Op zoek naar streamingtips

Started by kathos, September 27, 2012, 12:30:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kathos

Hallo,

Momenteel is de situatie zo: vermits het overgrote deel van onze muziekcollectie digitaal is, wordt er bij ons veel vaker gestreamd dan een CD'tje opgelegd. We zijn met 2 personen die elk een eigen collectie hebben op onze afzonderlijke PC/laptop. Deze staan op een afzonderlijke partitie zodat er geen probleem is als het operating system herinstalleerd moest worden. De PC's staan in netwerk en de muziek van de ene PC is ook te raadplegen vanop de andere en vice versa. Op regelmatige basis maken we ook een backup op een externe harde schijf. Het feit dat de PC's aan moeten staan om te streamen vinden we niet erg, aangezien deze toch zo goed als altijd aan staan als we thuis zijn. Mijn vraag heeft betrekking tot het streamen van audio, video streamen zegt me niet veel aangezien we films kijken via betaalzender of blu-ray.

Het streamen zelf gebeurt momenteel via iTunes/Airplay naar een Marantz SR7007.

Ik vraag me af of er manieren zijn om de kwaliteit hiervan op te krikken? Eerste stap is natuurlijk kwalitatief zo hoog mogelijk digitale muziekbestanden streamen, maar wat kan nog een verbetering brengen?

- zou een extra DAC een verbetering brengen? In welke prijsklasse dan, want die moet dan beter zijn dan de ingebouwde DAC van de SR7007.
- is streamen via UPNP/dlna kwalitatief beter dan via Airplay of is dat hetzelfde? Ik heb al even geëxperimenteerd met Foobar2000 en twonky.
- in hoeverre speelt de geluidskaart van de PC een rol bij de kwaliteit van het streamen? Momenteel gebruik ik hetgeen onboard op mijn moederbord van de PC en laptop zit.

Alvast bedankt voor de tips.
(Voor diegenen die mijn vorig topic gevolgd hebben, ondertussen is de woonkamer heringericht en is de plaatsing van de CM8's veel beter J)
Marantz PM11S3 - Marantz SR7007
B&W CM10 - B&W CM9 rear surround - B&W CM1 surround - B&W ASW610 - Shure SRH1840
Chord 2Qute DAC - Denon DA-300USB DAC - Marantz UD5007 - Chord Epic twin cables + jumpers - VOVOX textura power distributor - VOVOX textura power cord - Furutech Alpha 3 FI-25R / FI-E35R - Soundcare Superspikes - Van Den Hul D 102 III

WickedGame

Quote from: kathos on September 27, 2012, 12:30:14
Hallo,

Momenteel is de situatie zo: vermits het overgrote deel van onze muziekcollectie digitaal is, wordt er bij ons veel vaker gestreamd dan een CD'tje opgelegd. We zijn met 2 personen die elk een eigen collectie hebben op onze afzonderlijke PC/laptop. Deze staan op een afzonderlijke partitie zodat er geen probleem is als het operating system herinstalleerd moest worden. De PC's staan in netwerk en de muziek van de ene PC is ook te raadplegen vanop de andere en vice versa. Op regelmatige basis maken we ook een backup op een externe harde schijf. Het feit dat de PC's aan moeten staan om te streamen vinden we niet erg, aangezien deze toch zo goed als altijd aan staan als we thuis zijn. Mijn vraag heeft betrekking tot het streamen van audio, video streamen zegt me niet veel aangezien we films kijken via betaalzender of blu-ray.

Het streamen zelf gebeurt momenteel via iTunes/Airplay naar een Marantz SR7007.

Ik vraag me af of er manieren zijn om de kwaliteit hiervan op te krikken? Eerste stap is natuurlijk kwalitatief zo hoog mogelijk digitale muziekbestanden streamen, maar wat kan nog een verbetering brengen?

- zou een extra DAC een verbetering brengen? In welke prijsklasse dan, want die moet dan beter zijn dan de ingebouwde DAC van de SR7007.
- is streamen via UPNP/dlna kwalitatief beter dan via Airplay of is dat hetzelfde? Ik heb al even geëxperimenteerd met Foobar2000 en twonky.
- in hoeverre speelt de geluidskaart van de PC een rol bij de kwaliteit van het streamen? Momenteel gebruik ik hetgeen onboard op mijn moederbord van de PC en laptop zit.

Alvast bedankt voor de tips.
(Voor diegenen die mijn vorig topic gevolgd hebben, ondertussen is de woonkamer heringericht en is de plaatsing van de CM8's veel beter J)

- Extra DAC op dedicated voor streamen kan zeker voordeel hebben. Qua prijsklasse is het wat lastig te bepalen, mede ook omdat de SR7007 nog een gloednieuw apparaat is. Ken de karakteristieken van die DAC niet. Qua prijs voor een redelijk tot goede DAC is denk ik tussen de 400 - 1000 euro wel vaak iets heel moois te vinden.

- Qua verschillen airplay of Upnp durf ik niets te zeggen

- Geluidskaart invloed? Neem aan dat je streamt via een netwerk en de bestanden digitaal via wifi/ethernet verstuurd worden naar de set. Dan heeft de geluidskaart toch 0,0 invloed neem ik aan.

