Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Started by Bas Akkerman, September 24, 2012, 20:17:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on December  3, 2016, 12:35:42
Als je verwacht op deze wijze tot adequate aanpassingen betreft de akoestiek te komen, moet je dit idd. zo voortzetten. Er zullen allicht meer algemene aanbevelingen zijn die breed toepasbaar zijn. Of je daarmee tot een optimaal resultaat gaat komen, betwijfel ik.
Je voert het nu wat te ver door. ;) Ik zeg niet dat ik op basis van wat ik hier lees mijn akoestiek ga aanpakken, maar dat ik benieuwd ben naar tips van mensen.

Quote from: eddy135 on December  3, 2016, 12:48:27
Ik zie dan ook echt nooit iets van stereo-apparatuur in de woonbladen, hooguit een Tivolietje ergens in een stelling neergezet ofzo.. :(
Terwijl het prima in een interieur in te passen is. Een beetje moeite moet je natuurlijk wel doen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eddy135

J :shaun:
Quote from: Bas Akkerman on December  3, 2016, 12:52:59

...Terwijl het prima in een interieur in te passen is. Een beetje moeite moet je natuurlijk wel doen.
Ja natuurlijk! Ik vind zelfs een interieur 'zonder' niet compleet... ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Xander32

... is het weer zo ver; ik draaf weer's door ::).

Quote from: Bas Akkerman on December  3, 2016, 12:52:59
Je voert het nu wat te ver door. ;) Ik zeg niet dat ik op basis van wat ik hier lees mijn akoestiek ga aanpakken, maar dat ik benieuwd ben naar tips van mensen.
Terwijl het prima in een interieur in te passen is. Een beetje moeite moet je natuurlijk wel doen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HTip

Elk oppervlak wat niet meebuigt heeft geen tot weinig invloed op de akoestiek. Dus de steenstrip zal het geluid gewoon reflecteren.
In een woonkamer lijken akoestische oplossing vaak onmogelijk, maar er zijn toch echt wel esthetisch verantwoorde oplossingen. Bij BB&G in de stereoruimte hangt bijvoorbeeld een plaat aan het plafond met licht ingebouwd. Ziet erg mooi uit en geeft krachtige absorptie.

Absorptie is ook minder kritisch waar te bevestigen. Dit in tegenstelling tot diffusie wat heel precies moet worden uitgekiend.  Diffusiepanelen vereisen ook vaak diepte. Het mooie van diffusie t.o.v. absorptie is dat de ruimtelijkheid van het geluid niet wordt beïnvloed. Absorptie kan ook teveel worden, waardoor geluid doods klinkt.

Ik heb een combinatie gebruikt. Krachtige absorptie met een verlaagd plafond en paneel- en lattenabsorbers. Diffusie voor de 1e reflectiepunten van de frontspeakers. In mijn situatie eigenlijk de ideale oplossing gezien de beschikbare ruimte.

Een verlaagd plafond met verdekte rails zou ook prima in een woonkamer kunnen worden toegepast. Lattenabsorbers kunnen ook in hoeken van kamers geplaatst worden. Commerciële basstraps zien uit als designradiatoren. Kortom opties genoeg. Dit alles is niet goedkoop, maar heb je waarschijnlijk meer profijt van dan welke upgrade dan ook.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Hoi Bas,

Mijn ervaring is ondertussen dat de weergave in een akoestisch optimale ruimte, maar met een slechte plaatsing van speakers en/of luisterplek nog steeds 'ruk' klinkt, terwijl een optimale plaatsing van de speakers + luisterplek in een normale ruimte (= geen badkamer akoestiek) al goed te hebben is. Zoals hierboven al genoemd... mocht je de plaatsing op orde hebben, dan zou ik ook eerst met absorptie aan de slag gaan.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

Quote from: HTip on December  3, 2016, 15:18:04
Elk oppervlak wat niet meebuigt heeft geen tot weinig invloed op de akoestiek. Dus de steenstrip zal het geluid gewoon reflecteren.
In een woonkamer lijken akoestische oplossing vaak onmogelijk, maar er zijn toch echt wel esthetisch verantwoorde oplossingen. Bij BB&G in de stereoruimte hangt bijvoorbeeld een plaat aan het plafond met licht ingebouwd. Ziet erg mooi uit en geeft krachtige absorptie.

