Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Started by Bas Akkerman, September 24, 2012, 20:17:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Staaled

Laag over meerdere subs én DSP heeft , tenzij het echt tegenzit, geen verdere fysieke aanpassingen meer nodig.

Je zit wel met fronts die mee moeten werken in deze.
Optimaal plaatsen dus.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Gezien mijn ervaringen met meerdere subs vermoedde ik dat al. Dat zou mooi zijn!
Met de luisterplek en luidsprekerplaatsing ga ik als eerste aan de gang.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Zoals je wel-niet weet heb ik ook een akoestisch spanplafond. Inmiddels in de hele kamer incl uitbouw. Ook die in de uitbouw deed wonderen al is het voor mij niet helder waarom die impact zo groot was op de muziekervaring.

Wij hebben het in eerste instantie laten plaatsen omdat we een erg lelijk plafond hadden. Niet een hele week en de weken erna in de stofzooi wilde gaan zitten. Dit is binnen een dag geplaatst en je woonkamer gaat er qua leefbaarheid (qua geluiden/reflecties) enorm op vooruit. Enorme toename in de rust.

Multi subs waren vervolgens helemaal de bom. Deed erg veel en op de luisterplek was het niegalnagelstrak. In de rest van de woonkamer overheerste het wel...maar goed daar luister ik niet naar muziek.

Inmiddels zijn de subs verdwenen. Mis wel de druk..al is missen een erg groot woord. Bij hard draaien gaat de kamer ook op de luisterplek weer meer meedoen. Maar ik hoop mijn eigenste speakers de boel hierop wat aan te kunnen passen.

Mocht je een DSP zoeken...ik heb er nog 1 in de verkoop staan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Dat van die uitbouw vind ik dan weer een beetje jammer, want dat zou betekenen dat ik ook de keuken en de linker woonkamer zou moeten laten doen. Voor het wooncomfort (zeker in de keuken) wel fijn, maar voor de portemonnee wat minder. ;)

Een DSP is nog even niet nodig en ik denk en hoop niet dat ie in het voorjaar er nog is. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eddy135

Spuitplafond wordt niet evenredig duurder bij meerdere m2's... ;D

De opstartkosten zijn vrij hoog, een paar meter meer of minder doet er dan niet meer zoveel toe.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Xander32

Zo'n spanplafond of akoestische stuc/spuitplafond, wat zijn daarvan bij benadering de kosten? Ik heb werkelijk geen idee.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Knor

Quote from: Xander32 on December  6, 2016, 17:04:09
Zo'n spanplafond of akoestische stuc/spuitplafond, wat zijn daarvan bij benadering de kosten? Ik heb werkelijk geen idee.
Akoestische spuitpleister kan vanaf 50 euro, met 'maar-afwachten' keurmerk.
Het kan vanaf 70 euro voor een gecertificeerd product door een dito aanbrengert.
Om breedbandabsorptie te bekomen zul je echter een speciale onderconstructie moeten aanbrengen, met daarop een dikke eindlaag (>50mm). Dat kost ongeveer  200 euro, en is dan zeer effectief tot ruim onder 100Hz.

Een spanplafond met microperforatie kost, incl. onderliggende isolatie, ongeveer 70 euro. Afhanghoogte, perforatie en achterliggende absorptie zijn dan SAMEN verantwoordelijk voor breedbandige absorptie.

Zodoende kun je stellen dat een breedbandig absorberend spuitplafond meer dan tweemaal zoveel kost als een akoestisch bijna  identiek spanplafond. Het spuitplafond is ook veel ingrijpender aan te brengen, vanwege de onderconstructie, die voor laagabsorptie moet zorgen.

