swing en foottapping maar daar kan ik voorlopig wel mee leven (daar komt later, na een -alweer- verhuis, een stereoset voor)

Bij deze dus mijn vraag: zou een nieuwe receiver het nodige surround spektakel in huis brengen zonder al te veel veranderen in de huidige tonaliteit (ik vind het een mooie match persoonlijk) en zonder te verliezen?

Budget mag tot 4000euro. Tweedehands mag. Liefst geen voor/eind doordat ik beperkt ben in hoogte). Aankoopdatum is nog niet vast, kan evengoed dit najaar als ergens in het voorjaar (vnl afhankelijk van mijn verhuis en -positieve- evoluties op het werk) dus lang verwachte modellen die nog gepresenteerd moeten worden vind ik ook goed. Uiteraard moet ik uiteindelijk gaan luisteren maar misschien heeft iemand nog wat tips?

Zelf dacht ik aan
ofwel een nieuwe arcam (400 of 600 mits korting?)
ofwel terug een pioneer maar dan eentje van het hogere segment (sc lx)

Nu ben ik altijd al geprikkeld geweest door:
Rotel (ik heb geen idee hoe die nieuwe receivers klinken maar ik zie in oude posts wel vaker piega en rotel terugkomen)
NAD (al vertellen de meeste verkopers mij hiervan af te blijven omdat NAD onvoldoende analytisch zou zijn voor mijn smaak)

En uiteraard vraag ik mij ook af of een denon (een 4810 of zoiets) en anthem iets voor mij zouden zijn.

road rebel

Owja:

qua functies heb er voorlopig weinig/geen eisen.

-airplay niet nodig omdat er een apple tv aan hangt
-streaming hoeft ook niet

Een setup (die ook werkt) met room-correction zou wel een meerwaarde bieden

3D heb ik voorlopig niet maar in de toekomst waarschijnlijk wel, dus (echt) passtrough is een meerwaarde denk ik.

ritchard

Zelf heb ik de overstap gemaakt van een AVP700 met een P1000 naar de AVR600 en dat is een positief verschil.
Het geluid heeft meer detail.
Met de andere merken die je noemt heb ik geen ervaring, voor de Avp700/P1000 had ik ook een AVR350.
Vr. gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

road rebel

Dank je wel voor jouw inbreng! Heb je de "gewone"600 of de 600 "3D?
Klopt het dat er een verschil zit naargelang de productielocatie?

road rebel

Ik doe even een upje in mijn eigen topic.
Ik zal binnenkort de ronde doen van verschillende winkels om het een en ander te beluisteren.
Arcam-receivers van de laatste jaren hebben zodanig veel slechte berichten uitgelokt dat ik eerder neig naar andere merken te gaan.
Ik zal eens Rotel en Nad op Piega proberen te beluisteren (al heeft Nad en zo mogelijk nog slechtere reputatie), en ik ben ook wel benieuwd naar Anthem.

Ik speel eigenlijk vaker DTS en DD dan recente blurays met HDgeluid dus nieuw hoeft voor mij niet.
Wat mij meer aanspreekt is een verhoogde kwaliteit in stereo tov. wat ik nu heb. Vandaar dat ik vooral naar "legacy-toestellen" aangetrokken wordt. Dus 2de hands meridian, classé, TAG is misschien wel een betere keuze?

Remco

Heb zelf een AVR300 en een 350 gehad en vond hem vooral in stereo sterk.

Ik denk eerlijk gezegd dat je pas een forse stap voorwaarts gaat maken met een aparte voor/eind combinatie. Als dat niet kan, dan zou ik voor de AVR600 gaan. Oh ja, heb ook nog een week met een Onkyo TX-NR906 gedraaid (omdat ik ook dacht daarmee meer filmspektakel te krijgen), maar heb toen heel snel weer een Arcam gekocht. Ga vooral luisteren.....
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Bama

Als je stereo belangrijk vindt en van de arcam sound houdt is de 600 de meest logische stap.
Heb dat zelf ook een keer gedaan.
Er stond pas een av9 p7 op marktplaats voor 2300 geloof ik.
Is niet duur, klinkt top en nooit problemen mee.
Klinkt nog beter dan een avr 600

road rebel

Bedankt voor de tips! Alle info is welkom!

Upgrade voor/eind kriebelt nogal en dan zou ik inderdaad kijken voor 2de hands onderdelen van arcam of meridian. Ik ben nogal huiverig om over te stappen naar een recente arcam, zeker als je ziet dat toch meerdere dealers gestopt zijn om hun surroundreeksen te leveren. Dan zou ik eerder neigen maar Anthem mrx 700, alleen weet ik niet hoe die in stereo zal klinken tov mijn huidige arcam.

Luisteren is zeker de boodschap, maar ik vind het ook niet eerlijk om allemaal afspraken te regelen bij winkels om vervolgens doodleuk een 2dehands aan te schaffen.

Ralph71

Audio Artistiek in Groningen heeft momenteel op hifi.nl een tweedehands AV9 en P7 te koop staan. Aanrader!  ;)
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

Bama

Quote from: Ralph71 on March  4, 2013, 13:39:05
Audio Artistiek in Groningen heeft momenteel op hifi.nl een tweedehands AV9 en P7 te koop staan. Aanrader!  ;)

Misschien is dat wel die set die op marktplaats stond?