Arend | Homestudio

Quote from: kathos on September 27, 2012, 12:30:14
Hallo,

Momenteel is de situatie zo: vermits het overgrote deel van onze muziekcollectie digitaal is, wordt er bij ons veel vaker gestreamd dan een CD'tje opgelegd. We zijn met 2 personen die elk een eigen collectie hebben op onze afzonderlijke PC/laptop. Deze staan op een afzonderlijke partitie zodat er geen probleem is als het operating system herinstalleerd moest worden. De PC's staan in netwerk en de muziek van de ene PC is ook te raadplegen vanop de andere en vice versa. Op regelmatige basis maken we ook een backup op een externe harde schijf. Het feit dat de PC's aan moeten staan om te streamen vinden we niet erg, aangezien deze toch zo goed als altijd aan staan als we thuis zijn. Mijn vraag heeft betrekking tot het streamen van audio, video streamen zegt me niet veel aangezien we films kijken via betaalzender of blu-ray.

Het streamen zelf gebeurt momenteel via iTunes/Airplay naar een Marantz SR7007.

Ik vraag me af of er manieren zijn om de kwaliteit hiervan op te krikken? Eerste stap is natuurlijk kwalitatief zo hoog mogelijk digitale muziekbestanden streamen, maar wat kan nog een verbetering brengen?

- zou een extra DAC een verbetering brengen? In welke prijsklasse dan, want die moet dan beter zijn dan de ingebouwde DAC van de SR7007.
- is streamen via UPNP/dlna kwalitatief beter dan via Airplay of is dat hetzelfde? Ik heb al even geëxperimenteerd met Foobar2000 en twonky.
- in hoeverre speelt de geluidskaart van de PC een rol bij de kwaliteit van het streamen? Momenteel gebruik ik hetgeen onboard op mijn moederbord van de PC en laptop zit.

Alvast bedankt voor de tips.
(Voor diegenen die mijn vorig topic gevolgd hebben, ondertussen is de woonkamer heringericht en is de plaatsing van de CM8's veel beter J)

Je akoestiek zit ook in de signaalweg, daar zijn waarschijnlijk op een eenvoudige manier goed hoorbare verbeteringen te bereiken.

kathos

#3
momenteel ben ik wel tevreden. Alles staat anders opgesteld, speakers verder uit elkaar en verder van de wanden, etc. Het één en ander opgezocht over hoe het beste Audyssey te gebruiken, hielp ook.

Het streamen zelf doe ik nu via foobar en dlna in samenwerking met NAS. Bediening vanaf de PC of via tablet.

Ben wel benieuwd of een geïntegreerde stereoversterker (Marantz PM15S2 bijv. :wub: ) een hoorbare verbetering zou zijn voor stereo. Misschien met de kerst ofzo eens even gaan luisteren hier of daar, ik zie wel, dringend is het niet en zoals gezegd geniet van mijn set  8)
Marantz PM11S3 - Marantz SR7007
B&W CM10 - B&W CM9 rear surround - B&W CM1 surround - B&W ASW610 - Shure SRH1840
Chord 2Qute DAC - Denon DA-300USB DAC - Marantz UD5007 - Chord Epic twin cables + jumpers - VOVOX textura power distributor - VOVOX textura power cord - Furutech Alpha 3 FI-25R / FI-E35R - Soundcare Superspikes - Van Den Hul D 102 III

FvP

Quote from: kathos on November  5, 2012, 17:30:34
Het streamen zelf doe ik nu via foobar en dlna in samenwerking met NAS. Bediening vanaf de PC of via tablet.

Gebruik je foobar als Renderer, Server of Control Point ? Is foobar client van je NAS ?

Ik gebruik foobar via SMB, maar dat wil zeggen dat ik dus manueel files in foobar add die op een samba server staan, terwijl via DLNA er misschien meer mogelijkheden kwa metadata zijn.

Deze foobar hangt dan direct aan een USB dac of USB naar SPDIF omzetter zoals een stello U3.
Stream jij je foobar geluid naar een netwerk device, of een soundcard/dac/digitale uitgang op de pc ?

kathos

ik heb gewoon in de opties van foobar ingesteld dat hij als library de folders van mijn NAS in de gaten houdt en de upnp plugin vanop de foobar website geinstalleerd.
Op die manier kan ik de muziek slepen naar het extra tabje dat met die pluing mee geinstellaard werd (ik zit nu op mijn werk dus kan niet vlug even kijken hoe dat heet) zodat het afgespeeld wordt op de SR7007 die ook aan het netwerk hangt.

Ik weet niet of dit de beste manier is en eventueel beter kan, maar klinkt goed...
Marantz PM11S3 - Marantz SR7007
B&W CM10 - B&W CM9 rear surround - B&W CM1 surround - B&W ASW610 - Shure SRH1840
Chord 2Qute DAC - Denon DA-300USB DAC - Marantz UD5007 - Chord Epic twin cables + jumpers - VOVOX textura power distributor - VOVOX textura power cord - Furutech Alpha 3 FI-25R / FI-E35R - Soundcare Superspikes - Van Den Hul D 102 III