Absorptie is ook minder kritisch waar te bevestigen. Dit in tegenstelling tot diffusie wat heel precies moet worden uitgekiend.  Diffusiepanelen vereisen ook vaak diepte. Het mooie van diffusie t.o.v. absorptie is dat de ruimtelijkheid van het geluid niet wordt beïnvloed. Absorptie kan ook teveel worden, waardoor geluid doods klinkt.

Ik heb een combinatie gebruikt. Krachtige absorptie met een verlaagd plafond en paneel- en lattenabsorbers. Diffusie voor de 1e reflectiepunten van de frontspeakers. In mijn situatie eigenlijk de ideale oplossing gezien de beschikbare ruimte.

Een verlaagd plafond met verdekte rails zou ook prima in een woonkamer kunnen worden toegepast. Lattenabsorbers kunnen ook in hoeken van kamers geplaatst worden. Commerciële basstraps zien uit als designradiatoren. Kortom opties genoeg. Dit alles is niet goedkoop, maar heb je waarschijnlijk meer profijt van dan welke upgrade dan ook.
Kijk, dat vind ik een mooie bijdrage, dank je!

Vaak bedenk ik iets, raak er door geïnteresseerd en laat het dan even in mijn hoofd sudderen. Zo heb ik nu het idee opgevat om de diffusie en/absorptie wat meer letterlijk te integreren in het interieur. Vaak vind ik panelen die "op" de muur hangen niet zo mooi, dan is het echt een los object dat opvalt. Liever zou ik dan ook een soort voorzetwand maken waarin de absorptie-/diffusiepanelen verzonken zijn. Zou dit kunnen of moeten de panelen echt "op" de muur hangen?

Een akoestisch plafond behoort ook zeker tot de mogelijkheden, al weet ik niet of losse panelen wellicht nog wat beter werken. In de hoeken achter de luisterplek is er ook nog best wat ruimte voor (latten)absorbers, net als achter de bank. Lelijke absorbers kan ik makkelijk verbergen met gordijnen ervoor, in lijn met wat Doorofnight heeft gedaan.

Quote from: Jean Sibelius on December  4, 2016, 16:38:08
Hoi Bas,

Mijn ervaring is ondertussen dat de weergave in een akoestisch optimale ruimte, maar met een slechte plaatsing van speakers en/of luisterplek nog steeds 'ruk' klinkt, terwijl een optimale plaatsing van de speakers + luisterplek in een normale ruimte (= geen badkamer akoestiek) al goed te hebben is. Zoals hierboven al genoemd... mocht je de plaatsing op orde hebben, dan zou ik ook eerst met absorptie aan de slag gaan.

Groeten, Jan
Leuk dat je daarover begint. Ik ga met Garmt nog eens experimenteren met de luisterplek iets naar voren te plaatsen door middel van een losse luisterstoel. De luidsprekers kunnen nog wel een meter naar achteren zonder vervelend in de doorgang van de hal naar de woonkamer te staan. Daarmee creëer ik meer ruimte achter me en ik vermoed dat dat het geluidsbeeld, met name de basweergave en vervelende reflecties, zal verbeteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Quote from: Bas Akkerman on December  4, 2016, 20:53:00
Kijk, dat vind ik een mooie bijdrage, dank je!

Vaak bedenk ik iets, raak er door geïnteresseerd en laat het dan even in mijn hoofd sudderen. Zo heb ik nu het idee opgevat om de diffusie en/absorptie wat meer letterlijk te integreren in het interieur. Vaak vind ik panelen die "op" de muur hangen niet zo mooi, dan is het echt een los object dat opvalt. Liever zou ik dan ook een soort voorzetwand maken waarin de absorptie-/diffusiepanelen verzonken zijn. Zou dit kunnen of moeten de panelen echt "op" de muur hangen?