Een fraai akoestisch systeemplafond, 20cm afgehangen, is akoestisch identiek aan de duurste spuitoptie.. En het goedkoopst...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Xander32

Dat valt mij niets tegen, de prijs van een spanplafond. Hoeveel cm plafondhoogte lever je ermee in?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

eddy135

Quote from: Xander32 on December  6, 2016, 17:28:22
Dat valt mij niets tegen, de prijs van een spanplafond. Hoeveel cm plafondhoogte lever je ermee in?
Prijs is per m2, he... :sneaky2:


20 cm hoogte inleveren wilt natuurlijk niemand in de huiskamer...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Martin!!!

Quote from: eddy135 on December  6, 2016, 17:33:48
Prijs is per m2, he... :sneaky2:


20 cm hoogte inleveren wilt natuurlijk niemand in de huiskamer...

Ligt er maar net aan........
mainly British stuff

Knor

Quote from: Xander32 on December  6, 2016, 17:28:22
Dat valt mij niets tegen, de prijs van een spanplafond. Hoeveel cm plafondhoogte lever je ermee in?

Meer afhanghoogte is altijd meer laagabsorptie, onafhankelijk van het gekozen plafondsysteem... Je hebt 20cm nodig voor bruikbare laagabsorptie, ook min of meer onafhankelijk van het plafondsysteem zelf. Maar als je dat goed aanpakt heb je meteen geen extra basstraps meer nodig, of heel veel minder.

Minder dan 10cm levert op dat punt dus niks op. Minder dan 7cm en je raakt ook 150-250Hz absorptie kwijt, en er blijft dan nog volledige midabsorptie over, en is er hopelijk ook niet teveel hoogabsorptie.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Xander32

Goh, ja joh.

Quote from: eddy135 on December  6, 2016, 17:33:48
Prijs is per m2, he... :sneaky2:


20 cm hoogte inleveren wilt natuurlijk niemand in de huiskamer...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

De afhanghoogte van een spanplafond, is dus afhankelijk van het gewenste eindresultaat? Het gewenste eindresultaat zou je middels een meting kunnen vast stellen (?).


Quote from: Knor on December  6, 2016, 18:09:28
Meer afhanghoogte is altijd meer laagabsorptie, onafhankelijk van het gekozen plafondsysteem... Je hebt 20cm nodig voor bruikbare laagabsorptie, ook min of meer onafhankelijk van het plafondsysteem zelf. Maar als je dat goed aanpakt heb je meteen geen extra basstraps meer nodig, of heel veel minder.

Minder dan 10cm levert op dat punt dus niks op. Minder dan 7cm en je raakt ook 150-250Hz absorptie kwijt, en er blijft dan nog volledige midabsorptie over, en is er hopelijk ook niet teveel hoogabsorptie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... 9 van de 10 keer zal men breedbandige absorptie willen, toch?
Enkel in huize Xander denk ik niet :nowink:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Ik heb voor een akoestisch spuitplafond gekozen omdat ik met bovenlichtjes zit en bovendien geen plafondhoogteverschillen in huis wil. Ook moet je goed nadenken over je gordijnen, de rails moeten op het spanplafond worden bevestigd en dat kan vast wel maar al je gordijnen moeten ook weer 5 cm ingekort worden. Je plafond laten spuiten betekent wel enorm veel werk.. meubels eruit, vloeren en wanden afplakken.

In een huurwoning zou ik sowieso niet van dergelijke constructieve wijzigingen doorvoeren.. Of zit je in een eigen woning, Bas?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

eddy135

Quote from: Knor on December  6, 2016, 18:09:28
Meer afhanghoogte is altijd meer laagabsorptie, onafhankelijk van het gekozen plafondsysteem... Je hebt 20cm nodig voor bruikbare laagabsorptie, ook min of meer onafhankelijk van het plafondsysteem zelf. Maar als je dat goed aanpakt heb je meteen geen extra basstraps meer nodig, of heel veel minder.