Een akoestisch plafond behoort ook zeker tot de mogelijkheden, al weet ik niet of losse panelen wellicht nog wat beter werken. In de hoeken achter de luisterplek is er ook nog best wat ruimte voor (latten)absorbers, net als achter de bank. Lelijke absorbers kan ik makkelijk verbergen met gordijnen ervoor, in lijn met wat Doorofnight heeft gedaan.
Leuk dat je daarover begint. Ik ga met Garmt nog eens experimenteren met de luisterplek iets naar voren te plaatsen door middel van een losse luisterstoel. De luidsprekers kunnen nog wel een meter naar achteren zonder vervelend in de doorgang van de hal naar de woonkamer te staan. Daarmee creëer ik meer ruimte achter me en ik vermoed dat dat het geluidsbeeld, met name de basweergave en vervelende reflecties, zal verbeteren.
Dat zal wel de karakteristiek van absorbers veranderen.
Gaat het om pure basstraps heeft het al minder invloed
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: Bas Akkerman on December  4, 2016, 20:53:00
Kijk, dat vind ik een mooie bijdrage, dank je!

Vaak bedenk ik iets, raak er door geïnteresseerd en laat het dan even in mijn hoofd sudderen. Zo heb ik nu het idee opgevat om de diffusie en/absorptie wat meer letterlijk te integreren in het interieur. Vaak vind ik panelen die "op" de muur hangen niet zo mooi, dan is het echt een los object dat opvalt. Liever zou ik dan ook een soort voorzetwand maken waarin de absorptie-/diffusiepanelen verzonken zijn. Zou dit kunnen of moeten de panelen echt "op" de muur hangen?

Een akoestisch plafond behoort ook zeker tot de mogelijkheden, al weet ik niet of losse panelen wellicht nog wat beter werken. In de hoeken achter de luisterplek is er ook nog best wat ruimte voor (latten)absorbers, net als achter de bank. Lelijke absorbers kan ik makkelijk verbergen met gordijnen ervoor, in lijn met wat Doorofnight heeft gedaan.
Leuk dat je daarover begint. Ik ga met Garmt nog eens experimenteren met de luisterplek iets naar voren te plaatsen door middel van een losse luisterstoel. De luidsprekers kunnen nog wel een meter naar achteren zonder vervelend in de doorgang van de hal naar de woonkamer te staan. Daarmee creëer ik meer ruimte achter me en ik vermoed dat dat het geluidsbeeld, met name de basweergave en vervelende reflecties, zal verbeteren.
Dat kan.
Een voorzetwand heeft echter ook weer, afhankelijk van materiaal en evt. vulling, eigenschappen.
Je wilt niet dat het een klankkast wordt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Dat is wel goed om rekening mee te houden
Ik wil natuurlijk geen randjes, hoogstens de gouden
Van alle dingen is akoestiek
Soms zo simpel, soms mystiek
Maar laat ik gewoon beginnen met meubels en gordijnen
Eens zien of daar al wat narigheid mee wil verdwijnen

Neemt niet weg dat ik nog steeds zoek naar weetjes en tips
Maar ik houd wel op met rijmen voor mijn bips
Een pijnlijke ontmoeting met een roede tegemoet gaat
Omdat ik weer wat teveel onzin blaat
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

:D

Ik hoop dat je rustig aan doet met de gedichten vanavond!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Dat valt nog te bezien en te bepalen
Want al is het voor jullie wel balen
Zelf schep ik veel genoegen
In het woorden omploegen

Maar vooruit, ben niet de kwaadste
Ik zal mijn balorige en totaal misplaatste
Rijmpjes en grappen laten voor wat ze zijn
Voor je het weet wordt het te vilein

Overigens geldt dit alleen voor dit gedeelte van het forum
Ik trek me niets aan "dat is toch geen porum?"
Dus wees maar terecht bang
Op de rest van het forum ga ik gewoon mijn gang
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Heb je rijmwater ingeslikt? ;D