Minder dan 10cm levert op dat punt dus niks op. Minder dan 7cm en je raakt ook 150-250Hz absorptie kwijt, en er blijft dan nog volledige midabsorptie over, en is er hopelijk ook niet teveel hoogabsorptie.
Dus vooral goed meten vooraf, en bepalen wat wenselijk is.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Bas Akkerman

Quote from: eddy135 on December  6, 2016, 16:20:49
Spuitplafond wordt niet evenredig duurder bij meerdere m2's... ;D

De opstartkosten zijn vrij hoog, een paar meter meer of minder doet er dan niet meer zoveel toe.
Dat denk ik dus steeds, maar niet zo dus.

Quote from: Knor on December  6, 2016, 17:24:15
Akoestische spuitpleister kan vanaf 50 euro, met 'maar-afwachten' keurmerk.
Het kan vanaf 70 euro voor een gecertificeerd product door een dito aanbrengert.
Om breedbandabsorptie te bekomen zul je echter een speciale onderconstructie moeten aanbrengen, met daarop een dikke eindlaag (>50mm). Dat kost ongeveer  200 euro, en is dan zeer effectief tot ruim onder 100Hz.

Een spanplafond met microperforatie kost, incl. onderliggende isolatie, ongeveer 70 euro. Afhanghoogte, perforatie en achterliggende absorptie zijn dan SAMEN verantwoordelijk voor breedbandige absorptie.

Zodoende kun je stellen dat een breedbandig absorberend spuitplafond meer dan tweemaal zoveel kost als een akoestisch bijna  identiek spanplafond. Het spuitplafond is ook veel ingrijpender aan te brengen, vanwege de onderconstructie, die voor laagabsorptie moet zorgen.

Een fraai akoestisch systeemplafond, 20cm afgehangen, is akoestisch identiek aan de duurste spuitoptie.. En het goedkoopst...
Dat valt me alleszins mee!
Snel uitgerekend komt dat voor mij op zo'n €4000 als ik zowel de hele woonkamer (dus ook de L-vorm én luistergedeelte) als de keuken zou doen. €2000 als ik alleen het luistergedeelte zou aanpakken. Daarbij ben ik dan dus uitgegaan van een gemiddelde m2-prijs van €70, maar die zou dus wellicht lager kunnen uitvallen als ik jou "stapelkorting" goed begrijp.

Het blijft een smak geld, maar het zou de leefbaarheid enorm toe doen nemen denk ik. En ook is het relatief weinig geld voor wat het opbrengt, daar kan geen apparatuur tegenop.

Quote from: Knor on December  6, 2016, 18:09:28
Meer afhanghoogte is altijd meer laagabsorptie, onafhankelijk van het gekozen plafondsysteem... Je hebt 20cm nodig voor bruikbare laagabsorptie, ook min of meer onafhankelijk van het plafondsysteem zelf. Maar als je dat goed aanpakt heb je meteen geen extra basstraps meer nodig, of heel veel minder.

Minder dan 10cm levert op dat punt dus niks op. Minder dan 7cm en je raakt ook 150-250Hz absorptie kwijt, en er blijft dan nog volledige midabsorptie over, en is er hopelijk ook niet teveel hoogabsorptie.
20 cm is goed te doen denk ik. Eens aan iemand vragen om een stuk karton op die hoogte houden. Het scheelt ook dat we allebei niet groot zijn, de afstand tot een verlaagd plafond blijft voor ons groot.

Quote from: doorofnight on December  6, 2016, 18:57:01
Ik heb voor een akoestisch spuitplafond gekozen omdat ik met bovenlichtjes zit en bovendien geen plafondhoogteverschillen in huis wil. Ook moet je goed nadenken over je gordijnen, de rails moeten op het spanplafond worden bevestigd en dat kan vast wel maar al je gordijnen moeten ook weer 5 cm ingekort worden. Je plafond laten spuiten betekent wel enorm veel werk.. meubels eruit, vloeren en wanden afplakken.

In een huurwoning zou ik sowieso niet van dergelijke constructieve wijzigingen doorvoeren.. Of zit je in een eigen woning, Bas?


Het is een koopwoning en Linda heeft ooit eens gezegd dat "je het huis om de luidsprekers inricht, niet andersom". Daarnaast hoort ze minder goed, dus ik denk dat dat alleen al een reden voor haar is om een spanplafond te willen.

Ik begrijp uit je verhaal dat er dus geen ruimte mag zitten tussen het raam en het plafond? Goed om te weten bij de aanschaf van de gordijnen, want die komen het eerste.

Quote from: eddy135 on December  6, 2016, 19:36:09
Dus vooral goed meten vooraf, en bepalen wat wenselijk is.
Precies!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Excuses voor m'n inbraak op jouw topic Bas, maar ik had echt geen flauw idee van de kosten.
Nu ik die in beeld heb ben ik vooral verbaast, verbaast over het feit dat je voor de prijs van een (1) hifi component (hardware), een flinke upgrade kan doen en dat daar voorts zo weinig gebruik van wordt gemaakt ???.

Ook ik neem nu een spanplafond serieus in overweging. Dank dat ik ff mocht (?) inbreken. Ik hou het nu wel bij meelezen ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Je excuses zijn totaal overbodig, echt. Juist leuk om dit soort dingen met elkaar te kunnen bespreken. Ik vraag juist ook bewust naar advies, omdat ik het leuk vind van ervaringen van anderen te leren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Knor, bij het doorzoeken van berichten over spanplafonds op het forum kwam ik nog een opmerking van jou tegen. "Een mooi systeemplafond in verdekt verband is "next best", optisch gesproken, maar akoestisch beter en bovendien de helft of meer goedkoper."
Bedoel je hiermee eilanden van platen die lager hangen dan je plafond of tegels zoals je die ook op de vloer hebt?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Knor

Quote from: Xander32 on December  6, 2016, 18:19:57
De afhanghoogte van een spanplafond, is dus afhankelijk van het gewenste eindresultaat? Het gewenste eindresultaat zou je middels een meting kunnen vast stellen (?).

Ja, maar dat is dan achteraf.
Als iemand voor 70 euro per vm iets laat installeren, wil je denk ik op voorhand weten dat het gaat werken en ook hoeveel het gaat doen. Dan moet je op voorhand ook meten en gaan simuleren.

Er zijn grenzen aan wat jij 'het gewenste eindresultaat noemt. Een spanplafond is niet uitgesproken sterk in laagabsorptie, zelfs niet de meest optimale variant op 30cm. Een systeemplafond wel, vandaar dat het zoveel in de ht's wordt toegepast, plus de prijs natuurlijk. In de woonkamer kan het ook; er zijn mooie plafondsystemen voor.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: Xander32 on December  6, 2016, 21:32:33
Excuses voor m'n inbraak op jouw topic Bas, maar ik had echt geen flauw idee van de kosten.
Nu ik die in beeld heb ben ik vooral verbaast, verbaast over het feit dat je voor de prijs van een (1) hifi component (hardware), een flinke upgrade kan doen en dat daar voorts zo weinig gebruik van wordt gemaakt ???.

Ook ik neem nu een spanplafond serieus in overweging. Dank dat ik ff mocht (?) inbreken. Ik hou het nu wel bij meelezen ;).

Akoestiek heeft geen glamour en knopjes, Sander. Daar wil je toch niet voor betalen? :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: Xander32 on December  6, 2016, 18:36:22
... 9 van de 10 keer zal men breedbandige absorptie willen, toch?
Enkel in huize Xander denk ik niet :nowink:.

In mijn ervaring, die 23 jaar omvat, blijkt toch dat 7 van de 10 keer behoefte bestaat aan selectieve absorptie. Met name dat het hoog moet worden ontzien, terwijl nadruk op middenabsorptie moet liggen. Dat beperkt de productkeus nogal voor alle soorten plafondsystemen...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.