Erg goed gedaan hoor, ik ben er helemaal niet goed in, dus ik doe niet eens een poging... :unsure:

Diffusers en absorbers kunnen prima uit het zicht genomen worden met een voorzetwand. Je mag ze zelfs afdekken met een akoestisch transparante stof (speakerdoek of iets dergelijks). Ik heb in mijn projectiewand zowel paneel- als lattenabsorbers verborgen. Niemand ziet ze, maar dat ze werken staat buiten kijf. Kijk maar eens in mijn topic vanaf pag. 231. Op pag. 273 (!) is het klaar ;D

Op de site van Toine (soundscapes.nu) staan paneel- en lattenabsorbers in verschillende maten en vormen. Je zou bijna denken dat ze bij het interieur horen. Diffusiepanelen is een ander verhaal. Die zijn te complex van vorm om zomaar zelf te bouwen.

Een zwaar (fluwelen) gordijn zal wel iets doen, maar het werkt effectiever in combinatie met een absorber. Stoffen bankstellen, hoogpolig karpet in de luisterdriehoek, e.d. zullen allen bijdragen aan een betere akoestiek, maar grote stappen maak je met absorbers.

Veel plezier met rijmen en dichten :clapping:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Speakerdoek, daar houd ik wel van
Dan kom ik op het volgende plan
In plaats van een ombouw te maken
Kan ik met doek ook bij mijn doel geraken

Op die manier ziet het er uit als één wand
En zie je niks van de panelen hun rand
Van Dynky kreeg ik een tijd geleden wat stof
Met genoeg ervan hoop ik dat ik bof

Wellicht kan ik het doek ook laten bedrukken
Een mooie print met Linda uitkiezen moet ook wel lukken
Steeds enthousiaster word ik van het kiezen en zoeken
Naar gordijnen, panelen en doeken

De decembermaand is niet goedkoop
Maar ik heb goede hoop
Dat ik met geld voor mijn verjaardag
In februari zeg, ik sla ik mijn eerste slag
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Staaled

Quote from: HTip on December  5, 2016, 20:12:21
Heb je rijmwater ingeslikt? ;D

Erg goed gedaan hoor, ik ben er helemaal niet goed in, dus ik doe niet eens een poging... :unsure:

Diffusers en absorbers kunnen prima uit het zicht genomen worden met een voorzetwand. Je mag ze zelfs afdekken met een akoestisch transparante stof (speakerdoek of iets dergelijks). Ik heb in mijn projectiewand zowel paneel- als lattenabsorbers verborgen. Niemand ziet ze, maar dat ze werken staat buiten kijf. Kijk maar eens in mijn topic vanaf pag. 231. Op pag. 273 (!) is het klaar ;D

Op de site van Toine (soundscapes.nu) staan paneel- en lattenabsorbers in verschillende maten en vormen. Je zou bijna denken dat ze bij het interieur horen. Diffusiepanelen is een ander verhaal. Die zijn te complex van vorm om zomaar zelf te bouwen.

Een zwaar (fluwelen) gordijn zal wel iets doen, maar het werkt effectiever in combinatie met een absorber. Stoffen bankstellen, hoogpolig karpet in de luisterdriehoek, e.d. zullen allen bijdragen aan een betere akoestiek, maar grote stappen maak je met absorbers.

Veel plezier met rijmen en dichten :clapping:
Ik meen dat speakerdoek ook diffusers beinvloedt.
Absorbers niet.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Quote from: Staaled on December  6, 2016, 09:14:30
Een voorzetwand vóór diffusers en absorbers ?  :)
Een voorzetwand zal het niet worden. Zoals je zegt, gaat dat dan ook als klankkast dienen en dat wil ik niet.

Mijn idee is om over de hele muur een akoestisch doek te hangen waarachter ik naar hartelust absorbers en diffusers kan hangen. Dat doek kan dan al dan niet bedrukt worden met een afbeelding of misschien een zelfde RAL-kleur krijgen als waarin we de muur zouden schilderen. De rechtermuur is daar ideaal voor, omdat die wat verzonken is ten opzichte van de raamkanten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Quote from: Bas Akkerman on December  6, 2016, 09:50:14
Een voorzetwand zal het niet worden. Zoals je zegt, gaat dat dan ook als klankkast dienen en dat wil ik niet.

Mijn idee is om over de hele muur een akoestisch doek te hangen waarachter ik naar hartelust absorbers en diffusers kan hangen. Dat doek kan dan al dan niet bedrukt worden met een afbeelding of misschien een zelfde RAL-kleur krijgen als waarin we de muur zouden schilderen. De rechtermuur is daar ideaal voor, omdat die wat verzonken is ten opzichte van de raamkanten.
Ik had mijn vorige post al aangepast. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Ik zie het. ;) Uiteraard ga ik niet zomaar wat bestellen en na de gordijnen eerst metingen laten doen en advies vragen. Maar met een akoestisch doek, zou het "lelijke" aspect van, in ieder geval absorbers, niet meer spelen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Ik heb mijn bedenkingen.
Opspannen over een groot oppervlak , egaal dan  ;), zal niet eenvoudig zijn en transparant betekent vaak ook kwetsbaar.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Volgens mij hebben ze bij BB&G ook iets dergelijks, zal eens aan hen vragen of dat inderdaad zo is en hoe zij dat hebben gedaan. Iets dergelijks is er ook voor in HT's en daar is het ook strak.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Het begint hier zowaar tot wat meer concrete plannen te komen  :pompom:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Staaled

Speakerdoek is wat dun , maar absorberdoek vrij stevig.
Of dat echter ook over een diffuser kan ?
Volgens mij ontstaat er dan een membraandemper.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on December  6, 2016, 13:56:08
Het begint hier zowaar tot wat meer concrete plannen te komen  :pompom:.
Geld doet wonderen. ;) Bij forumlid Sailor Jan ga ik eens luisteren als zijn akoestisch plafond hangt. Prijstechnisch lijkt dat ook zeker te doen.

Vooralsnog is de volgorde: test met luidsprekerplaatsing/luisterstoel (als de set weer compleet is), gordijnen (januari), meting (februari), eventueel andere meubels (wandkast, extra stoelen in het voorjaar), akoestische aanpassingen (voorjaar), meerdere subwoofers (als ik het geld er weer voor heb en/of als ik de DD18 voor een goede prijs kan verkopen). Dus van basiszaken als opstelling en gordijnen naar steeds meer gedetailleerde aanpassingen. Op die manier kan ik nieuwe dingen ook makkelijker in het interieur verwerken en het in een keer goed doen.

Quote from: Staaled on December  6, 2016, 13:57:14
Speakerdoek is wat dun , maar absorberdoek vrij stevig.
Of dat echter ook over een diffuser kan ?
Volgens mij ontstaat er dan een membraandemper.
Voor de goede orde, het gaat me echt om akoestisch transparant doek dat ik als "voorzetwand" gebruik om akoestische panelen (absorbers, diffusie, et cetera) uit het zicht te halen. De stof zelf moet dus zo min mogelijk doen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Een kennis van het buurforum heeft ook een akoestisch plafond en dat doet zoveel goeds. En het is zeer goed te integreren in een ruimte; bezoekers zullen het enkel horen, niet zien. Dat vind ik een groot voordeel in een living.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Dat zal voor mij ook de beslissing worden, eerst een akoestisch plafond of eerst bijvoorbeeld de absorptiewand? Daarom wil ik ook een meting en advies laten doen. Vraag is echter wel of ik het experiment met meerdere subwoofers voor of na de meting moet laten plaatsvinden. Ik neig ernaar eerst meerdere subwoofers te proberen, die ook te gebruiken tijdens de meting en dan verder te gaan. Ik verwacht dat de oplossingen naar aanleiding van de meting ook eerder voor het midden en hoog komen dan voor het laag en als die er voor het laag wel moeten komen ze dan minder heftig hoeven te zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten